Oktoberstatistikk

15 Nov

Jeg kan egentlig ikke huske at oktober har kommet, og langt mindre gått – regner med at jeg sovet en del, og har også et svakt minne om å ha sett sykt mye spionsåpe, og kanskje sesong to av True Detective. Ellers har jeg mista helt kontroll på alt som heter lesemål, og er igjen avhengig av et mirakel.

Bøkene

  1. The Sandman, Vol. 2: The Doll’s House – Neil Gaiman
  2. A Passage to India – E. M. Forster (lyd)
  3. A Tale of Two Cities – Charles Dickens (lyd)
  4. The Walking Dead, Vol. 24: Life and Death – Robert Kirkman, Charlie Adlard, Stefano Gaudiano, Cliff Rathburn
  5. The Sandman, Vol. 3: Dream Country – Neil Gaiman
  6. The Sandman, Vol. 4: Seasons of Mists – Neil Gaiman
  7. Carry On – Rainbow Rowell
  8. The Panda Theory – Pascal Garnier
  9. Hard Times – Charles Dickens (lyd)
  10. Red Doc> – Anne Carson

Kjønn

Åtte menn, to kvinner. Første gang på veldig lenge.

Stjernedryss/ hjertebank

Oktober, og sikkert høstens, beste er A Tale of Two Cities – alt jeg viste at Dickens kunne, pluss litt jeg ikke ante han hadde makt til. Ble så gira at jeg tenkte å holde meg til Dickens (eller i hvert fall 18ootallet) resten av høsten, helt til jeg begynte på Hard Times som jeg mislikte intenst. Fascinerende hvor stor kvalitetsforskjeller man kan finne i et forfatterskap.

Ellers blir Sandman bare bedre og bedre, og jeg har kommet inn i den delen av kjærlighetsforholdet hvor jeg forsøker å spare på nr. slik at jeg ikke skal gå tom. Carry On likte jeg bedre enn jeg logisk sett burde gjøre, et herlig avbrekk mellom (forsøkene på) seriøs lesing og Red Doc> var god, men ikke like sterk som forgjengeren.

Land

Syv britiske, to amerikanske, en canadiske og en fransk

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 3 1001-bøker, India og Dickens x 2
  2. 0 non-fiction, ikke så mye som en essaysamling
  3. 1 OTS, The Panda Theory 
  4. 1 diktsamling, Red Doc 
  5. 1 internasjonal 2015-bok, Carry On (men her er jo allerede i mål, og trenger egentlig ikke å telle)
  6. 0 norske 2015-bøker
  7. 0 booker
  8. 0 japanske
  9. 1 omtale

Fem kryss, den laveste uttellingen på månedsvis. Skal jeg komme i mål mangler jeg 26 kryss. Teoretisk mulig (hvis jeg sier opp Netflix og slutter å ta ekstravakter).

Hva jeg skal lese resten av høsten/vinteren/året 

Vel, utelukkende kryssgivende bøker, så klart. En mulig plan er:

  1. Mystery and Manners – Flannery O’Connor (påbegynt, nonfiction)
  2. Reisen til nattens ende –  Louis-Ferdinand Celine (påbegynt, 1001 + OTS)
  3. Frances and Bernard – Charlene Bauer (OTS)
  4. Bluets – Maggie Nelson (nonfiction + poesi)
  5. Valgfri ny norsk diktsamling (BBP15 + poesi)
  6. Lord of the Flies – William Golding (1001kryss + OTS)
  7. The Givenness of Things – Marilynne Robinson (nonfiction)
  8. Den nye norske essaysamlingen om kjønn (nonfiction + BBP15)
  9. Fotturar i Norge – Gaute M. Sortland (BBP15)
  10. Behind the Beautiful Forevers – Katherine Boo (nonfiction + OTS)
  11. Martin Chuzzlewit – Charles Dickens (OTS + 1001)
  12. Freedom – Jonathan Franzen (som lydbok, 1001)
  13. The Art of Asking – Amanda Palmer (nonfiction, mulig hattedame)
  14. Billedhuggerens datter – Tove Jansson (nonfiction (OTS), mulig hattedame)
  15. Leaving Before the Rains Come – Alexandra Fuller (nonfiction)
  16. Journey Without Maps – Graham Greene (nonfiction)
  17. The Third Man – Graham Greene (som lydbok, 1001)
  18. Quiet: The Power of Introverts in a World That Can’t Stop Talking – Susan Cain (som lydbok, nonfiction (OTS))
  19. This Changes Everything: Capitalism vs. The Climate – Naomi Klein (nonfiction)
  20. Loitering: New and Collected Essays – Charles D’Ambrosio (nonfiction)

Easypeasy. Skal bare jobbe 90% og flytte inn i ny leilighet samtidig.

