Statusoppdatering II

3 Jul

Det er allment kjent at jo lenger bloggpause man har, jo flere uskrevne innlegg har man lagret i hodet, og jo større blir terskelen for å starte å blogge igjen. Har lenge lurt meg selv til å tro at jeg “bare” har et par omtaler jeg må få skrevet og publisert før jeg skal komme i gang igjen (og tenker fremdeles halvveis at jeg må da i det minste få sagt noe om bio-bøkene (eh, Patti Smith) og Ville Detektiver… men jeg lurer sannsynligvis bare meg selv).

Jeg trodde det var en måned siden sist jeg blogget, men det var vist tre. Har vurdert å bli bookstagramer (?) i stedet, men leser for høy andel e-bøker og tar for stygge bilder. For de av dere som fremdeles er her (hei), slenger jeg med en liten liste over sommerens planlagte lesing (siden det er det alle gjør på insta (eller, de tar bilde av 10/15 bøker de allerede eier og helt realistisk ser for seg å kunne få lest i løpet av sommeren, jeg forsøkte på det samme, men endte opp med et bilde av kindelen med underteksten inneholder sjøormfantasy, Dickens og mye mer, ikke helt den samme estetikken der altså. Når jeg leste Ville Detektiver  i vår tok jeg bilder av den hele tiden, fordi jeg syntes det var så fint å kunne ta med seg en papirbok på tur (, jeg hadde egentlig tenkt å si Ville Detektiver, den eneste papirboka jeg har lest så langt i år, men når jeg sjekket var vist 13/19 i papirformat)). Skulle følge opp denne digresjonen med noen velvalgte ord om Ville Detektiver men orket ikke allikevel. Men, ja, sommerleseliste:

  1. Alias Grace (fordi s2 av The Handmaids Tale (som jo er en helt egen greie, som ikke har noe med boka å gjøre), har mint meg på hvor glad jeg egentlig er i Atwood)
  2. Tante Ulrikkes vei (fordi alle snakker om den)
  3. Noe av Toni Morrison (fordi Sirivill har mint meg på hvor glad jeg er i Morrison, selv om jeg egentlig er redd for å lese noe mer av henne i frykt for at det ikke skal leve opp til Elskede (eller, nei, egentlig i frykt for at jeg selv ikke skal klare å være den leseren jeg må være for å fatte den storhet Morrison innebærer))
  4. Hele booker shortlisten (, som jeg ikke en gang husker når kommer, juli? August?)
  5. Kristin Lavransdatter på nytt (fordi det er noe av det beste jeg noensinne har lest og fordi Moshonista kanskje skal gjøre det samme?)
  6. The Argonauts (fordi alle snakker om den)
  7. NW (fordi jeg fikk  lyst til å lese noe Zadie Smith etter å ha lest Why I’m No Longer Talking to White People About Race (les den!!))
  8. Record of a Spaceborn Few (fordi fangirl)
  9. En forfatterbio, kanskje noe om Flannery O’Connor (fordi jeg fremdeles klarer å innbille meg at jeg er et aktivt medlem av biosirkelen)
  10. Circe (fordi alle snakker om den)
  11. Brødrene Vega (fordi jeg har lånt den av en fyr på jobb, og i august slutter jeg i jobben min og begynner på videreutdanning)
  12. Populærmusikk fra Vittula (fordi jeg tror fyren jeg låner Brødrende Vega av ville likt den, men føler at jeg burde lese den selv først – for å kunne uttale meg med sikkerhet)
  13. The Hate U Give (fordi jeg lissom er med i En slags bokklubb (og fordi Why I’m No Longer har inspirert meg)
  14. Jeg vil ha tilbake hatten min tusen ganger fordi toddleren ELSKER den
  15. Noe god fantasy (fordi det er sommer)

 

