Haruhi og det Store Leseprosjektet

13 Mar

Siden jeg for første gang i manns minne har klart å lage nogelunde overkommelige lesemål, tenkte jeg det var på tide å innføre et ekstra leseprosjekt. Inspirert av Labben  som gjør det samme med Julian Barnes, skal jeg forsøke å lese meg gjennom hele Iain Banks sitt forfatterskap innen utgangen av 2018 (og 50% innen utgangen av 2017). Valget av forfatter er hovedsakelig basert på magefølelse (jeg prøvde å tenke rasjonelt gjennom saken, men endte bare opp med å forvirre meg selv, det er så mange forfattere der ute jeg skulle ha lest mer av), Banks var rett og slett den første forfatteren som slo meg når det ble snakk om forfatterskapslesning.

Jeg har før av lest fire romaner av Banks; The Crow Road (1992) som jeg elsket, The Wasp Factory  (1984) som jeg om mulig elsket enda høyere, Complicity (1993) som jeg fant veldig underholdende dog ikke spesielt minneverdig og Walking On Glass (1985) som stort sett forvirret meg. I tillegg har jeg fullført 12% av The Brigde før jeg avbrøt den, – la oss håpe at akkurat dette skyldtes dårlig timeing. Banks (1954-2013) har et langt og relativt variert forfatterskap bak seg, i tillegg til å ha publisert 15 mainstream romaner har han gitt ut 12 sci-fi (under navnet Iain M. Banks), to novellesamlinger, en diktsamling og en bok om whiskey. Jeg har i utgangspunktet planer om å lese alt (, bortsett fra whiskeyboka), men tar forbehold om jeg ikke orker å fullføre The Culture serien hvis jeg ikke liker de to første bøkene. Tar også forbehold om at jeg kanskje får panikk i desember, og dropper gjenlesingen av de to romanene jeg likte minst (Walking on Glass og Complicity).

Den fulle lista blir som følger:

Romaner

  • The Wasp Factory (1984)
  • Walking on Glass (1985)
  • The Bridge (1986)
  • Espedair Street (1987)
  • Canal Dreams (1989)
  • The Crow Road (1992)
  • Complicity (1993)
  • Whit (1995)
  • A Song of Stone (1997)
  • The Business (1999)
  • Dead Air (2002)
  • The Steep Approach to Garbadale (2007)
  • Transition (2009)
  • Stonemouth (2012)
  • The Quarry (2013)

Sci-fi 

  • Consider Phlebas (The Culture #1) (1987)
  • The Player of Games (The Culture #2) (1988)
  • Use of Weapons (The Culture #3) (1990)
  • Excession (The Culture #4) (1996)
  • Inversions (The Culture #5) (1998)
  • Look to Windward (The Culture #6) (2000)
  • Matter (The Culture #7) (2008)
  • Surface Detail (The Culture #8) (2010)
  • Hydrogen Sonata (The Culture #9) (2012)
  • Against a Dark Background (1993)
  • Feersum Endjinn (1994)
  • The Algebraist (2004)

Div

  • The State of the Art (1991), short fiction
  • Raw Spirit (2003), non-fiction
  • The Spheres (2010), short fiction
  • Poems (with Ken MacLeod) (2015)

Hvilket gir meg 31 bøker, hvorav jeg akter å fullføre 15 innen 31.12.17, overkommelig. Den vanskelige delen? Jeg akter å blogge om samtlige (samleomtaler er lov, ofc). Pluss at jeg tenker å få lest de tre bøkene jeg mangler for å ha lest alt av Kazuo Ishiguro, en god del Cormac McCarthy (jeg mangler seks romaner) og så mye som mulig av Edith Wharton. Lystlese kan man gjøre når man har blitt pensjonist.

12 Responses to “Haruhi og det Store Leseprosjektet”

  1. Mari March 13, 2017 at 2:41 pm #

    Dette prosjektet er helt sinnsykt, men jeg elsker det.

    Hvis du hiver deg over Culture-serien, kan jeg kanskje være med. Det er imidlertid litt viktig å påpeke at den første boka ikke nødvendigvis er representativ for resten. Mange synes den er litt vanskelig å få tak på (og noen anbefaler å hoppe over den).

    Tror jeg kommer til å satse på Virginia Woolf, men gidder ikke «forplikte» meg til noe.

    • Haruhi March 13, 2017 at 3:47 pm #

      Jepp. Dette kommer aldri i verden til å gå bra.

      Og, ja, det er derfor jeg tenker jeg fullfører de to første før jeg tar stilling til om jeg ønsker å lese hele serien.

      Håper du begir deg ut på Woolf, jeg har bare lest en del av essayene hennes, men ingenting av skjønnlitteraturen. Burde nok lest mer. Tror også at en sakte tilnærming er mye mye smartere enn det jeg begir meg ut på.

      • Mari March 14, 2017 at 3:18 pm #

        Hmm, jeg var egentlig helt sikker på at du hadde lest To the Lighthouse, men da blander jeg deg sikkert sammen med noen andre.

        Føler veldig sterkt at jeg allerede burde ha lest masse Woolf. Jeg har lest Woolf-fanfic, liksom. Det er bare flaut. Men uansett, sakte tilnærming. Hvis de mest kjente av bøkene hennes gir mersmak, baker jeg henne kanskje inn i lesemålene neste år.

  2. Elida March 13, 2017 at 3:27 pm #

    Hurra for det store leseprosjektet! Eg har ikkje lest ei einaste Iain M. Banks-bok, og ser etterkvart om du inspirerer nok til at eg finner fram ei. Lykke til!

