April

5 May

Jeg har koselest meg gjennom april, tegneserier og sci-fi til den store gullmedaljen (noe må man jo trøste seg med, når babyen nekter å sove og man kikker ut av soveromsvinduet klokka fire på natta bare for å oppdage at det snør igjen). Begynner forøvrig å innse at tegneseriene har kommet for å bli på mine leselister, – og at jeg for ordens skyld burde skille dem fra bøkene når jeg teller (goodreads roser meg til stadighet for at jeg er ahead of schedule, et faktum som utelukkende skyldes at jeg har lest 12 tegneseriealbum så langt i år).

Bøkene

  1. Espedair Street – Iain Banks (OTS)
  2. The Forgotten Waltz – Anne Enright (lyd/OTS)
  3. S. G. Myre (Hellemyrsfolket, #3) – Amalie Skram (OTS)
  4. Mårbacka – Selma lagerlöf  (biblo)
  5. The Long Way to a Small, Angry Planet (Wayfarers, #1) – Becky Chambers (kindle)
  6. The Continuum Concept- Jean Liedloff (kindle)
  7. A Closed and Common Orbit (Wayfarers, #2) – Becky Chambers (kindle)

Tegneseriene 

  1. Ms. Marvel, Vol. 2: Generation Why – G. Willow Wilson (biblo)
  2. Ms. Marvel, Vol. 3: Crushed – G. Willow Wilson (biblo)
  3. Ms. Marvel, Vol. 4: Last Days – G. Willow Wilson (biblo)
  4. Ms. Marvel, Vol. 5: Super Famous – G. Willow Wilson  (biblo)
  5. Saga, Vol. 7 – Brian K. Vaughan & Fiona Staples

Tallene

En (!) mann, ti kvinnelig og en blanding (OK, så er sikkert noe menn med på Ms. Marvel også, men jeg notert meg bare det første navnet og er for trøtt til å google). Tre sci-fi, fire superhelter, to non-fiction, en klassikere, en feelgoodish (Banks) og en feelbadish (Enright).  Syv amerikanske, en norsk, en svensk, en skotsk, en irsk, og en canadisk. God spredning, men ikke akkurat eksotisk.

Opplevelsene 

Har stort sett kost meg med alt jeg har lest denne måneden, men hvis jeg er nødt til å kåre en vinner, vil jeg nok gå for A Closed and Common Orbit (med The Long Way to a Small, Angry Planet på en sterk andreplass). Lettlest og koselig sci-fi, som klarer å balanser feelgood og håp med akkurat nok motstand til at det ikke blir soppy. Synes Small Angry Planet brukte litt vel lang tid på verdensbygging og hadde litt for mange sentrale karakterer (jeg rakk ikke å virkelig forelske meg i noen av dem, og ble derfor ikke fangirlhappy når det gikk riktig vei), Orbit var strammere komponert med et mindre persongalleri = perfekt. Ble sønderknust når det gikk opp for meg at den tredje boka ikke har kommet ut ennå.

The Forgotten Waltz, var jeg i utgangspunktet skeptisk til; usikker på om jeg orket enda en katolsk utroskapsbok og usikker på om jeg egentlig likte Enright (var litt lunken til The Green Road). Ble veldig positivt overrasket,  Enright skriver friskt og skarpt og den var en ren fryd i lydformat. Objektivt sett helt sikkert aprils sterkeste. Espedair Street derimot var lite annet enn god underholdning. Litt Nick Hornby med røffere kanter og skotsk sjarm. Ser den beskrevet på goodreads som Banks mest A4aktige bok, og håper at det er derfor den ikke ble innertier – selv om en liten stemme i hodet mitt har begynt å hviske at Banks kanskje ikke er noe annet enn en over snittet god entertainer. Ikke at man skal kimse av god underholdning, men jeg synes å huske at han brukte å snakke til sjela mi og ikke bare til min humoristiske sans.

S. G. Myre var en opptur etter To venner, men ikke på høyden med Sjur Gabriel. Spent på den siste boka, – men tror uansett at konklusjonen (dessverre) er at Skram ikke er helt min ting. Skal jeg først fordype meg i en aller annen død norsk forfatter, blir det nok heller Undset eller Sandel (hvis dette utelukkende skyldes at jeg har startet i feil ende av forfatterskapet, let me know).

Saga er som alltid bra, og Ms.Marvel blir bedre og bedre jo lenger ut i fortellingen jeg kommer. Leste det første volumet i fjor en gang, og var bare litt over middels engasjert og sjarmert, mens det siste volumet fikk meg til å le høyt flere ganger. Mer takk!

