2016

1 Feb

La oss få dette ut av verden en gang for alle. I 2016 leste jeg 86 bøker, skrevet av 64 forskjellig forfattere (40 mannlige, 44 kvinnelige, to antologier). I fjor leste jeg 115. Som vanlig kommer flesteparten av bøkene fra statene (32),såpass tett fulgt av UK (31) at det nesten er uten betydning. Jamaica er den eneste ny knappnålen i verdenskartet, og jeg har nok aldri før lest riktig så mange bøker skrevet av hvite middelaldrende menn.  Ellers står 2016 i nostalgiens tegn, alle de beste leseropplevelsen kom fra bøker jeg har lest før, Harry Potter, The Lord of the Rings, Narnia. Jeg finner det både sjarmerende og litt skremmende at jeg tilsynelatende ikke har utviklet meg litterært siden jeg var 13.

Den tekniske måloppnåelsen blir som følger (originale mål finnes her):

  1. 7 av 24 1001bøker
  2. 16 av 24 OTS
  3. 17 av 24 non-fiction
  4. 8 av 12 fra årets booker short og longlist (inkludert internasjonal)
  5. 7 av 12 sci-fi
  6. 1 av 3 Roberto Bolaño
  7. 0 av 3 Morrison (0 av 3)
  8. 7 av 7 Harry Potter 
  9. 3,49 % omtalerate (målet var 10%)

En relativ kraftig nedgang siden fjorårets 100%s måloppnåelse kan man si, velger å skylde på babyen, selv om sannheten er at jeg var fortapt allerede i februar. Uansett. 64% av bøkene jeg leste i fjor var elektroniske (lyd + kindle), ville nok ligget nærmere 90% hvis det ikke var for tegneseriene (9) og nye norske (6). Jeg trives bedre og bedre med å lese elektronisk (det er overraskende vanskelig å lese papirbøker mens man ammer), og hvis det ikke var for forsettet om å lese mest mulig fra egne hyller vill jeg nok kunne ha lagt meg på 100% i 2017 (jeg er uansett tom for gode tegneserier, finnes det noe der ute som kan fylle hullet etter Sandman?). Ellers leste jeg overraskende mye fantasy i året som gikk (25), fulgt av romaner (23), non-fiction (17), noveller (10), sci-fi (7) og krim (5). Og en diktsamling. Mye kos, lite utvikling. Og mye ferskt. Kun 27 (31%) var pre 2000 og bare stakkarslig tre (3,5%) var mer enn hundre år gamle. 56 bøker ble kjøpt i løpet av fjoråret, og 52 av disse ble lest – resten kommer fra biblioteket (18) og egne hyller (16).

9c89556e-1035-4add-8ddd-cfaa7d6e94ae

I ♥ Kindle

Årets beste? Harry Potter, Harry Potter, Harry Potter, Harry Potter, Harry Potter, Harry Potter, Harry Potter. Stephen Fry leser som en gud, og jeg elsker universet med uforminsket styrke. Dere som elsker HP men ennå ikke har lest lydbøkene, hva venter dere på? Sørg for å skaffe britisk utgave (audible.co.uk) og hør i vei.  Hvis jeg blir nødt til å trekke fram noe annet vill jeg gå for Madelein Thiens Do Not Say We Have Nothing som årets fineste, Angela Carters The Bloody Chamber som årets tøffeste, Neil Gaimans The Sandman som årets nerdebonanza og Ann Leckies Ancillary Justice som årets, eh, sci-fi (gikk tom for adjektiver).

25 Responses to “2016”

  1. Kristin Storrusten February 1, 2017 at 9:20 am #

    Ja! Det er altfor få som skjønner hvor viktige e-bøker er når man ammer! Bakgrunnsly har de også.

    • Haruhi February 2, 2017 at 8:36 am #

      Ja, vet! Skjønner ikke hvordan (lesende) mødre overlever uten. E-bøker til amming og lydbøker på mobilen til byssing/trilleturer. Glad jeg ble mamma i 2016 altså.

