He’s away the Crow Road

5 Nov

For en tid tilbake vant jeg The Crow Road av Iain Banks i et lotteri hos Ellikken. Grunnen til at boka ble loddet ut var bloggbursdag, og favorittstatus, og seieren kom med innlagt omtaletvang. Jeg gjemte boka mellom Dickens og Graham Greene, og lovet meg selv å lese den i det stille. Etter litt overveielse fikk boka bli med på Veneziatur, med baktanke om at en eventuell skuffelse kunne sees i sammenheng med for overveldende bybilde, eller for mye vin.

Når jeg kom hjem beskyldte min mor meg for å være mer opptatt av boka enn byen. Ikke helt ubegrunnet. Det er lenge siden jeg har lest en bok som sugde meg så kraftig inn, jeg satt på vannbussen i Venezia og trodde jeg var i Skottland. Jeg bommet på Piazza San Marco med fem stopp, og kunne ikke brydd meg mindre og jeg satt i den samme tesalongen  i tre timer uten å merke at jeg hadde gått tom for vin. Og te. Dette er en av de ytterst få av mine favorittbøker jeg føler at jeg kan anbefale til alle jeg kjenner (hvis vi trekker fra de to menneskene jeg kjenner som ikke leser). Med sine 501 sider og skotske slang er boka ingen lettvekter – men jeg tar meg friheten uansett. Og det er sjeldent. Jeg har mange favorittbøker, men med unntak av Keiseren av Portugalia og The Road tar jeg sjeldent på meg misjonsjakka. Jeg har innsett at ikke alle skjønner hvor bra lotr er – og at Moby-Dick og Den Afrikanske Farm  kanskje er for spesielt interesserte.

Som vanlig er jeg etterlatt uten ord og formidlingsevne, og anbefaler alle å lese Ellikkens fantastiske omtale i stedet.

Tittelen, Crow Road, spiller på det gammle skotske utrykk å være “Away the Crow Road”, som er synonymt med det å være død. Og det er mye i død i Crow Road. Død, sex, drugs, kjærlighet, natur og håpløshet. Året er 1990 og plassen er det skotske høylandet/ Glasgow. Hovedpersonen er den noenogtuje år gamle Prentice McHoan (som i motsetning til hva jeg trodde de femti første sidene, ikke er en meget åpent lesbisk jente, men en gutt/mann. Skal aldri blande rødvin og bøker igjen. Æresord). Crow Road er både familiesaga, mordmysterium, kjærlighetshistorie og dannelsesroman. Historien hopper fram og tilbake i tid; Prentices barndom, farens barndom, fortid, nåtid, framtid. En ekte familiesaga med intriger, spøkelser i skapet og gamle herregårder. Men også så himla mye mer, vi snakker ikke Kar for sin kilt i bokform. Dels gjennom det spennende plottet, og de etiske problemene det tar med seg –  og dels gjennom hovedpersonens pågående krangel med sin far om eksistensielle spørsmål, får romanen en ekstra dybde. I den lille gule notisboken som jeg noterer boktanker i har jeg skrevet at “Banks får faen meg til det alle de gamle russerne prøver på”. De store spørsmålene som Guds eksistens og den eventuelle mangelen på liv etter døden diskuteres opp og i mente uten at det føles unaturlig. Sjelden vare. I den lille gule notisboka står det også “elsker dialogen, spesielt når folk er drita, sitater ++ kommer senere”, og det gjør de kanskje. Enn så lenge slenger jeg med et soundtrack i stedet: Glasvegas  – It’s My Own Cheating Heart That Makes Me Cry.

Pst: trykk her.

16 Responses to “He’s away the Crow Road”

  1. romvesen November 5, 2012 at 3:58 pm #

    Jeg skal lese den! Jeg har den liggende på gulvet. Jeg skal lese alt av Iain Banks! Fra før av har jeg lest The Wasp Factory og Walking on Glass. Begge to var veldig forskjellige hverandre, men sjokkerte meg på hvert sitt vis. De holdt meg gående, jeg kunne ikke stoppe å lese. Jeg vil beskrive begge leseopplevelsene som… ville. Det var vilt! Jeg har mang en gang sittet og gestikulert vilt når jeg har snakket om The Wasp Factory – i begeistring. Men jeg klarer likevel ikke å få fram hvor bra boka er (føler jeg). Complicity skal jeg også lese, den kjøpte jeg til Kindle-en i sommer. Å, nå gleder jeg veldig til eksamen er over.

    • Haruhi November 5, 2012 at 4:41 pm #

      Ja! Husker at jeg leste om Waps Factory og Walking on Glass på bloggen din, og tenkte “har ikke jeg en bok av denne forfatteren stående i bokhylla?”, men så kom jeg aldri lenger i den tankerekken.

      Jeg skal også lese alt av mannen. Hallo.