Jeg har i økende grad blitt opptatt av hvorfor jeg leser det jeg leser, og det første jeg hadde bestemt meg for å gjøre med denne lista var å fjerne alle bøkene det står fordi alle snakker om den bak, det andre jeg skulle gjøre var å lage et tankekart, men så plukket jeg opp Jemisins The Fifth Season og arbeidet ble unødvendig. Jeg skal helt opplagt bruke resten av sommeren på å lese The Broken Earth triologien. Livsnyting for alle penga altså. Her er en bildeserie av meg som forsøker å få lest et kapitel til frokostkaffen:

94dee03e-4043-4ccd-baa7-aac399e90cb7

Håper dere har en fin sommer (og helst får lest litt mer enn meg).

 

 

 

15 Responses to “Statusoppdatering II”

  1. Elida July 3, 2018 at 3:33 pm #

    Eg får litt angst av folk som planlegger kva dei skal lese i løpet av månaden/sommaren, for eg forandre meining frå dag til dag. Håper du får lest litt sjølv med ei aktiv lita å halde styr på. God sommar, Stine!

    • Haruhi July 3, 2018 at 8:15 pm #

      Jeg elsker å planlegge, men ender aldri opp med å faktisk følge listene. Har lister fra 2012 her på bloggen, over ting jeg skulle lese med en eneste gang som jeg enda ikke har lest.

      God (lese)sommer til deg også 🙂

  2. Ingalill July 3, 2018 at 7:50 pm #

    Viktigst! Yay videreutdanning! (hva?, håper det er noe som kan bli nyttig for meg som aldrende, phd i overgangsalder?)

    Books! Jemisintrion leste jeg tidligere iår og du skal ikke se bort ifra at det er den som har holdt meg nogenlunde gående lesende.. Prøver nå å holde deg gående med å ile til å kommentere – før – alle andre oppsummeringspostvinduene jeg har åpnet.

    Kristin: Jeg har kjøpt hele trioen på nytt (loppis) og er klar i alt annet enn ånden. Det virker som om 1 kapittel i uka (lesesirkelen) til og med er for mye for meg – men hva om vi sier fem minutt om dagen. Hørte om det på podcast, 5 min om dagen i alle bøker som virker interessante, like a charm. Praktiskerte på Didion, Strayed og Berlin – 5 min so rokkere, før jeg visste ordet av det var jeg ferdig med Bethlehem, 20% i Strayed og 2 noveller i Berlin.

    – som jeg leser, på etterskudd, fordi også jeg prøve å henge med i – en slags bokklubb – ifjor hadde jeg lest alt, men iår er det bare bøker der jeg burde lest for lenge siden = Beloved og Ditlevsen. Humper og går. Men lystlesingshalvåret var ferdig 30.juni – og jeg er nå soleklar for tvang – so much at jeg satte meg ned for å skrive årets først oppsummeringsinnlegg, skulle bare skrive noen kommentarer først = ble så lei egen stemme at jeg utsetter… det er tvangslesingshalvår, not tvangsblogging..
    Går så det suser – Joan Didion = essaykryss, oldtidskryss og listchallengekryss..

    Neste biokategori er forresten villmark og poler. Du har 1,5mnd på deg.

    Mer? NW er den Smithboka alle sier DÅRLIG. (White Teeth var bra, bedre enn Swing Time synes jeg.) Og. Vittual er (husker jeg som) fantastisk, klaske seg på låret morsom, som burde gjøre deg skeptisk.. (har pushet den på både nabo og sønn og ingen av dem smilte engang).

    Innlegg slutt!

    • Haruhi July 3, 2018 at 8:12 pm #

      Tar det viktigste først jeg også HAR DU IKKE LEST BELOVED ???! Dypt sjokkert.

      Nest viktigst. Håper du ikke får bruk for meg, jeg starter på intensivsykepleie.

