Juni

18 Jul

Juni (og halve juli…) har passert i løpet av et øyeblikk, jeg har fullført min første måned tilbake i arbeidslivet – og kan knapt huske at jeg noensinne har gjort noe annet enn å jobbe. Det er deilig å benytte seg av (tilnærmet) full hjernekapasitet igjen, men jeg innrømmer at jeg savner a) babykos og b) bedre lesetid. Kanskje mest det siste (gasp!).

 

Bøkene

  1. Anorektisk – Ingeborg Senneset
  2. Levende og døde – Han Kang (biblo)
  3. Ship of Magic (The Liveship Trades, #1) – Robin Hobb (kindle/OTS)

Tegneseriene 

  1. Descender, Vol.1: Tin Stars – Jeff Lemire & Dustin Nguyen (biblo)
  2. Y: The Last Man, Vol. 1: Unmanned – Brian K. Vaughan, Pia Guerra &  José Marzán Jr.  (biblo)
  3. Monstress, Vol 1: Awakening – Marjorie Liu & Sana Takeda (biblo)

Tallene

Fire kvinnelige, en mannlig og en blanding. Tre (primært) amerikanske, en canadisk, en sør-koreansk (, det meste eksotiske jeg har lest i år – sånn rent bortsett fra at 90% av alle norske bokbloggere har lest den allerede) og en norsk (BBP17!). Ellers ganske grei spredning, på tross av en viss paranormal overvekt.

 

Opplevelsene 

Månedens beste leseopplevelse er nok Monstress, litt treig i starten, og kanskje bittelitt over-the-top generelt sett, men så lenge det er over-the-top med ting jeg elsker, skader det jo ikke: monstre! Tøffe kvinnelig karakterer! Nesevise dyr! Søte barn med revehaler! Vold! Klarer nesten ikke vente på neste hefte (men er for sta til å begynne å lese enkeltnummerene).

Månedens best bok, derimot, er nok Levende og Døde, selv om den ikke helt levde opp til  forventningene mine – uten at jeg kan si nøyaktig hvorfor. Kanskje hadde jeg rett og slett hørt for mye ros på forhånd, kanskje var det det faktum at boka er litt ujevn (noen deler er veldig sterke, andre gir meg ingenting), eller kanskje noe med ubalansen mellom den råe smerten forfatteren forsøker å formidle og den noen snirklete måten hun velger å gjøre det på? Kan en og samme bok være preget av form over historie, og samtidig fortelle en veldig sterk historie? Vet ikke. Noe er det i hvertfall som plager meg med boka, og hadde jeg hatt vett til å blogge om den like etter at jeg hadde lest den hadde jeg kanskje klart å formulere hva det er. (Nå fikk jeg lyst til å love 100% omtalerate, med usensurerte ferske inntrykk, publisert samme døgn som bok ferdiglest – men vi vet jo alle hvordan det går med mine Spontane og Overambisiøse Lese og Blogg-prosjekt (hei Iain Banks)).

Anorektisk var en positiv overaskelse, uten at jeg skal påstå at den har festet seg i hjernebarken for evig tid. Skrev et et utkast til en omtale, hvor det bare står at den “skiller seg ut i mengden av spiseforstyrrede beretninger”, uten at jeg er helt sikker på hva jeg mener selv en gang. Kan ikke huske å ha lest noe annet lingnende bortsett fra Evig Søndag og Kjære. Kanskje tenkte jeg på det faktum at instagram-feeden min flommer over av anorektikere som legger ut vakre frokostbilder, kanskje har jeg lest og glemt, kanskje var jeg bare trøtt. Uansett. Senneset skriver rått og lyrisk på samme tid, og boka fungerer overraskende bra, til tross for at den egentlig bare består av dagbok/blogg/notater ispedd litt nåtids-Ingeborg i form av forord (og, eh, ja, et type femti sider langt forord av Finn Skårderud som jeg bare skumleste). Krysser fingre og tær for flere bøker fra henne i framtiden (hoping against hope at hun begir seg ut på skjønnlitteratur, eller i det minste non-fiction som ikke handler om egen smerte – en anoreksibok pr. forfatterskap er nok (hei, Linnéa Myhre), og også: hei Ingalill, telles dette som en bioomtale, eller må jeg skrive et avsnitt til?))).

Ship of Magic er velskrevet og knakkende god underholdning, men ca 250s for lang. Tin Stars  var OK+, og ville kanskje ha kapret hjertet mitt hvis jeg ikke nettopp hadde lest Saga, skal lese neste vol. før jeg gir opp. Last Man fremstod irrasjonelt misogynistisk, og var uansett ikke noe særlig lekkert visuelt eller underholdende.

