Oktoberstatistikk

3 Nov

Åtte bøker lest i løpet av oktober, – noe som høres mer imponerende ut en det er: tegneserier, noveller, diktsamlinger. Oktober har stort sett gått med til barnehagetilvenning (skal enten ikke få noen flere babyer eller få mannen til å bli hjemmeværende før vi begir oss ut på nr. 2), RuPaul’s Dragrace og true crime podcasts.

Bøkene

  1. History of Wolves – Emily Fridlund
  2. Elmet – Fiona Mozley
  3. The Pickman’s Model -H. P. Lovecraft
  4. Barsel – Kristin Storrusten
  5. The Curated Closet – Anuschka Rees
  6. Made for Love – Alissa Nutting

Tegneseriene 

  1. Monstress, Vol 2: The Blood – Marjorie Liu & Sana Takeda
  2. Blod, tårer og tress-is – Tegnehanne

Tallene

Fire amerikanske, to norske, en britisk, en tysk. Tre romaner, to non-fiction, en diktsamling, en novelle. En (!) mann, resten kvinner.

Opplevelsene 

Månedens beste leseopplevelse er uten tvil Blod, tårer og tress-is. Jeg har fulgte Tegnehanne helt fra starten og alltid vært fan, selv om jeg fram til nå har vært av den oppfatning at hun er best på blogg. Men dette, dette er perfeksjon. Noen ganger kommer man over bøker som snakker så direkte til en at de endrer ens livskurs – for meg ble dette en slik bok. Den minnet meg på hvorfor jeg i utgangspunktet ønsket å bli sykepleier og den ga meg også et spark bak i prosjekt finn-en-mer-spennende-arbeidsplass. Boka får også bonuspoeng for at Tegnehanne herself lika omtalen min på goodreads. #stoltsykepleier #fangirl

Elmet kommer på en sterk andre plass, har tenkt å si litt mer om den (ha ha) i sesongens siste bookerinnlegg. Britisk Frank Bill med glimt i øyet. Hadde blitt ekstatisk hvis denne hadde stukket av med seieren, men er storfornøyd med shortlist. History of Wolves likte jeg dårligere enn de fleste andre bloggerene, kanskje fordi jeg lest den etter at alle hadde sagt overraskende bra! Har tenkt å omtale den også snart (ha ha x 2).

Vol. 2 av Monstress var (minst) like godt som det første, kan nesten ikke vente på mer. The Pickman’s Model er egentlig en novelle, og burde ikke telles som en bok i statistikken – men det er helt umulig for meg å lese uten å loggføre. Og jeg var ikke moden for å lese Lovecrafts samlede riktig enda (, har dog planer om å få gjort det). Husker helt ærlig ikke så mye av historien, men creepyness-nivået var perfekt.

 

Barsel skuffet meg, jeg forventet at den skulle snakke rett til morshjertet (og hormonene mine), men jeg ble ikke våt i øyenkroken en eneste gang. Ikke humret jeg gjenkjennende heller. Husker at det var en Candy Crush referanse inni der en plass som jeg likte godt, ellers husker jeg ingenting. Har vage planer om å blogge om denne også (ha ha x 3). Made for Love var bare skuffende, kjenner jo igjen den noe kontroversielle stilen fra Tampa, men føler det her blir form over innhold. Crazyness oppå cracyness, bare for å sjokkere.

The Curated Closet oppdaget jeg via  Linn sin blogg , en slags selvhjelpsbok: veien til personlig stil, velorganisert garderobe og gode shoppingvaner. Den befinner seg langt utenfor min komfortsone (jeg går i utelukkende superundertøy 90% av året), men ga meg allikevel veldig mye (kortvarig) glede og inspirasjon, ble supergira av å lese – kjøpte meg en  notatbok og skulle gjøre alle oppgavene, før jeg glemte hele dritten og dro på stressshopping og kjøpte en bukse som ikke passet. Har lovet meg selv å gjøre et forsøk til i løpet av høsten.

