Feriestatistikk

23 Aug

Siden månedsstatistikkene uansett er helt ute å kjører: bøkene jeg leste i løpet av fire ukers ferie. Jeg er ganske sikker på at jeg brukte de to siste ukene av ferien utelukkende på å lese (og kjæresten min kan bekrefte dette) og synes kanskje at tallet skulle ha vært ennå høyere men sier meg fornøyd med ti leste (egentlig ni og en halv, Faithful Place hadde jeg startet på før ferien begynte).

Bøkene

  1. Faithful Place (Dublin Murder Squad #3) – Tana French (lyd)
  2. 2666 – Roberto Bolaño
  3. The People in the Trees –  Hanya Yanagihara (kindle)
  4. The Chimes – Anna Smaill (kindle)
  5. The Illuminations – Andrew O’Hagan (kindle)
  6. Home – Marilynne Robinson (lyd)
  7. Lila –  Marilynne Robinson (kindle)
  8. In a Glass Darkly – Joseph Sheridan Le Fanu (kindle)
  9. The Moor’s Account – Laila Lalami (lyd)
  10. A Little Life – Hanya Yanagihara (kindle)

Kjønn

6 kvinner, 4 menn (selv om jeg skremmende lenge trodde det var 4 – 6, det overrasket meg mer enn det burde når jeg fant ut at Hanya Yanagihara var en kvinne).

Stjernedryss/ hjertebank

Sommerens beste er Lila, som jeg fremdeles lover å skrive en anmeldelse av. Ellers fikk både Home og A Little Life meg til å gråte (noe som forøvrig er en helt ny trend, har aldri grått av bøker før, er dette noe som skjer med alderen – eller har jeg blitt flinkere til å velge bøker?), men The People In the Trees og 2666 var like fult bedre (og kanskje sier jeg noe om dem etterhvert også).

In a Glass Darkly er en gotisk novellesamling; det er lesbiske vampyrer, spøkelser og demoner i apeform – helt perfekt som avbrekk fra bookerlesing (og også et relativt billig 1001kryss).  Og Dublin Murder Squad er min nye lybbokobsession, velskrevet, smart og superirsk krim. Mmm.

Land

Fem amerikanske, to irer, en skotte, en new zealender og chilender (chilboer?)

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 3 1001-bøker, Bolaño, Fanu, Robinson (Home)
  2. 0 non-fiction, som for første gang er det målet jeg ligger dårligst an med
  3. 0 OTS, Kindle FTW
  4. 0 diktsamlinger
  5. 3 internasjonale 2015-bøker
  6. 0 norske 2015-bøker, skjønner ikke hva dette målet gjør her?
  7. 5 booker, hell yeah
  8. 0 japansk
  9. 3 omtaler, 3/10 må være personlig rekord.

Altså 11 kryss på 10 bøker (mål nr. 9 telles ikke, mål nr. 9 telles aldri). Forsetter jeg slik blir jeg… faktisk ikke ferdig med årets lesemål, men kommer nok nærmere enn jeg pleier. Utover høsten blir det 1001fokus, jeg tenker Dickens, ullsokker og litervis med te. For min del kan ikke høsten komme fort nok.

k-on-201112(Jeg fant ingen høstbilder av K-ON! gjengen, så vinter får duge. Gruer meg ikke til den heller akkurat).

23 Responses to “Feriestatistikk”

  1. Elida August 23, 2015 at 7:27 pm #

    Haust og Dickens høyres herleg ut! Slår eit slag for det eg og🙂

  2. Mari August 23, 2015 at 10:26 pm #

    Hmm, det er litt interessant at du har en slags greie med hovedvekt på relativt seriøs “literary fiction”, og så kommer det plutselig innslag av krim og gotisk horror. Jeg liker variasjonen. Liker også måloppnåelsen. (Og at statistikkene er tilbake?) Kan man lære seg å lese etter lister? Bør man?

    Jeg vil også ha høst, med regnværsdager og tjukke bøker. Leste nylig “The Secret History”, elsket den og tenkte hele tiden at den ville være en perfekt høstbok. Har i grunnen lyst til å gjenlese den snarest. Men jeg har ikke tid/kan ikke forsvare tidsbruken, ikke når det er meningen at jeg skal skrive bacheloroppgave. Farvel lystlesing, hallo modernistisk lyrikk.

