Februar

8 Mar

Syv leste i løpte av årets korteste måned, hvis vi ignorere det faktum at ca. halvparten var tegneserier, høres det jo slettes ikke så verst ut. Og uansett var kvaliteten svært høy, jeg ga, eller vurderte å gi, fem stjerner til fem av de syv. Tror ikke det har skjedd siden jeg var fjorten og (heldigvis) ikke hadde tilgang til stjernegivende sider.

Bøkene 

  1. Solar – Ian McEwan (lyd)
  2. Saga (Vol. 1) – Brian K. Vaughan & Fiona Staples (biblo)
  3. Jonathan Strange & Mr Norrell – Susanna Clarke (kindle/OTS)
  4. Saga (Vol. 2) – Brian K. Vaughan  & Fiona Staples (biblo)
  5. Saga (Vol. 3) – Brian K. Vaughan & Fiona Staples (biblo)
  6. The Age of Innocence – Edith Wharton (lyd/OTS)
  7. The Black Count: Glory, Revolution, Betrayal, and the Real Count of Monte Cristo – Tom Reiss (kindle)

Tallene 

To menn, to kvinner, og tre samarbeidsprosjekt. Bedre blir det ikke. Hvis vi ser bort fra at jeg lenge glemt å føre opp/tenke på Fiona Staples når jeg omtalte Saga, selv om kunsten jo er minst halve moroa (til mitt forsvar står hun i en slags parantes på goodreads også). Relativt konservativt geografisk utvalg: to (erke)britiske, fem amerikanske, tre canadiske.

Opplevelsene 

Det er nesten umulig å kåre månedens best, så jeg velger heller å starte med å påpeke at Solar uten tvil var månedens dårligste, selv om den egentlig ikke var noe annet enn middelmådig. Ellers er Jonathan Strange & Mr Norrell akkurat så god som alle hevder, selv om jeg i etterpåklokskapens lys nok burde ha funnet et mer passende tidspunkt å lese den på. Den er massiv (1006s) og det er mye oppbygging og en sakte stigende spenningskurve – og den opplevdes uten tvil sterkeste i de periodene hvor jeg hadde tid til å lese mer enn ti sider av gangen. Forøvrig er den en utpreget høstbok. Har allerede bestemt meg for å ta med denne på barnefri hyttetur en gang i framtiden. I 2035 eller noe.

I motsetning til gotiske mursteiner egner tegneserier seg helt perfekt til speedreading, og Saga kom som en sårt tiltrengt vitamininnsprøyting inn i hverdagen min. Jeg elsker alt ved opplegget: kunsten, fargene, humoren, det faktum at hovedpersonen er en nybakt mor som bære babyen sin rundt i sjal samtidig som hun forsvarer familien sin med tenner og klør. Tror jeg har gitt alle nummerene jeg har lest så langt fire stjerner på goodreads, – men føler for å påpeke at serien som en helhet fortjener fem. Forstå det den som kan.

The Age of Innocence traff meg en plass midt i sjela uten at jeg helt kan forklare hvorfor, alt jeg vet er at jeg gikk gråtende rundt på trilletur når jeg hørt det siste kapitelet, uten å skamme meg det minste. Austen kan ta seg en bolle, og jeg skal lese alt Wharton har skrevet. The Black Count kommer det (sannsynligvis) et eget innlegg om, – biosirkel og greier. Hvis jeg forter meg rekker jeg akkurat å poste omtalen før neste runde starter.

Måloppnåelse 

 Vel. De originale målene + progresjon finnes her.
  1. 4 av 7 innkjøpte lest så langt, har begynt å hamstre hardcore non-fiction for å tvinge meg selv til å lese den, kanskje ikke verdens beste plan
  2. 0 av langlånsbøkene lest
  3. 2 OTS  (hyllene mine er såå kjedelige)
  4. 0 Booker, men det er jo ikke min skyld
  5. 0 pre 1917, The Age of Innocence ble utgitt i 1920, skulle ikke vært lov
  6. 1 hardcore non-fiction, greven har fotnoter så jeg tar meg den frihet å telle den som hardcore
  7. 0 softcore non-fiction
  8. 0 Cormac McCarthy
  9. 5 av 24 innlegg

3 kryss på 7 bøker, kun tilgivelige i lys av det faktum at jeg har storkost meg + at alle vet at det er etter sommeren tvangslesingen egentlig starter.