K-On-Wallpaper-k-on-8382924-1024-768

19 Responses to “Oktoberstatistikk”

  1. elbakken November 16, 2015 at 6:57 am #

    Jeg kjente at det som engasjerte meg aller mest her var at jeg nesten ble sittende og hoppe opp og ned ropende ‘Ja! Les The Art of Asking’. Av alle bøkene jeg har lest i år er den fremdeles inne i topp tre. Ikke fordi den nødvendigvis er den litterært beste boka, men den er definitivt den boka som har slått meg hardest gjennom året.

    Og tenk at jeg enda ikke har lest Sandman. Om jeg er taktisk setter jeg opp det som lesemål for 2016 så jeg kan får kryss for det! Lystlesekryss, det hadde vært noe.

    Lykke til med flytting!

    • Haruhi November 16, 2015 at 7:42 pm #

      Ja, jeg husker at du var sikkelig begeistret. Logikken min er mest at den er lettlest, og at jeg sikkert klarer å finne et bilde av henne i hatt. Spent på om den kommer til å treffe meg.

      Sandmanmål hørtes fantastisk ut, neste år skal jeg også legge inn et kosemål.

  2. Ingalill November 16, 2015 at 2:04 pm #

    Herregud for ei ambisjonsliste for desember. Klarer du dette kan du nesten bevilge deg 2016 helt uten kryss. Koselese hele året. Det vil selvfølgelig bli dørgende kjedelig før januar er halvgått, men akkurat nå er tanken balsamerende. Innser nå at jeg aldri kommer til å klare 1001 bøker før jeg dør – for jeg nekter å lese Hard Times. Hvis jeg ikke engang kommer gjennom favoritten din – Citytales – nå – er det sluttkjørt for HT når jeg er 90.

    • Haruhi November 16, 2015 at 7:45 pm #

      Klarer jeg dette burde jeg slippe å lese i det hele tatt i 2016, Netflix 24/7. Heldigvis klarer jeg det aldri, og må forsøke med like hårete mål neste år. Ja, hvordan går det med byene? Har du gitt den et nytt forsøk? Plz? Legg merke til hvordan jeg har Franzen på (den superrealistiske) lista mi.

      • Ingalill November 17, 2015 at 5:09 pm #

        Ja, jeg så Franzen, men føler ikke samme anbefalingspresset nå som Heidi har slaktet lydbokversjonen. Med en jublende og en negativ – starter du på eget initiativ. ((OK, jeg sier det likevel, lydboka er fantastisk, varer bare 10min.)

        Dickens in the city derimot har sålangt vart i 15t – og jeg er fremdeles bare 3t inn. Blir den ikke ferdig til jul er det episk kollaps. Kan ikke kalles seg seriøs bokblogger også ikke makte å høre ferdig ei glødende anbefalt dickenslydbok på 2mnd. If so blir det leseforbud hele 2016.

        • Haruhi November 17, 2015 at 9:04 pm #

          Faktisk finner jeg dette med innlesertvilen litt beroligende – hvis jeg misliker boka, kan jeg alltids skylde på innleseren. Tryggere enn papir, hvor det kun er deg og forfatteren. Hørte forøvrig på en sample av Catch22 her om dagen, innleseren hørtes ut som en gud (hørte 30 sek) men vet ikke helt om jeg tør.

          , vi får se tv-serier sammen i 2016. Snikinnfører serieomtaler og bokdissing. BBC Dickens er sikkert minst like bra (og mye vanskeligere å sovne fra).

      • Ingalill November 19, 2015 at 4:45 pm #

        Nei Nei.
        Jeg hevder fremdeles, politisk ukorrekt, at Catch22 er best på norsk (og papir), eller ihvertfall, det er en av de få bøkene jeg har lest som står seg like bra på begge språk, eller, jeg innrømmer det, den norske er bedre. Et kunstverk i seg selv. Det er noe med adjektivene. Lyd er jeg meget skeptisk til.

  3. Mari November 16, 2015 at 5:37 pm #

    Dette er sykt imponerende. Jeg leste én bok i løpet av hele oktober – Carry On. Likte den egentlig ikke så godt som jeg hadde håpet. Fangirl var bedre, synes jeg.

    Liker den potensielle leseplanen din veldig godt. Jeg elsker to (Flannery! + Bluets), liker én (Lord of the Flies), og har lyst til å lese to (Kjønn og ukjønn + Loitering). Graham Greene gjør meg av en eller annen grunn også glad, selv om jeg ikke har lest noe av ham.

    • Haruhi November 16, 2015 at 7:47 pm #

      Det meste imponerende her må nok være ambisjonsnivået. Jeg likte Carry On bedre enn Fangirl, selv om jeg trodde det skulle være motsatt. Carry On bragte ut min indre fjortis, og det kan være godt innimellom.

      Graham Green burde gjøre deg glad – han er fantastisk. De to jeg, eh, skal, lese i desember har jeg egentlig så stor kjennskap til. Har lest det helt opplagte av mannen, og må bevege meg inn mer utrygge farvann.

      (Grugleder meg til Bluets).

      • Mari November 17, 2015 at 6:17 pm #

        Ambisjonsnivået er til gjengjeld inspirerende. Jeg vurderer nesten å ha lesemål selv i 2016.