    • Labben August 24, 2015 at 5:48 am #

      Jeg skal lese The Pickwick Papers i høst. Kanskje ikke egentlig en høstbok, men det er Dickens i det minste. Også er det da på tide med mer non-fiction.

      Hadde egentlig tenkt å gi opp Bookersirkuset frem til shortlist publiseres, men har ombestemt meg. Skal lese ferdig The Illuminations (som jeg sliter litt med) og lese A Little Life ihvertfall, kanskje jeg rekker gjennom enten A Brief History of Seven Killings eller et par av de andre i tillegg. Jeg er fremdeles veldig spent på hva du kommer til å synes om Satin Island. Meg og Linn fikk ganske forskjellige inntrykk av den, jeg tok den vel mindre seriøst enn henne og likte den bedre på grunn av det.

      The Secret History er forøvrig en genial høstbok, men jeg er så nervøs for å anbefale den til folk etter at den ble kollektivt slaktet av nesten hele bokbloggsfæren. Jeg elsket den i det minste da jeg leste den, og jeg er tydeligvis ikke helt alene.

      (absolutt alle har blitt overrasket når de har lært at Yanagihara er en dame)

      • Haruhi August 24, 2015 at 3:59 pm #

        Pickwick Papers har jeg også lyst til å lese, men det blir nok ikke i denne omgang (gir ikke 1001poeng, ja – jeg blir gradvis mer og mer besatt av lesemålene mine).

        Jeg vurderer å hoppe av bookerkaruselen selv, men har ikke bestemt meg helt ennå. Kanskje blir det A Brief History of Seven Killings som nestemann ut, er den god så langt? Har kommet ca. 50 sider ut i Satin Island, og foreløpig er jeg ikke begeistret, håper jo det kan snu- men vet ikke om det er realistisk. Selv er jeg litt spent på hva du synes om The Illuminations når du blir ferdig med den, Linn var jo så begeistret – mens jeg egentlig ble mer og mer skeptisk etter at den var ferdiglest.

        Når det kommer til non-fiction vet jeg ikke om jeg bare skal droppe det fram til i januar, – jeg kommer jo uansett ikke til å klare å lese 22 (!) fler før året er over. I så fall ender jeg opp med å bare klare det målet og ingen av de andre… Samtidig er det mye jeg har lyst til å lese.

        Jeg droppet egentlig tanken på The Secret Histrory etter masseslakten, men så ga Mari den fem stjerner på goodreads – og jeg kom på at du også var veldig glad i den. Det er jo to svært oppegående mennesker som er positive, verdt et forsøk.

    • Haruhi August 24, 2015 at 3:49 pm #

      The Secret History ryker stadig framover i køen, og drar fordel av å gi 1001kryss. Vurderer Jonathan Strange & Mr Norrell også, selv om den dessverre er kryssløs.

      Når man først har begynt å lese etter lister og mål er det i hvert fall skremmende vanskelig å gå tilbake. Har en liten fase hvert år hvor jeg forsøker å legge målene helt til side, – og bare lese det jeg faktisk vil, det går aldri bra.

      Statistikkene er nok tilbake, selv om jeg har laget litt krøll for meg selv. Denne er jo fra 26. juli – 17. august, – så jeg er litt usikker på når neste blir. 17. august – 17. september, 17 august – 1. oktober, 1.september – 1. oktober? Vanskelig. Er uansett deilig å være tilbake i slags form for bloggrytme.

      • labben August 24, 2015 at 4:21 pm #

        Jeg elsket The Secret History og hadde, som Mari, lyst til å lese den om igjen ganske umiddelbart etter at jeg var ferdig med den. På grunn av den eviglange leselisten min har jeg aldri gjort det, men det kommer til å skje en eller annen gang. Bare håper jeg ikke blir skuffet, men jeg tviler på det.

        Jonathan Strange and Mr Norrell er en av de bøkene jeg har mest lyst til å lese. Siden den er så tykk kommer jeg aldri i gang, men jeg vet at hvis jeg bare begynner kommer jeg sikkert til å sluke den.

        Grunnen til at det blir Pickwick er både fordi jeg har lyst til å lese noe morsomt og fordi jeg har lyst til å lese Death and Mr Pickwick, og da kan det være greit å ha lest Dickens sin først.

