Mai

2 Jun

Mai har gått fem ganger så fort som alle andre måneder så langt i år. Sommeren har kommet, og mammapermisjonen tar (snart) slutt – uten at jeg har fått med meg noen av delene. Jeg lovet jo i friskt overmot å a) bare lese bøker fra egen bokhylle og b) ikke kjøpe noe nytt. Begge deler har godt så-som-så, 2/6 av leste kom fra biblioteket og 1/6 var nykjøpt (dog kjøpt før jeg startet Prosjekt Bokkjøpestopp). I tillegg kan jeg ikke huske sist jeg hadde så lyst til å kjøpe bøker, har allerede brutt kjøpestoppen en gang – og tror egentlig jeg avlyser hele greia – slik at jeg slipper å shoppe hysterisk mye når jeg endelig har lov.  Har alltid vært sykt mye bedre på planlegging enn gjennomføring.  Lover dog å få lest bøkene dere valgte ut til meg, selv om jeg ikke lenger er sikker på om før utgangen av  juni er helt realistisk. Før nyttårsaften?

Bøkene

  1. Making Babies: Stumbling into Motherhood – Anne Enright (kindle)
  2. The Old Man and the Sea – Ernest Hemingway (OTS/kindle)
  3. Swamplandia! – Karen Russell (OTS)
  4. Red Country (First Law World #6) – Joe Abercrombie (OTS/kindle)
  5.  The Old Curiosity Shop – Charles Dickens (OTS/lyd)
  6. Døden i Venezia og andre noveller -Thomas Mann (biblo)

Tegneseriene 

 

  1. Ms. Marvel, Vol. 6: Civil War II – G. Willow Wilson (biblo)

Tallene

Tre damer, fire menn. Tre amerikanske, to britiske, en irsk og en tysk. To romaner, en nesten-novelle, en novellesamling, en essaysamling og en tegneserie. Grei spredning. Det eneste som mangler er litt hardere non-ficiton og kanskje noe lyrikk.

Opplevelsene 

Månedens beste er uten tvil Swamplandia! som sklir rett inn på årets tre-på-topp. Burde ha blogget om den like etter endt lesing, for nå sitter jeg stort sett bare igjen med en følelse av fy faen så god uten at jeg helt klarer å beskrive hvorfor. Lover å gjøre et forsøk senere (ha ha), kanskje en samleomtale ( ❤ ) med årets beste?

Red Country kommer på en sterk andreplass. Akkurat passe mørk fantasy western, og helt min type humor. Blir mo i knærne og får hjerter i øynene. Mer takk! Ms. Marvel holder koken, og er i ferd med å bli min favorittunderholdning. Thomas Mann er jeg litt usikker på hva jeg synes om, på sitt beste (Døden) er han brilliant – men på sitt verste er han pompøs og skravlete. Ble dog fristet til å finne fram Trolldomsfjellet igjen.

Making Babies elsket jeg mesteparten av når jeg leste den (traff meg sikkert i mammahjertet), selv om kvaliteten på eassyene var noe varierende. Prøvde å skrive en omtale av den her om dagen, og husket absolutt ingenting. Vel, vel. Er uansett fan av Enright.

The Old Curiosity Shop likte jeg overraskende godt (den har ikke akkurat det beste ryktet). Klart den er sentimental som fy, fryktelig forutsigbar og så svart-hvit at det  borderline eventyr/fantasy – men den er også sprudlende og hjertevarm. Tror kanskje Dickens på sitt mest sentimentale er min guilty pleasure, type – jeg føler ikke at jeg kan lese løkkeskriftbøker, så jeg går for 1800tallsversjonen. Anton Lesser er forøvrig den perfekte Dickens-innleser (sagt det før og sier det igjen).

Månedens dårligste (faktisk den eneste jeg ikke likte), er The Old Man and the Sea. Har forsøkt meg på Hemingway før, uten hell – og tenker jeg gir opp nå. Digger jo vanligvis sånne machofester, men finner bare ikke tonen med Hemingway. Plusspoeng for at den tok type tre minutter å lese (og ga OTS-kryss).