Planer for mars

Lese ferdig det som har kommet ut av Saga, gråte en skvett, lese ferdig  Narnia, gråte litt mer. Og lese så mye som mulig av Iain Banks, inspirert av Labben  skal jeg også forsøke å Lese Et Helt Forfatterskap i løpet av en komprimert tidsperiode, valget falt på Iain Banks fordi han a) har skrevet to av favorittbøkene (The Crow Road, The Wasp Factory) mine og b) har skrevet mye nok og variert nok til at jeg forhåpentligvis ikke går lei. Mer om dette senere. Sitter blant annet i tenkeboksen ang å finne et forfatterskap til, helst noe annet enn en (død) hvit gubbe.

Hurra for kvinnedagen/ babywearing ftw!  Fiona Staples/ Brian K. Vaughan

35 Responses to “Februar”

  1. Mari March 8, 2017 at 3:19 pm #

    Saga ♥♥♥ Jeg leser dem fortløpende på Comixology, selv om ventetiden mellom hvert nummer nesten er uutholdelig. Jeg vil gifte meg med The Brand. Eller kanskje bare være henne.

    Jonathan Strange er også fantastisk, men det har vi allerede dekket.

    Med tanke på at nesten halvparten av bøkene du har lest er tegneserier, synes jeg ikke at måloppnåelsen i februar er så aller verst. Edith Warton er til og med seriøs litteratur™. Kos er uansett undervurdert.

    Forfatterskap-prosjektet blir bra!

    • Haruhi March 8, 2017 at 8:10 pm #

      Er det derfor du ikke har anmeldt dem på goodreads (i hvertfall ikke i de utgavene jeg leser),- det forvirret meg nemlig veldig på et tidspunkt.Tror jeg fortsetter å lese i papirformat enn så lenge, det er så koselig (sa e-bok-entusiasten). Uansett det beste som har skjedd meg i år, helt seriøst.

      Forfatterskapsgreiene er akkurat passe sprø til å gå, – håper du henger deg på. Nå lader jeg opp til prosjektet med å utelukkende koselese (Saga, Narnia).

      • Mari March 8, 2017 at 8:41 pm #

        Eh, ja. Gidder ikke legge til Saga #41 på Goodreads, liksom. Eier dem i papirform også da, så anmelder dem formodentlig når jeg føler for å gjenlese dem (men det blir jo bare 4-5 stjerner på alt).

      • Mari March 8, 2017 at 9:20 pm #

        Tror for øvrig at jeg ender opp med å henge meg på, men forplikter meg ikke. Alle disse bloggpostene frister meg, så nå har jeg egentlig fått veldig lyst til å lese hele forfatterskapet til Virginia.

        • Haruhi March 8, 2017 at 9:22 pm #

          Do it!

          (Tipper vi alle kommer til å angre på dette om type to måneder, men her og nå er det jo bare så GØY!)

  2. Elin March 8, 2017 at 4:51 pm #

    Jeg liker saga. En fin graphic novel serie. En av mine favoritter:-)

    • Haruhi March 8, 2017 at 8:11 pm #

      Ja! Elsker det! Har lest alt for lite tegneserier i grunn – har du noe annet i samme gate og anbefale?

  3. labbensblog March 8, 2017 at 8:47 pm #

    Ishiguro er jo ikke en død, hvit gubbe 😉

    Jeg synes Wharton, Reiss og mursteinen virker som en ganske god målmåned selv om alle ikke gir kryss. Hvorfor før 1917 forresten?? Mulig du har forklart det før og jeg bare har glemt det igjen, men remind me.

    • Haruhi March 8, 2017 at 8:51 pm #

      Nei, men han er en britisk gubbe. Banks er vel den eneste døde så langt også når jeg tenker meg om..

      Før 1917 = eldre enn 100 år = overraskende vanskelig. Bøker jeg innbiller meg at er steingamle er veldig ofte utgitt rundt 1920-1930 når jeg sjekker…

      • labbensblog March 8, 2017 at 8:57 pm #

        Hahaha, utrolig at jeg ikke tok den.. lurte på om du hadde en merkelig fascinasjon med den russiske revolusjonen eller noe.

        Han er ikke så gubbete, er han det da? Men jeg regner med du er på jakt etter en dame som kandidat nr. 2?

