Erindringer & eventyr

1 May

Jeg har lest det første bindet av Selma Lagerlöfs barndomsmemoarer  Mårbacka (1922) i anledning denne  forrige måneds biosirkelomgang, hvor temaet var Død (pre 30 post 70). Selma Lagerlöf dødde i en alder av 81, og er altså 100% innafor. Hvis det ikke var for det faktum at Mårbacka kun består av ca 20% barndomsminner,og de resterende 80% er en kombinasjon av slektshistorie og eventyr. Hovedpersonen er ikke Selma, men barndomshjemmet hennes, gården Mårbacka (i etterpåklokskapens lys burde nok jeg kunnet ha gjettet såpass ut fra tittelen, og heller lest det tredje bindet med memoarer: Dagbok för Selma Ottilia Lovisa Lagerlöf (1932)). Heldigvis er jo Mårbacka i egenskap av å være en gård, ikke direkte levende = død, og mye mye eldre enn 70 år gammel, så jeg tenker vi sier det går bra (denne gangen også).

img_2479

Hadde jeg kunnet velge helt selv, ville min datter sannsynligvis het Selma (eller Sigrid), slik gikk det ikke, men hun poserer like fult velvillig med sin ikke-navnesøsters verk. 

Lagerlöf er en av disse forfatterene jeg trekker fram  som favoritt, uten at jeg egentlig har nok grunnlag til å uttale meg. Når jeg først startet med lesemål i 2012, var et av målene og lese mer av nettopp Lagerlöf, dette fordi jeg hadde lest og elsket Keiseren av Portugalia året før. Keiseren er fremdeles en av de aller aller vakreste bøkene jeg har lest, og Gösta Berlings saga som jeg leste året etterpå var også medrivende (om enn på en veldig annen måte). Jeg var gira, jeg var fangirl, og jeg kunne ikke vente med å få lest ALT! Fem år har gått, uten at jeg har kommet med noe videre i forfatterskapet, hovedsakelig fordi tykkelsen på Jerusalem er noe avskrekkende. Så, Mårbacka it is.

Boka starter med å ta for seg  noen minner fra Selmas tidlige barndom; en reise til Strømstad, en streng barnepike som smelter og blir snill, en mystisk hoftelidelse som gir unge Selma mye sympati. Etterhvert glir det over i forskjellige småhistorier fra tidligere generasjoner som har bodd på Mårbacka, dette er historier Selma vokset opp med, fortalt av farmor, husholderske og andre gamle kvinner. Jo eldre historiene er, jo kortere er veien over i eventyr og myter, det er et distinkt drag av Gösta Berling over det hele og jeg tar meg i å glemme at det er non-fiction jeg leser. Jeg trives best når Lagerlöf beveger seg over i det trolske, og kjeder meg når slektshistorien ramses opp (hvem er gift med hvem som er dattera til hvem). I siste del av boka hopper vi igjen inni Selmas barndom, vi får servert flere minner fra hverdagen, Selma selv er ikke særlig fremtredende i noen av disse: hun er en tilsynelatende objektiv observatør som forteller om hverdag og fest på Mårbacka anno 1870. De fleste av episodene sirkler rundt Selmas, far Erik Gustaf Lagerlöf, som skildres med varme og kjærlighet. I følge wikipedia var han en alkoholiker, og min far mumlet også noe om traumatisk barndom når jeg nevnte at jeg leste disse memoarene. Intet av dette kan skimtes her, det er barndoms paradis, elskende Värmland, elskede pappa. Fordi det er slik hun faktisk husker det, eller fordi det er slik hun vil huske det? Eller kanskje wikipedia rett og slett kan ta seg en bolle? Uansett blir jeg nysgjerrig nok til at de to neste bindene hopper framover i lesekøen (mens Jerusalem hopper bakover).