  2. elbakken February 1, 2017 at 10:01 am #

    Godt det ikke bare var meg som gikk fra 100% måloppnåelse til…. vel, noe annet.

    Harry Potter med Fry som innleser ligger forøvrig nå også på Storytel, for dem som bare er der. Som en som endelig er havnet på lydbokkjøret, vurderer jeg om den første av disse skal være neste bok ut. Jeg har ikke lest noen av bøkene siden de kom ut, og husker egentlig veldig lite.

    Ellers: Alltid gøy med statistikk!

    • Haruhi February 2, 2017 at 8:39 am #

      Ditto.

      Yey, lydharry til folket! Du burde absolutt slå til, de første er jo også veldig korte = fort gjort. Jeg hadde ikke lest HP siden den siste boka kom ut jeg heller, men det var virkelig like godt (minst) som jeg husket.

  3. ellikken February 1, 2017 at 12:20 pm #

    “Jeg finner det både sjarmerende og litt skremmende at jeg tilsynelatende ikke har utviklet meg litterært siden jeg var 13.”

    Awww, definitivt mest sjarmerende. Jeg måtte i alle fall smile bredt og fårete 🙂 Og husk: Du leste aldri bøker fra Jamaica som trettenåring, det kan ingen ta fra deg. Og husk også dette: Ungdomsbøker fortjener høyere (flere) stjerne(r) enn folk flest er villige til å gi. Jeg har vel så mange personlige favoritter blant bøker beregnet for unge, enn for voksne. Det er ikke stagnering, kun god smak. Noe sånt.

    • Silje Monsen Solsvik February 1, 2017 at 2:16 pm #

      Ja, du må heller snu på det og tenke at heldigvis skrives det så gode bøker for barn og unge at de tåler gjenlesing i voksen alder. De har jo ikke klassikerstatus uten grunn:-)

      • Haruhi February 2, 2017 at 9:32 am #

        Ja, du har jo helt rett. Det mest vemodig/skremmende er jo bare tanken på at hvis jeg allerede har lest de beste bøkene jeg noensinne kommer til å lese, kan jeg jo lik så godt pensjonere meg og bare se Netflix resten av livet.

    • Haruhi February 2, 2017 at 9:33 am #

      Ja, definitivt sjarmerende også. Og jeg er veldig glad for at jeg tok meg tid til å lese på nytt. Dog litt skremmende å tenke på at jeg (kanskje) nådde toppen av litterær glede i en alder av 13, for hva har jeg da å se fram til?

      • Haruhi February 2, 2017 at 9:34 am #

        Eh. WordPress blir så merkelig når jeg skal svare flere folk på en gang.

  4. Mari February 1, 2017 at 1:48 pm #

    Hva slags tegneserier vil du ha? Fantasy? Sci-fi? Horror? Western? Krim? Lange serier? Korte? Enkeltstående tegneserieromaner?

    Ett mulig startpunkt er i alle fall Lucifer av Mike Carey. Sandman-spinoff, men står godt på egne bein. Dessuten er Lucifer hovedkarakteren, og det er jo alltid fint.

    Synes ellers tallene er imponerende, til tross for lavere måloppnåelse enn i 2015. Fantasyandelen virker egentlig bare fornuftig. Skjønner dessuten at jeg må prioritere Imperial Radch. Bøkene står i bokhylla (og har vunnet omtrent alle sci-fi-priser som finnes), så jeg har ingen unnskyldninger.

    • Haruhi February 2, 2017 at 9:30 am #

      Hm, smått skeptisk til spinoff, men Lucifer er jo alltid bra. Ellers, jatakk til både sci-fi og fantasy, og både serier og enkeltstående. Egentlig åpen for alt bortsett fra horror. Sandman hadde alt jeg noensinne har ønsket meg fra en tegneserie. Mørkt, komplekst, mystisk, morsomt, visuelt vakkert.

      Ja, få ut fingeren og les Leckie!

      • Mari February 2, 2017 at 12:28 pm #

        Lucifer er egentlig bare en spinoff i betydningen at Sandman er utgangspunktet. Den blir sin egen greie ganske kjapt.