  2. labben November 5, 2012 at 4:31 pm #

    Åh, jeg glemmer alltid denne. Har tenkt på å kjøpe den flere ganger, men husker det aldri når jeg legger inn bestillinger hos bookdepository. Kanskje jeg bare skal bestille den nå mens jeg husker det. Den MÅ tydeligvis leses.

  3. labben November 5, 2012 at 4:35 pm #

    Jeg leste forresten at du hadde vært i Venezuela og ble veldig forvirret da jeg leste at du bommet på Piazza San Marco.

    The Road tror jeg ikke jeg kommer til å lese, selv om man aldri skal si aldri. Jeg så filmen og det var nok. Keiseren av Portugalia, Moby-Dick og Den Afrikanske Farm står klar i bokhyllen. Nå skal jeg trykke på “her”.

    • Haruhi November 5, 2012 at 4:38 pm #

      Åh, herregud. Skulle ønske jeg hadde vært i Venezuela.

      (Pst: her er en felle. Jeg prøver bare å ta rekord i omtalelinking, sånn etter en logikk om at jo flere linker, jo flere trykk, jo flere som leser Ellikkens omtale, jo flere som komme til å lese Crow Road).

      • labben November 5, 2012 at 4:46 pm #

        Sorry!
        Due to planned maintenance the site is currently unavailable.
        We are working on some important updates and we will be back with you soon.

        Dette var verre enn når nettbanken ikke vil fungere. Kjenner jeg får bokshoppingabstinensen av å lese den meldingen om igjen og om igjen. Kanskje jeg skal ringe jobben og finne ut om en av bokbutikken i byn har boken inne, så kan jeg hente den i morgen.

        Jeg skulle ønske jeg hadde vært i Venezuela. Men jeg hadde ikke hatt noe i mot en tur til Venezia heller!

  4. monika November 5, 2012 at 5:14 pm #

    Jeg henter den ut av bokhylla NU!

    • Haruhi November 6, 2012 at 8:52 am #

      Liker! Gleder meg til å høre hva du synes.

  5. ellikken November 6, 2012 at 12:58 pm #

    Nå kan jeg dø som et lykkelig menneske!

    (Men det var ikke noe lotteri altså, gud forby for selvreklamering, slikt driver jeg ikke med 🙂 Mer som herregud-kan-dere-ikke-våkne-opp-og-forstå-hvor-fantastisk-denne-boka-er-skal-dere-jammen-min-hatt-få-den-tilsendt-for-en-slikk-og-ingenting)

    • Haruhi November 6, 2012 at 3:38 pm #

      Ynsjyll! Satt å vurderte de like idiotiske ordene konkurranse og give-away. Burde jo ha kommet på “herregud-kan-dere-ikke-våkne-opp-og-forstå-hvor-fantastisk-denne-boka-er-skal-dere-jammen-min-hatt-få-den-tilsendt-for-en-slikk-og-ingenting” for det var jo DET det var. Jeg mener, det funka jo til og med! Jeg våkna jo opp og så lyset (til slutt).

  6. ellikken November 8, 2012 at 9:07 pm #

    Jeg blir high-on-life av mindre, you’re my heroine!

  7. Stjernekast November 12, 2012 at 5:18 pm #

    Jeg gruvegleder meg siden jeg må lese den på engelsk. Jeg bare vet jeg kommer til å bruke mer tid på å slå opp ord enn å lese selve boka. Ordner seg. Du og Elikken har mer enn sikret romanen på leselista.

  8. Lines bibliotek December 2, 2012 at 6:21 pm #

    Skal jeg forstå innlegget dithen at du nå endelig har gitt etter for popular demand og har begynt å skrive omtaler? I så fall: LIKER!! Selvfølgelig skal jeg lese denne boka, det er jo en 1001-bok! At du og Ellikken elsker den, betyr at jeg da ikke kommer til å overlate boken til skjebnen og langt fremskreden alder. Det skal jeg heller gjøre med Alkymisten. Det er ikke SÅ farlig om jeg dør uten å ha lest akkurat den.

    • Haruhi December 2, 2012 at 9:25 pm #

      Nei. Strekker meg foreløpig til å gjøre unntak ca en gang pr. skuddår, og da kun hvis jeg virkelig har elsket en bok (og ser anledning til å pepre omtalen min linker til andres omtaler, – alt handler om misjonering).

      Og, ja, selvfølgelig skal du lese den! Gleder meg allerede jeg. (Syns godt at du kan lese Alkymisten også, – tror en eventuell Alkymistomtale av deg vil gjøre verden mye godt. Selv om jeg har full respekt for at du ikke kan ofre egen litteraturglede helt for menneskehetens skyld).

      • Lines bibliotek December 2, 2012 at 9:29 pm #

        Haha! Takk for komplimentet, nå fikk jeg nesten lyst til å lese Alkymisten. Men bare nesten. Veronika vil dø holdt i massevis for dette livet!

Leave a comment