        Jeg har kun lest to kapitler av A Brief History of Seven Killings og kan derfor egentlig ikke si så mye om den. Tror jeg kaster den tilbake i “skal lese” haugen og konser om å bli ferdig med The Illuminations, samt å endelig få lest Yanagihara. Det begynner å bli en del ikke-booker bøker jeg har et brennende ønske om å lese, så jeg tror ikke jeg klarer å ha full fokus på Booker annet enn å få lest de to før 15. september. Fikk akkurat The Radetzky March av Joseph Roth i posten, som Rose-Marie anbefalte meg når vi hadde tvangslesekafe tidligere denne måneden. Også venter jeg på flere av årets som kunne blitt Bookernominert men som ikke ble det.

        Hvis ikke du liker Satin Island etter 50 sider tviler jeg på at du kommer til å like den senere. The Illuminations fenger ikke spesielt, men kanskje det tar seg opp.. akkurat nå sliter jeg med den, selv om den er lettlest og relativt kort. Stefan Zweig biografien jeg holder på med er mye mer interessant.

        Jeg foreslår The Secret History, sånn at du får kryss. Og les den på engelsk. Mener å huske at Line (som slaktet den) ble mer positiv etter at hun kikket litt i den engelske utgaven (hun leste den på norsk). Så oversettelsen kan ha bidratt til masseslakten, selv om det sikkert var noen som leste den på engelsk også. Også foreslår jeg at du gir beskjed når du vil begynne på Strange & Norrell, for jeg vil også. Trenger litt drahjelp!

        • Haruhi August 24, 2015 at 4:34 pm #

          Ja, jeg mener også det. At enten Line eller Siljeblomst (eller begge?) tildels endret mening om The Secret History etter å ha kikket i den originale utgaven. Skal uten tvil lese den på engelsk.

          Jeg stemmer for at du fokuserer på A Little Life. Både fordi jeg er spent på hva du kommer til å synes (tipper lunken), og fordi jeg har lyst til å diskutere spoilerbelagte deler av den. Tenker at du har rett ang. Satin Island, men skal lese den ferdig allikevel. The Green Road liker jeg fremdeles overraskende godt, – men frykter jo slutten.

          Selv har jeg bare et brennende ønske om å se dr. Who og lytte til irsk krim akkurat nå, så da kan jeg jo lik så godt lese bookerbøker som noe annet (selv om det kanskje er en litt sløv innstilling).
          Skal si fra hvis/når jeg begynner på Strange & Norrell, trenger nok litt drahjelp selv. Men, du, det viktigste spørsmålet egentlig: skal du på årets bokbloggtreff? Jeg skal.

        • Silje Monsen Solsvik August 26, 2015 at 12:16 pm #

          Jeg ga opp A Secret History etter 100 og noen sider, og husker Line ikke likte den heller. Men vi leste den begge på norsk. Det stemmer at Line har kommentert et eller annet sted at hun likte den mye bedre på engelsk. Jeg fikk ikke med meg at det var masseslakt den gangen, men har derimot hørt mange ikke-bloggere også som ikke bare liker den, men har den blant sine favoritter. Mulig jeg skal gi den et nytt forsøk på engelsk en gang. Den norske utgaven hadde jeg forøvrig med på treffet i fjor.

          Når det gjelder Booker lurer jeg på å få til ihvertfall en til før 15. september, men jeg vet ikke hvilken jeg skal satse på. Plutselig hadde jeg mange valgmuligheter da en dukket opp i posten, en fra biblioteket, en mirakuløst på Kindlen og det er nå mulig å kjøpe Bill Clegg sin som e-bok. Av en eller annen grunn har jeg sett meg ut den fra starten av som den jeg helst vil lese. De andre er Lila, A Spool of… og The Chimes. Resonnementet mitt er så langt at Lila garantert kommer på shortlist, A Spool må leses i forbindelse med en lesesirkel og The Chimes kommer jeg til å lese uansett. Ikke at det betyr at de faktisk blir lest. Da står jeg igjen med Did you ever have a family som jeg i så fall må kjøpe, og i tillegg er den litt dyrere enn den utgaven som kommer i september. Jaja, en bokelskers luksusproblem:-)

          Jeg trodde også at Yanagihara var en mann og Obioma en dame.