      Det ble for mye norskt i forrige runde av En slags bokklubb (herregud, jeg skrev feil i innlegget), men nå er jeg full av engasjement – tror jeg. Har fullstendig glemt målene mine (, noveller, pre1918, ummm, booker?), men vurderer å kanskje grave dem fram igjen, men i såfall med halvert mengde. Eller mindre.

      Gleder meg til vilmark og poler, men gledet meg egentlig til alle rundene i år (bortsett fra biledkunstnere) og du ser jo hvor bra det har gått.

      Fem min om dagen burde være overkommelig, et kapitel i uka også, egentlig. Men kanskje først til høsten. Akkurat nå klarer jeg ikke å bruke et sekund av lesetiden min på noe annet enn Broken Earth .

      Vet at alle sier NW er dårlig men jeg mangler bare å lese den og The Autograph Man som alle sier at er enda dårligere, og jeg har så lyst til å lese noe Smith (eller noe lignende, mulitkulturelt, sprudlende, medrivende…forslag?).

      Tror ikke jeg kommer til å like Vittula jeg heller, men er ganske sikker på at han fyren på jobb vil elske den. Vet dog av erfaring at folk ikke helt stoler på anbefalinger som starter med “jeg har ikke lest den selv MEN”. Trist, for de beste anbefalingene mine kommer som regel på den måten.

      • Haruhi July 3, 2018 at 8:26 pm #

        Ha! Sjekket målene mine nå og et av dem er SSF (med sterk kvinnelig protagonist), som betyr at jeg får kryss for Broken Earth !

        • Ingalill July 8, 2018 at 9:28 am #

          3 kryss for Broken Earth, for det er vel ikke oppfølgerrestriksjoner skrevet inn i målene dine? Så på Good Reads at du er godt inne i toern. Obeliskene. (dukket opp obelisker i hekseboka jeg leser nå også, men kjente det overhode ikke igjen, og skjønner fremdeles ikke hva en obelisk er. Ser bare for meg coveret på Jemisin.)

          Soo, for å ikke forstyrre leseflowen. Har begynt på Kransen. Satte klokka på 10min. Og gikk kjapt over til kapitler. De er korte. Er overrasket over for fort jeg kom inn i det. Har hjulpet med podcast. Tror jeg må laste ned på nytt og høre episodene etter kapitlene (som intended).

          Har trua på at du hadde likt Vittula!

        • Haruhi July 8, 2018 at 11:52 am #

          Hadde du spurt meg i 2015 hadde jeg så klart sagt at man bare får et kryss pr serie/triologi, nå tar jeg det jeg får.

          Storkoser meg fremdeles med Broken Earth (klarer ikke å skrive forfatternavnet, og husker ikke titlene, så det blir BE hver gang), men frykter at jeg går lei etter denne og må ta pause før bok 3. Aldri et godt valg. 2’ere er jo alltid dårligst, men tar man først pause er det neste umulig å komme i gang igjen… Har enda ikke fullført fjorårets sommerfantasy (sjøormer + pirater).

          Syns det er litt krise at du har startet på Kristin. Jeg har seriøst ikke tid før til høsten (etter booker), men hadde syntes det var morsomt å gjøre det i samme tempo som deg (utopisk). Jaja. Håper du treffer på noe sikkelig oppslukende svenskekrim og glemmer alt..

          Nevn en gang vi begge har syntes at noe har vært morsomt, så skal jeg revurdere Vittula.

        • Ingalill July 8, 2018 at 3:46 pm #

          Hvis du reprioriterer rekkefølgen din kan jeg sakke av med Kristin, alså begynn nå. Jeg har lest 4 kap, som er ca 50s. Deretter kan vi ta det i snegletempo = 1 kap i uka (eller noe, kan ikke utelukke at man blir så engasjert at farten går opp). Så sakte at man kan ta det ved siden av alt annet.

          Har planlagt et fjell av Appalachian Trail bøker fram mot neste biosirkel (inkl. Wild), så jeg har tid til å vente – litt..

