Marsplaner

17 Mar

Jeg finner i økende grad at jeg ikke klarer å lese i det hele tatt uten å først opprette lister, så, for veldig spesielt interesserte – her er det jeg skal lese i løpet av mars:

  1. Høre ferdig Stoner 
  2. Begynne på en OTS lydbok, Enright? Flaubert? Eller kanskje en pre 1917 lydbok = Wharton
  3. Lese ut Wasp Factory 
  4. Begynne på Espedair Street 
  5. Fullføre minst 50% av S. G. Myre 
  6. Bevege meg framover i en av to soft non-ficiton (Greene, Smith)
  7. Lese Lille larven Aldrimett ca. 14 ganger
  8. Se ferdig s4 av The Americans 

Vente med å:

  1. Velge ut en ny hardcore non-fiction (tips tas dog i mot med glede på nåværende tidspunkt)
  2. Sci-fien til Banks
  3. Steampunk
  4. Kjøpe noe som helst bortsett fra en ny lydbok
  5. Begynne på en ny tv-serie

= 7 kryss + de 7 kryssene jeg allerede har skaffet denne måneden = 14 kryss = bare koselesing hele april

Her har dere en ballong. Hurra.

12 Responses to “Marsplaner”

  1. ellikken March 17, 2017 at 2:07 pm #

    Vel, før du vet ordet av det blir du tvunget til å lese om AldriMett 14 ganger pr. dag.

    Ellers: Lister og ballonger er to ting man aldri kan få nok av. Hurra for det 🙂

    • Haruhi March 17, 2017 at 3:04 pm #

      Jepp, den er allerede populær, så jeg kan levende se for meg hvordan det blir etterhvert…

  2. labbensblog March 17, 2017 at 5:53 pm #

    Du har glemt internasjonal booker. Regner med du legger til en av de nominerte til listen din nå som jeg har påpekt feilen 😉

    Jeg skal for øvrig lese Ekspedisjonen av Bea Uusma (ballongbildet relatert til den?). Trodde ikke jeg kom til å finne noe spennende på mammut, men der lå den i store bunker. Er visst ikke bare kjedelige bøker på mammut likevel. Etter å ha bladd litt i den skjønte jeg hvorfor du mente Kindle var helt feil. Eneste aberet er at jeg skal reise til Oslo i morgen og skal deretter en tur innom Os, så jeg får ikke begynt på den på en liten uke i hvert fall. Det er ikke en bok man pakker med seg på reise. Har i utgangspunktet nok med Barnes og internasjonal booker, men må jo lese non-fiction i mars også, og den frister ekstremt mye.

    Må også få lest The Wasp Factory og en OTS fra før 1750 (tror jeg det var).

    Hva synes du om Stoner? Husker den var veldig populær en stund. Tenkte at det hørtes ut som en bok jeg kunne like, men så skjedde det som ofte skjer med bestselgere, jeg ble lei av den før jeg hadde begynt på den fordi det var så mye blest om den. Tror dog fremdeles at den kan være noe for meg.

    • Haruhi March 17, 2017 at 6:50 pm #

      Vet du, jeg hadde faktisk glemt booker helt når jeg skrev dette, – har dog ikke tid til å lese noe fra lista før april uansett, hvis jeg ikke finner et eller annet i lydformat. Det er i det hele tatt kortere til april enn jeg så for meg…

      Jeg var også på mamuttsalg, tok med meg Lille larven Aldrimett i babygymformat (jepp, det finnes flere utgaver. Så. Mange. Utgaver), men spottet ikke Ekspedisjonen (<3!!), nå må jeg nesten gå tilbake – for den vil jeg gjerne ha i hylla. Gleder meg stort at du nå skal lese den! Håper du blir like begeistret som meg. Og, ja, ballongen kommer derfra, godt observert.

      Stoner var faktisk litt skuffende, sikkert fordi den ble så enormt hypet. Velskrevet, tidvis brilliant, men alt-i-alt syntes jeg ikke den landet på noe mer enn OK+. Litt trist, for den kunne vært Perfekt. Det som trekker ned (for meg) er at jeg syntes forfatteren kjørte på med litt for mye motgang/drit i livet til Stoner. Ikke at jeg har noe i mot triste bøker, men det fremstod (tidvis) påtatt.

      • labbensblog March 18, 2017 at 10:29 am #

        Pop-up, tynne sider, tykke sider.. jeg har jobbet i bokhandel, så har sett at det finnes diverse utgaver av både den og andre populære bøker for de minste. Har nok solgt en haug av dem også, for ikke å snakke om å ha pakket inn mange av dem.

        Jeg føler ikke jeg har så mye på leselisten for øyeblikket, selv om det sikkert ikke stemmer. Skal lese mer av Barnes, men han har så tynne bøker at det ikke stresser meg. Ishiguro stresser meg heller ikke, utenom muligens The Unconsoled, men jeg har jo over ni måneder på meg. The Wasp Factory er tynn, Bea Uusma-boken tror jeg kommer til å bli kos. Eneste jeg er usikker på denne måneden er boken til Heddas lesesirkel. Må prøve å få lest noe til den.

        Husker ikke helt hva kategorien for aprilbiosirkelen er, men jeg holder på å høre komikerbio, så hvis jeg er heldig har jeg den i boks etter hvert også. Gleder meg veldig til det blir bokshopping i Oslo på mandag. Får se om jeg er mer stresset etter det.

        Da tenker jeg at jeg venter med Stoner til en eller annen gang jeg får veldig lyst til å lese den. Hvis det aldri skjer er det ikke så farlig.

        Mange av bookerbøkene var for øvrig ganske korte.