Måloppnåelse 

 Vel. De originale målene + progresjon finnes her.
  1. 10 av 16 innkjøpte lest, over halvparten! Det går framover, nå må jeg bare ha full kjøpestopp en stund (og komme meg gjennom den ambisiøse non-fictionen jeg kjøpte i januar)
  2. 0 av langlånsbøkene lest
  3. 4  OTS (over halveis!)
  4. 0 Booker (gleder meg til juli, er det noen der ut som har longlistfavoritter? Har ikke lest en eneste 2017-bok så langt i år)
  5. 2 pre 1917 (over halveis!)
  6. 0 hardcore non-fiction
  7. 1 softcore non-fiction (6 av 6 fullført, men jeg plukker til stadighet opp soft og ikke hard non-ficiton)
  8. 0 Cormac McCarthy
  9. 14 av 24 innlegg

Bonusmål 

  1. 2  Banks
  2. 0 Ishiguro

7 kryss på 7 leste, innafor. Burde kjøre en ordentlig telling snart, for å se hvordan jeg ligger an. Tror jeg realistisk sett kan klare alt bortsett fra hardcore non-ficiton.

Planer for juni

Vel, først og fremst starter jeg på jobb igjen på mandag –  noe som drastisk vil kutte ned på lesetiden. Fabulerer i tillegg om å sykle i stedenfor å busse til jobb, og i så fall mister jeg den daglige lydbokdosen. Realistisk sett kommer jeg nok til å bruke juni på å fullføre bøkene jeg allerede leser (Ship of Magic er evig lang) + en hel haug med tegneserier. Fullfører jeg Ship of Magic (eller går lei…), tipper jeg at går for noe av Banks, noe hardecore non-fiction, noe av Cormac McCarthy noe steampunk eller et par ungdomsbøker (The Hate U Give, Asking for It og Blodskraft står øverst på ønskelista akkurat nå). Lover dog å gi Notre-Dame et forsøk til når jeg har hørt ut lydkrimmen min (hei Labben).

Mammaperm ❤

18 Responses to “Mai”

  1. Mari June 2, 2017 at 3:41 pm #

    Hemingway er ganske… kjedelig. Fyren er på sitt beste når han skriver om penisen til F. Scott Fitzgerald, liksom.

    Elsker at du har blitt bitt av tegneseriebasillen, og er glad for at du likte Swamplandia!. Ser for øvrig at jeg sikkert bør prioritere Red Country. Den har bare stått i bokhylla siden 2012…

    • Haruhi June 2, 2017 at 3:54 pm #

      Ja, kjedelig er ordet. Han har jo skrevet den samme boka type fjorten ganger.

      Tegneserier ❤ ❤ Er selv overasket over hvor begeistret jeg har blitt for formatet, og over hvor mye bra jeg finner. Når jeg leste Sandman i fjor, trodde jeg helt ærlig at det var den eneste tegneserien for meg…

      Og, ja, les Red Country , perfekt koseferielesing.

  2. labbensblog June 5, 2017 at 9:36 am #

    Hei! (hvis du får lest både Himself og Notre-Dame i løpet av året er jeg strålende fornøyd. Holder deg ikke til fristen “ut juni”)

    Kan du ikke høre lydbok mens du sykler?

    Jeg begynner å lure på om jeg skal forsøke meg på Dickens i lybokformat. Det skremmer meg en del siden jeg ikke er så komfortabel med lydbøker enda og jeg er veldig usikker på hvilken jeg skulle valgt (men jeg har forstått hvilken innleser jeg må velge – Anton Lesser er britisk sant? Må bare sjekke, for Dickens på noe annet enn en eller annen britisk dialekt vil ikke fungere for meg). Nå skal jeg jo lese Cities og den kunne vært et greit valg som lydbok siden den ikke er så lang. Samtidig vet jeg jo at jeg har slitt litt med å bli engasjert av den historien tidligere og jeg trenger en lydbok jeg kan bli skikkelig oppslukt i. Lurer da på om Copperfield eller Bleak House kanskje kunne vært bedre. Men de er jo håpløst lange..

