Kleopatra, en raceranmeldelse

20 Oct

b090cb3feff097b62675518c24f214f81f853639ee4b4d01f3abde35 (1)Jeg har lest Stacy Schiffs Kleopatra: Et liv (2010) i forbindelse med runde 3 av Ingalills biografisirkel hvor månedens tema er driftige kvinner, kickass females – og jeg velger å skylde på bibliotekets noe lunkne utvalg for at jeg endte opp med Kleo (og tar dermed ingen selvkritikk for manglende research, eller forsinket sirkeldeltagelse).

BOKA

Er en klassisk, lettlest biografi – kildene plassert bakerst, passelig mengde bilder, knappe 300s lang. Den tar et oppgjør med mange av vår tids Kleopatramyter og bekrefter andre (det var aldri noen slange, ingen perledrinker – og på tross av at kvinnen på omslaget ser vakker ut, finnes det ingen grunn til å anta at Kleopatra var noe annet enn gjennomsnittlig utseende (om noe fremstår hun, når alt kommer til alt, som litt lubben med en litt for markant nese)).  Det kan også sås tvil om hvem som forførte hvem, etc etc. Vi ser Kleopatra gjennom de øynene historien har overlat oss, og står stort sett igjen med et romersk bilde – i praksis eksistere hun bare så lenge det er en romer til stedet. Og ikke alltid da heller, den godeste Julius Cæsar nevner henne bare en gang i sine omfattende memoarer. Eldgammel historie, er nettopp det, og propaganda var ikke et mindre kjent fenomen for 2000 år siden, enn det er den dag i dag.

 Kleopatras historie skiller seg fra de fleste andre kvinners historie ved at mennene som formet den, hver med sine motiver, om noe forstørret hennes rolle, ikke det motsatte. Hennes forhold til Antonius var det lengste hun hadde, men forholdet til rivalen hans, Augustus, var det mest bestandige. Han skulle beseire både Antonius og Kleopatra. Til romerne serverte han, for å gjøre historien enda mer ærerik, tabloidversjonen av en egyptisk dronning, umettelig, svikefull, blodtørstig, maktgal.

Bokas misjon er, som seg hør og bør, og fjerne de seksuell lagene ettertiden (og datiden) har hyllet Kleopatra inn i, denne reduksjonen av dyktighet til sluhet og evner til brystvorter. Og den gjør en strålende jobb. Kleopatra fremstilles som en dyktig monark, en sterk kvinne (fra et land med sterke kvinnelige tradisjoner), og en meget intelligent og talefør person. Men en liten, nokså skamfull, del av meg savner den tabloide Kleopatra, den eksotiske sexgudinnen, forførersken, som med sin kvinnelist trollbandt to romerske generaler og sikret sitt folk.

Det har alltid vært å foretrekke å si at en kvinnes suksess skyldes hennes skjønnhet, ikke hennes intelligens, å redusere kvinnen til summen av hennes seksualliv. Stilt overfor en mektig forførerske er saken klar. Mot en kvinne som fanger menn ved hjelp av sin slangeaktige intelligens eller perlekjeder, burde det i hvert fall finnes et motmiddel. Kleopatra er mer skremmende som intelligent og klok enn forførerske

FORFATTEREN 

Stacy Schiff (f. 1961) er en amerikansk journalist, biografiforfatter og tidligere Pulitzervinner, med en forkjærlighet for sterke kvinner. Hun vet hvordan hun skal utføre kildekritikk, og hvordan hun skal selge bøker.

og helt til sist;

FIRE GRUNNER TIL Å LESE 

  • På sitt beste er den ganske morsom, spesielt når den tar et oppgjør med datidens tabloider og propagandamestre.
  • Du får et mer nyansert bilde av en historiens mest markerte kvinneskikkelser.
  • Og minst ti kule fakta som er velegnet til pubkviss og/eller sofistikert vinddrikking.
  • Den er sykt lettlest.

og

FIRE GRUNNER TIL Å STÅ OVER 

  • Den gir ingen bonuspoeng på bussen, omslaget gjør at den ser ut som en dårlig dameroman.
  • Mytene er kulere enn historien.
  • Og hvis du er interessert i egyptisk historie, burde du heller lese Mika Walataris Egypteren Sinuhe. Fordi fakta smaker så mye bedre ispedd litt fiksjon.
  • Den er sykt lettlest.