    • Haruhi March 13, 2017 at 3:47 pm #

      Lenge leve galskapen!

      • Elida March 13, 2017 at 5:15 pm #

        Min galskap heiter Irene Nemirovsky, og akkurat nå har eg ein haug på 12 bøker liggande. Meir kjem det nok! Lenge leve galskapen!

  3. labbensblog March 13, 2017 at 9:21 pm #

    Du har fire bøker mer enn meg, samt ambisjoner om McCarthy og Wharton. Jeg konkluderer derfor med at min galskap ikke er fullt så gal og dermed realistisk. Lenge leve logiske feilslutninger. The Wasp Factory tror jeg blir en av mine første “pause mellom Barnes-bøkene” bok.

    Blogge om samtlige. Det har jeg heldigvis ikke skrevet ned noe sted at jeg skal gjøre, men jeg håper selvsagt på å få det til, da er det lettere å rangere. For lenge siden leste jeg bloggen til en som hadde et tilsvarende prosjekt med Dickens, bare på ett år. Da snakker vi galskap. Men han klarte det og han skrev om alle bøkene. Veldig artig å lese. Og han hadde en fin rangering på slutten, med begrunnelse.

    • Haruhi March 14, 2017 at 7:39 am #

      I tillegg frykter jeg at Banks har en mye større tendens til å skrive mursteiner (har ikke riktig turt å sjekke,men Crow Road er jo tjukk, og mangebinds rom-opera høres ut som det kommer i relativt tykke bind…). Så du har uten tvil vettet i behold, og har lagt deg ut på et meget overkommelig prosjekt 😉

      Det med å blogge om dem er mest for min egen skyld, – for å ha noe å se tilbake på. Det blir nok 90% samleomtaler. Dickens….da er man dedikert!

  4. siljesols March 14, 2017 at 7:50 am #

    Ja, da er det ingen vei tilbake;-) Jeg har også deklarert forfatterprosjekt Coetzee (16 romaner) og Adichie (6 bøker) på bloggen, men som en egen side og ikke noe eget innlegg. Det forplikter jo minst like mye for meg selv, men det er jo ingen som går inn der og leser:-) Jeg føler at hvis jeg skriver om det på bloggen, så forplikter det mer til å skrive mer om bøkene og prosjektet på bloggen, og det er jeg aller mest usikker på om jeg kommer til å gjøre. Håper jo at dere gjør det, og så blir jeg forhåpentligvis inspirert. Jeg har ikke satt noe tidsbegrensing på mine prosjekt og har kun satt inn at jeg skal lese en bok av hver av de under årets lesemål, så veldig beskjeden start. Håper jo det blir mer. Jeg har også satt opp noen andre forfattere under mål, og har ellers planer om å lese Ishiguro, Barnes (The Sense of an Ending), The Wasp Factory (er med på samlesing Labben!) og Hett blod av Nemirovsky etter inspirasjon fra deres prosjekt. Er veldig spent på å høre mer om Banks, hadde knapt hørt om han før dette ble satt i gang.

    • Haruhi March 14, 2017 at 8:13 am #

      Og her har jeg sittet å ventet på at du skal publisere ditt prosjektinnlegg 😉 Når det er sagt tror jeg din tilnærmingsmetode er mye mer fornuftig, det er jo en helt reel sjanse for at jeg kommer til å gå lei av Banks før dette er over. Er også litt urolig for sci-fien, jeg er jo glad i sci-fi, men jeg er jo ikke akkurat særlig bevandret i sci-fiens verden. Hva hvis det ikke er min tekopp i det hele tatt?

      Overlever jeg dette prosjektet skal jeg velge meg en ny forfatter som jeg bare skal kose meg med, – altså lese alt, men bruke så lang tid jeg har lyst til. Kanskje det passer bedre for Wharton.

      ((Jeg innrømmer at jeg satset litt på at få av dere hadde hørt om/lest noe særlig av Banks, – da kan jeg få lov til å leke ekspert + jeg ikke får (like mye) prestasjonsangst med tanke på omtaler (jeg klarer aldri å omtale bøker andre bokbloggere har lest..)).

      • siljesols March 14, 2017 at 8:55 am #

        Ja, det er akkurat det. Jeg får også prestasjonsangst av å skulle skrive om alle Coetzee-bøkene, og klarte ikke skrive noe eget innlegg om Vanære. Kanskje jeg kan klare å skrive om noen av de eldre, mer ukjente bøkene. Vi får se. Og kanskje kommer det et eget innlegg om prosjektet snart også.

        Om du ikke liker sci-fi-bøkene kan du vel droppe dem, det blir jo like fullt et forfatterprosjekt, og leser du et par av dem har du jo prøvd. Du blir nok ansett som en ekspert i denne kretsen selv om du dropper visse deler av forfatterskapet. Du er vel nærmest regnet som en allerede. Jeg har foreløpig kun tatt med romanene til Coetzee i mitt og får se om jeg leser noe av det andre han har skrevet også. Adichie har så få romaner at jeg måtte ta med feministmanifestene også.

    • labbensblog March 14, 2017 at 11:49 am #

      Vi blir mange som leser de samme forfatterne fremover vil jeg tro. Noen planlagte, noen sikkert bare fordi vi blir inspirert av hverandre. Gi beskjed når du er klar for samlesing Silje. I mellomtiden leser jeg Barnes og Booker. Og kanskje Ishiguro.

Leave a Reply

