Oktoberstatistikk

6 Nov

Keeping up appearances.

# = lydbok

Bøkene

  1. #Sweeth Tooth – Ian McEwan
  2. Why Is the Penis Shaped Like That? And other Reflections on Being Human – Jesse Bering
  3. #Sweetheart (Gretchen & Archie #2) – Chelsea Cain
  4. Kleopatra: et liv – Stacy Schiff 
  5. Crimes in Southern Indiana – Frank Bill (♥)
  6. #Evil at Heart (Gretchen & Archie #2) – Chelsea Cain
  7. Agnes i senga – Heidi Linde

Kjønn

50/50 og lenge leve Gretchen.

Stjernedryss/ hjertebank 

Fordommene faller som fluer, og stoltheten følger tett etter.  Lydbøker i overvekt, og krim i høysete – jeg som i snart ti år har definert egen boksmak som “alt annet enn krim (og Lars Saabye Christensen)”, og kun forsøkte meg på lydbøker i et forsøk på å få vasket huset. Nå er det såvidt jeg kravler meg gjennom en novellesamling (alt over 40s er mursteinsaktig), og den eneste grunnen til at jeg ikke har hørt ferdig Gretcen & Archie er at de byttet innleser mellom #3 og #4. Skammelig. Ellers er faktisk Crimes in Southern Indiana bedere enn Breaking Bad og nykokkt kaffe, og alle burde lese den.  Med mindre de heller vil sove da.

Land

Fire amerikanere, en erkebrite og en nordmann.

Tema

Tilsynelatende fin bredde, amerikanske seriemordere (Cain)  vs. britiske spioner (McEwan), klissen kjærlighetssorg (Linde) vs. blomstrende methfabrikker (Bill). Men i bunn grunn handler alle om hvordan du best kan benytte et par pupper, og hvis du ikke har sjansen – hvor langt du kommer med et par baller. Og alle bortsett fra Crimes in Southern Indiana gir utelukkende underholdningspoeng.

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 2 non-fiction.
  2. 0 diktsamlinger.
  3. 0 bibel.
  4. 0 1001books.
  5. 0 lesesirkelbøker. 
  6. 0 Attwood
  7. 0 McCarthy
  8. 0 O’Connor
  9. 95% underholdningslitteratur

Litt trist at non-fictionen ødelegger symmetrien.

8 Responses to “Oktoberstatistikk”

  1. Ingalill November 7, 2013 at 7:37 am #

    Grattis med nytt design, jeg likte spesielt godt om-seg-selv delen der du løper og løfter vekter, vel, mest løpinga da, tanken på at andre skal løfte vekter og bli stramme og spreke mens jeg dvasker meg inn i alderdommen deprimerer, men slikt er jo ens egen feil.

    Gleder meg at du fortsatte med Gretchen selv om jeg husker en viss ambivalens fra treffet, oppleserskifting midt i bokserier er virkelig for jævlig og her var det ekstra markant da det var kontinenter mellom stemmene – den ene sukkersøt og lattermild – den andre tørr og monoton. Utilgivelig, (selv om jeg ikke liker Hedda Munthe som oppleser).

    Det kommer vel anmeldelser, gleder meg til Agnes i Senga og Sweeth Tooth. Sistenevnte trenger din gyldne penn da (nesten) ingen, inkl. myself, har giddet. Jeg likte den.

    (Jeg nekter å se Breaking Bad (snikende sykdom), presset er stort, men jeg står fast, komprosmisset ble MadMen – der jeg halvveis inn i sesong 2 er appalled og aghast av alle de grusommem manneslaskene og røykinga.)

    • Haruhi November 7, 2013 at 11:46 am #

      Jeg løper beklageligvis så kort, og løfter så lett – at jeg verken blir stram, sterk eller rask. Foreløpig er det eneste nevneverdige treningsresultatet at jeg unner meg mer sjokolade i hverdagen (man må da ha energi).

      Gretchen 2 var bedre enn nr. 1, og selv om nr. 3 tok litt av hørte jeg den ferdig i løpet av tre dager (rent hus, endeløs byvandring, etc etc). Jeg husker ikke en gang hvem de hadde byttet ut Carolyn McCormick med. Protesterer på prinsipp. (Og skulle egentlig bare ta en kort pause med Graham Greene, men sitter nå fast i samme lydboka på fjerde uka).