    Hva dette Swampandia-greiene er må jeg si jeg er litt nysgjerrig på, men det eneste jeg har fått med meg så langt er at du elsker det og Ingalill ikke elsker det. Og jeg er ikke like begeistret for amerikanske bøker som deg og Mari (selv om jeg har flere amerikanske favoritter selvsagt, det er uungåelig – stort land, mange talenter).

    Jeg kom meg ikke lenger enn til å fullføre første boken i serien til Abercrombie, men jeg likte den boken godt, så jeg aner ikke hvorfor jeg ikke fullførte. Jeg er generelt dårlig på å lese serier. HP og Flavia er foreløpig eneste unntakene hvor jeg faktisk har lest alle bøker i en lang serie. Begynt på en britisk serie nå som handler om tidsreising som jeg trodde skulle være genial. Dessverre må jeg si at den kun virker som grei underholdning foreløpig og blekner fullstendig i sammenligning med Connie Willis sin tidsreiseserie, som for øvrig er fantastisk! (kanskje den også teller som en serie jeg har lest i sin helhet.. men det er kun fire bøker, eller teknisk sett tre. Og to av dem er nesten helt uavhengig av hverandre. De er tykke nok til at de kan telle som en lang serie).

    Har sikkert sagt det før, men jeg forsøkte meg på Hemingway flere ganger i slutten av tenårene og fullførte ikke en eneste bok. Konkluderte med at han ikke var noe for meg. Så leste jeg The Old Man and the Sea i voksen alder og likte den veldig godt. Har likevel aldri lest noe mer, så om jeg liker Hemingway eller om den ene boken var et merkelig unntak fra regelen om at jeg ikke liker Hemingway har jeg aldri funnet ut av.

    PS: Paringslek er endelig sendt avgårde. Og jeg begynner å lure på om jeg skriver lenger kommentarer her enn jeg skrive innlegg på min egen blogg… Får se om ikke jeg får skrevet maistatistikken snart jeg også. Sent ute denne måneden.

    (lykke til med jobbstart!)

    • Haruhi June 5, 2017 at 5:04 pm #

      Ut året høres mye mye mer realistisk ut, tror det vil bli lettere å komme seg gjennom Notre-Dame , hvis jeg ikke stresser med saken også. Himself gleder jeg meg bare til.

      Tror ikke jeg ville klart å konsentrere meg om lydbok mens jeg syklet + at jeg syns det høres litt trafikkfarlig ut – relativt kraftig trafikert vei til jobben. Storkoser meg dog fremdeles med komboen puslespill og lydbok på kvelden, så det blir nok redningen.

      Lesser er, så klart, britisk. Jeg tenker at Cities kan være et fornuftig lydvalg altså. Den er kort, og relativt tett komponert til Dickens og være. Bleak House , tror jeg kanskje vil bli litt mange karakterer å holde styr på for en lydnewbie. Copperfield tror jeg kan funke. Har kanskje aldri nevnt at jeg syntes de to (?) første timene av Cities var ganske lite engasjerende, før jeg plutselig kom inn i historien og digget. Hadde den på øret uten å egentlig følge med (gikk sikkert glipp av en del detaljer), også ble den bare plutselig SÅ. MYE. BEDRE.

      Jeg er ganske god på serielesing selv. Mitt største problem er å komme inn igjen i historien / huske nok detaljer fra tidligere bøker, hvis jeg holder på med en serie som ikke er ferdig utgitt… Aner ikke hva jeg skal gjøre når (hvis) neste aSoIF-bok kommer. Ser for meg at First Law ( Abercrombie), også kan være litt vanskelig å hoppe inn i igjen. Connie Willis har jeg lenge hatt lyst til å lese, men har blitt skremt bort av lengden på bøkene. Kanskje sommerferielektyre.