 

Måloppnåelse  

  Vel. De originale målene + progresjon finnes her.
  1. Bæsjeemoji
  2. 0 av langlånsbøkene lest
  3. 0 OTS (hvis jeg blir sikkelig desperat kan jeg telle Pickman som OTS, siden den befant seg i kjærestens (digitale) bokhylle
  4. 2 booker
  5. 0 pre 1917
  6. 0 hardcore non-fiction
  7. 2 soft non-fiction
  8. 0 Cormac McCarthy
  9. Bæsjeemoji

 

Planer for oktober 

Med knappe to måneder igjen av året mangler jeg 33 kryss for å komme i mål. I 2015 manglet jeg 26 kryss på denne tiden av året, og klarte det med glans – men da hadde jeg verken barn eller en dragrace-adiction. Hvis jeg ignorerer mål nr 1 (lese alt jeg kjøper) og nr 6 (hard-core non-fiction) får jeg 18 kryss i stedet. Her er en mulig slagplan:

  1. Donau – En Reise Fra Schwarzwald Til Svartehavet – Claudio Margis (OTS + langlån)
  2. Slottet – Franz Kafka (OTS + langlån)
  3. Selfish, Shallow, and Self-Absorbed: Sixteen Writers on the Decision Not to Have Kids – Meghan Daum (OTS)
  4. The Hunchback of Notre-Dame – Victor Hugo (pre1917 + OTS)
  5. Walden – Henry David Thoreau (pre1917 + OTS)
  6. All the Pretty Horses – Cormac McCarthy (OTS + Cormac)
  7. The Crossing – Cormac McCarthy (OTS + Cormac)
  8. Cities of the Plain – Cormac McCarthy (OTS + Cormac)
  9. When We Were Orphans – Kazuo Ishiguro (OTS)
  10. Days Without End – Sebastian Barry (booker)
  11. Lincoln in the Bardo – George Saunders (booker)

Meeh. Satser på 2018. Har tidenes verste lesetørke, har startet/avbrutt/startet seks bøker i løpet av det siste døgnet, ingenting smaker. Har mest lyst på noe gotisk såpeopera. Forslag?

 

 

 

9 Responses to “Oktoberstatistikk”

  1. siljesols November 5, 2017 at 3:02 pm #

    Jeg har ikke lest noen av bøkene dine denne måneden, og lysten på Booker blir stadig mindre. Ikke kjempelysten på nye norske heller (mangler jo bare ett kryss). 1001 og egen bokhylle frister faktisk mer, så kjører bare på så når jeg forhåpentligvis de målene.

    Har ingen forslag til gotisk såpeopera dessverre, men en fengende ungdomsbok pleier å få meg ut av lesetørken. Jeg leste kun 3 bøker i oktober, uten at jeg en gang visste at jeg hadde hatt lesetørke. Skal holde meg langt unna Rupaul skjønner jeg men så har jeg visst blitt hektet på TV-serien Parenthood, ganske sukkersøt, men ganske fin amerikansk greie som egentlig skulle være treningsserie, men som stadig vekk sniker seg foran bøkene.

    Foreslår ellers at vi har samtvanglesing av Lincoln og McCarthy eller Ishiguro kanskje. Egentlig burde jeg presse inn både Dickens og Austen før nyttår, og er på saken med Coetzee. Og så har jeg akkurat kjøpt lydboken av Keiseren av Portugalien, så nå har jeg nesten to måneder på å holde løftet mitt til deg. Løfter til andre bokbloggere burde vel henge høyest av alt:-)

    • Haruhi November 5, 2017 at 6:51 pm #

      Ungdomsbok kan kanskje fungerer, trenger noe høydramatisk i hvertfall.

      Stemmer veldig for samtvangleslesning av Lincoln! Trenger støtte for å komme meg gjennom den (, trenger støtte bare for å starte på den). Cormac hadde også vært kos, All the Pretty Horses blir neste for min del, tror den skal være ganske lettfordøyelig til ham å være.

      Legg merke til hvordan jeg ikke har nevnt løftebøkene med et ord her. Har null motivasjon for dem, og mangler fremdeles å lese fem (inkl. Glassverandaen (?) som jeg lovte deg). Hadde tenkt å foreslå at det holdt med at jeg leste en bok pr. blogger i år, også tar jeg resten neste år. Neida.Joda. Neida.

      • siljesols November 5, 2017 at 7:47 pm #

        Ja, en per blogger får være godkjent, jeg hadde nesten glemt det, husket bare hva jeg hadde lovet. Men tror du kommer til å like glassverandaen altså, men høydramatisk er den ikke. Jeg trenger motivasjon til å fullføre Lincoln, så det passer bra. Må bare lese ferdig Coetzee først.Har ingen flere Cormac i bokhyllen, men har ønsket med All the Pretty Horses til bursdagen eller jul, så tenkte også den som neste på listen. Gir en lyd om jeg tenker å sette i gang.