9 Responses to “Kleopatra, en raceranmeldelse”

  1. labben October 20, 2013 at 4:57 pm #

    Jeg tror jeg hopper over denne, da sykt lettlest passer best under fire grunner til å stå over. Bonuspoeng til deg for å ha lest Egypteren Sinuhe, som var genialt fengende og også litt lærerik. Bonuspoeng x2 for at du anbefaler den til andre!

    Boksnobben i meg ville nok aldri tillat meg å lese en bok med et slikt omslag på bussen. Synes faktisk det er ubehagelig når folk ser meg lese Némirovsky, selv om hennes bøker er strålende og ikke kan sammenlignes med dårlige dameromaner. Omslagene representerer ikke innholdet på en god måte for å si det sånn…

    Jeg har alltid vært interessert i egyptisk historie, men jeg leste aldri mye om den gresk/romerske perioden, holdt meg stort sett til tidligere perioder. Kan derfor lite om Kleopatra. Ser likevel for meg at det kanskje finnes bedre biografier om henne enn denne? Selv om vinklingen forsåvidt var ganske interessant. Myter vs virkelighet er alltid artig lesning.

    • Haruhi October 20, 2013 at 7:42 pm #

      Det finnes helt sikkert bedre Kleobiografier enn denne, det står riktig nok inni omslaget at den ble “mottatt med begeistring av både lesere og et samstemt kritikerkorps”, men jeg har mine tvil. Regner også med at de fleste Kleobios har en del myte vs. virkelighet, men at det nok finnes utgaver som ikke er like bastante i sin feminisme.

      Ja! Jeg opplevde noe av det samme når jeg leste Kazuo Ishiguros “Never Let Me Go” med filmforside. Null samsvar mellom ut og innside (og tittelen høres jo strengt talt ganske klissen ut, tatt ut av sammenheng).

      Tror jeg også synes de tidligere periodene av Egypts historie er mer fascinerende, nok en grunn til at dette ikke var riktig valg av bok.

      • Reeta / Les! Lue! November 3, 2013 at 6:25 pm #

        Jeg leste Waltaris “Egypteren Sinuhe” som tenåring og elsket den høyt! ❤

        Og er helt enig også om Ishiguros "Never Let Me Go" -filmforside! Pinlig å lese på bussen! 😉

  2. hverdagmedoss October 20, 2013 at 7:17 pm #

    Hehe, må innrømme at jeg var litt skeptisk til åå lese den om boak skal ta fra meg mytene om Kleopatra 😉 Men samtidig, så liker jeg jo virkeligheten mye bedre enn mytene. Og siden du lover at den er sykt lelttlest, så velger jeg å skrive den på ønskelista mi 🙂 Herlig omtale!
    Ha en glad dag!
    Pia

    • Haruhi October 20, 2013 at 7:44 pm #

      Ja, virkeligheten er jo ofte det beste – og boka tar slettes ikke livet av alle mytene! Håper du kommer til å like boka bedre enn jeg gjorde 🙂

  3. Ingalill October 21, 2013 at 6:30 am #

    Hmm, er dette den nye som ble hypet i avisene i sommer?
    Det hjelper ikke at hun var smart, dyktig og strategisk og at dette er kvaliteter som i teorien (jeg ser da på tv) trumper slu, forførende fristerinne – jeg vil at hun skal ære smart, dyktig og strategisk OG se ut som Elizabeth Taylor. Glem hvordan det egentlig var, noen myter fortjener å bestå, for effekten av dem er så mye mer slående enn den (ofte) kjedelige sannheten.
    Forøvrig litt av en kontrast denne kleomyten – og kanskje også virkeligheten – i forhold til – ‘manhaftige – dronning Christina, som var en av de barokke damene Hedda skrev om.

    • Haruhi October 23, 2013 at 5:11 pm #

      Tror det er denne som var i de fleste aviser, ja. Ser sånn ut når jeg googler, seks her, fem der. Hmm. Enig, jeg blir totalt ufeministisk skuffa over at hun ikke er HOT.

      Christina hørtes mye kulere ut. (Men til Kleos, og bokas, forsvar – jeg var jo egentlig aldri særlig gira).

  4. Birthe October 21, 2013 at 11:05 am #

    Mytene er som oftest kulere enn virkeligheten, selv synes jeg det er bra vi får et nyansert bilde av denne sterke og historiske kvinnen og at hennes intelligens fremheves fremfor skjønnhet 🙂

    • Haruhi October 23, 2013 at 5:12 pm #

      Ja! Boka gjør egentlig en veldig god jobb i så måte. Både mytene, og det lille vi vet av fakta – tyder på at Kleopatra var en veldig spesiell og sterk person.

Leave a comment