Bookerbonanza/ kickstart

29 Sep

Alle andre fikk blogglyst av BBT17, jeg fikk økt prestasjonsangst. I et tappert forsøk på å puste liv i bloggen velger jeg derfor å publisere noe som egentlig er en kladd. Herfra går det bare oppover. Har forøvrig også innsett at bookersesongen kommer til å være over innen jeg hadde rukket å få gjort rå-notatene mine til fullverdig omtaler, så, here goes nothing. (Jeg orker ikke å skrive om notatene mine til en sammenhengende tekst, og jeg vet ikke hvordan jeg skal justere linjeavstanden, så dikt-format it is #sorrynotsorry).

 

Exit West – Moshin Hamid 

Flyktningskrise vol. 2

Delvis futuristisk

men egentlig her og nå

dørene, som plager alle andre,

men egentlig ikke meg

Nydelig skrevet

makter å si noe generelt ved å si noe spesifikt

smerten her treffer meg mer enn i f.eks, levende og døde

burde vært lenger,

eller kortere

hadde holdt med en destinasjon, eller kanskje to

på det beste, er denne helt helt nydelig

allikevel putter alle den nederst på listene sine?

(er det meg det er noe galt med?)

 

 

Underground Railroad – Colson Whitehead 

, denne skulle være den beste

men er ikke det

har hørt det før

og bedre

Toni Morrison, I’m looking at you

beloved beloved beloved

ellers, skulle jeg ha gjort research

eller i det minste brukt hodet

, trodde at jernbanen var virkelig (herregud)

uansett

boka er for kald/smart

Cora er bare en brikke i forfatterens spill

eller en kameleon

skifter for å passe forfatterens budskap

,en plakat?

og er ikke egentlig hele poenget at hun er et MENNESKE

 

 

Autumn – Ali Smith

“I can see not just that tree,

I can see not just that leaf on that tree

I can see the stem connecting that leaf to that tree”

Nydelig

 

 

Home Fire – Kamila Shamsie 

Både mer underholdende og sterkere enn Exit West

og enda mer spot-on

(googling while muslim)

håper dette blir årets “dagsaktuelle” på shortlist men tviler egentlig 

PS: trodde forfatteren var 25 når jeg leste boka, viser seg at hun er 44

kompliment eller fornærmelse?

 

 

Lover at neste (samle)omtale kommer til å holde høyere kvalitet  (og at neste innlegg blir en månedsstatistikk).

 

13 Responses to “Bookerbonanza/ kickstart”

  1. labbensblog September 30, 2017 at 7:51 am #

    Yay for innlegg og yay for kommende (to?)månedsstatistikk.

    Justere linjeavstand: Gå fra visual til html og juster der. Men akkurat dette innlegget passet fint i et ikke justert dikt-format, så kanskje likegreit å la være.

    Er ikke alltid lett å holde liv i bloggen. Det virker som om du har altfor masse å skrive om og dermed blir litt paralysert (eller kanskje det bare skjer med meg til tider..). Akkurat nå er jeg i motsatt enda og har altfor lite, for leseevnen har ikke vært tilstedeværende de siste to ukene. Til tross for at jeg kjøpte en haug med bøker i London sist helg. Skylder på at reisehelg og travel jobb gjør at kveldene ikke blir egnet for annet enn tv og hundekos. Men nå er det rolig hjemmehelg som jeg håper kan bøte på leseproblemene.

    Mål for helgen: Endelig lese ferdig Reservoir 13, samt fullføre Peggy and Me (koselesing). Det begynner å se svart ut for 4 3 2 1, kun to uker igjen til vinneren kåres og jeg har en stor pose full av nye bøker jeg vil lese.

    Exit West: Mange fra de internasjonale Bookerforumene på Goodreads som liker den, du finner likesinnede der. Jeg likte som sagt noe ved den, men karakterene ødelegger den for meg. Var ikke overbegeistret for dørene heller, men de er ikke hovedproblemet.

    The Underground Railroad: Enig!

    Autumn: Enig!

    (se, vi kan være enig)

    Home Fire: Verken kjøpt eller lest. Hadde nok kun blitt lest hvis den dukket opp på shortlist. Nå er det for sent.

    • Haruhi September 30, 2017 at 8:41 am #

      Jepp, høststatistikk. Hadde egentlig augustversjonen klar, men følte at jeg måtte publisere noe annet før nok en statistikk. Etter statistikken kommer “hvordan-komme-i-mål-med-målene” innlegg, så kommer (kanskje) en bioomtale.

      Paralysert er riktig ord, ja. Må gjør et av tre: a) lese mindre, b) blogge fortere eller c) bli flinkere til å velge ut hva jeg skal blogge om. Innen kladdene mine begynner å ligne på omtaler, føler jeg at bøkene ikke lenger er så ferske at det er noe logikk i å si noe om dem (biosirkelen har passert, bookervinneren er kåret etc). Pluss at jeg ender opp med hele isfjell av kladder.