 

Måloppnåelse 

 Vel. De originale målene + progresjon finnes her.
  1. Vil ikke snakke om det
  2. 0 av langlånsbøkene lest
  3. 1  OTS (burde telles som to, alle bøker over 800s burde telles som to…)
  4. 0 Booker (dooh)
  5. 0 pre 1917
  6. 0 hardcore non-fiction
  7. 1 softcore non-fiction (, som git 7 av 6, og altså ikke lenger er verdt noen ting…)
  8. 0 Cormac McCarthy
  9. Vil ikke snakke om dette heller

Bonusmål 

  1. , eller
  2. dette

Bæsjeemoji

 

Planer for juli 

Nei, altså. Fullføre The Liveship Traders triologien, et par tegneserierhefter  og noe steampunk hvis jeg rekker. Kanskje formulere et blogginnlegg om denne identitetskrisen hvor jeg plutselig bare vil lese bøker jeg ville ha elsket som femtenåring. Kanskje ikke.Hvis jeg hadde levd i en tvangsfri verden ville dette vært de ti neste bøkene jeg leste:

  1. The Haunting of Hill House – Shirley Jackson
  2. Sommerboken –   Tove Jansson
  3. Et barns memoarerSelma Lagerlöf
  4. Jackaby – William Ritter
  5. Rosens navn – Umberto Eco
  6. Senteret – Victoria Durnak
  7. The Hate U Give – Thomas Angie
  8. Dark Eden – Chris Beckett
  9. Karen Memory – Elizabeth Bear
  10. Doomsday Book – Connie Willis

img_2906-1 Fra forrige (mai…..) runde med tvangslesingskafé i t-town

14 Responses to “Juni”

  1. Mari July 18, 2017 at 8:24 pm #

    Monstress! ❤❤❤ Jeg fikk Vol. 2 i posten her forleden. Må få gjenlest snart.

    Paranormal overvekt er for øvrig aldri galt. Livet er for kort til bare å lese tragiske utroskapsromaner. Synes heller ikke at måloppnåelsen er helt krise (for hele året så langt).

    Jeg har også lest mye YA og andre tenåringsgreier i det siste, men mest ting jeg ville vært for flau til å lese som femtenåring. Vet ikke helt om lesepreferansene mine har gjennomgått en regresjon, eller om hjernen bare har vært gåen etter lyrikkeksamen.

    • Haruhi July 18, 2017 at 8:52 pm #

      OMG! Trodde ikke Vol. 2 hadde kommet ut enda!! Prøver å unngå å kjøpe (papir)bøker…men noe må man da ha virkelig KOSE seg med?

      Tja, det står relativt dårlig til med målene, egentlig – men tradisjonelt sett skjer jo mye av tvangslesingen i type november/desember. Vi får se.

      Det er nok mest det at hjernen min også er litt kaputt. Helt OK med virklighetsflukt & sjøormer da. Går snart ut i ferie, kanskje jeg kommer i gang med tvangen igjen. Kanskje jeg bare finner et nytt fantastisk univers å fordyp meg i (begynner å gå lei av sjørormene…). Hovedforskjellen på nå og 2005 for min del, er at jeg ikke fikk dårlig samvittighet når jeg leste 2000s fantasy på rappen. Nå sitter tvangen i bakhodet. I 2008 (tror jeg) leste jeg de fire første bøkene i AsoIaF to (!) ganger i løpet av en sommer. Det var tider det.

      • Mari July 19, 2017 at 5:04 pm #

        Ja, den kom for et par uker siden eller noe sånt. Og tegneserier er definitivt særdeles velegnet som kos. Innkjøpsstopp kan sikkert begrenses til ordinære bøker.

        Er du så langt unna 50% da? Jeg skummet bare kjapt gjennom, og det virka ikke som du var så veldig langt bak skjema. Men uansett, sommeren er til for lystlesing.

        Jeg får også dårlig samvittighet av for mye eskapisme, men egentlig er det jo helt dustete. «Dette er for underholdende», liksom. Tvangslesingen kommer sikkert tilbake ganske fort. Nærmer seg jo biosirkel igjen f.eks. Og så er det vel Booker-sesong (for de som driver med sånt).

        • Haruhi July 23, 2017 at 8:05 am #

          Tør ikke å telle, men tipper jeg kanskje har fullført 35%. Booker-sesongen vil jo hjelpe, hvis den går like bra som i fjor.

          Jeg prøver spesifikt å ungå å kjøpe tegneserier, egentlig. For kjøper man jo først et hefte, så må man jo gjerne kjøpe alle fremtidige hefter også.. = dyrt & altfor mye papir. Pluss at biblioteket har så godt utvalg. Nå venter jeg jo en gledelig sms om at det skal bli min tur til å lese Monstress .

