Man Booker longlist – førsteinntrykk

30 Jul

Langlisten har kommet og maratonlesingen kan starte. Andre har allerede oppsummert hvem/hva/hvor/hvorfor med stor eleganse (f.eks Linn) , her har jeg bare notert meg min egne usensurerte tanker rundt hver enkelt bok. Noen har jeg lest litt om, andre har jeg med vilje lat være å google – for å kunne gå inn med (tilnærmet) null forventninger. Dette innlegget (, eller denne kladden, om du vill) er hovedsakelig av interesse for meg, men #lavterskelblogging etc.

Here we go:

4 3 2 1 – Paul Auster (US) 

Ugh nei. Har ikke lest noe av Auster før, og er på tross av gjentatte anbefalinger relativt sikker på at han ikke er noe for meg. Frykter for mye…kunst? Nei, vet ikke. Magefølelse. Og, hvis jeg skulle begitt meg ut på noe av Auster, ville det ikke føles riktig å starte i slutten av et såpass langt forfatterskap. Tjukk er den også, 800+. Håper denne ikke kommer på shortlist.

 
Days Without End – Sebastian Barry (Ireland) 

Denne var på Labbens tippe-liste, og jeg ser at jeg har satt den som TBR på goodreads. Aner dog ikke hva den handler om, og er ikke helt sikker på om jeg vet hvem forfatteren er. Er dog glad i irer irsk litteratur. Kommer til å lese denne.

 
History of Wolves – Emily Fridlund (US) 

Oi! Fin tittel! Ukjent forfatter (, så få det var av dem i år?). Håper ulvene er ekte, og at det er litt mystikk involvert.  Varulver er kanskje for mye å håpe på? Burde nok google denne, slik at jeg ikke går på en smell – en så lenge lever jeg i troen

 
Exit West – Mohsin Hamid (Pakistan-UK) 

Har lest How to Get Filthy Rich in Rising Asia av samme forfatter. Var en av de få som ikke var særlig begeistret. Konkluderte med at det enten var meg det var noe galt med, eller den norske oversettelsen. Elida likte den som lydbok, det er et godt tegn. Synes også premisett for denne høres mer spenstig ut enn Filthy Rich. Kort er den også. Første bok ut?

 
Solar Bones – Mike McCormack (Ireland) 

Denne iren har Labben også nevnt. Fin tittel. Bonuspoeng fordi forfatterens navn minner meg om Cormac McCarthy, gode assosiasjoner. Vet ingenting om boka.

 
Reservoir 13- Jon McGregor (UK) 

McGregor har befunnet seg på radaren min lenge, uten at jeg har kommet noe lenger. Nå blir det. Tror han skriver ganske mørkt? Tenker denne er noe for meg. Velger å spare den  til et stykke ut i lesingen, for å ha noe å glede meg til.

 
Elmet – Fiona Mozley (UK) 

Aldri hørt om.  Er Elmet et navn?

 
The Ministry Of Utmost Happiness – Arundhati Roy (India) 

Nei, halla! Denne tippet jeg (og resten av verden) på! Leste Guden for små ting pre-blogg, tipper jeg var 16 (?). Min far hadde kjøpt den fordi han likte tittelen. Jeg var hekta på Indiske bøker. Husker vagt at jeg ble skuffet. Husker også at tittelen hadde en annen betydning enn jeg trodde. Tror jeg kjedet meg. Sikkert fordi jeg ikke klarte å relatere meg til smerten i boka. Kanskje fordi jeg nettopp hadde lest og E-L-S-K-E-T Balansekunst (eller leste jeg Guden før Balansekunst, ble plutselig usikker). Har i ettertid tenkt at jeg leste boka med feil briller (, eller for unge øyne), og hadde uansett tenkt å få lest The Ministry Of Utmost Happiness (smak på den tittelen) i løpet av høsten – nå kommer jeg til å kunne høste kryss for det. Også masse bonuspoeng for at hovedpersonen er transseksuell (tror jeg). Gleder meg!