        10 sakprosa (/essaysamlinger), 10 diktsamlinger, 5 sørstatsgotikk, 2 hver av Anne Carson + Shirley Jackson + Joan Didion, 6-10 potensielle kandidater til “The Great American Novel”, 5 valgfrie NYRB Classics. Noe sånt.

        Det blir sikkert gøy en halv måned.

        • Haruhi November 17, 2015 at 9:09 pm #

          GJØR DET!

          Det er gøy altså, samme hvor mye jeg syter. Jeg kan henge meg med på enten sørstatsgotikk eller “The Great American Novel”, eller begge to. Ønsker meg mer spesifikke mål neste år.

          (Et år prøvde jeg meg på forfattere, det gikk helt jævlig. Tror jeg skulle lese tre O’Connor, fem (?) McCarthy og tre Atwood, også klarte jeg bare en Atwood (syltynn diktsamling), en McCarthy, og ingen O’Connor).

          ((McCarthymål bør jeg ha neste år, eller nei – men jeg må få lest mer, er så dårlig fan)).

        • Mari November 17, 2015 at 9:42 pm #

          Hmm, kanskje det. Da må jeg isåfall finne på minst ett mål som bare er 100% gøy. Seriemordere eller hardkokt krim/noir eller vampyrer eller viktoriansk seksualangst eller noe sånt. Kan ikke risikere å bli lei favorittsjangeren min (sørstatsgotikk).

          Forfattermål er sikkert ikke så smart, men så lenge jeg styrer unna de to absolutte favorittene mine skal det vel la seg gjøre. Jeg trenger å lese mer av fantastiske damer.

          Har ikke du lest ganske mange “Great American Novels” allerede? Beloved og Moby-Dick og sikkert flere jeg ikke husker. Men for all del, kult om du eventuelt slenger deg på et eller annet mål!

        • Haruhi November 17, 2015 at 10:09 pm #

          Hm, i all ærlighet vet jeg ikke helt hvilke som kvalifiserer som “Great American”, men jeg elsker jo både Moby og Beloved, – så det er jo et ok utgangspunkt. Har du lest noe av Morrison? Det må du.

          En av de største farene med lesemål er jo å gå lei, – selv føler jeg nesten at jeg er lei all nonfiction nå, men det er mest en illusjon (håper jeg). Jeg bør nok også ha kosemål, irsk lydkrim eller urban fantasy. Kanskje. Eller gjenlesing av HP, selv om jeg egentlig har bestemt meg for å ikke lese HP på nytt før jeg blir gravid.

        • Haruhi November 17, 2015 at 10:10 pm #

          PS: du blir min nye heltinne hvis du har et lesemål som inneholder viktoriansk seksualangst

        • Mari November 18, 2015 at 8:26 am #

          Du har jo lest Blood Meridian også, når jeg tenker meg om. Definisjonene er litt uklare. Om du slenger deg på dette målet (se, nå har du nesten overtalt meg til å gjøre dette her…) får vi eventuelt diskutere hvilke bøker som gjelder og hvilke som ikke gjør det.

          Nei, jeg har ikke lest noe av Morrison, og det er bare flaut. Hver gang jeg vurderer å lese den, får jeg mer lyst til å lese noe av Octavia Butler, og da ender det med at jeg ikke leser noe av noen av dem. Har Beloved i hylla da. (Jeg har ikke lest The Great Gatsby eller To Kill a Mockingbird heller… Flaaaaaut! I alle fall for et menneske som elsker amerikansk litteratur)

          Kosemål er sikkert lurt. 2015-målene dine er jo helt ville!

        • Haruhi November 18, 2015 at 10:53 am #

          Ja, du er på gli nå. Jeg har lest Mockingbird og Gatsby, – kanskje jeg ligger bedre an enn jeg tror. Har uansett lyst til å slenge meg med på målet!

  4. stjernekast December 1, 2015 at 6:25 pm #

    Hadde du ikke lest Stille-boka da? Hm.

    Jeg leser Vesle Dorrit av Dickens nå! Går treigt. Finner liksom ikke roa.

    • Haruhi December 1, 2015 at 10:57 pm #

      Nei, men jeg startet på den en gang og avbrøt. Kjedet meg. Har den i hylla og burde lese, men finner ikke helt motivasjonen. Tror faktisk ikke jeg rekker noe mer Dickens i år heller, selv om jeg har skrevet opp en på leselista… Jeg er fryktelig mye dårligere enn deg når det kommer til å følge leselister slavisk, har allerede byttet ut type 4 bøker.

      • stjernekast December 3, 2015 at 9:58 pm #

        Du er kanskje dårligere på slavisk leseliste-lesning, men du er helt sikkert et lykkeligere menneske enn meg. Og ved å ikke følge planlagte leselister får en lest mye flere bøker.

        Har lyst til å lese Stille-boka neste år jeg også, har den jo i hylla. Men den ligger langt bak på neste års allerede (!) planlagte leseliste. Herrigud. Blir lei av meg selv.

Leave a Reply

