Februarstatistikk

29 Mar

Syv leste i løpet av årets korteste måned (som om det skulle være en unnskyldning), mye halvdårlig og intetsigende, men et par fulltreffere. Synkende leselyst inn i mars (kremt, april).

  1. Ms.Marvel, Vol.1: No Normal – G. Willow Wilson & Adrian Alphona (biblo)
  2. Happy Sally – Sara Stridsberg (biblo)
  3. Astrid Lindgren – Agnes-Margrethe Bjorvand og Lisa Aisato (biblo)
  4. A Brief History of Seven Killings – Marlon James (OTS)
  5. Pride and Prejudice – Jane Austen (lyd)
  6. Morning Star – Pierce Brown (kindle)
  7. Behind the Beautiful Forevers: Life, Death and Hope in a Mumbai Slum – Katherine Boo (OTS)

Månedens beste er helt uten tvil A Brief History of Seven Killings, som jeg jo startet på i september i fjor, midt i den heteste bookerfeberen, men la fra meg i løpet av vinteren etter å ha gått grundig lei. Likte de 300 første sidene sånn passe, slet meg gjennom de 150 neste og vurderte å gi opp hele prosjektet (og hadde vel helt ærlig gjort det, hvis det ikke var for krysspoeng), men når jeg plukket den opp igjen oppdaget jeg til min store glede at jeg elsket de siste 200 sidene. Er fremdeles usikker på om boka rett og slett bare kommer sammen og blir bedre på slutten, eller om det hele handler om rett bok til rett tid. Velger å tro det siste. Innrømmer at jeg er lettet over at jeg endte opp med å like  elske, for dette var jo alltid boka som skulle være min bookerbok: mørk, blodig, komplisert og akkurat passe morsom. 

Morning Star er like god som resten av Red Rising triologien, Pierce Brown har skrevet seg rett inn i hjertet mitt og jeg er så fangirl at jeg nesten ikke kan uttale meg objektivt lenger, men bare les disse ok, tar bare type tre timer til sammen.

Ms. Marvel var sånn midt-på-treet, skulle gjerne sagt at jeg elsket den, men nøyer meg med å si at jeg tror jeg kanskje kommer til å elske de kommende nummerne, det er mye bra her, og litt girlpower er jo aldri å forakte.

Månedens dårligste, eller i hvert fall månedens dårligste leseropplevelse er faktisk Pride and Prejudice, tror jeg bare må innse Austen ikke er min greie. Klarer ikke å engasjere meg i alle disse intrigene og giftemålsutfordringene samme hvor velskrevet det. Ikke treffer humoren meg så veldig heller, ser det skarpe og smarte men blir ikke engasjert nok til å verken le eller dra på smilebåndet.

Restene av bøkene teller jeg som non-fiction, og later som om jeg skal skrive om dem senere i et samleinnlegg. Ingen av dem var favoritter.

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 1 1001bok, Pride and Prejudice 
  2. 2 OTS
  3. 2 non-fiction
  4. 0 booker
  5. 1 sci-fi
  6. 0 Roberto Bolaño
  7. 0 Toni Morrison
  8. 0 HP
  9. 10% omtalerate (0/7 omtalt av februarbøkene og 1/20 så langt i 2016)

Satt med et ganske sterkt inntrykk av at februar var en svak kryssmåned, men 6 kryss på 7 bøker er jo slettes ikke ille, – hadde jeg bare hatt normale og overkommelige lesemål, ville det til og med kunne blitt kategorisert som bra.

Planer for mars april

Fullføre bøkene jeg har kommet halvveis i, ikke gi opp verken litteraturen eller livet. Blogge mer. Tenker å få til følgende i løpet av april:

  • Statistikk for både mars og april
  • Samleinnlegg om non-fiction
  • Biosirkelinnlegg
  • En valgfri omtale (dere velger, jeg bryr meg ikke) for å komme opp i 2/20
  • Minst et innlegg til om hvor fælt det er å ha lesetørke og hvor mye jeg savner den irske lydkrimmen min

k-on-tea_00322358

 

2 Responses to “Februarstatistikk”

  1. Ingalill April 1, 2016 at 12:55 pm #

    Fikk ikke med meg noe annet enn at du ikke liker Jane Austen.
    Uforståelig. Incomprehensible. Skjønner ingenting. Er du sikker på at det ikke var fanfic du leste?

    • Haruhi April 1, 2016 at 2:05 pm #

      Har lest 3/6 Austen nå, og ikke likt noe. Tror jeg likte Northanger Abbey best, men selv den var ikke en kjempesuksess. Hittil har jeg valgt å tro at jeg bare har lest feil bøker, eller startet på feil tidspunkt (ble helt traumatisert av Emma når jeg var tretten). Nå begynner jeg å innse (oppdager til stadighet dette) at jeg basicly er den samme personen som når jeg var tretten: ja til blodig og kompliserte bøker, nei til ekteskapsdrama.

      Det eneste som er trist er at Austen gir 100% 1000 uttelling, og forsåvidt er lettlest…

Leave a Reply