 

Lincoln in the Bardo – George Saunders (US) 

Denne har Labben  allerede overbevist meg om at jeg skal lese. Og Ingalill har overbevist meg om at papirformat (kremt, e-bok, kremt), er det riktig formatet. Tror denne er litt hit or miss. Ca 80% sikker på at den kommer til å sjarmere og røre meg, men kan ta feil. Sparer den også til jeg går lei.

 

Home Fire –  Kamila Shamsie (UK-Pakistan) 

Aldri hørt om, men syntes tittelen var fin nok til å søke opp på goodreads. Er en mordene  refortelling av et-eller-annet-gammelt-gresk, det skremmer meg litt  – men foregår på en flyplass og det liker jeg. Høres akkurat passe klaustrofobisk ut. Andre bok ut?  (ETA: et nyttt goodreads-søk viser at jeg kanskje har innbilt meg dette med flyplassen?)

 
Autumn – Ali Smith (UK) 

HURRA! Digger Ali Smith. Hadde kommet til å lese denne før eller siden uansett, nå blir det før. Tredje bok ut? Tenker denne er et sikkerstikk, og en passe oppmuntring hvis jeg er lunken til de tre første.

 
Swing Time – Zadie Smith (UK) 

DOBBEL HURRA! Digger denne Smithen også. Har faktisk lest Swing Time allerede, like etter at den kom ut. Noe som betyr at den var type den fjerde boka jeg leste etter at Amalie kom til verden; mørkt soverom, puppen ute, sene nattetimer, tidlig morgener, ikke nok kaffe i verden. Husker like fult at jeg likte den godt. Kanskje til og med veldig godt? Vekslet mellom tre og fire stjerner på goodreads, men endte til slutt opp på fire. Grunnen til vinglingen var hovedsakelig at jeg vet at Smith kan skrive enda bedre, denne er ikke på høyden med f.eks White Teeth. Bærer kanskje litt preg av ønske om å FORMIDDLE BUDSKAP heller enn å fortelle en historie, men like fult fargerik, medrivende og sterk. Fikk meg til å tenke “skulle gjerne ha lest noe non-fiction av Smith”, hvorpå jeg kjøpte en essaysamling – leste et (godt) essay og glemte hele saken. Leser denne på nytt hvis hun vinner.

 
The Underground Railroad – Colson Whitehead (US) 

Denne nevnes jo hele tiden, overalt. Trodde egentlig den var dystopisk sci-fi sånn ca, men det viser seg at den hovedsakelig handler om rase/slaveri. Ble umiddelbart mer gira på den når jeg fant ut det. Kommer til å lese. Tipper den har gode shortlist-odds.

 

1829_k-on

 

 

31 Responses to “Man Booker longlist – førsteinntrykk”

  1. labbensblog July 30, 2017 at 5:47 pm #

    Jeg tippet faktisk fem rette i år, ganske fornøyd med det. Barry, McGregor, Saunders, Smith (Ali) og Whitehead. Også tippet jeg McCormack i fjor og hadde tenkt å tippe den i år igjen helt til jeg så at jeg hadde tippet den i fjor. Trodde derfor at den ikke kunne bli nominert i år, men det var jo feil. Så jeg tippet nesten seks av tretten bøker.

    Auster: Likt det jeg har lest tidligere, men var i utgangspunktet skeptisk til denne fordi den ikke har fått strålende kritikk og den er eviglang. Men, etter 50 sider må jeg si jeg liker den veldig godt. Er den like god hele veien gjennom blir det ikke noe problem å lese den ferdig. Satser på 50 sider hver dag, da tar det meg ca to uker å lese den ferdig. Har for øvrig ikke kommet til den spenstige delen av boken enda (følger fire ulike versjoner av samme karakter, jeg har kun lest bakhistorien, samt starten på første versjon), så får se om det fungerer godt nok.

    Barry: Irer i USA på 1800-tallet (borgerkrigen). Clementine skrøt av den på Facebook, fått strålende kritikk. Tror denne kan være meget god. Pleier ofte å heie på irene.