        Ellers må du lese Saga. Fantasy/sci-fi-hybrid, med magi, spøkelser, homoerotikk, katter, og ellers alt som er bra. Det er morsomt, og merkelig, og magisk. Sånn ca. alle i hele verden elsker den.

        Monstress av Marjorie Liu kan også anbefales, men den har ikke kommet så sinnsykt langt enda, så da må du belage deg på venting. Uansett, kanskje den beste kunsten i noen tegneserie noensinne. Sterke kvinner, fantastiske katter, solid fantasy. Men altså, selv om du ikke skulle like den, er den verdt å lese pga illustrasjonene alene.

        Bone av Jeff Smith. En av favorittene mine innenfor episk fantasy generelt, ikke bare tegneserier. Morsomt, og varmt, og… episk. Tenk Mummitrollet møter LotR.

        • Haruhi February 2, 2017 at 5:41 pm #

          Takk! Noterer meg alle sammen, selv om jeg er skeptisk til alle disse kattene. Mest gira på Bone kjenner jeg, mummi møter LotR høres jo unektelig veldig meg ut, og han fyren ser jo vanvittig søt ut.

        • Mari February 2, 2017 at 6:56 pm #

          Det er ikke så mange katter. Bare én i hver. Og Felica Day er fan av i alle fall den ene.

          Bone er uansett et bra valg. Fone Bone er en ålreit type (selv om jeg foretrekker Phoney, den litt onde fetteren).

  5. Elida February 1, 2017 at 5:04 pm #

    Ser at Elikken har skrevet det som eg ville sei: Harry Potter med Stephen Fry ligger på Storytel 🙂 Endelig har Rowling skjønt det (!). Du har lest mykje til tross for baby, og det er heilt klart mest praktisk med kindle når ein ammer (utan at eg har erfaring med temaet).

    Du er ikkje den einaste som fortsatt trykker Harry Potter til ditt bryst. Stephen Fry redda meg frå mange keisame timar på buss tur/retur Bergen i sommar 😉

    Fine onsdagskveld til deg!

    • Haruhi February 2, 2017 at 9:31 am #

      På tide! Harry Potter (og Fry) til folket!

  6. Ingalill February 2, 2017 at 9:49 am #

    Kanskje på tide jeg tar for meg Harry Potter igjen. Så lenge siden at det sikkert blir som på nytt – med Fry. Kanskje hvis jeg noensinne blir ferdig med Infinite Jest, ihvertfall før jeg igjen tar fatt på 2666. 2017 er definitivt mursteinsåret, der alle hjelpemidler tas i bruk, har innsett at enkelte bøker trenger støtteekspemplar på kindle hvis de skal nytes på tur.
    Ei eneste papirbok har jeg lest iår. Det er egentlig litt trist.

    (Jeg venter med tellinga til – juni)

    • Haruhi February 2, 2017 at 9:55 am #

      På tide? På overtid! Du har fått med deg at de nå finnes på ditt elskede Storytel også? Tenker du trenger litt underholdning og spenning opp i alle disse gigantene dine.

      Jeg vurderer også å samkjøre lyd/papir for å få fortgang i saker, mest fordi jeg bruker tyve år pr lydbok for tida (hører bare på trilleturer = en timer pr dag, fem dager i uka). Når man kjøper hos audible (<3), kan man få Kindleversjonen billig i tillegg, også synkroniseres det automatisk slik at man kan hoppe fra lyd til brett uten problem.

      (Syns fremdeles 2666 på lyd er beyond sprøtt).

      • Ingalill February 2, 2017 at 10:02 am #

        Ja, 2666 var (er, nesten glemt den) uhorvelig tung på lyd. Infinite er lettere, men ble et stort problem pga alle fotnotene (bakerst i boka, mange, nesten ,egne kapitler i seg selv), etter en googlerunde som fortalte meg at det var litteraturforbrytelse og hoppe over, og at det ihvertfall ikke gikk an å betegne boka som lest, ved å hoppe over 10% noter, måtte det kindle til. Men det kommer til å ta mnd. Først gå 3t tur, så komme hjem å lese fotnoter og alt man ikke fikk med seg. Kommer til å bli et velsmakende kryss. Harry Potter får bli premien..

