Halvårsstatistikk

2 Aug

I løpet av det siste drøye halvåret har jeg lest nøyaktig 50 bøker, hvorav 30 er skrevet av kvinner og 20 av menn. Brorparten av bøkene kommer, som de gjerne gjør, fra USA (21) med Norge (!) og UK på en delt andreplass med åtte hver. Det eneste nye hjørnet jeg kan krysse av på verdenskartet er Mauritania, og jeg takker meg selv for at jeg for lengst har lagt fra meg alle illusjoner om at jeg er en eventyrlysten leser, og at jeg i samme slengen la fra meg alle illusjoner om at jeg er flink til å lese klassikere; av de 50 er bare to skrevet før 1860, og 38 har blitt skrevet i løpet av det siste tiåret. Generelt sett føles 2015 så langt som en endeløs rekke av svake øyeblikk og dårlige valg, – noe som gjenspeiles i at jeg har lest enorme mengder ren underholdningslitteratur (18) og svært korte bøker (9) og at måloppnåelsen ved halvårsmerket aldri har vært dårligere.

Rekordmange av de leste har vært e-bøker (14), godt fulgt av bøker fra egen hylle (13), bibliotekets hyller (10) og lydbøker (10). Den siste gruppen består av 2666 som jeg lånte av min far – og det nyeste nr. av Walking Dead som jeg kjøpte og leste på bussen hjem. Forøvrig har jeg kun kjøpt 38 bøker så langt i år (hvor av bare tre er fysiske bøker) og allerede lest 24 av dem.  Jeg kom nettopp hjem fra en londontur, hvor jeg dro min (noe skeptiske) samboer inn i alle bokhandler jeg fant – uten å kjøpe en eneste bok (bortsett fra to e-bøker, på hotellrommet like før avreise). Vet ikke om jeg burde være stolt eller skamme meg.

But I digress, her kommer den foreløpige måloppnåelsen:

  1. Lese 24 1001-bøker (9 av 24)
  2. 24 non-fiction (6 av 24)
  3. 24 off-the-shelf (13 av 24)
  4. 12 diktsamlinger (7 av 12)
  5. 12 internasjonale 2015-bøker (5 av 12)
  6. 6 norske 2015-bøker (0 av 6)
  7. 6 fra årets booker short og longlist (0 av 6)
  8. 6 japanske (2 av 6)
  9. Og skrive minst 24 omtaler (1 av 24)

Teknisk sett mangler jeg altså 72 bøker,  men med dobbelt og trippelkryss (overraskende vanskelig: jeg har en japansk 1001bok i hylla – men kommer ellers ikke på noen mulige kombinasjoner) kommer jeg til 47 bøker – noe som i grunn høres skremmende overkommelig ut. Forutsett at jeg starter i morgen, og ikke avviker fra planen en eneste gang. Hvis jeg skal kåre halvårets beste bøker får jeg umiddelbart lyst til å trekke fram Hanya Yanagiharas The People in the Trees og Roberto Bolaños 2666; men innser at det er noe påfallende at dette er det to siste bøkene jeg har fullført. Enten befinner jeg meg på en svært oppadgående kurve, ellers står det dårligere til med hukommelsen enn jeg trodde.

 

wpid-wp-1438553009143.jpeg(Et helt annet nr. enn det jeg leste nå, men bilde må man jo ha)

 

 

11 Responses to “Halvårsstatistikk”

  1. siljeblomst August 3, 2015 at 10:28 am #

    Hva er det med disse kjærestene våre? Min liker å lese, men mer en 10 min i en bokbutikk og han blir fjern og rastløs 😃.(Han blir allikevel med I alle, da). Ja, ja.
    Jeg tror jeg hadde kommet hjem fra London med overvekt, og er imponert over at du ikke gikk amok – var det ingenting som fristet?

    Jeg har bestilt The Chimes, men siden paperbacken ikke er utgitt ennå, så tar det litt tid før jeg får den. Gleder meg til å lese!