      • Mari August 24, 2015 at 6:20 pm #

        Jonathan Strange & Mr Norrell er, om ikke misjoneringen min allerede har gjort det klart, kanskje favorittfantasyboka mi. Alle fotnotene gjør i tillegg at den nesten fortjener et kvart? halvt? non-fiction-kryss. Hvis du har en veldig løs tolkning av non-fiction.

        Men gjerne les The Secret History også. Jeg har jo allerede begynt å misjonere.

        Smaken min er kanskje ikke eklektisk nok til å drive med listelesing. Det er f.eks. minst 10 (og antakeligvis flere) bøker på 1001-lista som jeg absolutt ikke vil lese. Den eneste lista som kunne være aktuell er “joint winners of the Hugo and Nebula awards”, men selv der er det titler jeg aktivt styrer unna.

        • Haruhi August 24, 2015 at 7:00 pm #

          Jeg liker å tro at jeg har ganske eklektisk smak (mens jeg i realiteten bare er forvirret), men det finnes sikkert et tyvetalls titler på 1001lista jeg ikke ville tatt i med ildtang. Det er heldigvis ikke et realistisk problem at jeg skal bli nødt til det (, eller – hvis jeg går av med tidlig pensjon, beholder synet og ikke drar på jordomseiling).

          Håper på å få leste begge i løpet av høsten, men vet ikke om det er helt sannsynlig- jeg fantaserer alltid om å lese mursteiner, men kommer sjeldent så langt. Det hjalp dog på mursteinstroen å fullføre 2666 (933s).

  3. labben August 24, 2015 at 6:05 pm #

    Tipper lunken? 700 sider med lunken? Jeg håper inderlig du tar feil. Dessuten blir jeg veldig trist dersom den ikke blir en Bookerfavoritt, med tanke på hvor begeistret jeg er for treboken. Jeg trekker den fremdeles frem i omtrent hver bokdiskusjon jeg har.

    Nå fikk jeg lyst til å lese The Secret History igjen også, og det har jeg ihvertfall ikke tid til. Kan godt være du liker The Green Road mye bedre enn meg, jeg synes jo absolutt den har gode kvaliteter. Det var egentlig hele andre delen jeg hadde problemer med (selv om jeg likte den første veldig godt), så hvis du har begynt på den allerede og fremdeles liker boken er det stor sjanse for at den fungerer bedre for deg enn for meg.

    Jeg er for feig til å komme på bokbloggtreff. Føler meg ikke utadvendt nok, alle kjenner hverandre så godt nå, og så handler så mye om norsk litteratur pga bokbloggprisen. Hadde det ikke vært for deg, Monika og Silje i fjor så hadde jeg nok gått etter en halvtime. Jeg føler jeg relativt utadvendt når jeg møter en eller to mennesker, men i slike settinger får jeg følelsen av å være superreservert. Men jeg burde kanskje ikke legge for stor vekt på opplevelsen i fjor, for jeg var dautrøtt etter en natt på toget. Får se om jeg våger meg på nytt treff en gang..

    • Haruhi August 24, 2015 at 7:08 pm #

      Aw. Hadde håpet på å få truffet deg igjen. Jeg er ganske feig selv (legger hvert år en viss innsats i å finnet et hotell jeg er (nesten) helt sikker på at det ikke bor noen andre bokbloggere på, slik at jeg slipper å møte folk over frokosten). Det var først etter at jeg hadde bestilt flybilletter at jeg kom på dette med tvangslesekafe, som jo gjør at alle andre kjenner hverandre ennå bedre enn i fjor. Jeg er dog mye dårligere på små sosiale settinger (med fremmede) enn store. Jaja.

      Jeg har ikke begynt på del to enda, – trykket på pause like før den startet. Kjenner jeg stålsetter meg litt for å fortsette. Velvel. Gjenlesing har jeg nesten aldri tid til, føler jeg.

  4. labben August 24, 2015 at 6:06 pm #

    Yay til A Little Life-diskusjon forresten! Skal bare slite meg gjennom The Illuminations, så begynner jeg på den.