        Jeg begynner for øvrig å forstå hvorfor jeg har lest så lite de siste dagene. Hver kveld brukes på blogging og kommentarskriving. Får se hvor lang tid det tar før jeg går tom for ting å skrive om fordi jeg ikke får lest… men dette er jo festlig, så jeg klager ikke! Skrev for øvrig en kommentar som var så lang at jeg ikke fikk publisert den i dag. Det er første gang noensinne. Måtte dele den i to.

        • Haruhi March 8, 2017 at 9:05 pm #

          Knis, ja, den er egentlig ganske opplagt 😉

          Syns Ishiguro er ganske gubbete – men, ja, poenget er at jeg er ute etter en dame som nr to… (Hva skal jeg med flere forfattere? Jeg kommer jo til å måtte lese Banks til jeg dør! Tror jeg kom til 27 romaner når jeg telte (har ikke lyst til å slette sci-fien, ikke uten å gi den en sjans i hvertfall).

          Nå må jeg på kommentarfeltsnoking for å finne denne rekordkommentaren. Det har aldri skjedd meg, – og jeg har skrevet noen ganske lange kommentarer.

  4. labbensblog March 8, 2017 at 9:12 pm #

    Prøvde å tenke på hvem jeg skulle valgt hvis jeg skulle valgt en dame, men har skremmende få alternativer. Mange som skriver godt som jeg gjerne vil lese mer av (Connie Willis, Donna Tartt, Jenny Erpenbeck, Hanya Yanagihara), men ingen med et langt forfatterskap som passer i en slik sammenheng. Måtte nok prøvd meg på noen damer jeg aldri har lest noe av. Eller, kanskje Lessing hadde gjort seg, men jeg er litt skeptisk. Iris Murdoch har jeg alltid hatt lyst til å lese.

    Jeg ble ganske sjokkert da det skjedde med meg, trodde ikke det var mulig. Men jeg har ganske mange linjeskift, kanskje det var det som ødelagte for meg. Lykke til på leting.

    • Haruhi March 8, 2017 at 9:18 pm #

      Jeg fant kommentaren på første forsøk (OK, andre da, sjekket bloggen din først).

      Sliter med det samme ang. damealternativer selv, mange gode damer jeg vil lese mer av (Marilynne Robinson, Annie Proulx, Margaret Atwood, Toni Morrison, Sigrid Undset), men ingen jeg har lest lite nok av. Tror jeg. Har lyst til å velge noe helt vilt og (for meg) ukjent, men burde kanskje se hvordan det går med del 1 av prosjektet først. Er forøvrig veldig skeptisk til Lessing, tror jeg er den eneste i verden som ikke likte The Grass Is Singing (det er SÅ rart, tror nesten jeg må lese den på nytt).

      #vannoverhodet

      • Mari March 8, 2017 at 9:57 pm #

        Herregud, folkens. Det finnes jo så mange interessante damer. Louise Erdich! Helen Oyeyemi! Leslie Marmon Silko! Eden Robinson! Joyce Carol Oates! Emma Donoghue!

        • labbensblog March 9, 2017 at 6:27 am #

          Joda, men problemet er at de kvinnene jeg har lest og likt har enten ikke skrevet nok til et slikt prosjekt, eller så har jeg lest for mye av dem allerede. Kommer ikke på så mange som passer til dette prosjektet med mindre jeg velger en jeg aldri har lest før, men det er risikabelt.

          Oyeyemi leste jeg en novellesamling av som var veldig spesiell. Den likte jeg godt. Men hvis resten er like spesielt tror jeg det blir for voldsomt til å lese et helt forfatterskap på kort tid. Oates tror jeg ikke jeg kommer til å like godt nok, men det kan selvsagt være jeg tar feil. Emma Donoghue kunne vært interessant, men igjen vet jeg ikke om jeg vil like henne godt nok til å orke å lese alt av henne. De to andre har jeg ikke hørt om en gang. Jeg kan peke på mange enkeltstående bøker jeg har elsket av kvinnelige forfattere, men hele forfatterskap er vanskelig.

        • Haruhi March 9, 2017 at 8:44 am #

          Som Labben sier under her, det er ikke mangelen på god kvinnelige forfattere – det er mangelen på gode kvinnelige forfattere jeg a) har lest litt av men b) ikke for mye som c) har skrevet mange nok men d) ikke for mange bøker.

          Og, som Silje sier enda litt lenger nedi her så er jo svaret for min del opplagt: Wharton!

          ((Hadde bare hørt om halvparten av de du nevnte, så nå må jeg ta en googlerunde)).