Mårbacka ga meg ikke helt det jeg forventet, – men ga meg like fult en god leseropplevelse.  Tror denne ville fungert utmerket som inngangsport i forfatterskapet hennes, også kunne man trappet opp til de Virkelig Store. For meg ble det en påminnelse om et kjært forfatterskap som holdt på å gå i glemmeboken. Litterært sett er Lagerlöf langt unna sitt skarpeste her, men selv på sparebluss skriver hun fletta av så mange andre som jeg vier tiden min til. Jeg skal forsøke å ikke glemme henne en gang til.

11 Responses to “Erindringer & eventyr”

  1. Mari May 2, 2017 at 2:38 pm #

    Jeg tror ikke at jeg har lest noe av Lagerlöf, men dette virker jo ganske sjarmerende. Det høres i alle fall litt Astrid Lindgren ut. Får kanskje notere meg den til en regnværsdag.

    • Haruhi May 3, 2017 at 8:51 am #

      Ja, hun er ganske sjarmerende når hun går inn for det. Denne var 90% kos. Keiseren er 100% tårepresse.

  2. Ingalill May 3, 2017 at 8:43 am #

    (presser meg ut av løpebobla)

    Enig med Mari, litt fest på Emilgården i Marikkenkjoler? Traumaen kom sikkert når hun ble større (merk hvordan jeg nekter å ta stilling til gården som gammel og levende, har ikke kommet meg etter jeg ‘disket’ Hedda for, for ung død -).

    Eneste Selmaboka jeg har lest er Gösta. Begynte på, enten Jerusalem eller Portugalia, på lyd engang, da storytel var ny, men innleseren var så knirkende at jeg ga meg får jeg ante hvilken bok det var. Har du lest Juleoratoriet forresten? LItt artig at Selma, der kjører rundt i hest og vogn, som bygdeoriginal, faktisk det sterkeste minne jeg har fra den boka…

    (Jeg skrev nettopp ned Swamplandia på must-read lista mi. Påvirket av listebonanza’n til Mari, (ignorerte aktivt, at American Gods også stod der, hvor langt har du kommet? hva syns du?)

    • Haruhi May 3, 2017 at 8:57 am #

      Ja, det var mer enn et snev av Bakkebygrenda over dette altså. Jeg tror, men er ikke sikker, at traumene allerede har startet men bare er undertrykt (evnt. ikke-eskisterende, min far var ikke 100% sikker i sin sak). Litt ille at jeg syns Se&Hør aspektet er like spennende som det litterære her kjenner jeg…

      Har ikke lest Juleoratoriet, men ble nå umiddelbart interessert. Du burde lese Keiseren, alle burde lese Keiseren (((eller, egentlig, godt gjemt inni parenteser, så lurer jeg på om den kanskje er for klissete for deg))). Husker du når Bjørg (mellomlinjene), hadde avstemming hvor alle skulle skrive ned sine Fem Favoritter, – Keiseren tronet jo nesten på toppen der.

      Swamplandia! er 40s inn veldig forfriskende. Jeg ble også påminnet den når jeg så den på Maris liste. Har faktisk fått den i gave av Mari (hun hadde to), bookpushing lvl pro.

      • Ingalill May 4, 2017 at 7:57 am #

        Husker godt den lista med Keiser’n på. Tror også jeg lovet å lese. Eller skrev det opp en plass, virtuelt. Bra du bringer den opp igjen, selv om jeg Swaplandia i øyeblikket virker mer fristende. Leste som en gal da jeg drev på med Connelly, men vips påska var over var det rett tilbake på lyd. Junkiememorarer, tror jeg skal spare opp til 10 slike i juni.