Mårbacka har jeg allerede omtalt, og The Continuum Concept har jeg tenkt å si litt mer om i et samleinnlegg snart (Haruhi & baby non-fiction (for meget spesielt interesserte)).

 

Måloppnåelse 

 Vel. De originale målene + progresjon finnes her.
  1. 9 av 16 innkjøpte lest, over halvparten! Det går framover, nå må jeg bare ha full kjøpestopp en stund (og komme meg gjennom den ambisiøse non-fictionen jeg kjøpte i januar)
  2. 0 av langlånsbøkene lest
  3. 3 OTS, sakte men sikkert
  4. 0 Booker (hopper over den internasjonale enn så lenge)
  5. 1 pre 1917
  6. 0 hardcore non-fiction
  7. 2 softcore non-fiction
  8. 0 Cormac McCarthy
  9. 12 av 24 innlegg, som vel er første gang skrivemålet ligger bedre an enn brorparten av lesemålene

Bonusmål 

  1. 1  Banks
  2. 0 Ishiguro

6 kryss på 12 leste, whatever.

 

Planer for mai

Her burde jeg skrive hardcore non-fiction (SPQR, The Gene: An Intimate History, Kongoboka jeg fikk i bursdagsgave for to år siden) og klassikere fra egen hylle, men tipper jeg kommer til å holde meg til fiksjon, og på denne siden av det siste århundret. Har dog en (urealistisk) drøm, om å utelukkende lese OTS (jeg har allerede kjøpt og lest en bok, men det var før jeg fikk denne Lyse Ideen). The Forgotten Waltz som jeg plukket ut fra hylla (eh, kjøpte på nytt som lydbok), minte meg på at jeg kanskje har flere skjulte skatter stående. Swamplanida! ble nestemann ut, og jeg elsker den allerede. Forslag til veien videre motas med takk (lover å få lest minst en foreslått bok i løpet av mai).

ETA: gir også meg selv lov til å lese ferdig bøker jeg allerede har begynt på, selv om de ikke er fra egen hylle

img_2525

 

19 Responses to “April”

  1. Mari May 5, 2017 at 10:40 am #

    Jeg rangerer Wayfarers-bøkene motsatt av deg. Liker store persongallerier, og synes Orbit hadde for… ryddig slutt. Det ble litt for strømlinjeforma for meg.

    Selv om du ser for deg skjønnlitterær lesing fremover, foreslår jeg Pulphead. Den er veldig amerikansk, på den best tenkelige måten. Spennet er stort og Sullivan er en utrolig dyktig skribent. Hadde aldri trodd at et essay kunne gi meg lyst til å dra på kristenrockfestival.

    • Haruhi May 5, 2017 at 11:35 am #

      Tror egentlig de fleste rangerer dem slik som deg. Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot store persongalleri selv altså, men syntes ikke det fungerte helt her. Rakk ikke å bli emosjonelt engasjert. Er dog enig at slutten i Orbit er litt over the top.

      Pulphead noteres, det er den hardcore non-fictionen jeg vegrer meg for å ta tak på.. Essayes er egentlig helt perfekt å kombinere med mammaperm/ korte babydupper. Jeg hadde egentlig tenkt å være modig å skrive at jeg skulle lese alle bøkene som ble foreslått i kommentarfeltet, helt til jeg kom på at noen kunne si Krig og fred.

      • Haruhi May 5, 2017 at 11:36 am #

        Pst: se så sykt flink jeg er blitt til å skrive kursiv.

      • Mari May 6, 2017 at 10:53 pm #

        Litterær sakprosa er uansett best når den er litt myk. Men jeg er kanskje partisk, siden jeg skal skrive master om det.

        Kursiveringen din ser bra ut!

        • Haruhi May 7, 2017 at 10:48 am #

          Det høres ut som en spennende master!

          Jeg er langt på vei enig, men har også et hull inni meg etter at jeg la studentdagene bak meg, som ikke utelukkende kan fylles av å lese Sykepleien og Aftenposten Innsikt på do. Er redd hjernen min skal skrumpe helt inn hvis jeg ikke gir den faglig innputt.

  2. Ellikken May 5, 2017 at 3:26 pm #

    Om ikke Hellemyrsfolket får deg til å opphøye Skram, ja DA blir det vanskelig. Skjønt, første og siste ER de beste. Nr 2 ble jeg også noe skuffet over, uten at jeg ikke umiddelbart husker hvorfor.

    • Haruhi May 5, 2017 at 4:06 pm #

      Hm, ja. Det var det jeg fryktet. Finnes dog håp, for Sjur Gabriel slo meg jo helt i baken – og hvis den siste også gjør det, så vil jeg nok ende opp med å plassere henne på toppen allikevel.