  5. siljesols March 9, 2017 at 8:19 am #

    Jeg er så utrolig fristet til å hive meg på med Coetzee, men tør ikke. Jeg har i hvert fall gått til innkjøp av Barndom, Ungdom og Sommer, og begynner der, så får jeg se hvor langt jeg kommer. Ang. damer kunne jeg tenke meg å lese alt av Chimamanda Adichie, og hun har jo en helt overkommelig mengde, så det skal gå greit. Og du Stine sier jo selv i innlegget ditt hvilken dame du bør velge, Edith Wharton!

    Skjønner veldig godt hva du mener med at mange bøker, de fleste kanskje, funker best om du kan lese mer enn noen få sider i slengen. Det er dette som er et av problemene med å fullføre Blodmeridianen for eksempel. En bok som ikke egner seg å lese med forstyrrelser hvert andre minutt og et trøtt hode. En setning kan jo være krevende å fullføre da;-)I går hadde jeg og minsten fri og jeg leste hele 30 sider nesten helt i fred og ro. Det ga meg nytt håp etter at jeg var på nippet til å pause boken. 100 sider igjen nå!

    • Haruhi March 9, 2017 at 8:42 am #

      Ja! Kom igjen! Vi tar oss jo alle vann over hodet, så vi drukner jo i det minste sammen.

      Syns du burde ta både Coetzee og Chimamanda Adichie, – det er jo to veldig forskjellige afrikanske forfattere, så det hadde vært gøy å se hva du fikk ut av å lese begge parallellt. Jeg har faktisk lest (nesten) alt av Chimamanda Adichie, tror jeg bare mangler en novellesamling. Er dog slettes ikke glad i henne. Eller, liker noen av hennes tidligere verker – men ikke de nyeste. Tror det hovedsakelig skyldes at jeg lettere lot meg sjarmere når jeg var tenåring, men det kan jo også være at hun har tapt seg.

      Dette er altså utrolig flaut, for jeg ser jo nå at jeg har skrevet at jeg skal lese alt (!) av Wharton, men tanken på å ha henne som Prosjekt slo meg virkelig ikke. Men nå tror jeg rett og slett jeg går for det. Det blir i så fall to veldig forskjellige forfattere for min del, og det er jo bare gøy.

      Jeg måtte jo som kjent ta med Blood Meridian på uforstyrret fjelltur for å fullføre,- så full forståelse for at det går litt treigt. Håper du kommer deg gjennom den, og at du får en god opplevelse ut av det. Nå som jeg er i en i en periode med korte lesestunder fungerer det veldig godt med Narnia/Saga/noveller/lett non-fiction. Bra det finnes litt av alt der ute, så kommer vel tiden for å lese mursteiner tilbake før jeg vet ordet av det.

      • siljesols March 9, 2017 at 10:55 am #

        Jeg har kun lest en novellesamling av Adichie, Kvelningsfornemmelser, og likte den ganske godt, men har tre andre av henne selv og en til på jobben, så det er jo et godt utgangspunkt. Det er vel En halv gul sol som skal være mesterverket, har du lest den? Det var et utrolig overbevisende argument du kom med der, så jeg blir nok med, men det blir et mer langvarig prosjekt enn det dere har tenkt. Skal føre det opp som bonusmål. Og i går kjøpte jeg Barndom, Ungdom og Sommer av Coetzee, så Problemet er bare at jeg har så store huller i både nye og gamle klassikere at jeg må putte inn noen av dem også, i tillegg til alt det andre jeg vil lese. Jeg må for eksempel lese noe Austen og Dickens snarest.

        Ja, har ført opp flere Edith Wharton-bøker på leselisten og har noen på kindle også. Er veldig fristet, og kanskje jeg skal prøve meg på en lydbok etter hvert når jeg kommer litt mer inn i det.

        • Haruhi March 9, 2017 at 11:10 am #

          Kvelningsfornemmelser er den eneste jeg ikke har lest (med forbehold om at hun har kommet med noe nytt i det siste, uten at jeg har fått det med meg). Jeg har lest En halv gul sol – og den er uten tvil hennes beste. Det er en god stund siden jeg leste den (selv om jeg nok tok i når jeg sa tenåring), lurer på om et av de aller aller eldste innleggene på denne bloggen handler En halv gul sol. Likte også den hibiskusboka veldig godt når jeg leste den, selv om jeg ettertid kanskje synes den var litt klissete. Leste Americanah når den kom ut, og husker at alle andre var superbegeistret og bare DETTE ER HENNES BESTE, men den likte jeg ikke det hele tatt, og hadde muligens avbryt den hvis innleseren ikke var så flink.