    • Haruhi August 3, 2015 at 10:56 am #

      Min er også (i økende grad) glad i å lese. Etter at han fikk seg en kindle før sommerferien, har han sikkert dobbelt antall leste sider pr. dag – det er helt utrolig. Men han er av den oppfatning at man aldri trenger å ha mer enn en (?!) ulest bok liggende klar. Når vi går i bokhandler sammen, følger han bare etter meg, skritt for skritt – og sjekker klokka ca. hvert femte minutt.

      Jeg fant masse som fristet til lesing – men ingenting jeg følte for å eie. Det er sikkert helligbrøde å si det, men bokhyllene mine er perfekte akkurat slik de er. Har ikke noe behov for flere (fysiske) bøker. Det hører med til historien at jeg skal flytte til en ny og bedre leilighet om et drøyt halvår, – da blir det total reorganisering (og utviding) av bokhyllene🙂 Enn så lenge nøyer jeg med med e-bøker.

      Gleder meg til å høre hva du synes om The Chimes. Jeg likte den veldig godt, men ser for meg at den ikke nødvendigvis slår an hos alle. Har faktisk tenkt å få skrevet en liten omtale om den (whaaaaat).

  2. siljeblomst August 3, 2015 at 10:29 am #

    Jeg tror forresten du er på en oppadgående kurve.

  3. labben August 4, 2015 at 6:23 pm #

    Jeg hadde tenkt å spørre hvor du finner alle disse kvinnelige forfatterne og hvordan du får til å lese flere av dem enn mannlige forfattere, helt til jeg sjekket min egen statistikk og så at fasiten var ni menn og elleve kvinner.. Hvordan det skjedde aner jeg ikke, jeg leser alltid betydelig flere menn. Hvis mange av favorittene mine fra i år også er kvinner tror jeg at jeg må legge fra meg alle fordommer mot kvinnelige forfattere.

    Hva i alle dager har du lest fra Mauritania?

    (du burde forresten skamme deg – sånn at resten av oss slipper å skamme oss når vi leser om selvbeherskelsen din. Jeg leser betydelig færre bøker i løpet av et år nå enn jeg gjorde for noen år siden, og likevel kan jeg ikke gå ut av en engelsk bokhandel uten minst ti bøker..)

    Du er godt i gang med Booker-målet, men non-fiction mangler en del.. Jeg tror at etter Booker så må det bli en liten roman-pause på meg med en eller annen form for non-fiction. Har altfor mye spennende stående. Om oppdagelse av Amerika, om vikinger, om 1300-tallet, om Egypt for mange tusen år siden, om Egypt i dag, om vitenskap.. dog lite som ikke omhandler historie, politikk, religion eller vitenskap. Har du noen bøker i tankene i forhold til non-fiction målet?

    • Haruhi August 4, 2015 at 8:34 pm #

      Jeg pleide også å lese en stor overvekt av menn, men de siste årene har det, uten at jeg har gjort noe aktivt, – blitt flere og flere kvinner. Merkelig.

      Ah, Mauritania. Guantánamo Diary – Mohamedou Ould Slahi. Den første dagboken skrevet av en Guantánamo-innsatt som har blitt gitt ut. Veldig fascinerende, og overraskende leseverdig litterært sett. Jeg leste den for forbrytelse og straff runden i biosirkelen til Ingalill men kom (så klart) ikke så langt at jeg blogget om den.

      Det verste er at jeg har tøyd strikken for å komme fram til seks non-fiction også, jeg har telt med Linnéa Myhres Kjære f.eks. Og har ellers ikke leste noe som minner om hardcore en gang. Jeg har SÅ mye non-fiction i hylla jeg vil lese, men det meste er relativt tykt og tidkrevende, og jeg er allerede i gang med en 600-700 siders bok om Kongos historie, som kommer til å ta en stund. Skal jeg satse på å faktisk nå målet mitt, må det bli essaysamlinger og memoarer herfra og inn….. Neste år skal jeg ha en regel som sier at hardcore non-fiction gir bonuskryss.

      (Jeg burde skamme meg, – og en liten del av meg frykter at det ikke er selvbeherskelse, men et tegn på at jeg er i ferd med å miste kjærligheten min for litteratur. Prøver dog å minne meg selv på at det er forskjell på bøker og litteratur, og at det ikke er noe galt i å kun lese e-bøker).

