Halfway happy

5 Nov

Blir bare nedstemt av å tenke på de 33 gjenstående kryssene. Vurderte i et halvt sekund å glemme målene helt og bare lystlese resten av året  (weird west, britisk lydkrim, true crime, Dickens, tegneserier) – men klarer ikke helt å slippe taket på tvangen (, tvangen ville jo ikke vært tvang hvis jeg bare kunne la den gå når jeg selv ville, dooh). Har derfor inngått et kompromiss med meg selv, og skrevet reviderte mål (du trenger ikke å fortelle meg at dette er juks, jeg vet det allerede, men noen ganger føler man seg bedre etter å ha jukset litt).

 

Forenklede mål:

  1. Lese alle bøker jeg kjøper. Ikke kjøpe flere bøker som blir stående ulest, få lest minst tre til av de jeg har kjøpt allerede. Noe som vil gi 27/33*
  2. Lese alle bøker jeg har lånt lenger enn to år. Denne driter jeg i. Mangler å lese Slottet og Donau-boka. Ingen av dem frister.
  3. 30 OTS. Ligger på 21 nå, sier meg fornøyd hvis jeg får til 25/30 – men har ikke helt gitt opp håpet om 30.
  4. 9 booker. Ligger på 7 nå, har mistet gnisten nå som vinneren er kåret. Er et par av bøkene jeg er veldig nysgjerrig på (Barry, Saunders), men er usikker på om de blir lest i år.
  5. 9 pre 1917. Mangler bare to. Skal få til det.
  6. 6 hard-core non-fiction. Driter i det.
  7. 6 soft non-fiction. Satser heller på å få lest mest mulig non-fiction uavhengig av tøffhetsgrad. Bonuspoeng hvis jeg fullfører bio-sirkelen
  8. 3 Cormac McCarthy. Sliter med å overkomme min irrasjonelle angst for å bli skuffet, så tror jeg hopper over dette også?

Dette ble uoversiktlig. Gjør et nytt forsøk:

  1. Lese (minst) 3 av bøkene jeg har kjøpt i år
  2. Lese (minst) 4 OTS
  3. Lese 2 pre 1917
  4. Lese 2 biobøker, skrive om 3

Resten vil være ren bonus.

Party

* Dette målet har blitt litt vanskeligere å forholde seg til en forventet. Har valgt å ikke telle med bøker jeg har kjøpt som jeg allerede har lest (prakteksemplarer til bokhylla, gode lydinnspillinger til senere bruk). Kommer også til å trekke fra bøker jeg har kjøpt, begynte på, men avbrutt. Frykter også at jeg må storshoppe lydbøker hos audible snart, har over 20 ubrukte credits, disse vil i såfall ikke telles i regnskapet. Noen som vet om man beholder kjøpte bøker etter at man sier opp (please, please, please, si ja)?

9 Responses to “Halfway happy”

  1. Elida November 6, 2017 at 8:23 am #

    Eg sa opp mitt Audible-abonnement for evigheter sidan, men når eg logger inn på nettsiden finner eg mine kjøpte titler i biblioteket 🙂 Har fjerna appen frå telefonen og, men rekner med at eg kan bare laste den ned igjen og begynne og bruke den om eg føler for det.

    • Haruhi November 7, 2017 at 10:37 am #

      Puh! Da får jeg bare storshoppe lydbøker på tampen av året.

  2. Ingalill November 6, 2017 at 10:01 am #

    Ang. Audible. Hvilke superabbonement har du som kan ha 20 credits lagret. Hver gang jeg kommer til 6 før jeg pekefinger om at nå må jeg bruke opp ellers mister jeg. Har nå satt alt på vent i 3mnd. (NB! Det kan du også gjøre). Alle audible bøker er kjøpt og du beholder dem i appen til evig tid, eller på pc, hvis du velger å laste ned. Ubrukte credits derimot mister du når du slutter.

    Jeg har også gjort som deg, valgt ut et par oppnåelig kryss og gitt blaffen i resten. Skal revurere når jeg er dragfree og lei av podcaster. Gleder meg til bioinnlegg. GLEDER I CAPS. Bare sånn at du vet at jeg ikke har glemt alle løfter du slengte om deg i oktober.

    • Haruhi November 7, 2017 at 10:55 am #

      Tror jeg har noe diamant/platina-abonemet. Får 24 credits på en gang, i starten av året. Har et år på å bruke dem. Har brukte type 4-5. Nå må jeg rett og slett storshoppe på nyttårsaften før jeg sier opp.

      Har (dessverre) ikke glemt alle løftene selv heller. Har et stk Paringslek liggende som jeg skal få lest også, men velger å holde den som gissel fram til jeg ser progresjon på Dickens-fronten.

    • Ingalill November 11, 2017 at 9:17 am #

      Argh, utpressing.
      Ekstremt dårlig timet med dragqueenbesettelse og lesetørke. Vil likevel understreke at minst 2 pers (me + labben) venter på at du skal lese Paringslek. Bare en (kanskje en halv siden du sikkert halveis har glemt) venter på Dickens.

  3. labbensblog November 6, 2017 at 5:15 pm #

    Jeg tror jeg kan gi opp. Leste to tynne bøker i oktober og det var det. Håper november blir litt bedre, men foreløpig holder jeg på med to nyinnkjøpte bøker (en roman og en ungdomsbok), gjenlesning av en (The Two Towers) og har ellers bare nyinnkjøpte på leselisten. Blir ikke mye kryss av slikt. Satser på Dickens i desember, samt noen av de andre bøkene på krysslisten i hvert fall, men nok blir det ikke. Når leselysten er laber må man prioritere lystlesing, sånn er det bare.

    Reviderte mål var ganske smart, da har man noe ikke helt urealistisk å strekke seg etter. Trodde for øvrig du leste mer hard non-fiction enn det ser ut til at du gjør. Jeg føler det er det jeg leser mest av, men blir nok en del soft innimellom også.

    Som de andre har sagt beholder du bøkene selv om du avslutter abonnement, men du MÅ bruke credit’ene dine FØR du sier opp abonnementet. Hvis ikke forsvinner alt. Har du 20 bøker i stedet for 20 credits beholder du dem!

    • Haruhi November 8, 2017 at 8:40 pm #

      Det hjalp faktisk veldig å leselysten å nedjustere målene (bør forsøke å huske det til jeg skal skrive neste års).

      Leser nesten utelukkende soft non-fiction, det går mye i memoarer, reise/eventyrskildringer. Derfor jeg til stadighet prøver å ha hard-core som et eget mål, uten at det har hjulpet.

  4. Elisabeth November 7, 2017 at 7:19 pm #

    Ser ut som en fornuftig justering. Jeg har gjort min justering mentalt. Har to mål jeg bare har gitt opp, planen er å fullføre resten. Noe som bør være mulig, forutsatt at jeg greier lese 8 nye norske i løpet av november og desember. Tror faktisk det skal gå, for ser ut til å ha funnet igjen leselysten nå.

    Og: liker tittelen. Du har sett Stranger Things 2, ja? *hjerteemoji*

    • Haruhi November 8, 2017 at 8:37 pm #

      Forsøkte å bare endre målene mentalt jeg også, men klarte ikke å forhold meg til det. Hjalp veldig å få skrevet det ned. Leselysten er på vei tilbake her også, mye fordi målene har blitt mer overkommelig- men også fordi hverdagen er litt mindre stressende igjen.

      Har sett sesong to ja, helt magisk!

Leave a Reply