          Kommer tilbake til felles morsomheter…

        • Haruhi July 8, 2018 at 5:56 pm #

          Fristende. Tror dog at prosjektet er dødsdømt fra starten av, du har ca 5 ganger så høy lesehastighet som meg for tiden. Kan dog først starte tidligst om 14 dager, neste uke skal jeg på Røros-tur, og orker ikke å ta med meg Kristin i trebinds monster-utgave, men kan jo forsøke å ta igjen forspranget (haha).

          PS: Kristin Lavransdatter gir ikke oldtidspoeng for meg, demotiverende.

  3. Ellikken July 4, 2018 at 7:12 am #

    Du vet, At alle snakker om en bok kan ofte, eller i alle fall av og til, si noe positivt om kvaliteten. Slik som for eksempel Tante Ulrikkes vei. LES DEN, og helst i august når du er ferdig med serien jeg aldri har hørt om, og det er SAMLESING!

    Men seriøst, du kommer til å like den. Digge den. ELSKE den. JA!

    • Haruhi July 8, 2018 at 11:56 am #

      Hmhm. Det forutsetter jo at man har nogelunde de samme lesepreferansene som “alle andre” (en tre-fire kvinner i 30-åra på insta, som lever & ånder bøker og sannsynligvis jobber i forlag). Det går som regel ikke bra når jeg snapper opp anbefalinger fra insta, uten å sjekke ut selv. Akkurat Tante Ulrikkes vei har jeg dog vært nysgjerrig på lenge, og hun av instagjengen som oftest er enig med meg (eller jeg med henne) likte den også. Kanskje til høsten altså.

      (Ignorerer det du sier om BBP, kommer ikke til å lese resten av kortlisten uansett).

      • Ellikken July 12, 2018 at 9:27 am #

        Jo, jeg forstår hva du sier, og graver meg ned i mainstreamhullet 🙂 Det er såpass ille at jeg blir tom i blikket når jeg leser innleggene dine. Dvs, jeg liker det jeg leser, jeg aner bare ikke noe om bøkene eller forfattene du skriver om.

        Men altså. TUV er samfunnsnyttig i tillegg til debutroman og god historie. What’s not to like? Or love? 🙂

        • Haruhi July 12, 2018 at 11:44 am #

          Ditto, aner ikke hva halvparten av det du leser er heller.

          Enig i at TUV høres spennende (og kanskje til og med obligatorisk) ut. Så kanskje vi skal gjøre dette enkelt og i ekte bokblogg-ånd. Jeg leser TUV hvis du leser THUG ( The Hate U Give )?

          (Pls si at du ikke allerede har lest den. Les i så fall Why I No Longer i stedet)

  4. siljesols July 4, 2018 at 11:22 am #

    Jeg begynte på et sånt innlegg, men det ble ikke ferdig og nå er jeg uten PC mesteparten av sommeren. Jeg er jo også veldig glad i å planlegge og spesielt i for. Av lister, men ikke så god på å gjennomføre. Målet er selve planleggingen! Av dine har jeg kun lest The Hate U Give som er ganske lettlest og tankevekkende. Har forresten veldig lust å lese den boken du nevner du har fått inspirasjon fra.

    Mine mål er å lese det som faller meg inn frem mot Booker, pluss litt tvangslesing i David Copperfield. Tror Booker kommer 24.juli. Har en haug med samples klar på kindle og satser på å få wifi-tilgang et eller annet sted.

    • Haruhi July 8, 2018 at 11:58 am #

      Jeg elsker også denne typen planlegging! Frykter at dette kommer til å bli den eneste formen for innlegg her framover. Savner å skrive månedsoppsumeringer (eller i hvertfall å ha muligheten til å se tilbake på dem i ettertid), men føler det blir merkelig å starte halvveis i året..

      Gleder meg til The Hate U Give , har vært nysgjerrig på den lenge. Og, ja, les Why I No Longer !

Leave a comment