        • Haruhi March 18, 2017 at 12:42 pm #

          Stemmer det! Da er du jo godt kjent med fenomenet, for meg var det helt ukjent…

          Tanken på The Unconsoled stresser meg veldig, – er blandt annet veldig usikker på om jeg skal a) starte på nytt b) skifte til lyd c) hoppe inn der jeg avsluttet i fjor og håpe at jeg husker nok.

          Tror aprilkategorien var død (før 30/etter 70), så tipper komikeren din faller utenfor, men du kan jo forte deg å lese ekspedisjonen i stedet, tror den yngste av medlemmene var under 30 når han døde. Selv har jeg jo ikke egentlig deltatt i forrige runde enda, så føler jeg må få gjort det først. Har dog veldig lyst til å klare seks av seks i år, aldri klart det før. Usikker på hva jeg skal velge da, tenkte på både Mozart og Jesus, men begge var litt for gamle når de takket for seg…

    • Haruhi March 21, 2017 at 6:18 am #

      Nå har jeg vært i tre bokhandler uten å finne Ekspedisjonen 😭 Må ha vært for sent ut. Litt synd, for jeg tenkte å benytte anledningen til å skaffe et par julegaveeksemplar i tillegg… Fant dog enda flere barnebøker.

      • labbensblog March 24, 2017 at 7:56 pm #

        Kjedelig at du ikke fant den, men man finner alltid noe om enn ikke alltid det man er på jakt etter.

        Jeg begynte på den i går etter jobb og ble ferdig med den i går før det var tid for å sove. Jeg elsker den type bøker, blir så fascinert av hva som driver mennesker som drar på slike ekspedisjoner og ikke minst mysteriet med hva som skjedde med dem. Synes kanskje det var litt lite av det første og synes forfatteren skrev litt enkelt innimellom, men i det store og det hele var det en utrolig spennende bok, veldig stilig laget sånn rent visuelt. Artig at hun presenterte historien på mange ulike måter og ga oss alt fra lister, grundige oversikter, bilder, vitenskapelige funn, brev og dagbøker. Og imponerende at hun faktisk kom frem til en ganske god hypotese om hva som kan ha skjedd, selv om det ikke var mulig å gi et helt klart, hevet over en hver tvil, svar. Nå har jeg lyst til å finne enda flere slike bøker å lese.

  3. Ingalill March 18, 2017 at 8:17 am #

    Her tar man en aldri så liten eviglang sykdomspause, og hva skjer?, jo nettet eksploderer i lister, oppsummeringer og leseprosjekter. Man lukker øynene i 2 bittesmåuker og ingenting er som det engang var. Jeg er avkjørt, komplett uaktuell og eldgammel (den influensaen tilsvarer lårhalsbrudd hos pensjonistene, et glepptak på vei til Rema, og gåstol neste). Jeg tar herved pause til Juni, skulle uansett lystlese til da ( jo, det står i de ikke-publiserte 2017målene).

    Parallellt later jeg som jeg er med på forfatterlesinga, har fremdeles ørten Connellybøker i listene. Dobbelkryss å hente for hver bok. Har aldri lest Banks, skal følge med. Her helt med på dommen over Stoner (alle trodde jeg tullet dengang da).

    App: Larven aldri mett, (fan siden jeg hadde et gedigent maleri over babysenga) støvsugde outofprint for effekter ifjor jul, så nå har hele den oppvoksnede slekta, bodier, bøker, coasters, kopper, pennaler og t-skjorter. Hjernevask blir stadig viktigere.

    • Haruhi March 18, 2017 at 8:48 am #

      Veldig urutinert av deg.

      Jeg har aldri vært, og kommer aldri til å være, like aktiv som jeg har vært disse to ukene. Sukk. Jeg pleier også egentlig å bare lystlese fram til juni, i år tror jeg faktisk det blir motsatt. Går tilbake i jobb i juni, og regner med at lesetiden reduserer til noe sånt som bussturen til og fra jobb. Hvis jeg da ikke velger å bruke busstiden til å sove, noe som vel kanskje er sannsynlig.

      Hadde helt glemt dette (evigvarende) Connelly-prosjektet ditt, du er jo på sett og vis en pioner innen forfatterlesing.

      Ja, så at du også hadde gitt tre stjerner til Stoner på goodreads, to stjerner mindre enn alle andre i hele verden – jeg skjønner genuint ikke alt oppstyret rundt den, selv om den jo er velskrevet og glimtvis veldig sterk. Leste den kun fordi den ga (relativet billig) OTS-poeng. Kjøpte den når alle gikk rundt med hjerter i øynene, og angret like etterpå.

      Aldrimett 4ever ❤ ❤ ❤

  4. Mari March 18, 2017 at 10:13 pm #

    Jeg skal også lese Wasp Factory snart, og jeg fikk egentlig litt lyst til å prioritere Stoner også. Har den i en hylle her et eller annet sted.

    Hvis du faktisk følger opp alle disse listene dine er du helt sinnsykt strukturert. Lesemålene mine åpner opp for veldig stor bruk av innfallsmetoden. Jeg har bare tenkt ca. tre bøker frem i tid (Orlando, en episk fantasy, biosirkelbok).

    • Haruhi March 19, 2017 at 7:27 am #

      Jeg leser i utgangspunktet etter innfallsmetoden selv, men med ujamne mellomrom oppdager jeg hvor sprø målene mine er, får panikk, og lager en liten skippertakliste. Jo mer konkret noe er, jo mer overkommelig er det. Når det er sagt tipper jeg at jeg kommer til å rekke ca 50% av det over før 1. april.

      Gleder med til du skal lese Wasp Factory, jeg er ikke like hodestups forelsket nå som jeg var den første gangen jeg leste.

Leave a Reply

