Half way out of the dark

17 Jul

En norsk bokblogg defineres her som en bokrelatert blogg skrevet på norsk hvor det blogges jevnlig om andres bøker

Og sånn sett har jeg for lengst falt utenfor, – og kan tilgis alle slags former for usakligheter. Så here goes: Hva jeg har gjort i stedet for å blogge de siste fire månedene

  1. Gått opp 7 kg
  2. Kjøpt min første ekte voksenbh (i undertøysbutikk), med en effekt som nesten kansellerer punkt 1
  3. Sett Mad Max: Fury Road på kino, og blitt forelsket med en kraft jeg trodde hørte tenårene til
  4. Sett fem sesonger Dr. Who
  5. Brukt mye tid og krefter på å bekjempe lysten til å tatovere en exploding tardis på låret
  6. Og til slutt (kaskje) klart å lande på å kjøpe en exploding-tardis-kjole i stedet (selv om punkt 1 holder meg tilbake)
  7. Kommet til lvl 272 i Candy Crush
  8. Hengt meg på fargeleggingstrenden
  9. Lest 46 bøker
  10. Og ventet på at neste sesong av Hanibal skal slippes på netflix med en intensitet som får meg til å lure på hvorfor jeg noensinne trodde bøker var hovedfokuset i livet mitt

prøv denne

33 Responses to “Half way out of the dark”

  1. labben July 18, 2015 at 8:25 am #

    Da er vi to som har falt utenfor, men du kan ihvertfall skryte på deg å ha lest. 46 bøker er ikke verst. Så mye har jeg ikke lest i løpet av et halvt år siden 2011. Nå for tiden kommer jeg ikke opp i det antallet på et år en gang. Siden du ikke skriver om dem kan du heller få lov til å fortelle hva du har lest som var bra her i kommentarfeltet! Noen anbefalinger? Blir det Bookerlesing på deg også om en og en halv uke?

    Mitt halvår har vært begivenhetsrikt på en skummel og ikke så artig måte, men nå begynner jeg endelig å bli meg selv igjen. Og det betyr at jeg klarer å lese igjen. På tide med både kvalitet og kvantitet igjen. Ikke bare det ene eller det andre. Dog tror jeg Blood Meridian kommer til å ta litt tid. Ikke akkurat den enkle og lette sorten. Men jeg skal komme meg gjennom.

    Gratulerer med din første ekte voksenbh, litt av en milepæl!😉 Min var å kjøpe min første push-up bh, som jeg for øvrig ikke er sikker på om jeg noensinne kommer til å våge og bruke.

    Lvl 391 i Candy Crush, men jeg tror jeg var stuck på 140 i et halvt år, før jeg begynte helt på nytt. Da gikk det plutselig.. #nevergiveup #candycrushmotivationalspeaker

    Når blir det lister og omtaler og lesemål og andre oppdateringer her igjen da?

    • Haruhi July 18, 2015 at 11:25 am #

      Nei, kvantitetsmessig ligger jeg ganske bra an. Selv om goodreads til stadighet påpeker at jeg er tre, fire, fem, seks bøker bak planen. Kvalitetsmessig har det vært litt mer så som så. Jeg har forsåvidt lest en del gode bøker, men har i grunn ikke vært mottakelig for god leseopplevelser – jeg har, på sett og vis, vært pakket inn i mørk bomull, men (jeg tror) at jeg er på vei ut nå – skarpere følelser, mer livsgnist, mer glede i litteraturen (forhåpentligvis). Det er merkelig hvordan tvserier i så mye større grad når inn til meg når jeg ikke har det så bra, enn bøker. Skulle trodd det var motsatt.

      Når jeg så at du var tilbake, tenkte jeg at meg ta meg sammen og få skrevet noe igjen selv. Godt å høre at du har det bedre nå, både litterært og ellers. Håper blogginnleggene kommer til å regne framover (både hos deg, og hos meg).

      Hvis jeg skal trekke fram en bok fra det siste halvåret blir det faktisk Golden Son av Pierce Brown, nr. 2 i en YA/sci-fi/dystopi trilogi. Red Rising er nr. 1 (og er også god, – men Golden Son er type åtti ganger bedre). Den er garantert ikke den beste boka jeg har lest i løpet av de forrige seks månedene, men den er boka som ga meg mest glede. Brings out my inner fangirl etc.

      Tror nok det var litt push-up i voksenbhn min også, enten det eller så har fem av syv kilo lagt seg i puppene, og det høres ikke helt sannsynlig ut. Effekten er uansett god. Et av mine største mareritt er og måtte re-starte Candy Crush. Jesuskristus.