    Fridlund: Vet lite om den annet enn at den er skrevet av en amerikaner og minner om Eileen. Skeptisk. Men har bestilt den fra Bookdepository og prøver å være positiv fordi jeg liker at det i det minste er to ukjente navn på listen. Ingen ulver (eller, muligens en lekeulv..).

    Hamid: Sagt det før: nydelig skrevet, holder ikke mål innholdsmessig.

    McCormack: Hatt denne på leselisten siden jeg tippet den i fjor, men ikke lest den enda. En død mann som forteller sin historie. Kan bli bra. Fått litt blandet kritikk. Har troen, pleier å like irene.

    McGregor: Mange karakterer å holde styr på, ganske lavmælt, i riktig humør og med konsentrasjonsevne tror jeg denne blir en av mine favoritter.

    Mozley: Elmet var et uavhengig kongerike på de britiske øyer fra 400-tallet til tidlig på 600-tallet forteller Wikipedia. Romanen er dog ikke en historisk roman. Spent på denne, tror jeg kan like den.

    Roy: Dette er en av de jeg ikke har lyst til å lese, som også har fått en del blandet kritikk. Men jeg har kjøpt den og skal til London, så MÅ lese den hvis den havner på shortlist.

    Saunders: YAYAYAYAYAYAY!

    Shamsie: Trodde hun skrev litt dårlige bestselgere, men det er tydeligvis ikke riktig. Brente Skygger var veldig populær blant norske lesere for en del år siden. Dette er den eneste boken jeg ikke eier eller har i bestilling. Kjøper den hvis den kommer med på shortlist eller hvis andre blogger digger den.

    Smith (Ali): YAYAYAYAYAYAY!

    Smith (Zadie): Enda en jeg ikke har så lyst til å lese, høres ikke spennende ut og alle skriver at hennes tidligere bøker er betydelig bedre. Men, har kjøpt, må lese shortlist. Burde nok begynne på denne eller Roy tidlig, slik at de faktisk blir lest.

    Whitehead: Var i utgangspunktet ganske positiv til denne, men har nå lest flere omtaler hvor det skrives at karakterene er forferdelig dårlig utviklet og får ikke helt troen da. Men, kommer uansett til å lese den. Interessant tema og kort bok = ingen grunn til å la være. Er den dårlig blir det i det minste en god diskusjon etterpå, siden noen garantert kommer til å like den.

    • Haruhi July 30, 2017 at 6:52 pm #

      Syns du kan telle det som seks rette egentlig. Ny rekord?

      Auster: Fremdeles skeptisk, dog egentlig bare til forfatteren – selv boka høres jo ganske fiffig ut.

      Barry: Ooooh. Økende gira!

      Fridlund: Tenker at det ikke nødvendigvis er negativt å ligne Eileen , selv om jeg i likhet med deg var svært negativ til den hadde den jo mange elementer jeg kan finne på å like godt. Mørk, ung pike med forstyrret sinn, et snev av krim?

      McCormack: Økende skeptisk.

      McGregor: Økende gira.

      Mozley: What.

      Shamsie: Shit, er det hun som har skrevet brente skygger ? Trodde den var type hakket over kiosklitteratur. Nå ble jeg akutt svært skeptisk. Kanskje dette er årets lettvekter? Eller kanskje jeg har forhåndsdømt henne ufortjent basert på omslag og promotering?

      Whitehead: Hm. Holder meg unna omtaler (av alle bøkene) til etter jeg har lest selv. Burde kanskje nesten ta blogglesepause (HA HA).

      Nå skal jeg brygge en liter te og fullføre Arthur & George .

      • labbensblog July 30, 2017 at 7:30 pm #

        Hvis jeg teller det som seks er det ny rekord. Fem har jeg hatt tidligere (2015).

        Du har aldri lest noe annet av Auster? Jeg digget The New York Trilogy og likte Timbuktu ganske godt, men har ikke lest noe mer etter det.

