Fjortendagerstatistikk

9 Sep

For å komme tilbake på rett kjøl; bøkene jeg har lest mellom 17. august og 1. september. Noe som faktisk betyr syv bøker (bare tre mindre enn jeg leste i løpet av hele sommerferien). Skjønner ikke hva som har skjedd, men er fornøyd. For første gang i år sier goodreads at jeg er on track i forhold til lesemålet mitt.

Bøkene

  1. Granta 127: Japan
  2. after the quake – Haruki Murakami (kindle/OTS)
  3. Hardboiled, Hard Luck – Banana Yoshimoto (biblo)
  4. Thousand Cranes – Yasunari Kawabata (kindle)
  5. Satin Island – Tom McCarthy (kindle)
  6. The Sixth Extinction: An Unatural History – Elizabeth Kolbert (kindle)
  7. The Green Road – Anne Enright (lyd)

Kjønn

3 menn, 3 kvinner, en samling med ca 50/50 kvinner og menn (håper jeg, orker ikke å telle). Kunne ikke vært mer harmonisk, bortsett fra at alle de gode er skrevet av kvinner, og alle de jeg slet med av menn.

Stjernedryss/ hjertebank

Periodens beste, eller i alle fall viktigste, er The Sixth Extinction, som er akkurat like skremmende som man skulle tro, og i tillegg relativt velskrevet.  after the quake leste jeg utelukkende av strategiske grunner (trippelkryss!), jeg er uendelig lei av mannen – og husker helt ærlig ingenting fra samlingen. Hardboiled, Hard Luck var lettlest og underholdene, men ikke spesielt minneverdig (skal du lese noe av Banana Yoshimoto, og det burde du, kan du heller starte med The Lake). Granta-samlingen inneholdt som seg hør og bør noen perler og en del bullshit, men balansen var såpass positiv at jeg har bestemt meg for å slutte å lese Aftenposten Innsikt på do og gå over til Granta. Thousand Cranes var veldig vaker, veldig skjør, og veldig veldig japansk (hele boka er en øvelse i å lese mellom linjene i tesermonier, og jeg gikk sikkert glipp av rundt 40% av betydningene, men synes like fult at den var god).

Land

Fire japanere (!), en brite, en ire og en amerikaner.

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 2 1001-bøker, Murakami og Kawabata, aner virkelig ikke hvordan after the quake skaffet seg 1001plass, men den tar nøyaktig tre sekunder å lese, så jeg er fornøyd uansett.
  2. 1 non-fiction, back on track
  3. 1 OTS, kjæresten sier at bøker jeg har kjøpt på kindle før 2015 også telles som OTS, så det så
  4. 0 diktsamlinger
  5. 2 internasjonale 2015-bøker
  6. 0 norske 2015-bøker, skjønner ikke hva dette målet gjør her?
  7. 2 booker
  8. 4 (!) japansk
  9. 1 omtale, tror jeg. Blir jeg desperat kommer jeg til å plukke samleomtalene fra hverandre, og tell hver enkelt bok

12 kryss på syv bøker, i løpet av 14 dager. Lesemåloppnåelse har aldri virket mer realistisk. Høsten har kommet men jeg har ennå ikke funnet frem verken ullsokkene, tekoppen eller Dickens. Gleder meg fremdeles, selv om all den intense japanlesningen gjorde at jeg fikk lyst til å a) dra tilbake til Tokyo og b) lese mer japanske litteratur, er ingen av delene mulig nå i høst. Jeg har makset ut japanmålet, og må holde meg unna fram til 2016.

K-ON!.full.1080875

9 Responses to “Fjortendagerstatistikk”

  1. Mari September 10, 2015 at 10:19 pm #

    Jøss, sju bøker på fjorten dager er seriøst imponerende. Kvalitet er viktigere enn kvantitet osv., men uansett.

    Jeg tror/håper forresten at du klarer sju av lesemålene. (Alt unntatt omtalene og de norske 2015-bøkene.)

    • Haruhi September 11, 2015 at 2:27 pm #

      Kvalitet, – hva er det?

      Fint at du har troa! Har faktisk et ørlite håp om å klare syv mål jeg også, selv om jeg frykter for non-fiction og 1001. Innrømmer glatt at jeg akter å ignorere både omtalene og de norske (skjønner virkelig ikke hvorfor jeg inkluderte dem).

  2. Ingalill September 14, 2015 at 7:39 pm #

    Wow, tenkte jeg – nytt innlegg allerede, og klikket meg inn full av forventninger om alle de nye norskebøkene du nå skal lese, inspirert av treffet (forturararar), men så at jeg faktisk har glemt at du hadde skrevet telleinnlegg. Jeg applauderer for nestenfullførte mål

    • Haruhi September 14, 2015 at 8:04 pm #

      Det skulle tatt seg ut – blogge i slikt tempo, nei du. Nesten flaut å innrømme det, men på tross av alt norsksnakket har jeg ikke notert meg en eneste en. Fikk små stikk av dårlig samvittighet under utdelingen, men – tror nok det bare blir meg, Strøksnes og havet i høst allikevel.

  3. Clementine September 16, 2015 at 10:40 am #

    Å jeg var i Tokyo i mai — for en fantastisk by!!!
    Anyway. Jeg tror at vi to var kanskje de som var mest skuffet over at Lila ikke kom med på Booker Shortlist. For det fortjente den jo åpenbart, i mine øyne likevel! Men heldigvis leste jeg boken for lenge siden, slik at opplevelsen min var helt inntakt og vidunderlig likevel — det var kanskje slik for deg også?
    Jeg forstod først ingenting over at Tyler kom med i stedet fordi den har virket så “bland” på meg – (fordommer..) men de som har lest den sier at den er veldig fin. Og jeg tror kanskje at den på en måte passer bedre inn i Shortlisten enn Lila ville ha gjort. For de andre bøkene er ganske utfordrende. Lila utfordrer og krever den også. Det virker som om Tyler sin bok balanserer de andre bøkene bedre, og denne listen merker man er virkelig forsøkt balansert.

    • Haruhi September 16, 2015 at 4:37 pm #

      Ja, Tokyo er i ferd med å bli en av mine favorittbyer🙂 Jeg tror også at vi er de to som er mest skuffet over manglen på Lila, men jeg har på en måte avfunnet meg med det nå. Var ganske sjokkert først, leste lista kanskje fem ganger før jeg skjønte at den virkelig ikke var der. Nå tenker jeg at den uansett er en bok som blir lest av veldig mange, og at den jo står fint på egne ben. Leste den for så vidt “uavhengig” av bookerplassen jeg også, selv om jeg leste den etter at longlist kom. Tror jeg var ca. halvveis i Home når longlist ble annonserte, så jeg hadde uansett lest Lila på samme tidspunkt som jeg gjorde.

      Årets liste var veldig balansert, både geografisk og ellers. Selv er jeg mest spent på hvordan jeg kommer til å like Blue Thread (positivt overrasket over dybde, eller alle fordommer bekreftet), og hva alle andre kommer til å synes om Satin Island. Også er jeg litt skeptisk til the Runaways, men det er bare fordi jeg personlig er så mettet på immigrasjonsbøker..

  4. stjernekast September 19, 2015 at 7:36 pm #

    Samleomtaler telles. Bøker kjøpt med Kindlemfør 2015 telles. Synes jeg.

    • Haruhi September 22, 2015 at 5:57 pm #

      Ja, samleomtaler telles, men: telles en samleomtale av tre bøker som tre omtaler?

Leave a Reply

