Høststatistikk

6 Oct

= august og september. Fordi alle vet at vinteren starter i oktober, og sommerfølelsen i august er en illusjon (forøvrig virker det som alle årstidene går på speed i år, jeg sverger på at september alene hadde flere solskinnsdager og varmegrader enn juli + juni. Selbuvotter i juli og bikinitopp i september). Uansett ble 18 bøker lest i løpet av august og september, og konklusjonen er at arbeidsløshet faktisk har en positiv innvirkning på antall sider lest. Jeg grøsser med tanker på hvordan vinteren skal bli, fast jobb, samboerskap og effektiv trening. Kommer ikke til å lese et ord.

# = lydbok

Bøkene

  1. #Tampa – Alissa Nutting (♥)
  2. On Beauty – Zadie Smith
  3. #The Ocean at the End of the Lane – Neil Gaiman (♥)
  4. Jazz – Toni Morrison (♥)
  5. Deep shit, Arkansas – Victoria Durnak
  6. Forsoningen –  Fred Uhlman (♥)
  7. Pupper og egg – Mieko Kawakami
  8. En maskes bekjennelser – Yukio Mishima (♥)
  9. Hjartemekanikk – Kristina Leganger
  10. Blood Meridian or the Evening Redness in the West – Cormac McCarthy (♥?!?)
  11. Biler og dyr – Helle Helle
  12. #Heartsick – Chelsea Cain
  13. Til jeg finner deg – John Irving
  14. Swahili For The Broken-Hearted – Peter Moore
  15. A Tale for the Time Being – Ruth Ozeki
  16. Joseph Anton – Salman Rushdie
  17. SCUM Manifesto – Valerie Solanas
  18. Shakespeare Wrote for Money – Nick Hornby

Kjønn

10/18 av damer. The times they are a-changin. September var forøvrig måneden jeg fant ut at jeg var en skapfeminist, men det skyldes mer ørten episoder av Breaking Bad enn en rask gjennomlesning av SCUM Manifesto (som mest av alt fikk meg til å fnise ukontrollerbart).

Stjernedryss/ hjertebank 

Tror hjernen min mangler kapasiteten til å forhold seg til så mange bøker på en gang, det blir suppe samme hva jeg prøver på. Før jeg konsulterte bokelskere (og ble minnet på en haug med bøker jeg ikke en gang kan huske  å ha lest; Biler og dyr, Hjartemekanikk, Deep shit, Arkansas, Pupper og egg ++) husket jeg bokhøsten som sykt dårlig: lite lest, ennå mindre likt. Og selv med alle bokdataene på det rene er jeg ikke imponert, det er mye trash, det er mye tvang og det er lite uttelling pr. side.

Høstens best er, nesten uten konkurranse, The Ocean at the End of the Lane nydelig innlest av forfatteren selv. Lærte mer om barndommen min av å høre på denne, enn jeg gjorde av å være barn. Nesten. Finvond uten å være drøy. Ellers er Forsoningen akkurat så bra som alle bokbloggerene påstår,On Beauty nesten like gjennomført god som White Teeth (men to måneder etter endt lesnig husker jeg lite annet enn sex-scenene) og Jazz ikke i nærheten av så god som Elskede men like fult fem ganger bedre enn det meste jeg har lest. En maskes bekjennelser og Blood Meridan var begge dypt forstyrrende/ intenst rørende – men jeg nekter allikevel å anbefale dem til noen andre, før jeg har lest mange nok goodreads-anmeldelser og gjenlest nok avsnitt til å kunne si hva jeg egentlig syntes om dem.

Forøvrig aner jeg sporene av en lett høstdepresjon i septemberlesningen; kun non-fiction. Det nye Drømmefakultet kunne hoppet opp og bit meg i nesa uten at jeg merka det, jeg er immun og all skjønnlitteraturen er like intetsigende og meningsløs. Hvorfor lese når man kan sove?

Land

Fem amerikanere, tre briter, to canadiere, to nordmenn, to japanere, en tysker, en inder (of sorts), en danske og en særdeles reiselysten australier. Meeh.

Tema

Orihime-bleach-anime-6905753-1600-1200

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 4 non-fiction. I kick ass.
  2. 1 diktsamling. Repat.
  3. Jeg har flyttet – og står derfor uten pubkvisslag, og følgelig uten motivasjon til å lese bibelen.
  4. 3 1001books. Morrison, Smith og McCarthy. Så får gudene (eller redaktøren) svare på hvorfor Uhlman  ikke er inkludert. 
  5. Jeg har kjøpt Krig og Fred lest den første siden 17 ganger, gitt opp og gått i hi. Ellers intet forsøk på lesesirkelaktivitet.
  6. 0 Atwood. #failingatlife
  7. 1 Cormac McCarthy. Ha! Bare fire igjen. Easypeasy, det tok meg jo bare 3 forsøk og 7 måneder å få lest ut Blood Meridian. 
  8. 0 O’Connor, men det er greit – leser ut hennes samlede på en uke, bare vent. 
  9. Jeg leser verken færre, tykkere, tyngre eller saktere – aner i stedet en ganske bratt trend mot lettere, luftigere, tynnere og nyere. Sluketendenser, og lydbokssug. Underhold meg eller be gone. I tillegg har jeg hatt en hylleraptus, lest ut bøker jeg har lånt, bøker jeg (nesten) har avbryt etc etc. Stikk i strid med alle planer om å kun kjøpe og lese viktig litteratur.