  4. Ingalill August 5, 2015 at 9:22 am #

    Garantert oppadgående. Både når det gjelder produksjon, konsum – og lesemål. 7 diktsamlinger? 9 1001 bøker? Skjønner ikke dette mørkepratet om litteraturens og lesemålenses fall. Du får jo oss andre til å kollektivt marsjere til skammekroken. Det eneste jeg har å briefe med er antall bøker, men selv der stiller jeg langt bak i konsumlesekøa. (ble plutselig slått av den herlige svenskinspirerte dobbelbunnen i nyordet konsumlesekø, som sikkert bare er innlysende for meg, som må være grunnen til at jeg prøver å forklare det – stopper nå – lar det stå).

    Jeg sitter klar til å lese Chimesomtale. Etter en del småfurtne Enrightskriverier, må jeg se hva du skriver før jeg audibleklikker… og ikke minst den fra mauritania.

    • Haruhi August 5, 2015 at 11:00 am #

      Jeg liker at dere har troen på oppadgående kurve. Innser at det egentlig ikke står på innsatsen, men på de absolutt horrible målene. 24, 24, 24, hva skjedde med 15? 15 er et fint tall. Jeg lurer på hva som skjer hvis jeg et år faktisk oppnår lesemålene mine, – kommer jeg til å slutte å lese helt og holdent?

      ((Mauritania sniker jeg inn i et non-fictionsamleinnlegg. Og hvis jeg ikke passer meg blir det bookersamleinnlegg også, fy)).

  5. Mari August 9, 2015 at 5:41 pm #

    Jeg blir alltid imponert over mengden du leser. Forsåvidt også over at du klarer å følge opp lesemål. Frem til mai i år hadde jeg kun lest tegneserier… (Supergirl!)

    Stemmer for øvrig for at non-fiction-målet blir oppnådd gjennom lesing av litterær sakprosa (fortrinnsvis essaysamlinger). Tror du ville likt Joan Didion. 2015 ser dessuten ut til å være året for (bra!) kvinnelige rockememoarer, men vet ikke om det er helt din greie.

    • Haruhi August 9, 2015 at 6:50 pm #

      Jeg leser faktisk mer enn noensinne (med unntak av tidlige tenår), blir nesten litt imponert selv – men det går nok over. Joan Didion noteres. Ellers er jeg veldig glad i kvinner og essaysamlinger, men ikke så gira på rock. Har helt ærlig knapt musikksmak, hører bare på ferdiglagde spillelister i Spotify og soundtracks fra tv-serier. Har dog et sterkt behov for non-fiction som er skrevet i 2015, dobbeltkryss, så tar i mot tips med glede.

      • Mari August 9, 2015 at 7:54 pm #

        Mest interessante 2015-non-fiction (ifølge meg):

        Renata Adler – “After the Tall Timber”
        Ta-Nehisi Coates – “Between the World and Me”
        Susan Southard – “Nagasaki: Life After Nucler War”
        Maggie Nelson – “The Argonauts”
        Shirley Jackson – “Let Me Tell You: New Stories, Essays, and Other Writings”

        Boka jeg gleder meg mest til i 2015, uavhengig av sjanger:

        Carrie Brownstein – “Hunger Makes Me a Modern Girl”

        Denne er en sånn kvinne-i-rock-memoar, men de tidlige anmeldelsene har vært veldig, veldig gode, og jeg tror det er en sinnsykt solid bok. Men det er mulig at jeg påvirkes av at jeg:
        a) elsker bandet hennes.
        b) er litt forelska i forfatteren.

        Andre interessante rockedame-memoarer:

        Kim Gordon – “Girl in a Band”
        Patti Smith – “M Train”

        • Haruhi August 9, 2015 at 8:00 pm #

          Åh, tusen takk! Trengte virkelig dette, de fleste non-fiction bøkene jeg trodde var utgitt i år, har ved nærmere ettersyn vist seg å ha kommet ut i fjorhøst. Som jo ikke gjør dem til dårligere bøker, men er man en tvangsleser så er man en tvangsleser.

          Smith og Gordon har jeg for såvidt fått med meg, men tror jeg hopper over. Brownstein har jeg ikke hørt om en gang, men skal sjekke den ut nå.

Leave a Reply