      Sweeth tooth var finurlig og sjarmerende – og sikkert fem ganger bedre i papirform, men uansett så mye dårligere enn McEwan på sitt beste at jeg ikke gidder å si noe.

      • labben November 7, 2013 at 12:49 pm #

        Bare et hjerte denne måneden? Jeg har nå kjøpt Blodmeridianen, og grugleder meg til å ta fatt på den. Creds til deg for å gruse til med non-fiction, har du ikke hatt flere nesten hver måned? Symmetri er forresten overvurdert, viktig med variasjon!

        Fikk du forresten noe svar på hvorfor penisen er formet som den er? Og inneholdt boken andre refleksjoner det var verdt å få med seg?

        • Haruhi November 8, 2013 at 7:46 pm #

          Ja, bare ett! Jeg fikk helt sjokk når jeg nå gikk tilbake og sjekket hvor mange jeg ga forrige gang – fytti. Jeg kunne (burde?) egentlig ha gitt et hjerte til Sweetheart også, men det sitter langt inne og gi den rene fryden og avhengigheten uttelling.

          Boka svarer på det der det med penisformen ja. Skuffende nok viste jeg svaret fra før av -, det handler om å evnen til å kunne pløye ut forrigemanns sædceller. Lært enn del annet gøy da. Sæd inneholder dopamine, premature ejakulasjon er et gullgen i følge evolusjonen…og sikkert et par ting som ikke har direkte sammenheng med mannlig kjønnsorganer også.

          Blodmeridianen? Du skal altså lese den på norsk? Spennende! Jeg vurderte faktisk å legge den fra meg på engelsk, og ta den opp på norsk i stedet. Engelsken min holder på å rustne (eventuelt holder jeg på å innse at den aldri var rustfri).

      • Ingalill November 7, 2013 at 1:19 pm #

        Innså etter litt forvirring, ekstrem treg i oppfattelen, at du leste Gretchen på engelsk? Jeg høret på norsk, de 3 første, og der skiftet de også oppleser, etter første, muligens andre bok. Snodig. Kanskje gjorde de det for å herme? Hørte McEwan på norsk også, og da jeg har svært begrenset erfaring (Chesil + Saturday) med mannen er det faktisk min Ianfavoritt så langt.

        Nå skal jeg lese 1% luminaries, i denne farta blir jeg ferdig til 2016.

        • Haruhi November 8, 2013 at 7:53 pm #

          Gretchen på engelsk ja; mitt lydbokhjerte eies av audible. 110%. Lydbokoppleserherming, hm. Vet ikke om det høres mest logisk eller idiotisk ut.

          Chesil, Cement Garden og The Innocent er mine favoritter. Korte, intense, klaustrofobiske. Sweeth tooth sjarmerte mer enn den berørte.

          Jeg har lest 33% av luminaries. TRETTITRE, i løpet av åtte dager. Tror jeg er i ferd med å våkne.

  2. labben November 12, 2013 at 11:18 pm #

    Nei, jeg skal nok ikke det. Jeg vet ikke hvorfor jeg skrev tittelen på norsk, men jeg har tydeligvis hatt den norske tittelen i tankene. Eksemplaret mitt er likefullt engelsk.

    Jeg må tydeligvis finne frem McEwan igjen snart også. Monika anbefaler Enduring Love og du deler to av mine favoritter, noe som betyr at jeg må lese den tredje siden du sidestiller den med de beste jeg har lest av ham. Og jeg har inntrykk av at alle anbefaler Atonement. Hvor i alle dager skal jeg begynne? Kan ihvertfall hoppe over Sweet Tooth i første omgang. Jeg kan anbefale andre å hoppe over Solar. Ikke dårlig, men heller ikke i nærheten av de beste.

    • Haruhi November 13, 2013 at 8:00 pm #

      Solar hoppet jeg bevist over når den kom ut – husker at de fleste omtalene jeg leste var lunkne, småmorsom men ikke dyp.

      Selv tror jeg at jeg må ta The Comfort of Strangers eller Black Dogs som neste, jeg kan ikke huske å ha fått dem anbefalt – men de gir 1001kryss, og jeg holder på å gå tom for McEwanbøker (9/14, trodde jeg hadde lest mye mindre).

      (Ser jeg at jeg fremstår som skeptisk/ likegyldig til Sweet Tooth over her, men den er fin altså. Og, for å gjøre forvirringen komplett var jeg ikke superfan av Atonement).

Leave a Reply