      Hurra for Paringslek !

      • Haruhi June 5, 2017 at 5:07 pm #

        Glemte Swamplandia! . Usikker på om den er i din gate. Trodde Ingalill skulle elske den, men det var bommert. Tenker derfor at den kanskje…ikke blir kjærlighet for deg heller? Usikker. Ble forvirra av Ingalill.

  3. elbakken June 5, 2017 at 9:56 am #

    Nå har jeg lyst til å lese Red Country igjen, det er definitivt min Abercrombie-favoritt, og det sier egentlig ganske mye. Han sier det neste han skal skrive er en ny trilogi fra samme verden, og han kan ikke skrive fort nok for meg!

    Swamplandia har jeg hørt mye bra om, men egentlig konkludert med at ikke er for meg. Men nå frister du meg.

    Selv har jeg gitt meg selv en form for mild innkjøpsstopp: Bare kjøpe ting jeg skal lese med en gang. Det går relativt bra, bortsett fra da jeg rotet meg inn på et loppemarked og kjøpte 17. Men de er så billige at det teller ikke.

    • Haruhi June 5, 2017 at 3:33 pm #

      Åh, hurra! Han må bare forte seg for min del også.

      Red Country er helt uten tvil min favoritt også! Selv om jeg syntes den originale triologien var veldig god.

      Swamplandia! ❤ <3. Ingalill var veldig lunken – og jeg trodde at hun kom til å elske den, så nå er jeg nesten litt redd for å anbefale den. Hva hvis ingen andre liker?

      Ja, tror jeg går tilbake til å bare lese det jeg kjøper. Det burde være (nogelunde) overkommelig. Jeg er jo egentlig en ganske moderat bokkjøper, 17 bøker er mer enn jeg har kjøpt så langt i år…

  4. labbensblog June 5, 2017 at 2:06 pm #

    Jeg skrev en eviglang kommentar her tidligere i dag, men nå ser den ut til å være forsvunnet 😦 jeg så den jo lagret..

    • Haruhi June 5, 2017 at 3:29 pm #

      It’s back! Tror kanskje jeg slettet den ved et uhell, den lå i hvertfall i søppelkassa.

  5. Ingalill June 6, 2017 at 9:29 am #

    (Bare for å ha sagt det, er fremdeles dypt inne i Lillehammerbobla, (dypt sjokkert over at du fremdeles ikke har briefet meg bokstavoppgaveexcellencen din), men straks jeg skulle sette meg ned å skrive innlegg, begynte jeg heller å redigere det gamle, samt søke opp alle nye, uleste blogginnlegg, som ikke er fra Lillehammer. Geledisiplin.., vi bomma på bibelspm forresten, vi hadde trengt deg.. mer om det senere)

    Bør vel kondolere meg overstått mammaperm, tar sikkert noen dager før du venner deg til – ehm mindre lesing (og babyabstinens). Siden det nå likevel hersker tvil og usikkerhet i dette kommentarfeltet pga meg og sumpen, kan jeg like gjerne minne dere på min kamp mot Two Cities – og de 500gangene jeg har startet på lydboka og ikke kommet lenger enn 5t. Jeg husker du forsiktig sa den var treg i starten, og at jeg lovet å lese i 2017. Akk til alle disse løftene men sprer rundt seg..

    Har du begynt på Anorketisk forresten?

    • Ingalill June 6, 2017 at 9:31 am #

      Ok, dette må være ny rekord i staveanarki. AN-ORK-ETISK.
      (og det at jeg konstant skriver meg i stedet for med, ekstremt selvopptatt)

      • Haruhi June 6, 2017 at 2:49 pm #

        (Jeg ble så sint når jeg ikke klarte rebusene på første forsøk, at jeg boikottet hele kommentarfeltet… La dog merke til at dere hadde “ti lag bak dere” på Quizen. Samme formulering hos deg og Elisabeth..så, spørsmålet er: hvor mange lag foran? Jeg hadde garantert reddet dere med bibelkunnskapen min. Garantert).