      Jeg skal forsøke å være med på bookerlesing, men lover ingenting. Nå går jeg ut i fire (!!!!) ukers ferie, noe jeg ikke har hatt siden jeg var seksten, og tenkte jeg skulle finne meg noen skikkelig mursteiner. Forslag?

      + OMG OMG BLOOD MERIDIAN❤❤❤

      #nårkommentareneerlengerenninnlegget.

      • labben July 18, 2015 at 12:04 pm #

        Vel, jeg har samme reaksjon som deg. Den siste tiden har har det nesten utelukkende gått i tv-serier. Jeg tror det rett og slett er for mange tanker som surrer rundt i hodet når jeg ikke har det så bra, og da er det umulig å konsentrere seg om noe vanskeligere enn tv. Dessuten mangler jeg også engasjement for bøker i slike perioder. Så da blir det heller gode (og mindre gode) tv-serier i stedet for lettleste bøker.. For tiden går det i M*A*S*H for n’te gang. Uansett er det fint å høre at også du er på vei ut av “mørk bomull”, er det ikke en deilig følelse? (selv om det er en prosess og man må være tålmodig og alt det der..)

        Min plan nå er å gjøre det jeg føler for, ikke legge noe press på meg selv om å blogge ofte. Jeg tror det vil føre til flere innlegg egentlig, for da blir det mer lystbetont. Forhåpentligvis blir det slik for deg også, for jeg trenger selskap av bloggere som leser en god blanding av literary fiction, diverse non-fiction (hardcore eller ikke) samt Mummi! Også er det mye gøyere å blogge når andre man er veldig begeistret for blogger. Håper det blir masse liv i Clementine sin blogg når Bookersesongen begynner. Monica og Ingalill ser det ut til å være litt liv i, og Linn er virkelig i siget. Legger du ut noe sånn semi-jevnlig også skal jeg si meg godt fornøyd.

        Pierce Brown: kun to av tre som er publisert? Etter å ha lest litt om toeren på Goodreads er jeg fristet til å prøve, men hvis serien gir meg like mye glede som den ga deg ser jeg for meg uendelig frustrasjon hvis jeg begynner på den før alle bøkene er utgitt. Hadde for øvrig samme opplevelse med Blackout og All Clear av Connie Willis. Kanskje ikke de beste bøkene jeg har lest i år, men det er uten tvil de mest engasjerende. Jeg leste dem kanskje på verst mulig tidspunkt og klarte likevel ikke å legge dem fra meg. Så det sier jo litt.

        Har du lest The Doomsday Book av Connie Willis? Ikke en enorm murstein, men lang nok til å kvalifisere vil jeg si. Pest, tidsreising, mørk men likevel sykt underholdende. Selv har jeg lyst til å lese Jonathan Strange and Mr. Norrell, det er en murstein. Og Yanagiharas A Little Life. Samt en haug med klassikere som jeg ikke tør å begynne på nå siden det kun er en og en halv uke til longlist. Har nok med Ishiguro, vikinger og McCarthy. For øyeblikket.

        • labben July 18, 2015 at 12:05 pm #

          #nårkommentareneblirlengreoglengre #notetoself:lærdegåskrivekortere #ohwell

        • Haruhi July 18, 2015 at 8:17 pm #

          Ja, det er en herlig følelse – selv om den er skjør. Du har nok rett når det kommer til tv/litteratur, man har nok med egne tanker og følelser og mangelen på sådanne.

          Jeg burde også prøve og blogge/lese etter egen lyst, – men sliter veldig med å sette lesemålene til side (slik det ligger an nå klarer jeg max 3/9), men hver gang jeg forsøker å ignorere målene ender jeg opp med å BARE se tv i stedet. Noen ganger lurer jeg på om jeg virkelig liker å lese (neida, joda, neida). Tvangen har sneket seg inn under huden på meg, hvordan finner man god litteratur uten kompass? Og jeg har fremdeles enorm prestasjonsangst når det kommer til bokomtaler, om noe er den større enn noensinne etter pausen. I år opprettet jeg et mål om å lese internasjonale 2015 bøker, i et forsøk på å kunne få poeng for potensielle booker-bøker, – men har strengt talt bare lest The Buried Giant som (kanskje) er aktuell.