        Sant nok med Eileen, men jeg blir likevel ganske skeptisk. Hehe McCormack er den jeg er mest giret på av alle, men den er i bestilling fra Bookdepository, så det kommer til å ta litt tid før jeg kan lese den.

        Mozley handler om en familie som flytter ut i skogen og lever som man gjorde i gamle dager tror jeg. Sikkert noe mer med boken enn det, men det er alt jeg har fått med meg. Ser for meg at det er en type bok jeg kan like.

        Jeg har definitivt forhåndsdømt Shamsie, var sikker på at hun skrev type slightly bedre enn kiosklitteratur. Har lest litt om boken hennes og fått inntrykk av at det er feil, men det er vanskelig å vite før jeg eventuelt leser Home Fire.

        Ingen blogglesepause! Te og Arthur og George høres ut som en meget fin kveld. Føler den boken gjorde meg klar til Booker, hadde nesten ikke leselyst før jeg leste den.

        • Haruhi July 30, 2017 at 8:14 pm #

          Aldri leste noe av Auster. Har fått for meg at det ikke er noe for meg. Ikke helt sikker på hvorfor…De fleste er jo overbegeistret. Skeptisk til kona også.

          Jo mer du sier om Mozley, jo mer skeptisk blir jeg. Vi får se. McCormack også, frykter dødsperspektivet blir mer gimmicky enn faktisk interresant.

          Hmm. Tror jeg må lese Home Fire , om ikke annet for å finne ut om dette faktisk er kvalitet eller (godt skjult) kiosk.

          Hos meg kom A&G litt i veien for bookerlesinga, – men det er bare fordi jeg feilberegnet hvor lang tid jeg kom til å bruke på den (ble syk, tok lesepause, tida gikk). Mangler under 100s nå, kindlen påstår at jeg bare har 29 min igjen, men jeg tror den overvurderer lesehastigheten min.

    • Haruhi July 30, 2017 at 6:53 pm #

      Glemte det viktigste.

      London! Er det bestemt? Hvem andre skal? Hvor tidlig ute må man være hvis man skal klare å skaffe biletter? Har veldig veldig lyst til å hive meg med, men er usikker på om jeg a) får fri og b) hva baby & mann synes om at jeg forsvinner to “helger” i løpet av høsten. Skal jo på bokbloggtreff i september 😉

      • labbensblog July 30, 2017 at 7:25 pm #

        Jeg fikk ikke noe respons fra andre, så jeg fant ut at jeg bare skulle dra uansett. Tenkte det var lurt å bestille billetter tidlig, både fly og til eventen. Fikk meg billett på andre rad, så er ganske fornøyd. Er nok en stund til de går tom.

        Blir i London fra lørdag til tirsdag (event er mandag kveld), tenkte å leke turist samt kose meg med masse bokshopping. Samboeren min driver og vurderer om han skal bli med, selv om han ikke skal på Bookerevent og ikke er like giret på bokshopping, men han vet ikke helt om han vil. Det blir uansett ikke vanskelig for meg å fylle tre dager alene i London 😉 Sleng deg gjerne med hvis du kan, men skjønner at det ikke er helt enkelt. Jeg fant ut at jeg egentlig kan dra på bokbloggtreff, da mamma endte opp med å booke helgen etter, men det spørs om samboeren blir fornøyd hvis jeg drar vekk både helgen før og helgen etter 30-årsdagen.

        • Haruhi July 30, 2017 at 8:08 pm #

          HALLO! Du må jo slenge deg med på bokbloggtreff! Ta med samboeren i garasjen? Send ham på guttetur? Tenker det egentlig er Silje sin jobb å overtale deg, skal sette henne på saken.

          Ja, må vel egentlig innse at London blir vanskelig i år…Bør heller planlegge bedre neste år. Datoen settes vel tidlig? Eller er kanskje til og med den samme hvert år. Burde være overkommelig med litt planlegging. Lenge siden jeg har vært på noe mer fænsi ferie enn besteforeldrebesøk etc…

  2. Elida July 30, 2017 at 8:34 pm #

    Takk for link, Stine! Eg syns Exit West fungerte veldig bra som lydbok då innleseren var meget behagelig å høyre på og eg er usikker på korleis boka fungerer i papir då den var litt stillferdig for min del. Usikker på om den hadde blitt lest ferdig viss eg hadde lest sjølv.