        Hedda ble disket (ikke mer alvorlig enn at jeg peker med dirrende pekefinger, på skjermen, og hvisker dis-k, med overtydelig k. I do it all the time. Det får bli det hemmelige kapittelet i mine egne memorarer. (Neste gang disker jeg alle som ikke leste joggeposten. Et sjokk å innse at jeg ikke har en eneste joggeleser igjen…. de stod altså ikke å hoppet opp og ned i 6mnd og ventet på min surmagete return… sukk… tvangsjogging må til). Haruhi har rett, døden kom for tidlig. Muligens kan hun også klandres for å ikke ha lest absolutt alle utgaver av 2017lista, men parantesen var med, ihvertfall en god stund -))

        Skal i først omgang se etter Swampen på storytel, og/eller audible. Trenger å bruke en credit på sistnevnte før de tar den fra meg, men aner ikke hva. Samme greia sist måned. Da forhåndsbestilte jeg Kevin Hart (juni). Finner denne gangen ingenting jeg har lyst til å lese (nok til å bruke credits) som ikke allerede er på storytel. Min lit til svampen.

        • Ingalill May 4, 2017 at 7:59 am #

          Den lå selvfølgelig på storytel!!

        • Haruhi May 4, 2017 at 8:10 am #

          Husker du hvilken andre bøker som tronet? Toni Morrisons Elskede (kanskje)? The Handmaid’s Tale? Burde grave fram innlegget igjen.

          Den eneste grunnen til at jeg hopper over løpeinnleggene dine er overlevelsesinstinkt, viktig å ikke bli påminnet det faktum at man KAN kombinere et løpende og et lesende liv. Sliter litt med bloggen til sirivill av samme årsak…Selvbedraget lenge leve.

          Jeg ser for meg at Swamplandia! passer utmerket i lydformat.

        • Haruhi May 4, 2017 at 8:15 am #

          Tok et dypdykk. Dette er dine topp-fem.

          1. Catch22 – Joseph Heller
          2. Paringslek – Norman Rush
          3. Kongen på Fyllinga – Trisat Egolf
          4. Drømmefakultet – Sara Stridsberg
          5. Jordbær i November – Pirjo Hassinen

          Enig med deg selv?

    • Mari May 3, 2017 at 8:58 pm #

      Skjønner ikke hva denne aversjonen mot American Gods er for noe. Boka er fantastisk, og første episode av TV-serien nesten like bra. Shadow Moon ♥♥♥

      Synes du må slenge deg på Swamplandia!-bølgen. Ble helt blåst av banen av den. Men det er sikkert en fordel å like sørstatsgotikk. Og jævlig mørke narrativer.

  3. labbensblog May 3, 2017 at 7:18 pm #

    Jo flere blogginnlegg jeg leser, jo flere bøker kommer jeg på at jeg har på samvittigheten. Keiseren av Portugalia har jeg planlagt å lese ørti ganger, men så blir det aldri noe av. Denne virker for øvrig akkurat passe koselig til at jeg fikk lyst til å lese den. Men jeg kan jo ikke lese den før Keiseren, kan jeg? Hva er da poenget med å lage leselister? Ikke noe poeng, sier du? Leselister er gøy å lage men ikke obligatorisk å følge? Samvittigheten kan man ignorere? Supert, kanskje jeg leser Mårbacka likevel da.

    Ingalill: Har du disket Hedda?? Colour me sjokkert! Hva måtte til for å bli disket?

    • Haruhi May 4, 2017 at 7:41 am #

      Ja, jeg synes å huske at du lovet å lese Keiseren i kommentarfeltet mitt en gang i tiden 😉 Synes også å huske at det hersket litt tvil om hvorvidt du kom til å ELSKE, og det står jeg forsåvidt fast ved. Usikker på om det er din tekopp.

      Altså, alle vet jo at listene er dynamiske…så, sniking i køen er helt OK. Mårbacka hoppet jo fordi Jerusalem her. Og Jerusalem har stått på min TBR lenge. Lånte faktisk en utgave (på svensk) av min far, som stod i hylla mi i fire år før jeg endelig levert ulest tilbake i fjor. Nå har jeg en norsk bibloutgave liggende under stuebordet, men det er såå tykk. Vil heller lese mer kosememoarer. Kanskje jeg kan snike inn de andre bindene i en annen kategori?

      Pst. Tror Hedda glemt å lese det som stod inni parentesen (30/70), eller, kanskje parentesen først dukket opp etterhvert? Og kategorien egentlig bare het DØD.

Leave a comment