Noen ganger får jeg lyst til å lære meg et helt nytt språk, bare på grunn av en bok

27 Nov

Bare et par ord om å være nyforelsket. Om å føle seg som en trettenåring igjen. Om å lese hele natta. Og gråte hele dagen. Om å pushe grenser. Å drepe fordommer. Om å elske en kvinnelige forfatter. Om å ikke lenge kunne stole på sine egne prinsipper. Om å ta feil, men smile uansett. Om å ikke lenger kunne finne glede i andre bøker. Om tomheten. Og gleden. Om å ønske seg tattoveringer og svensk statsborgerskap. Om å lese keiseren av portugalia. 

Og aldri bli den samme igjen. /Jag tror mitt hjärta blöder/

7 Responses to “Noen ganger får jeg lyst til å lære meg et helt nytt språk, bare på grunn av en bok”

  1. Kristina Kvåle November 27, 2011 at 11:30 pm #

    ❤ vakkert!

  2. Lines bibliotek November 29, 2011 at 10:16 pm #

    Å, skjønne du, har du lest verdens vakreste bok? Jeg leste den for to år siden og får fortsatt tårer i øynene bare jeg tenker på den. En av ytterst få bøker jeg skal lese flere ganger. Glad du likte:-)

  3. Haruhi November 30, 2011 at 5:41 pm #

    Ja, jeg har lest verdens vakreste bok. Tror jeg. Den vakreste boka jeg har lest, i hvert fall. Ble glad når jeg så at du også hadde lest, og likt.

  4. Lines bibliotek November 30, 2011 at 8:02 pm #

    Om ikke annet, gir det kanskje håp om at jeg kan løse gåten Murakami en gang for alle?

    Det er en god tanke at det kan finnes enda vakrere bøker der ute i verden. Så fremt vi oppdager dem, selvsagt. Men det skal litt til. Etter Keiseren har jeg store forventninger til Gösta Berling og Jerusalem, men er redd for at de skal skuffe. Derfor har jeg safet med Lagerlöf og lest første del av oppveksttrilogien hennes istedet, mens jeg krysser fingrene for at Nobelprisboken er like fantastisk som jeg tror den kan være.

    • Haruhi December 1, 2011 at 4:43 pm #

      Nå falt jeg av i en sving her; Murakami? Uansett, ser fram til en eventuell løsning på den gåten, ja.

      Jeg har noe det samme forhold til Gösta Berling og Jerusalem, inderlig lyst til å lese mer av Selma (ja, vi er på fornavn), men uendelig redd for å bli skuffet. Er forholdsvis sikker på at keiseren er overlegent best; hvordan kan noe være bedre? Eller like bra? Hvis jeg føler meg modig skal jeg prøve meg på Jerusalem på svensk i julen. Det spørs.

  5. Lines bibliotek December 2, 2011 at 10:44 am #

    Sånn går det når man refererer til egne tanker:-) Jeg tenkte på kommentaren din fra tidligere i høst hvor du foreslo at jeg leser Murakami for å avgjøre om det er bra eller ikke, siden du ikke helt visste hva du skulle mene. Men en forutsetning for at jeg kan bidra med noe er selvfølgelig at det finnes et minste felles multiplum i vår litterære smak, og da er oppfatningen om Keiseren et lovende tegn.

    Jeg krysser fingrene for at du liker Jerusalem. I så fall skal jeg gå mann av huse for å skaffe meg og lese boken snarest!

    • Haruhi December 2, 2011 at 11:52 am #

      Jeg falt vist av i en sving inni en sving. Var det jeg trodde du refererte til, men så fikk jeg det for meg at jeg hadde gått glipp av en eller annen godt gjemt Murakami-referanse.

      Når du først er i gang kan du også krysse fingrene for at jeg forstår svensk bedre enn jeg tror. I følge min mor er Selma-svensk nesten som finnskogsdialekt, og det forstår jeg, men jeg betviler sannhetsgehalten i det, og er stygt redd for at både handling og skjønnhet kommer til å gå meg hus forbi.

Leave a Reply