        Jeg…skjønner virkelig ikke denne motstanden dere finner i Two Cities , den sprudler og hopper jo avsted etter de bare første kapitlene (…neppe fem timer). Kanskje jeg må høre på nytt, bare for å dobbeltsjekke.

        64% uti Anorektisk , liker!

        • Ingalill June 6, 2017 at 2:56 pm #

          Haha, til 10 lag bak oss – formuleringen. (Vi skrøt at det resten av oppholdet, med akkurat samme ordlyd). Det var fordi Elisabeth tellet etterhvert som de leste opp lagene – nedenfra- har ikke peiling på hvor mange lag som var med. Jeg vil si 29, men vet ikke helt hvor jeg har fått det tallet fra.

          App, og ikke få til initialene, det var 3 nye bokstavoppgaver iår, som jeg ikke skrev ned fordi jeg ikke husket rekkefølgen bokstavene var lagt ut i. Her fikk vi kun 2 av 6 poeng. En vi ikke greide (bokstavene lagt ut tilfeldig og garantert på en mye enklere måte enn vi fikk).. SIEJAOSL – gjett forfatteren – hele navnet….

        • Haruhi June 7, 2017 at 7:36 am #

          Hmm, både for og etternavn krøllet sammen i et ord? Aner ikke. Syns det nesten står Silje Sol der. Er det lov å påstå at hjernen har slutte å fungere i løpet av ammeperioden? I vaktboka første arbeidsdag stod det følgende som merknad etter navnet mitt “AMMETÅKE går hjem 13.30”. Oppsummerer alt.

  6. siljesols June 6, 2017 at 10:00 am #

    Som nevnt i et tidligere kommentarfelt, leste og likte jeg The Old Man and the Sea for snart 15 år siden og innbilte meg at Hemingway var min greie. På de 15 årene har jeg ikke utforsket dette videre, men det må jeg nesten snart. Swamplandia må også utforskes snart, og i og med at den ligger på Storytel og jeg virker å ha kommet i en ok lydbokmodus er sjansen der for at det skjer snart. Hørte du den på lyd?

    Angående langlistefavoritter til Booker har jeg kun lest 2017-bøker i ungdomsboksegmentet eller ikke engelske. Jeg har kjøpt to, The Power av Alderman og Lincoln in the Bardo av George Saunders, og håper å få lest de før langlisten kommer. Gleder meg til langlisten, men oppdaget at jeg er på hyttetur et sted uten wifi og dårlig dekning akkurat da.

    Håper første dagen på jobb gikk bra og at overgangen ikke blir for tøff. Kan være godt å komme litt ut av boblen også.

    • Haruhi June 6, 2017 at 2:44 pm #

      Leste Swamplandia i papirformat, men tror den kan fungere som lyd. Tror også at du kan finne på å like den (dog ikke lenger sikker på hva jeg tror om svamper eller andres lesesmak).

      Dårlig timing, selv skal jeg sitte klar med mobilen 😉 Gleder meg! Første dag tilbake gikk overraskende bra, befriende å bruke hjernen litt.

  7. Linnformasjonen July 3, 2017 at 9:06 pm #

    First things first: har Hemingway skrevet om penisen til F.S Fitzgerald? Noen må poste sitater!! #uopplyst

    Jeg er glad for å se du har klart å kombinere mammaperm og lesing. Håper du har hatt en helt herlig tid hjemme med vesla.

    • Haruhi July 5, 2017 at 6:52 pm #

      (Har heller ikke fått med meg disse penis-greiene, men turte ikke å si noe, i frykt for å røpe egen uvitenhet).

      Har hatt det helt supert, selv om det var godt å komme tilbake i jobb også. Fornøyd med at leselysten helt av seg selv blomstret mens jeg gikk hjemme. Har gått veldig trått etter jobbstart, fantasy for alle penga og ca fem sider i døgnet…

Leave a Reply