  5. Ingalill August 26, 2015 at 9:37 am #

    (Har nå funnet meg flannery på storytel – jeg holder dere begge – you – og (nye?) Mari ansvarlige. Fallhøyden er stor. Jeg har heller ikke lest Cormac – selv om jeg har minst 3 liggende. Meidian.Road og en til)

    Det tynnes ut i bookerrekkene, og jeg vet ikke om jeg liker det, da egne muligheter for å velge de 6 kryssene blir vanskeligere det færre dere leser. 32% inn i Little Life, og jeg liker den godt – regner med at jeg ikke har truffet på noen spoilerelementer ennå – og leser den i etapper mellom annet norskt. Tror merkelig nok at det gjør at jeg liker den bedre. Jeg føler ihvertfall at den har et ganske stramt grep rundt meg – og selv om jeg som deg fremdeles liker treboka bedre, slår den de 2 andre jeg har lest (Fishermen, Spool).

    OG jeg elsket Secret History. Leste den på engelsk. Det eneste jeg hadde å utsette på den var ting jeg ikke kan si til noen som ikke har lest. Så den på storytel forleden og la den nesten i bokhylla, selv om gjenlesing er uaktuelt. Tror dette må være den mest positive kommentaren jeg har skrevet. Bare lik – og elsk hele veien.

    Labben – ikke på treff – sukk
    Dette med at alle kjenner alle – faller bort fordi alle jeg ‘kjenner’ kommer ikke, bortsett fra et par – (og komiteen) – tvangsleserne er opptatt på annet hold. Jeg kommer derfor til å klistre meg på de 2 nevnte og satse på at de holder meg underholdt til jeg kommer over mine egne demoner. If so! If ever. Det blir ihvertfall ingen mingling.

    • Haruhi August 26, 2015 at 4:56 pm #

      Ohmy, så mye bra i en kommentar.

      Hvis du er på 32% har du mye å glede deg til – det blir sikkelig såpeopera etterhvert (men det sier jeg med så positivt tonefall som jeg bare makter, jeg liker såpeopera). Jeg prøver å vente med å skrive omtale til alle leseren mine har lest den ferdig — slik at jeg kan skrive akkurat hva jeg vil (selv om poenget med omtale til dels faller bort da). Når leste du treboka? Fikk det ikke med meg. Hvorfor har du ikke skrevet om den, og hvorfor har ikke Labben drept deg fordi du ikke skrev? Eller har du skrevet, og jeg oversett *gasp*?

      Mari er ny-gammel, bloggen hennes het noe annet før. Flannery er fantastisk. Cormac er ennå mer fantastisk. Blood Meridian er best, men også tyngst. Child of God er kortest og ganske morsom, hvis du har den.
      Secret History for jo bare større og større fanklubb – tror jeg skal løpet til biblioteket i morgen den dag.

      Altså, tre tvangslesere som kjenner hverandre inn og ut – høres skremmende nok ut.

      • Ingalill August 28, 2015 at 6:34 pm #

        Hørte treboka i fjor høst/vinter – etter treffet engang, som et triks for å lure labben til å skrive omtale om Paringslek. Ingen suksess oppskrift, men boka var verd det. Akkurat så god at jeg fant den umulig å skrive om. Forresten trodde jeg også hun var mann, og jeg trodde lenge at Cormac var dame – det var grunnen til at jeg kjøpte både Road og Meridian, forså å miste interessen da jeg fant ut at det var en mann. Menn som skriver brutale cowboybøker virket ikke like interessant – såvidt inn i anbefalinen din nå – Child of God – så får vi se. Den er heldigvis så kort at jeg kan høre 2 ganger hvis den ikke funker på tur.

        De 2 jeg mener å kjenne godt nok til å klistre meg på, som jeg vet kommer, er forøvrig deg og Monika – og jeg har ikke tenkt å spørre om det er greit. Det er bare å tenke ut festlige anekdoter

        • Haruhi August 28, 2015 at 9:06 pm #

          Vel, det er beroligende. Selv om jeg i økende grad er yrkesskadet: alle anekdotene mine inneholder nakne gamle damer og/eller avføring. Ikke er jeg til nytte på kviss heller.

          Cormac hadde vært kulere som dame -, og jeg vil at du skal huske, hvis du synes Child of God er bæsj – at jeg aldri sa den var best, slik at du vil føle deg tvunget til å lese en til. Når du sier det så husker jeg opplegget med treboka; vet du foresten at den er basert på en sann historie, om en ekte nobelprisvinner. Jeg skulle starte omtalen min med “based on a true story”, – men kommer jo aldri så langt som til å skrive om den jeg heller..