      Hvordan var bookerlesingen (hvis det var denne londonturen)? Er misunnelig, selvom jeg ikke var overbegeistret for shortlistgjengen.

      Mål for helgen: lese ut History of Wolves . Kanskje. Prøver å holde meg til en bok av gangen for tiden, det har hjulpet ganske mye på leselysten. Følte at jeg druknet i påbegynte bøker. Har til og med lagt fra meg lydbøkene til fordel for podcasts *gasp*.

      Exit West : Hm, ja. Har stort sett holdt meg i det norske forumet. Burde sikkert ta en titt i det internasjonale / lese flere omtaler.

      The Underground Railroad og Autumn : HURRA!

      Home Fire : Tipper du ikke hadde vært fan. Du hadde syntes at språket var kjedelig, og at historie alene ikke holdt til bookernivå. Selv savner jeg den litt på shortlist (selv om språket ikke er revolusjonerende…). Den er så..frisk.

      • labbensblog September 30, 2017 at 9:54 am #

        A er et kjipt valg, b er vanskelig. C tror jeg kan være et bra alternativ. Selv prøver jeg å skrive om de bøkene jeg liker veldig godt og de jeg misliker, mens de som er midt-på-treet er greie bøker å la være å skrive om. Er som regel de jeg har minst å si om uansett. Men jeg klarer aldri å nå målet om å skrive om alle de gode bøkene jeg leser, for det blir som regel mange av dem (heldigvis).

        La for øvrig merke til at det er den 30. september i dag. Det betyr at jeg kun har lest to bøker og et tegneseriehefte denne måneden, og den andre boken ble jeg ferdig med for fem minutter siden. Spørs om ikke jeg må ta sikte på å lese ut en av de andre bøkene jeg har begynt på i dag også, for å ha noe mer å skrive om i septemberoppsummeringen.

        Bookerlesingen er om to uker. Forrige helg var mamma sin overraskelsestur. Vi dro til London og reise med The Hogwarts Express (en buss, ikke toget) til studioene der HP-filmene ble spilt inn. Genial 30-års gave (for gammel til slikt? Aldri!). Har drukket butterbeer, kjøpt sjokoladefrosk (kortet jeg fikk var Lockhart haha). Har vært innom 4 privet drive, har vandrer gjennom Diagon Alley, sett masse props og kostymer fra filmen og har kjøpt en Ravenclaw-utgave av første boken, samt Ravenclaw t-skjorte og Hogwarts nattkjole. Veldig fornøyd. Også var vi innom Foyle’s på søndag hvor jeg fant masse artig non-fiction (siden det virkelig er det jeg må fokusere på å lese fremover… kommer aldri til å fullføre lesemålene).

        Hva synes du om History of Wolves så langt? Den var en av de store overraskelsene for meg i år. Den er ikke på topp på listen min, men jeg likte den betydelig mye bedre enn forventet.

        En bok om gangen, sier du? Radikal ide. Hadde nok hjulpet meg hvis jeg hadde fått det til. Har tre påbegynte, selv etter at jeg fullførte en påbegynt før jeg begynte å skrive denne eviglange kommentaren. Tror av og til at bloggen min kunne vært aldeles så livlig hadde jeg brukt like mye tid på å skrive i den som på å skrive kommentarer. Kvaliteten hadde neppe blitt strålende, men liv er liv.

        Lastet for øvrig ned podcast app i går og fant meg noen jeg kan begynne med. Tar gjerne i mot tips.

        • Haruhi October 1, 2017 at 7:42 pm #

          Jeg synes de sikkelig sikkelig gode bøkene er helt umulig å skrive om, og egentlig de sikkelig dårlige også (blir bestandig så usikker på om det er meg eller boka det egentlig er noe galt med). Da står vi jo faktisk igjen med midt-på-treet (+/-). Altså majoriteten. Tror jeg må finne meg noen andre kriterier. Eller kanskje bare legge fra meg ideen om at det er omtaler jeg skal skrive, det har jo aldri vært noe jeg har følt meg komfortabel med.

          Ja, så jo egentlig på insta at det var HP over hele linja (misunnelig!), men begynte å lure på om jeg hadde tullet med bookerdatoene også. Har en Ravenclaw-kopp stående på jobb, opplever til stadighet at ikke-ravenclawere stjeler den, og tror at den bare er en kopp (?!), eventuelt bare “joda, jeg er i Ravenclaw!” når de OPPLAGT IKKE ER DET. Hardt liv.

          History of Wolves er…grei. Lettlest og passe engasjerende, men føles mest som ren underholdning. Antar at det snart kommer en twist. Hater twister.

          Vurderer å gi opp målene og bare koselese resten av året jeg også, men det sitter overraskende langt inn. Kanskje tvangsfritt år neste år (sier jeg igjen).