    Ann Helen: HALLO! Eg bryr meg lite om London då eg verken har tid, råd eller ferie til å reise, men bokbloggertreff! Det er nokon år sidan du var på det, og shortlist har og kome ut før treffet. Kom, kom!

    • labbensblog July 30, 2017 at 8:44 pm #

      Hehe for min del ligger nok London + Booker + 5 etasjers Waterstones noen hakk over enda en tur til Oslo for å snakke om norske bøker (siden du dro sammenligningen). Oslo ser jeg ofte nok. Supert at noen har fokus på god norsk litteratur, men dere har dekket det så godt at jeg ikke føler det er nødvendig at jeg deltar. Pluss masse mennesker = skummelt. Da foretrekker jeg tvangslesingen. Har alltid litt lyst til å dra på bokbloggtreff, men har en følelse av at det er noe som er kjekkere i teori enn i praksis. Mest fordi jeg er introvert og ikke leser norsk. Vet det kommer Bookertravere, men det drukner lett i norsk. Er derfor litt skeptisk. Og litt fristet av bokbord, quiz og selskapet til de jeg kjenner. Tipper uansett at samboer legger ned veto.

      • Elida July 31, 2017 at 6:34 am #

        Eg skal ikkje skryte på meg for mange norske bøker eg heller – dette året veit eg nesten ikkje kven som er på lista. Eg reiser for det sosiale, for quizen og dei eg kjenner som skal. Det er opp til deg (og muligens samboerens veto), men det hadde vore veldig kjekt om du kom 🙂

        • labbensblog July 31, 2017 at 10:03 am #

          Quizen frister alltid! Selv om jeg ikke pleier å gjøre det så bra som jeg tror.

        • Elida July 31, 2017 at 11:06 am #

          Eg burde strengt tatt bli utestengt frå quizen (men ikkje gjer det om nokon i komiteen leser dette!) for eg blir så engasjert og får eit vanvittig konkurranseinstinkt. Alle kan sjå om eg/laget har svart riktig når det er tid for opplesing av riktig svar. Og eg blir litt muggen om eg har svart feil 😛

        • Haruhi July 31, 2017 at 5:08 pm #

          Du er jo superquizzeren! Skal heng rundt i nærheten av deg i år, også tilfeldigvis snike meg med på samme bord.

      • Haruhi July 31, 2017 at 5:12 pm #

        Jeg har hatt noen av mine bedre bookersamtaler på bokbloggtreff altså. Synes ofte det er mer bookersnakk enn norsksnakk. Litt avhengig av hvem man henger med så klart. Veldig dårlig oppdatert på nytt&norsk selv.

        Er veldig introvert selv, men synes akkurat bokbloggtreff går bra – så fremt det er mange nok av “mine” mennesker der. Hadde vært superkoselig hvis du kom, men vi treffes jo sikkert i en eller annen anledning igjen også (booker-london-tur-2018, jeg ser på deg!).

    • Haruhi July 31, 2017 at 4:58 pm #

      Hørt en sample, og liker innleseren! Lurer på om det kanskje blir papir allikevel, da jeg har en tendens til å falle ut av stillferdige bøker i lydform..

      (Støtter alt du sier om Ann Helene og BBT og Bookersnakk og Quiz!!)

  3. Ingalill July 31, 2017 at 10:06 am #

    (ja til labben på bokbloggtreff, yay, til dere andre to som kommer, selv er jeg tilstede i ånden og fysisk, bortsett fra at jeg ikke kan være med på annet, enn muligens tvangslesing søndag, skal løpe, hvis helsa holder).