          Håper virkelig du henger deg på, for akkurat nå kjenner jeg at dine to forfattere høres mer spennende ut enn mine (spesielt i kombinasjon). Jeg kan ikke uttale meg på vegne av Labben, men er relativt sikker på at jeg ikke kommer til å klare å holde meg innenfor tidsrammen. Pluss at jeg nok kommer til å prioritere de originale lesemålene først. Tvang er tvang.

  6. siljesols March 9, 2017 at 11:52 am #

    Hehe, gresset er alltid grønnere på den andre siden. Når du la det frem sånn, to veldig ulike afrikanske forfattere, ble jeg ganske giret på eget prosjekt. Det som slo meg med Coetzee da jeg leste Vanære i fjor, var at det var så lettlest/fengende om du skjønner hva jeg mener, og derfor tenker jeg at jeg kan klare det. Og så er jo ikke bøkene hans så lange heller. Og så har han bøker som heller mot litt ulike sjangre. Når jeg tenker meg om hadde jeg alle mine beste leseopplevelser ganske samtidig, altså i sommerferien, så mulig det kan ha noe med saken å gjøre. Mer fritid og mer opplagt. Men håper uansett at jeg finner flere av bøkene hans like fengende.

    • labbensblog March 9, 2017 at 5:38 pm #

      Du kan alltids bytte forfattere Stine, så lenge du gjør det før du faktisk begynner på prosjektet 😉

      Coetzee har jeg lest litt forskjellig av og for min del er han for ujevn til at jeg orker å lese alt. Vanære og Barndom elsket jeg. Ungdom og The Childhood of Jesus var bare ok. Waiting for the Barbarians klarte jeg ikke å komme meg gjennom (men det kan være en timing ting og ikke boken..). Men jeg har absolutt lyst til å lese mer av han, så jeg håper egentlig du velger han slik at jeg kan bli inspirert til å lese mer.

      Jeg er strålende fornøyd med mitt valg. Tenkte i utgangspunktet at Barnes kanskje var det kjedeligste (dog tryggeste) valget, men den boken jeg leser nå er fargesprakende og artig, slettes ikke normal og kjedelig. Noahs ark gjenfortalt av et lite insekt som spiser tre (Woodworm). Og det er bare kapittel en.

      Adichie har jeg kun lest en bok av, Dyprød Hibiscus, og den var bare ok. Var ikke veldig begeistret. Tror jeg har lovet Ingalill å lese En halv gul sol, skjønner at den kanskje er hakket bedre. Men på grunn av Hibiscus frister det ikke veldig.

      • Haruhi March 9, 2017 at 6:05 pm #

        Ja, jeg vet det..men tror egentlig at det er tilfellet av at gresset er grønnere på den andre siden som Silje sier. Pluss at jeg er bittelitt skeptisk til Banks – fordi forrige gang jeg leste noe av ham tross alt var i 2014, hva hvis jeg ikke er like betatt som jeg var?

        Jeg er jo egentlig (litt) skeptisk til Barnes, men den du leser nå høres jo faktisk forlokkende ut. Coetzee har jeg egentlig ikke lest så mye av, men har likt det jeg har lest. Blir sikkert fristet til å lese mer nå som Silje skal lese alt 😉

        • labbensblog March 9, 2017 at 6:41 pm #

          Kapittel to: en irsk foreleser på et cruiseship overtatt av terrorister overbeviser terroristene at de bør forklare til gjestene på cruiseshipet hvorfor to av de vil bli drept i timen frem til den amerikanske staten vil forhandle med dem, men blir mindre fornøyd når han skjønner at de vil at han skal forklare (og rettferdiggjøre) det.

          Jeg digger Barnes. Håper alle er like god som denne. Den ene jeg har lest av han som jeg ikke likte så godt, England, England, hadde også et festlig konsept, det bare fungerte ikke så bra.

          Du vet ikke før du begynner. Du får velge deg ut den boken av Banks som virker mest forlokkende og så bytte forfatter hvis det ble bom.