  3. labbensblog May 5, 2017 at 5:18 pm #

    Jeg stemmer for Hunchback ❤ Besteste boken. Det er en av bøkene jeg har lyst til å gjenlese snart (selv om jeg føler det ikke er lov når jeg har mange uleste av Hugo i hyllen). Eventuelt Unfinished Tales fordi det er fint å lese Tolkien eller Kongo fordi jeg også har den, men har aldri kommet i nærheten av å finne en unnskyldning til å begynne på den.

    Nå forstår jeg ihvertfall hvorfor vi på et tidspunkt hadde lest likt antall bøker før du etter bare noen dager eller kanskje en uke hadde lest fem mer enn meg. Men, teller ikke tegneserier som bøker når de kommer i bokform? Alt må telles!

    Jeg får bare mer og mer lyst til å lese Chambers, tror jeg må komme i gang med den første når jeg er ferdig med Kina. Er også skeptisk til Enright fordi jeg ikke var overbevist av The Green Road, får se om jeg våger meg på å lese mer av henne en gang.

    Internasjonal booker-målet mitt kommer til å ryke, med mindre jeg får det for meg at jeg vil lese noen av de nominerte etter at vinneren er kåret. Jeg tror jeg kommer til å lese max en nominert før vi har en vinner, kanskje null. Håper jeg gjør opp for det ved å være ekstremt entusiastisk når det er tid for vanlig booker.

    Tid for å lese mer Ishiguro snart kanskje? Jeg har de to samme på leselisten min som deg, pluss en til. Vi kan begynne enklest og kjøre på med Orphans i løpet av måneden en gang. Men jeg har også veldig lyst til å lese Remains på nytt. Tror det er tid for å begynne å gjenlese bøker snart (utover HP). Leste Connie Willis på nytt i fjor sommer og det var genialt. Min eneste science fiction kjærlighet så langt, men forhåpentligvis finner jeg flere snart.

    SPQR skal jeg også lese. Merker jeg vegrer meg for å begynne på tykke bøker generelt, ikke minst tykk non-fiction. Må prøve å kvitte meg med den vanen.

    • Haruhi May 5, 2017 at 6:49 pm #

      Jeg var sikker på at du kom til å nominere Harvet, hadde glemt at du var fan av Hugo. Har ikke forsøkt meg på The Hunchback siden jeg var type 13, og da syntes jeg den var uendelig kjedelig. Forsøket hadde forøvrig ingenting med Disney å gjøre, – men jeg hadde lest alt vi hadde av Dumas i hyllene og ville ha mer av det samme. Har i voksen alder lest de 200 første siden i Les Mis flere ganger men kjedet meg så fælt at jeg ikke har kommet videre… Kanskje kanskje jeg gir Hugo et nytt forsøk når jeg er ferdig med Dickens på øret. En murstein av gangen holder. Jeg er i ferd med å få mursteinsangst på mine gamle dager, og det er jo bare teit – mange av favorittene mine er jo nettopp mursteiner.

      Er med på å lese Orphans , hvis vi får tid. Si fra når du har lyst til å starte, så hiver jeg meg med. Jeg føler også at gjenlesingens tid har kommet, tror det har noe med det at jeg har vært en “voksen leser” såpass lenge nå, at det begynner å bli lenge siden de første “ekte” favorittene dukket opp.

      Ja, tegneseriene er svaret på det mysteriet. Jeg kommer til å forsette å telle dem, og registerer dem på goodreads, men samtidig synes jeg det er viktig å få fram at jeg ikke har lest tolv bøker.

      CHAMBERS ❤

      • labbensblog May 5, 2017 at 7:10 pm #

        Jeg elsker alt jeg har lest av Hugo, men har ikke lest Les Miserables. Hunchback er den store favoritten, noe som overrasket meg veldig da jeg leste den. Hadde gitt den et forsøk tidligere, lest ca. 50 sider og lagt den vekk. Da vi hadde samlesing av den en stund senere var jeg helt frelst. Har sett Disney-versjonen mange ganger og trodde nok kanskje at jeg skulle få noe litt annet enn det jeg gjorde. Gringoire er fremdeles en av mine favorittkarakterer av det humoristiske slaget (i tillegg til Lord Emsworth og Gally). Hunchback var for øvrig alt annet enn kjedelig (minus ett kapittel, som er det eneste negative med boken). Den føltes heller ikke som er murstein. Min versjon er kun på rundt 500 sider tror jeg, men med liten og tett skrift, så den er muligens lenger egentlig.