          Og, ja. Jobber med å slutte å tenke at ting er for “lette” eller for “gøy”. Tullball.

  2. Elida July 19, 2017 at 12:04 pm #

    Lesemål er simply guidelines (som dei seier i Pirates) 😉 Mine er omtrent kasta over båten, men leser endelig masse igjen, og kikker ikkje på lesemåla før det har bikka august (og då har Bookers longlist kommet, og eg har ikkje tid til lesemål 😉

    • Haruhi July 23, 2017 at 8:27 am #

      For meg er Booker lesemål, så håper at longlist er god og at tvangen får seg en boost!

  3. elbakken July 20, 2017 at 7:44 am #

    Jeg skjønner at Monstress må bli mitt neste tegneseriekjøp. Og etter min mening blir Descender bedre i album to og tre, så verdt å prøve seg på et album til. Særlig om de har de på biblioteket ditt.

    Jeg har akkurat flyttet og brukte store deler av gårsdagen på å sette bøker inn i hyllene, noe som er en god måte å komme på alle de fantastisk spennende bøkene som står og venter på meg der. Håper at det skal hjelpe meg til å komme lenger på OTS-lesemålet for andre halvår. (Og som nysingel med nye økonomiske forutsetninger er jeg nødt til å shoppe bøker litt mindre ukritisk fremover…) Men akkurat nå består tvangen av å lese ferdig alle påbegynte bøker fra mai og juni. Jeg var ei stund oppe i 9, og om jeg ikke hadde sovnet fra de siste fem sidene av “Pond” i går, hadde jeg nå vært nede i 3. Der en av dem er ei lydbok og der er det uansett bare en om gangen.

    Akkurat nå høres 2000 sider fantasy ganske deilig ut. Jeg leste akkurat Name of the Wind, og er egentlig ganske klar for å gå rett på fortsettelsen, men den er ikke en av bøkene i hylla mi. Husker tilbake til 2011/2012 der jeg leste alle ti bøkene i Malazan-serien til Steven Erikson i løpet av et halvår, der samtlige bøker er på over 1000 sider. Men det var, som du antyder, pre-lesemål…

    • Haruhi July 23, 2017 at 8:27 am #

      Ja! Monstress <3! Da skal jeg gi Descender et nytt forsøk, har neste album liggende på stuebordet – så det burde være overkommelig.

      Den perioden jeg kjøpte flest bøker i år, var den periode jeg forsøkte å ha bokkjøpestopp. Med en gang jeg offisielt fjernet stoppen, sluttet jeg nesten å kjøpe bøker.

      Name of the Wind og oppfølgeren leste jeg i fjor vinter. Likte dem ganske godt. Spesielt den første. Ble dog litt irritert på Kvothe (?) etterhvert.

  4. Ingalill July 20, 2017 at 8:15 am #

    Teller kun som bioomtale hvis du limer inn linken under bioinnlegget (mest fordi jeg ikke kommer til å huske slappfiskeriet når jeg (en gang) skal oppdatere bioside (den med alle rundene som ingen leser) (bortsett fra når det er kategorifinnepåtid).

    Kjøpte forresten (ehm, brukte credit) på Locke Lamora igår. Ikke at jeg trenger ny evighetsserie, men måtte bruke credit og du solgte den inn med bravur. Glad jeg har sluttet med måndlige telleposter/ydmykelser, i stedet fører jeg på etter hver bok (privat), som betyr at det mer jeg leser det flere monthly påminnelser får jeg om hvor dårlig jeg ligger an. I juni leste jeg 3 bøker, kun 3 ganger inn i regnskapet lurte meg nesten til å tro at alt var på stell…. Hilsen hun som er på evighetsferie – og hverken vet hvordan man blogger eller skriver kommentarer lenger..
    (kun 23t igjen av Outlander 5)

    • Haruhi July 23, 2017 at 8:17 am #

      Hurra!

      Link coming øpp! Lover også å blogge om evnt. andre ferske bios jeg leser i løpet av året, bot og bedring.

      Hurra for Locke Lamora også, fint å ha avveksling når du går lei av ruggedly handsome mannebein i kilt. Sitter jo fast i en (mye kortere) evighetsserie selv, men har klart å rive meg litt løs nå.

  5. labbensblog July 20, 2017 at 9:04 am #

    Jeg begynner virkelig å tro at det er håpløst å elske bøker man har forventninger til på forhånd. Det skjer nesten aldri. Lurer på om jeg skal begynne å skrive nøkterne, kanskje til og med litt negative omtaler om bøkene jeg elsker og se om andre da blir begeistret. Problemet er vel å få andre til å i det hele tatt gidde å lese bøkene om jeg ikke skriver positive omtaler. Samt er det uærlig. Men det hadde vært et interessant eksperiment.