          Et-boks-politikken skyldes færre lesetimer i døgnet, klarer ikke å holde så mange tråder lenger. Har storkost meg med de to siste bøkene jeg fullførte, så det lover jo bra.

          Har bare hørt Serial s1 og snart s2. True crime 4ever ❤ ❤

  2. labbensblog September 30, 2017 at 9:55 am #

    Har du forresten lagt merke til at klokken til bloggen din er to timer for sen?

  3. siljesols September 30, 2017 at 5:15 pm #

    Synes dette var et helt supert innlegg jeg, og kjenner så godt til det du beskriver. Bortsett fra at en del av mine kladder ikke kommer lenger enn til hodet:-) Her har lesingen stoppet helt opp den siste uken halvannen, men oppdaget nå at jeg hadde lest 6 bøker i september, så det er ikke verst i det hele tatt. Ingen Booker da, og det spørs hva jeg får lest. Har en plan om å lese vinneren, med mindre det blir 4321. Og så må jeg lese ferdig Lincoln en eller annen gang. Exit West kom jo på kortlisten, så det er absolutt noen som er enig med deg:-) Jeg likte den, men den gjorde ikke det store inntrykket, selv om språket var nydelig. Håper også å få lest Autumn og History of Wolves, men akkurat nå går det som sagt tregt og jeg får fullføre det jeg har begynt på. Enig i at Home Fire er frisk, og ang jernbanen, så må jeg absolutt få lest Beloved snarest!

    Herregud så gøy det høres ut med Harry Potter-tur til bursdagen! Skulle ønske mamma og pappa planla det for min søster til hennes 30-årsdag senere i år, men det blir fotballtur istedenfor. Tror jeg må få henne med på det der en gang.

    • Haruhi October 1, 2017 at 7:50 pm #

      De fleste kladdene mine kommer ikke lenger en dit de heller 😉 Spørs hvordan det blir med meg og booker også. Kjenner at jeg egentlig er i ferd med å miste motivasjonen litt, samtidig er det så gøy med rangeringer/synsinger/sammenligninger at jeg gjør et forsøk. Problemet er mest at hvis jeg skal rekke (alle) booker-bøkene rekker jeg jo ikke å lese noe annet i løpet av høsten..

  4. Elisabeth October 1, 2017 at 7:19 pm #

    Veldig enig i oppsummeringen av The Underground Railroad. Som du vet: uenig i Exit West. Home Fire og Autumn har jeg ikke lest, og jeg tror jeg har gitt opp hele Booker-lesingen nå fordi hjernen ikke vil være med lenger.

    Angående skriving ser jeg ut til å ha hatt motsatt effekt av bokbloggertreff enn andre – null boost, bare skrivesperre. Noe som egentlig har null og niks med bokbloggertreff å gjøre, men alt å gjøre med superhektisk måned på jobb der markedsavdelingen går fra å være to personer til bare meg frem til 1. januar neste år.

    • Haruhi October 1, 2017 at 7:53 pm #

      Jeg tror jeg alltid får litt skrivesperre etter treff, dere er lissom litt skumlere når dere har ansikter – også går det over igjen. Det virker som de fleste av oss mistet litt booker-piff etter at shortlist kom, jeg holder på med History of Wolves nå men er egentlig bare litt under middels engasjert..

  5. Ingalill October 2, 2017 at 8:27 am #

    Synes dette var en excellent bookeroppsummering. Og jeg er helt enig, spesielt angående Exit West. Likte den godt. Min nr. 3, tror jeg, etter Barry (halvlest) og Zadie. Jernbanen slo aldri an, og e rman egenlig er bookerforfatter når man skriver hovedpersonen gjennom slavegrusomheter uten at leseren føler noe som helst?

    Ellers har jeg det som labben, vil skrive om de gode og dårlige, glemme midten, men mangler ofte ord for de beste og ender opp som slakteblogg…

    • Haruhi October 2, 2017 at 5:31 pm #

      Vi har i det hele tatt vært over snittet enig ang. årets bookerbøker. Som betyr at hvis du liker neste halvdel av Barry også, styrker det troen min på den egentlig er årets beste. Blir fremdeles irritert av å tenke på shortlist, selv om jeg jo ikke synes det er det minste hårreisende at Exit West kom med. Kunne heller klart meg uten History of Wolves (tror jeg).

      Skjønner ikke greia med Whitehead jeg heller, kanskje amerikanske lesere har så mange følelser knyttet til tema fra før av, at de bare leser inn sine egne i pappfigurene? (La oss ignorer at juryen ikke er amerikanske).

Trackbacks/Pingbacks

  1. Høststatistikk : Norske bokblogger - October 16, 2017

    […] Exit West – Moshin Hamid The Underground Railroad – Colson Whitehead Karen Memory (Karen Memery, #1) – Elizabeth Bear The Good People – Hannah Kent (lyd) […]

Leave a comment