        Ang. storytel – mange av bøkene kommer faktisk i 2 utgaver, med automatisk synkronisering (så langt mest svenske dog.)

  7. labbensblog February 3, 2017 at 4:10 pm #

    Jeg kvapp veldig da jeg så på måloppnåelsen din, da jeg forventet en januaroppsummering og tydeligvis ikke leste overskriften nøye nok. Avslører vel også nå at jeg hopper rett til resultatene og så går tilbake å lese innlegget etterpå..

    Er ikke enkelt å bryte trenden med å lese middelaldrende hvite menn altså. Kanskje neste lesesirkel opprettet av en blogger bør hete “kvinner, unge, eldre og ikke-europeere – en lesesirkel for de som trenger/ønsker å lese mer variert”?

    • Haruhi February 3, 2017 at 4:19 pm #

      Haha!

      Jeg leser som regel slik:

      1. Første avsnitt
      2. Siste avsnitt
      3. Nest siste avsnitt
      4. Nest nest siste avsnitt
      5. Etc

      Januarstatistikken kommer snart, og er nok ikke riktig så oppløftende, dog i bedre rute enn jeg var på samme tid i fjor.

      Variasjon er overraskende vanskelig å få til, jeg klarer som regel å få “nok” kvinner (ca 50/50), men de er til gjengjeld som regel hvite og middelaldrende (eller gamle) de også. Jeg trenger sårt litt innslag av farge. Og ungdom (friskhet?).

  8. stjernekast June 11, 2017 at 9:53 pm #

    Ja, her ser du hvor langt jeg ligger etter i å lese blogginnlegg. Føler det er veldig lenge siden jeg har lagt igjen noen kommentarer her, men er ikke helt sikker. Ville bare si “56 bøker ble kjøpt i løpet av fjoråret, og 52 av disse ble lest” er veldig imponerende og at “egne hyller (16)” også er veldig, veldig bra.

    Er visst bare jeg som ble lei Fry. Ikke uvanlig jeg skiller meg fra mengder, jeg er veldig pønk, anarkist på det viset.

    Ellers må jeg bare si at jeg føler meg veldig gammeldags når jeg sammenligner meg med andre bokbloggere. Ikke har jeg en Kindle å lese ebøkene mine på (bruker mobilen nå, nettbrettet har knust skjerm) og ikke bruker jeg Audible (lenge siden, kjempe sjeldent) eller Storytel (aldri). Jeg låner som regel CD-PLATER på biblioteket. Sprøtt.

    Håper du har hatt en god søndag og får en strålende ny uke!

    • stjernekast June 11, 2017 at 9:58 pm #

      Tegenserier:
      Har du lest Alvefolket av Wendy Pini? Anbefales.
      Idag er den siste dagen i resten av ditt liv av Ulli Lust.
      Jeg er kjæresten din nå av Nina Hemmingsson.
      Persepolis av Marjane Satrapi mener jeg å huske du har lest? Husker jeg feil?
      Munch av Steffen Kverneland anbefales også.

      • Haruhi June 12, 2017 at 8:39 pm #

        Oooh, takk!

        Ikke lest Alvefolket, men husker at du gjorde det. Tror kunsten er i min gate. Noterer meg bak øret. Hemmingsson har jeg hørt om, men klarer ikke å plassere må google. Har lest (og elsket) Persepolis.

    • Haruhi June 12, 2017 at 8:38 pm #

      Ja, long time no see! Har blitt litt slapp på kommenteringsfronten i det siste selv. Veldig fornøyd med 56 av 52 selv – i år går det dårligere. Sikkert fordi jeg har gjort det til et mål.

      Tror faktisk du er den eneste i verden som har gått lei av komboen Fry+HP 😉

Leave a Reply