Ellers da?

Hele høsten står i tiltaksløshetens tegn. Skulle bookerlese – ga meg etter Ozeki. Skulle bli japanekspert – ga meg etter to. Skulle lese Krig og Fred – ga meg på side en. Skulle endelig bli tynn&sprek – gikk opp ytterlige 3 kg i stedet. Nå sitter jeg på gjerdet angående bokbloggprisen – skal jeg gidde å forsøke å lese meg opp på den norske samtidslitteraturen: for å så gi meg etter to bøker? Usikker.

10 Responses to “Høststatistikk”

  1. Elida October 6, 2013 at 12:42 pm #

    Om det er Margaret Atwood du skal lese, så er A Handmaid’s Tale lesesirkelbok hos Line i oktober;-)

    • Haruhi October 6, 2013 at 12:46 pm #

      Jeg vet, men den er beklageligvis en av hele to Atwoodbøker jeg HAR lest. Steingod da, dere har noe å glede dere til (og jeg gleder meg til alle anmeldelsens og diskusjonene!).

      • monika October 7, 2013 at 7:10 pm #

        Da er det bare å sluke MaddAddam-trilogien🙂

        • Haruhi October 9, 2013 at 5:35 pm #

          Det blir, det blir. (Fatter helt ærlig hvorfor jeg ikke har lest dem enda…Eller, enda flauere, at jeg kun har lest to av Atwood all time).

  2. Ingalill October 8, 2013 at 8:10 am #

    Hva er dette, enda flere som bare vil sove. Her i dalen makter jeg kun 30s av hver bok før jeg kaster den i veggen, ruller over og sover i 3 dager. Lydbøker og løping er den eneste grunnen til at hjernen i det hele tatt får litterært påfyll – eller det er vel ikke helt sant, siden jeg bare velger actionpacked underholdning, prøver ihvertfall, Michelet og Havets Velde var et feilskjær.
    , nuff om meg.

    Det gleder meg at Meridian var bra, den har ligget LENGE på nattbordet.
    En lettelse av Forsoningen fortsatt holder seg.
    Liker at Tampa fikk hjertet, selv om jeg hadde likt det enda bedre hvis du hadde skrevet omtale.
    , og er særs tilfreds over at jeg motstå refleksen der var å låne SCUM etter Drømmefakultetet.
    (ok, jeg avslutter, det må man når man kun makter skrive om seg selv -)

    Som vanlig imponerende variasjon og antall.

    • Haruhi October 9, 2013 at 8:52 pm #

      Jeg går gjennom den samme fasen hver høst, men blir like overasket/ nedfor allikevel. Sover, overspiser, ser tv-serier, hater livet og ser ikke meningen med litteraturen. I år har jeg tildels byttet ut tv-seriene med lydbøker, det må jo telles som et framskritt (selv om jeg ikke akkurat hører på høyverdig litteratur selv. Action og drama, jatakk).

      Jeg jobber fremdeles med omtalevegringen (kremt, anmeldelsevegringen). Tampa står høyt på på lista over bøker jeg forsøker å blogge om da. Uten at det nødvendigvis hjelper.

      • Christine October 16, 2013 at 7:08 pm #

        Jeg føler meg plutselig litt mer normal (eventuelt litt mindre alene). Har samme perioden hver eneste høst selv. Nå som jeg har jobb og er voksen og sånt er det mindre soving enn før, men rumpa er til gjengjeld stort sett planta på sofaen når jeg kommer hjem. Sliter til tider til og med med motivasjonen for å se TV-serier. “Må se denne før den skal leveres på biblioteket… Tror jeg heller sover”.

        Hvilket for øvrig er grunnen til det nye bloggdesignet. Noe skal man da for fanden meg gjøre.

  3. Birthe October 9, 2013 at 6:54 pm #

    Det er sant: årstidens inndelinger fungerer rett og slett ikke, det finnes jo ikke tre sommermåneder – ikke her på vestlandet ihvertfall! Ser i kommentaren til Elida at du har lest “A Handmaid’s Tale” og at vi har noe å glede oss til – jeg har kommet et lite stykke ut i boken og skjønner hva du mener! For meg blir det Maddaddam-trilogien etterpå🙂

    • Haruhi October 9, 2013 at 8:36 pm #

      Da får jeg kanskje et spark i baken, slik at jeg får satt i gang med MaddAdam-trilogien selv. Det høres bra ut🙂

      Trøndelag lyder heller ikke årstidsreglene så godt. Sukk.

      • Birthe October 10, 2013 at 5:47 pm #

        Håper det for den trilogien virker bra! Selv tenker jeg å lese den ut på nyåret🙂

Leave a Reply