        Skal gi en lyd ja. Ble plutselig så giret på gjenlesing at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne. Harvest, Hunchback og Remains er på listetoppen. Vurderte å si Harvest, men siden flere har sagt at de er skeptisk til Crace er jeg nesten blitt litt skeptisk til at andre skal lese ham. Kjedelig hvis det kommer masse negative omtaler av favorittene mine, selv om det ikke fratar meg mine leseropplevelser. Hugo og Tolkien er også favoritter, og Kongo trenger jeg drahjelp til å få lest. Jeg tror virkelig boken er interessant, men jeg klarer bare ikke å begynne på den.

        • Haruhi May 5, 2017 at 7:26 pm #

          Jeg husker ikke hvor lang min versjon er, har den på kindle – så den er i det minste ikke en fysisk murstein. Er fristet til å gi den et forsøk. Ikke minst fordi det er litt gøy å bare gjøre som kommentarfeltet befaler. Det går dog relativt sakte med lesingen om dagen, så hvor mye jeg faktisk rekker å gjøre i løpet av mai er en annen sak.

          Akkurat nå er jeg faktisk litt lunken til gjenlesing, det gikk jo strålende med HP og Narnia, men Wasp Factory var jo mer enn en smule skuffende. Usikker på om jeg tør å lese Crow Road på nytt også.

          Kongoboka blir nok lest i løpet av året, – jeg har faktisk startet på den, og lest 144s før jeg la den fra meg uten grunn. Den fortjener en ny sjans!

  4. Elida May 6, 2017 at 7:39 am #

    Hellemyrsfolket har eg i bokhylla, og med dine rosande ord rykker den stadig fremover i køen. Når eg las teikneserier i bokform (type Nemi og Pondus) registrerte eg dei uhemma i statistikken på Goodreads 🙂

    • Haruhi May 7, 2017 at 2:13 pm #

      Fint å høre at det er flere som teller med (registrerer) tegneserier! 🙂

  5. Ingalill May 8, 2017 at 7:42 am #

    Swamplandia rykker stadig fram i køa. Både bare bookre litt først. Skal jo strengt talt bare lystlese fram til juni, men ble plutselig deprimert over at juni nærmer seg med stormskritt og det eneste målet jeg har greid å fulføre gjennom lystlesing er biografier (inkl.sirkeltvang), fordi jeg tydligvis ikke får nok av spy/drugsbios. = påtatt premature bookertvang.

    Og siden jeg har dere sørstatsdronninger her.
    Noen som har lest King of the Barnyard (Kongen av Fyllinga). Den blåste meg av banen engang i ungdommen (muligens twenties) og jeg lister den alltid opp med favorittbøkene mine, så at den er nyutgitt hos Aschehoug, i den serien med alle fargene. Anbefales og pushes hardt, for hvis dere leser (og liker), så kanskje jeg tør lese på nytt, på engelsk denne gangen. Hører til de bøkene jeg er redd for skal falle gjennom.. Ikke sikkert det er sørstater involvert engang..

    • Ingalill May 8, 2017 at 8:24 am #

      Innså at poenget var at vi også skulle se på listene dine?
      Vel, Nutting, it is. Kjøpte novellesamlinge hennes etter Tampa, men er svært sjelden i novellemodus. Er dette en ny roman? Ah, en oppfølger hadde vært fantastisk. Celeste fortjener et kapittel 2.

      • Haruhi May 8, 2017 at 11:44 am #

        Poenget var at dere skulle lese listene ja, utelukkende fordi jeg da får “gratis” OTS eller les-alt-du-kjøper poeng. Nutting notert! Den gleder jeg meg til uansett. Er en pre-order, tror den kommer ut en gang i sommer. Alt jeg vet er at forsiden er sikkelig harryfin og, eh, det er det. Er uansett sykt gira. Er 80% sikker på at det er en roman.

        …syns du burde ha gått for Baryard og ikke Paringslek dere det virkelig telte, men OK. Håper sørstatene ER involvert, – men jeg er jo uansett fremdeles purung og lettpåvirkelig, så det burde gå bra uansett.

        • Haruhi May 8, 2017 at 11:45 am #

          B-A-R-N-Y-A-R-D, sånn.

  6. Ingalill May 8, 2017 at 11:55 am #

    Lurer på om den Nuttingkommentaren egentlig skulle stått under det andre innlegget. Føler meg plutselig svært forvirret. Off to pre-order.

    • Ingalill May 8, 2017 at 11:56 am #

      Lurer på om denne kommentaren egentlig skulle stå under det du skrev, om Nutting. Tror jeg må ta en nettpause. Off to see Outlander s2. Netflix teller ikke.

Leave a Reply