    • Haruhi March 9, 2017 at 6:06 pm #

      ..det med sommerferien er et nesten skremmende godt poeng. Tenk hvor mye leseopplevelsen våre farges av verden rundt oss. Tror kanskje ferie-effekten bidrar til at jeg (ofte) liker booker-bøkene så godt.

      • siljesols March 10, 2017 at 7:46 am #

        Hm, nå ble jeg veldig usikker på hvor jeg skal begynne for å finne ut om jeg faktisk liker Coetzee. Hadde planer om å begynne med Barndom, men da leser jeg de to Labben elsket først. Tror likevel jeg begynner der. Julian Barnes høres nå mer spennende ut enn jeg har sett for meg. Hvis jeg skal rekke å lese noe av de forfatterene dere leser i tillegg til mine egne blir det travelt denne våren:-)

        • labbensblog March 10, 2017 at 4:21 pm #

          Han virker mer spennende enn jeg hadde sett for meg også. Boken jeg leser nå er helt fantastisk og jeg har funnet ut at han har tre novellesamlinger som skal være veldig god, samt masse sakprosa med forskjellige tema. Også skriver han krim under et pseudonym. Så her er det variasjon i bøtter og spann. Han er ikke en standard gammel stuffy engelsk gubbe – eller hvis han er det så er det betydelig mer positivt enn det høres ut. Eneste problemet er at hvis jeg skal lese både sakprosa, novellesamlinger, krim og romaner, så blir det en del mer enn 12 bøker. Heldigvis skriver han stort sett ganske korte bøker.

          Barndom synes jeg var en utrolig god bok, men mamma har også lest dem og hun hadde helt motsatt inntrykk av meg. Barndom var kun ok, mens Ungdom var knallgod. Hun er for øvrig blodfan av Coetzee og har lest en del mer enn meg tror jeg.

          Men ja, det blir ekstremt travelt. Har akkurat bestilt fire bøker til av Barnes, har planer om å lese ferdig Ishiguro i år, skal lese Banks, Nemirovsky og jeg innbiller meg at det er flere jeg har sagt jeg skal lese som jeg sikkert har glemt. Vi får få kollektiv panikk når det nærmer seg desember!

  7. elbakken March 10, 2017 at 8:06 am #

    Jeg er (som vanlig) late to the party. Noen dager uten blogglesing og plutselig er man en kilometer med kommentarfelt på etterskudd.

    Uansett: Saga og The Age of Innocence var noen av høydepunktene i fjorårets lesing for min del, så en måned preget av de to må ha vært bra. McEwan har jeg bare lest Sweet Tooth av. Den likte jeg godt en god stund, men syntes slutten var skikkelig teit.

    Dere frister med med ‘lese komplett forfatterskap’-prosjektet. Jeg er forsåvidt allerede i gang med både Doris Lessing og Margaret Atwood. Men de har begge skrevet så mange bøker at det føles litt som et evighetsprosjekt. Jeg lekte med tanken på dette som lesemål i starten av året, inspirert av booktuberen Mementomori. Han hadde i fjor et prosjekt der han leste alt av Cormac McCarthy i kronologisk rekkefølge, og følger opp i år med William Faulkners 16 romaner på ett år. Jeg liker tanken på å lese et forfatterskap kronologisk, men greide aldri bestemme meg for hvilken forfatter det i så fall skulle være, så det ble aldri et lesemål. Jeg har vurdert Siri Hustvedt, og kopiere prosjektet Silje(blomst) hadde med henne. Jeg har nå lest fire av hennes bøker, og har likt tre av dem godt. Tygger litt på denne. Wharton hadde vært et annet alternativ, der har jeg allerede begynt å hamstre. Det samme med McCarthy.

    • Haruhi March 10, 2017 at 8:19 am #

      Hehe, ja, det har virkelig gått unna i det siste.

      Så gøy! Syntes å huske at du hadde lest og likt The Age of Innocence (tror jeg lastet den ned på kindle etter at du hadde lest og skrevet om den? Eller kanskje det var en annen bokblogger), men hadde ikke fått med meg at du hadde lest Saga før jeg så det på goodreads. Uansett, to veldig forskjellige, men veldig fine greier.