  6. Haruhi August 26, 2015 at 5:18 pm #

    Silje:

    Det virker som The Secret History er litt sånn elsk/hat bok, mener at mange av de som elsker er litt sånn “ja, jeg ser at det egentlig ikke burde funket, og at plottet her suger men herregud så virkelig det føles og herregud språket og herregud følelsenes og leslesles”, håper virkelig jeg havner i den siste kategorien.

    Jeg tror i grunn jeg holder meg til å lese ferdig de to bookerbøkene jeg holder på med nå, så få det holde. Det blir i såfall syv leste før shortlist – med maks uflaks har bare jeg lest en av seks… Og hvis den ene ikke er Lila, blir jeg veldig veldig skuffet. Clegg er jeg fremdeles litt skeptisk til, men hvis jeg leser et par positive omtaler orker jeg kanskje allikevel.

    • Silje Monsen Solsvik August 27, 2015 at 8:01 am #

      Syv må jo være kjempebra! Hvis du snur på det, så er du ihvertfall sikret at du har lest en av kortlistebøkene;-) Jeg har jo slengt meg på dette Booker-sirkuset på impuls, så har ingen mål om å tvinge meg gjennom alle seks på kortlisten med mindre jeg har tid og lyst. Jeg heier jo på min eneste ene leste bok, The Fishermen, foreløpig, og håper også på Lila og A Spool (siden jeg må lese den uansett), og så er det jo lov å håpe på en YA-dystopi. Jeg har et veldig åpent (skriftlig) mål om å lese flere prisvinnende og /eller nominerte bøker, og der er Booker-prisen nevnt spesielt. Kortlisten må ihvertfall telle, men jeg er sikkert så grei med meg selv at langlisten også teller om nødvendig.

      Jeg er ihvertfall glad for at både du og Ingalill kommer på treff, og håper demonene forsvinner fort. Jeg har skjønt at det ikke blir like mange som tidligere år. Jeg har vært på to tvangslesekafeer, men tror ikke jeg har møtt noen bokbloggere mer enn tre ganger.

  7. linn August 27, 2015 at 2:24 pm #

    Hva synes du om The People in the Trees? Kjedelig at Illuminations skuffet. Jeg likte den best av de jeg har lest på langlista så langt. MEN la oss snakke Satin Island – kommer det anmeldelse på den? Så din ene stjerne på Goodreads og tenkte 1) så kjedelig at hun ikke likte boken og 2)juhu en meningsfelle!

    • Haruhi August 27, 2015 at 8:57 pm #

      Åh, jeg elsket The Peoples in Trees! Viste du at den er basert på en sann historie? Guffent. Har i grunn tenkt å skrive om alle bookerbøkene, men ligger jo allerede to bak, – så er litt usikker på om jeg kommer så langt som til Satin Island. Stjerna på goodreads oppsummerer egentlig greit, – stiller meg i grunn bak det meste du skrev også.

  8. stjernekast August 27, 2015 at 9:58 pm #

    “Utover høsten blir det 1001fokus, jeg tenker Dickens, ullsokker og litervis med te. For min del kan ikke høsten komme fort nok.” Høres så digg ut. Ja til Dickens. Leser Dickens nå. Går treigt . . .
    Er Tana French fortsatt bra altså? Bra! En trenger alltid en krimserie å holde på med. Noterte ned alt du liker, som vanlig.

    Jeg kommer heller ikke i mål i år tror jeg ikke. Men det har ikke så mye å si for jeg har faktisk lest 3 Knut Hamsun (!) og 3 sakrposa. Så om det blir mindre Dickens og Falkberget så får det gå bra.

    • Haruhi August 28, 2015 at 8:47 am #

      Leste Bleak House tidligere i år, og det var kos. Vurderer faktisk A Tale of Two Cities som neste Dickens ut, men har ikke bestemt meg helt ennå.

      French er fremdeles bra, men ikke på høyde med In the Woods. Krimgåtene er relativt svake, og tidvis urealistiske – men French er såpass god på å bygge troverdige og interresante relasjoner at det går helt fint. Synes også det er smart at hun bytter hovedperson/forteller fra bok til bok, og at hver nye hovedperson er en biperson fra den forrige boken. Slipper å gå lei av de samme personlige problemene fra bok til bok, som jeg ofte gjør i krimserier. Også er det rett og slett noe med det å ha en person som snakker med irsk aksent inn i øret på en.. Det er gull.

Leave a Reply