    Booker:
    Gjør det svært enkelt for meg selv. Starter med de jeg allerede hadde i storytelbokhylla. Exit og Swing Time og Roy, deretter de på storytel jeg ikke visste om McGregor – deretter de som kommer på kortlista – krysser fingrene for at jeg pr.nu har lest alle – og slipper unna Auster (som jeg ikke har tenkt å lese før jeg har lest, NewYorkTriology).
    Soo simpel, hvorvidt jeg kjøper papirversjoner av de øvrige – kommer an på hva dere andre synes/skriver..

    • Haruhi July 31, 2017 at 5:05 pm #

      Foræder.

      Hvem skal jeg sitte ved siden av nå?!
      Jeg har kjøpt lilla hårfarge OG kjole til din ære.
      Sjokkert.

      Klarer ikke å prosessere resten av kommentaren.
      (, men beundrer din evne til rask utvelgelse, selv vingler jeg bare).

      • Elida July 31, 2017 at 7:42 pm #

        Tusen takk, Stine ❤

      • Ingalill August 3, 2017 at 10:13 am #

        Som nevnt (annet sted) går det an å ramle i trappa 1000 ganger på de 6 ukene før treffet. Føler meg litt sånn – ehm you guys, jeg kommer ikke – nei, så synd plz, kom, kom – ok da siden dere insisterer – ehm, jeg kommer ikke likevel – jo kom – ok da – hør da, jeg kommer ikke – jooo – neiii – ok da…… osv..
        Lilla hår og kjole gleder meg stort.
        Swing Time er strålende etter 1,5t.
        Exit West var bra, klarer jeg å formulere hva jeg likte, skal jeg skrive det hos labben, muligens var det ingent tilfeldighet at vi er på hver vår side av Lincoln (?).
        Og siden kommentarfeltet er fullt av mulige bioskulkere – mer biofokus, mindre booker!

        • Haruhi August 3, 2017 at 5:49 pm #

          Excuses, excuses

          Swing Time er god! Har en økende mistanke om at den er bedre enn jeg fikk med meg (der jeg satt søvnløs & hormonfylt en gang i fjor høst).

          Jeg liker også Exit West veldig godt så langt! Klarer du å formulere hva du liker med Exit West , skriver du jo et eget innlegg om det 😉 Eller samleinnlegg i det minste. Bookerbonaza. Exit West og Swing Time , så kan du fortelle meg hvorfor jeg liker Swing Time i samma slengen!

          (Vil du ha økt biofokus, må du komme med tips)

  4. elbakken July 31, 2017 at 2:02 pm #

    Jeg har lest Hamid og er nå i gang med Fridlund. Foreløpig (30% inn) én ulv og den var utstoppet (altså ikke lekeulv). Har ikke lest Eileen, så kan ikke si noe om det ligner eller ikke, men liker det jeg har lest så langt. Bedre enn Exit West, der jeg er enig i Labbens vurdering.

    Jeg har for øvrig lest Burnt Shadows og husker jeg likte den veldig godt. Og tenkt for meg selv at det var noe jeg ikke skulle innrømme, for jeg også har tenkt på Shamsie som hakket over kiosklitteratur. Tror det har mye med coverdesign å gjøre. Og det faktum at hun har stort fokus på å fortelle en historie. Så henne snakke på Lillehammer i år, noe som gjorde at jeg hadde tenkt jeg skulle prøve meg på mer av henne. Nå er det åpenbart at det i så fall blir Home Fire.

    Har bestilt Swing Time, Underground Railroad og Days Without End. Så får vi se hvor mye lenger en det jeg kommer. Har brukt mye penger på andre ting akkurat nå, så tror ikke jeg kan kjøpe hele langlista. Tenker jeg skal komme meg gjennom disse fem jeg har kjøpt, så får vi ta det derfra.

    Helt sjuk etter å være med til London, men har brukt opp alle feriedagene mine i år. Og pengene. Skal du på bokshopping må du få med deg Foyles også, Labben. Ikke veldig langt å gå fra Waterstones.