          The Doomsday Book har jeg lastet ned smakebit av til kindlen, på grunn av deg – men jeg har foreløpig ikke kommet lenger. Jeg har også en vag plan om å lese treboka i løpet av sommeren. Jonathan Strange er også notert, på grunn av Maris (ten thousand thundering thyphoons (puh)) misjonering. Ellers tenkte jeg kanskje en David Mitchell bok, de er alle mursteiner – og noen av dem gir 1001poeng. Og Last Night in Twisted River av Irving, ikke fordi jeg tror den er god – men fordi den er en av fire Irving-romaner jeg ikke har lest. Og familien min har en obsession med Irving (når min mor kom ut av skapet som mann, var det første jeg sa “nå mangler vi bare en bjørn, så kan vi bli med i en Irving-roman”, og alle, inkludert min mor, lo).

          #langekommentarer, #endalengerhashtagger, #hashbrownnofliter #hashtagbonanaza #bonanzabonanza #sorrynotsorry

          Ok, ferdig nå.

        • Haruhi July 18, 2015 at 8:25 pm #

          #nårkommentareneblirsålangeatmanglemmeråkommenterealledelene (wow).

          Det er kun to av tre som har kommet ut i Red Rising trilogien ja, så det er sikkert egentlig lurt å vente. Morning Star skal komme ut i løpet av 2016. Men (!) det er litt deilig å vente på at bøker skal gis ut også, jeg føler meg så ung når jeg følger forfattere på instagram og teller ned – minner meg om HPs glansdager. #fangirl

  2. siljeblomst July 18, 2015 at 10:23 am #

    46 bøker! Hvilke av disse anbefaler du og hvilke anbefaler du ikke?

    • siljeblomst July 18, 2015 at 10:24 am #

      Og ja til både exploding Tardis kjole (så utrolig fin!) og tatovering.

      • Haruhi July 18, 2015 at 10:56 am #

        Ja, fineste kjolen! Og kuleste instagramkontoen.

        • siljeblomst July 18, 2015 at 11:00 am #

          Morsomt, jeg følger den andre Instagramkontoen hennes! Og nå denne.

      • Haruhi July 18, 2015 at 11:05 am #

        Jeg viste ikke en gang at hun hadde to kontoer. Hva heter den andre?

    • Haruhi July 18, 2015 at 11:03 am #

      Jeg tenker at jeg kanskje må lage et “best of” innlegg snart, siden 29 bøker i et statistikkinnlegg blir litt mye, selv for meg.

      Forøvrig har jeg lest mye halvdårlig – og mye alle andre allerede har lest. Hvis jeg skal lukke øynene og komme med en anbefaling blir det Pierce Browns Golden Son (som er nr. 2 i en trilogi, Red Rising er nr. 1). Nr 1. er god den også – men nr. 2 er rett og slett helt magisk.

      • siljeblomst July 18, 2015 at 11:07 am #

        Tusen takk for anbefaling 😊. Jeg får lese Red Rising først, den står i hylla. Jeg skjønner at 29 bøker blir for mye, kanskje topp fem holder?
        Hvilken av bøkene bør jeg styre helt unna (vet at jeg spør og graver fælt nå).

        • Haruhi July 18, 2015 at 11:34 am #

          Do it! Og lov at du går videre til nr. 2, selv om du ikke elsker nr. 1.😉

          Jeg ville kanskje bedt deg holde deg unna A Darker Shade of Magic (jeg likte ideen, men hadde så store problemer med blant annet språket at opplevelsen endte på minussiden. Kommer like fult til å lese nr. 2), men den har du vel allerede lest og likt, noe som illustrerer vanskeligheten med spørsmålet😛 Ellers irriterte jeg meg grønn av Andy Weir – The Martian.

          Kom på en annen anbefaling: The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian – Sherman Alexie❤

        • siljeblomst July 18, 2015 at 11:41 am #

          Jeg syntes den var lett og gø, men ser hva du mener. The Martian tror jeg at jeg hopper over, av en eller annen grunn ser jeg for meg McGyver in space hver gang jeg hører om den. Akkurat nå leser jeg SevenEves av Neal Stephenson – det er virkelig SCI – fi (med tung vekt på sci), og jeg liker den godt.

        • Haruhi July 18, 2015 at 12:12 pm #

          Ja, hold deg unna The Martian. Det ER McGyver in space. Fiffig ide: men helt utrolig flate karakterer, og uendelige gjentagelser av punch-lines. Føles som en sliten sitcom i bokform.

          Jeg noterer meg SevenEves. Mener til stadighet at jeg skal lese litt tyngre sci-fi, og ikke bare bøker som tilfeldigvis tar plass i verdensrommet.