        One of us is lying er ganske dramatisk, og ganske klisjefylt, men veldig underholdende. Allegedly er ikke like dramatisk, mørkere og mindre klisjefylt. Kan jo ellers sterkt anbefale En sånn jente som er veldig engasjerende, og så Trevor Noah sin Born a Crime som lydbok, en av de på lyd som jeg har klart å komme meg gjennom uten noe som helst problem. Men ingen av dem gir deg vel særlig med kryss… Langlånsbøker? Regner med det er fra venner og familie du låner, ikke biblioteket, i to år?

  2. labbensblog November 6, 2017 at 5:29 pm #

    Jeg var sikker på at jeg ikke hadde kommentert dette innlegget da jeg så ditt nyeste innlegg. Skrollet nedover og sjekket og joda, jeg hadde kommentert siste statistikken. 26. oktober. Trykket vekk bloggen din og fortsatte å kikke gjennom blogglisten min og så plutselig at datoen for din siste statistikk var 3. november. Jeg har tydeligvis skrollet meg forbi dette innlegget og tenkt at ditt høstinnlegg var veldig langt. Burde kanskje lære meg å stole på egen hukommelse, uten at jeg vet om det alltid er like smart.

    Duu, les Himself! Ikke helt gotisk, men mørk og dyster, småbyliv i Irland, forsvunnet kvinne, sønnen drar tilbake til småbyen for å finne ut hva som skjedde med henne, lokalbefolkningen er creepy, sønnen snakker med spøkelser. Også er den ganske morsom i tillegg, uten at det går utover den dystre stemningen. Hadde defintivt fått meg ut av lesetørke og tror nok den passer strålende på høsten. Genial underholdning, kvalitetsunderholdning. Og den får du kryss for (fordi du lovet meg).

    Hvis det blir samtvangslesing av All The Pretty Horses skal jeg forsøke å bli med. Det får jeg kryss for. Ishiguro er jo også et mål, så blir nok med på det også hvis dere begynner. Dog ikke Never Let Me Go, The Buried Giant eller A Pale View of Hills. The Remains of the Day har jeg lyst til å lese på nytt og de andre har jeg ikke lest, så de funger.

    Skal det være tvangslesing i Trondheim denne måneden? Jeg skal mest sannsynlig opp der en tur, men det blir dog etter 12. Silje, er du med på tvangslesing i Bergen?

    • Haruhi November 8, 2017 at 8:35 pm #

      Ikke så lett å holde oversikt når jeg utelukkende skriver statistikker 😉

      Jeg hadde nesten håpet at dere hadde glemt disse lovnadene. Lovet jo to bøker pr. blogger. Har lest en av hver av de andre sine. Ville du også vært fornøyd med det? At jeg leser enten Notre-Dame eller Himself i år, og den andre neste år? *dåddyrøyne* Himself frister veldig.

      Vi er veldig slappe på tvangslesningsfronten, men klarer som regel å mobilisere styrkene hvis vi får gjester. Jeg lover å slenge meg med hvis du kommer (og jeg ikke jobber).

  3. Mari November 13, 2017 at 8:43 pm #

    Lesetørke er kjipt. Og ekstra teit om høsten/vinteren.

    Gotisk såpe: My Best Friends Exorcism av Grady Henrix. Litt som The Exorcist, men uten de katolske prestene. Og med mer 80-tallsmusikk. Ikke kjempegotisk, men tenåringsjenter er det skumleste i verden.

    Tegneserievalget: Harrow County av Cullen Bunn. Sørstatsgotikk på sitt beste.

    TV-serien var bra, så boka er trolig også det: Alias Grace. Margaret Atwood + true crime-inspirasjon = sant?

    • Mari November 13, 2017 at 8:48 pm #

      My Best Friend’s Exorcism hjelper dessuten mot Stranger Things-abstinenser.

    • Haruhi November 14, 2017 at 11:30 am #

      Notert!

      Er på vei ut av tørken nå. Labbens tips om Himself passet perfekt. Akkurat passe blanding av mørke og humor.

      Alisa Grace har jeg stående i hylla, så den gir til og med kryss. Har bare hørt gode ting om den, og forsøkte faktisk å starte på den tidligere i tørka – men det ble med det første kapitelet. Sikkert fordi den krever litt våkenhet. Nå har jeg egentlig mest lyst til å bare se serien…men det gir jo null kryss lissom. Dilemma.

      • Mari November 14, 2017 at 8:27 pm #

        Altså, Atwood er fantastisk, så boka er sikkert bedre. Men serien var bra! Tror jeg må ha Atwood-mål i 2018.

Leave a comment