    • labbensblog July 31, 2017 at 3:22 pm #

      Takk for tips, jeg må definitivt innom Foyles! Satser på å ta med lettest mulig koffert slik at jeg har plass til mye på turen hjem. Har rund dag i september og tenker å feire meg selv med London tur og en skikkelig shoppingrunde. Kanskje vi klarer å være en god gjeng som drar til London til neste år? Ser for meg at bokshopping med dere hadde vært ganske artig (og dyrt.. anbefalinger fra høyre og venstre).

      Godt å høre at Shamsie ikke skriver så lettbeinte bøker som jeg trodde. Jeg håper på å klare hele longlist i år (for første gang noensinne), så da må jeg nesten få med meg Home Fire også.

      Hehe utstoppet og lekeulv er ikke helt det samme nei. Sånn går det når man leser for fort eller glemmer for fort.

      Jeg kan for øvrig sende deg flere fra longlist når jeg er ferdig med dem, hvis det er noen du får veldig lyst til å lese etter hvert (jeg har kjøpt alle minus en, men har begrenset plass i bokhyllen). Bare gi meg en lyd i løpet av høsten hvis det er noen du vil ha 🙂

    • Haruhi July 31, 2017 at 5:17 pm #

      Herregud, aller er så raske i år.

      Nå ble jeg enda mer nysgjerrig på Home Fire , fult mulig at det er noe i det du sier om coverdesign. Ble faktisk så nysgjerrig at jeg tenkte jeg skulle lese den med en gang…men den kommer jo ikke ut før 15.08. Skuffende. Exit West er dere jo alle skuffet over, men det er såpass kort og virker såpass overkommelig, at jeg tror den blir første bok ut allikevel.

  5. siljesols July 31, 2017 at 8:04 pm #

    Jeg hadde gjort det så enkelt for meg selv denne gangen at jeg allerede holdt på med to av bøkene som kom på longlist, Whitehead og Saunders, men er likevel langt fra ferdig med dem (ferie betyr visst mindre lesetid, spesielt når været er bra). Prøver å begrense innkjøp, men har ganske lyst å lese nesten alle bøkene, bortsett fra noen unntak som Auster (lang og vil heller lese noe annet av ham), Roy (vet ikke hvor godt jeg egentlig likte Guden for små ting, og mener å huske at den var ganske krevende), Solar Bones (ingen punktum!?) og kanskje Exit West grunnet labre tilbakemeldinger fra Labben og flere, men har lånt den på biblioteket og den er på Storytel. Har også lånt Autumn, så satser på den som neste, og min første Ali Smith.

    Er sjokkert over at Ingalill ikke kommer på bloggtreff (selv om jeg hadde bange anelser om prioritert løping), men veldig glad for at du kommer! Er på saken om å overtale Labben, og har allerede kommet med overbevisende argument. Og kan si her at bortsett fra selve utdelingen av Bokbloggerprisen er det ikke så mye norskesnakk, minst like mye Booker-snakk om du henger med de som er interessert i det.

    • Haruhi July 31, 2017 at 8:22 pm #

      Herregud, er det ingen punktum i Solar Bones ?? Dette har jeg ikke fått med meg. Fikk umiddelbart lyst til å lese den – jeg hater tegnsetting og punktum er et av de verste.

      Burde egentlig ha hoppet over Exit West selv, siden den har fått såpass mye negativ omtale, men det gjorde meg egentlig bare nysgjerrig. Så den blir første bok ut her.

      • labbensblog July 31, 2017 at 9:22 pm #

        Håper mange leser Exit West for jeg er ganske sikker på at det er en bok det blir gøy å diskutere. Mange på de internasjonale Bookerforumene liker den bedre enn meg. Så nettopp en som ikke likte den, men som hadde helt motsatt grunn enn meg: synes plottet var veldig bra, men likte ikke språket. For meg var språket det beste med boken.