    Sommerboken vil jeg også lese, samt fortsette på Dark Eden-trilogien. Også vil jeg ha mer Oxford time travel. Men det finnes ikke. Leste siste jeg ikke hadde lest tidligere i måneden, en kort novelle. Inntil videre koser jeg meg med den eneste boken det ser ut som om jeg får lest denne måneden, Arthur og George (som jeg regner som lystlesing siden jeg avbrøt alle andre bøker og klarte å lese når jeg begynte på den, men som faktisk gir meg kryss siden den er skrevet av Barnes). Historisk true crime i romanform. Veldig gøy.

    Nå minnet du meg forresten på at jeg ikke har skrevet forrige måneds oppsummering. Eller siste spørsmålsinnlegg. Også er det Booker om en uke, jeg må tippe longlist. Ser ut til at jeg må skrive litt de neste dagene.

    • Haruhi July 23, 2017 at 8:12 am #

      Ja! Men hva skal man gjøre lissom, slutet å ha forventninger? Slutte å lese om bøker? Umulig. Hadde vært et veldig spennende eksperiment ja…

      Sommerboken er såå fin, har lest den før, men får bestandig lyst til å lese den på nytt når jeg har ferie. Kanskje dette er året. Neste år SKAL jeg ha gjenlesnings-mål, er så mange gamle favoritter jeg har lyst til å bli kjent med på nytt. A&G har jeg lest deler av (gasp!) før. Hørte en forkortet lydutgave. Fikk ikke med meg at den var forkortet, og var type superbegistret – ga fem stjerner på goodreads og alt. Så leste jeg noe andre omtaler, hvor det var omtalt handling jeg ikke gjenkjente — ooops. Ble inspirert av denne kommentaren til å gjøre et forsøk på å lese en fullstendig utgave… Kanskje den kan snikes inn i en biorunde også.

      Gleder meg til Booker ❤

      • labbensblog July 23, 2017 at 10:28 am #

        Stilig, kunne ikke huske at du hadde lest den før. Begynte å bli litt bekymret for at den ville bli enda en bok jeg hauser opp som ikke viser seg å være så god. Men har du lest deler av den tidligere bør jo fullstendig versjon bli bra.

        Jeg må lese sommerboken. Har tenkt på det sikkert i et tiår, men det blir aldri noe av. Den er jo ikke akkurat tykk heller, så vet ikke hva som stopper meg. Nå er det Booker om fire dager og jeg har fremdeles halvparten igjen av Arthur og Georg, så spørs om jeg rekker så mye annet før Booker.

        Gjenlesningsmål er genialt! Jeg hadde det i fjor (uoffisielt) og koste meg masse (hovedsakelig med HP og Willis). Øverst på gjenlesningsønskelisten nå er The Secret History, The Book of Lost Things og mer av Tolkien.

        Har store forhåpninger til Booker i år. Har akkurat gått gjennom eligible-listen for å prøve å finne mine 13 kandidater jeg tipper blir nominert og det er så mye jeg har lyst til å lese. Kan selvfølgelig være uheldig og kun få bøker jeg ikke er så interessert i, men det blir stort sett mye bra og litt uinteressant. Spent på hvor mange store navn som kommer med, er en del som har bøker som kan bli nominert. Og som alltid er det en haug med navn jeg aldri har hørt om før. Hadde vært genialt om Jess Kidd kom med, men jeg klarer ikke helt å tro på at det skjer, så hun blir nok ikke en av de 13 jeg tipper på.

        • Haruhi July 24, 2017 at 5:31 am #

          Neida – ingen fare denne gangen! Selv om det var det faktum at du beskrev den som “true crime i romanform” som gjorde at jeg plukket den opp igjen. Hadde lyst på noe (true) crime, men hadde ingenting i hylla. Hadde egentlig bestemt meg for Rosens navn , men nå ble det altså A&G i stedet. Jeg elsker jo både rettssaker og everything Holmes (kremt, Doyle). Spente på hvor mye jeg husker, og hvor mye som var kuttet…

          Ja! Lese The Secret History igjen – spent på om du liker den like godt fremdeles. Selv vil jeg lese Jane Eyre, Gone With the Wind og David Copperfield kanskje Anna Karenina .

          Veldig gira på booker selv i år. Håper jeg rekker å fullføre A&G og The Good People (lydbok) før lista kommer – slik at jeg stiller med full lesekapasitet!

Leave a comment