      Sleng deg med! Syns du skal ta Atwood, eller McCarthy. Har litt lyst til å ta begge selv, men føler jeg har lest for mye av dem allerede (pluss at jeg i all hemmelighet synes de begge to skriver SÅ bra, at jeg er redd jeg ikke vil klare å omtale bøkene). Iain Banks har skrevet 27(!) romaner hvis man teller med sci-fien (og noe annet ville jo vært litt rart)… Så jeg har begynt å revurdere. Kom plutselig på Kurt Vonnegut, etter at jeg så at du hadde kjøpt Slaughterhouse Five (som jeg elsker). Han er kanskje litt mer overkommelig sånn rent fysisk. Pluss at jeg det vel er en del røde tråder gjennom forfatterskapet? Nå frister jeg meg selv her. Tar jeg Vonnegut kan jeg også ta han helt kronologisk, da jeg bare har lest en bok av ham før, og det er så lenge siden (2012? 2011?) at re-read er helt innafor.

      • elbakken March 10, 2017 at 12:16 pm #

        Nå måtte jeg ut å google igjen. Atwood har skrevet veldig mye forskjellig, og skal jeg lese alt er vi oppe i over 50 titler. Det hadde gått an å begrense det til romanene hennes, men der har jeg allerede lest 10/16, og mye av det ganske nylig så jeg føler meg ikke klar for gjenlesning riktig enda. Kunne imidlertid gått inn for å fullføre ved å lese de siste seks. Fire av dem er til og med allerede å finne i bokhylla og vil gi bokhyllekryss!

        McCarthy er et alternativ. Der er det bare 10 romaner, og den eneste jeg har lest er den nyeste. Men den er vel igjen ganske utypisk, så hva om jeg ikke liker resten? (På den annen side: Alt jeg har hørt om hans bøker, inkludert fra dem som ikke liker dem, tilsier at jeg skal elske dem.)

        Når jeg først er ute og googler kan jeg fortelle at Vonnegut har utgitt 14 romaner. Jeg har lest 0, og kan ikke uttale meg, verken om røde tråder eller om noe annet.

        Og ja, jeg skrev om Age of Innocence, en av de få jeg faktisk skrev om i fjor.
        http://elbakken.blogspot.no/2016/05/edith-wharton-age-of-innocence.html

        • Haruhi March 10, 2017 at 9:41 pm #

          Nå googlet jeg Wharton, hun hadde skrevet mye mer enn jeg trodde. Hun frister dog allikevel veldig mye, men det gjør Banks også. Og Vonnegut. Og McCarthy forsåvidt, – har lest fire av romanene hans fra før, men det er jo egentlig ingen hindring.

          Tror faktisk jeg må lese en bok av Vonnegut og en (til) av Banks før jeg klarer å velge. Imponert (og litt skremt) over at Labben allerede er godt i gang med sitt prosjekt.

          Syns du burde gå for å fullføre Atwoods romaner i hvertfall, 10/16 er jo imponerende.

  8. labbensblog March 11, 2017 at 10:51 am #

    Du trenger ikke å være så veldig imponert. Jeg er god på planlegging, men gjennomføring er ikke min sterkeste side. Jeg har fremdeles ikke fullført en bok i mars. Er faktisk ikke i nærheten en gang. Håper jeg får lest en del i helgen, men var dum nok til å begynne å se Buffy fra starten av da jeg ikke fikk sove i natt.

    Spent på hvilken forfatter du lander på.

    • Haruhi March 11, 2017 at 11:47 am #

      Jeg har fullført seks (snart syv) bøker så langt i mars. Fire Narnia og en Saga, men kryss er kryss. Tror forøvrig jeg snart er ferdigvingla og klar for Prosjekt. Kommer nok til å gå for Banks, han var jo den første som slo meg – og magefølelse er nok slettes ikke den dårligste måten å gjøre dette valget. Det er jo alfa og omega med motivasjon.

      BUFFY ❤️❤️❤️

  9. siljeblomst March 11, 2017 at 4:35 pm #

    For en god lesemåned! Gleder meg til å følge deg, Silje og Labben med lesing av et helt forfatterskap. Jeg leste 4 bøker i februar, blant annet min første horror manga: Uzumaki av Ito. Den falt i smak 😊

    • Haruhi March 12, 2017 at 7:56 am #

      Ja, beste måneden på lenge!

      Det er faktisk litt flaut, men jeg har verken lest manga eller sett anime på åresvis, gikk først lei – også har jeg rett og slett glemt det litt. Men jeg er jo i økende grad glad i (amerikanske) tegneserier, så hvorfor ikke japanske? Tror dog jeg holder meg unna horror, er så lettskremt.

Leave a Reply