        Og ja, Solar Bones er en setning. Ikke veldig stor fan av det selv, men har av en eller annen merkelig grunn ekstremt lyst til å lese den. Kanskje fordi jeg (nesten) har tippet den inn på longlist to år på rad?? Uansett må jeg vente til den ankommer postkassen min, regner med den er her i starten av ferien. Får neppe lest så mye denne uken, siste arbeidsuke og begynner å bli travelt igjen på jobb. Prøver å komme så langt jeg klarer i 4 3 2 1 og Elmet. Er nå skikkelig giret på Auster, har planer om å lage oversikter over de ulike versjonene av karakteren og alt (etter tips i Bookergruppen). Føles som en god investering av tid og krefter.

        Spent på hvilken du foretrekker av Whitehead og Saunders, Silje. Snakket med en på jobben i dag som sa hun var våken til halv tre i natt med Whitehead og måtte skyndte seg hjem fra jobb for å lese videre. Selv klarer jeg ikke helt å se for meg at den er bedre enn Lincoln, men samtidig tror jeg neppe Lincoln er for alle.

        • siljesols August 4, 2017 at 8:05 am #

          Jeg likte veldig godt Whitehead og vet ikke hvorfor det gikk så tregt å lese den. Den er ganske drivende gjennom mesteparten av boken, bortsett fra litt på slutten. Nå har jeg ikke lest i Saunders på en stund og vegrer meg, fordi jeg har så lyst å like den og synes den var så oppstykket og forvirrende. Men jeg skal fortsette snart! Nå har jeg begynt på Exit West på lyd, og den virker lovende.

        • Haruhi August 4, 2017 at 12:02 pm #

          Tror Whitehead blir neste ut her, trenger noe med litt fart. Saunders må jeg spare til jeg har overskudd (neste år, høstferien, 2022?). Håper du blogger om Exit West når du har lest den, og håper at du liker den. Jeg likte den godt, men lurer på om det bare er fordi jeg ikke er skarp nok til å skjønne at den egentlig er dårlig…

  6. siljesols August 4, 2017 at 12:52 pm #

    Hehe, det er godt selvtilliten er i orden;-) Som oftest føler jeg meg ikke skarp nok til å like en bok, selv om jeg skjønner at den er bra, men ofte kan det selvfølgelig være andre veien. Det beste er jo de gangene man liker en bok og føler seg litt smart samtidig som har fått så mye ut av den. Jaja, vi blir vel “bedre” lesere for hvert år. På slutten av Whitehead føler jeg at jeg falt litt av og ikke fikk helt orden på tankene. Exit West virker så langt bra, men så er det meg og lydbok da, får se om jeg klarer å henge med hele veien.

    Føler også jeg trenger overskudd til Saunders, egentlig til de fleste bøkene på langlisten. Jeg har begynt å skjønne at det overskuddet kanskje aldri kommer…

    • Haruhi August 4, 2017 at 5:10 pm #

      Det er som oftest motsatt her også 😉

      Dårlig med overskudd i den nærmeste framtiden her også gitt. Trodde ferien skulle bli lesetid, men dagene bare forsvinner – og på kveldene er jeg stort sett for trøtt til å lese. Tenker jeg skal forte meg sakte, og ikke begi meg ut på tvangslesing når jeg er trøtt/sliten. Tidligere har jeg gjerne gått lei av bookerbøker sånn midt i lista, i år leser jeg så sakte at jeg kanskje ikke går lei? Dog usikker på om jeg kommer til å makte Solar Bones/ Bardo/ 4 3 2 1 , som er de jeg syns høres tyngst ut.

      • siljesols August 5, 2017 at 7:25 pm #

        Ja, tror jeg får ha Bardo som en bok jeg leser litt i når jeg har litt overskudd, og så hopper jeg videre på listen. Har bestilt Shamsie og nå fikk jeg plutselig mail om st den er sendt. Trodde den kom først i midten av måneden, så da har jeg lyst å begynne på den så snart den kommer. Solar Bones og 4321 er jeg rimelig sikker på å droppe. Følte jeg leste mange i fjor, men det var bare 4, 3 fra kortlisten da, så alt over det er jeg godt fornøyd ned.

Leave a Reply