        • siljeblomst July 18, 2015 at 12:34 pm #

          Og jeg liker ikke en gang McGyver on Earth 😂

  3. Elida July 18, 2015 at 12:17 pm #

    Så kjekt at du skriver litt igjen, eg har sakna deg utan å vere klar over det❤

    Ser at du har lest The Buried Giant, kva syns du om den? Gjerne litt kort her i kommentar😉 Håper du leser litt Booker når longlist kjem om 11 dager, eg er steinklar!

    • Haruhi July 18, 2015 at 7:56 pm #

      Hei! Takk du. Jeg har savnet og være her og🙂

      Jeg elsket The Buried Giant, en av mine Ishiguro-favoritter, bare slått av The Remains of the Day. Tror jeg. Likte enkelheten i historien, og hvordan den klarte å bli så emosjonell selv om den var så symbolsk. Også liker jeg middelalderen. Personlig håper jeg at den har sneket seg inn på longlist, slik at jeg får et forsprang😛

      • Elida July 19, 2015 at 7:23 pm #

        Eg håper at med min leseiver om dagen så ligger eg eit hestehode foran når longlist blir publisert. Eg har kun lest denne av Ishiguro, men det blir ikkje den siste. Likte den og veldig godt🙂

  4. stjernekast July 18, 2015 at 2:51 pm #

    Jeg har savnet deg. Jeg stalker deg på Instagram og Goodreads. Og Bokelskere.

    Jeg så også Mad Max på kini. Fy faen for en opplevelse.
    En dag skal jeg se alt av Doctor Who, det nye og det gamle.
    Ja til tatoveringer. Har bare to selv. For lite.
    Du har lest flere bøker enn meg.
    En dag skal jeg se Hannibal. Har sett litt.

    • Haruhi July 18, 2015 at 7:53 pm #

      Ja, Mad Max altså, helt vilt. Vurderte å se den en gang til på kino lissom. Jeg har bare sett NuWho, og storkoser meg – tvangskronologikeren i meg sier at jeg MÅ se de klassiske sesongene også, men jeg har egentlig ikke lyst.

      Jeg har null tatoveringer. Det er dårlig. Har lyst på så altfor mye og altfor store greier (exploding tardis på et lår, et klassisk skip på det andre, et anatomisk hjerte på venstre skulder, tro/håp/kjærlighet høyre fotblad +++). Det mest sexy jeg vet er tungt tatoverte jenter. Men jeg er redd det ikke blir det samme på min småfeite, bleke og uproporsjonerte kropp. Må vel lære meg å like kroppen som den er først.

      • stjernekast July 20, 2015 at 3:24 pm #

        Jeg vurderte også å se den på kino en gang til. Håper bare den sendes igjen på Kinoens dag, når det er.

        Kan være greit å begynne med en liten tatovering ja. Mine er ikke såå store, men heller ikke små. Det viktige og vanskeligste synes jeg er å vite om de som tatoverer er GODE NOK. Jeg er ingen kunstner og jeg klarer ikke å se slikt. Derfor, tatover deg gjerne! Men lytt til meg som kjenner heavy tatovert folk og der to av bestevenninne mine har jobbet i studio: gjør research.

        Jeg har blitt ganske tykk (og det er helt ok, kropp er kropp) og er blekere enn de fleste (har ikke veranda, liker ikke å sole meg i hundepisset park) og synes at tatoveringer gjør kroppen FINERE. Rett og slett altså.

        Du må like kroppen din, den er sikkert fin og det kan alltids være værre.

        • Haruhi July 24, 2015 at 10:21 pm #

          Du har så klart helt rett. Det handler bare om å få hodet til å innse at kroppen er fin (og tatoveringsveridig) slik som den er. Blekt er jo i grunn fint – og solbrun blir jeg aldri (holder meg unna tisseparker etc jeg også, og trives i grunn godt innendørs). Og, ja, research er alfa og omega når det kommer til tatoveringer.

  5. Ingalill July 19, 2015 at 8:51 am #

    (Aller først det viktigste! Og en gladnyhet! Og at du snart er 30 og ennå ikke har oppdaget det?? Du er den heldige eier av en fettabsorberende byste. De er gull verdt. 80% av all kake havner i bh-en. Til tatoveringssjappa nå!)

    Du er savnet. Labben er savnet – og med dere begge tilbake- som det iflg. labben såvidt er liv i (takk for den, forresten, sprell levende over her, selv om jeg bare leser hemmafru og sykkelbøker), blir blogglivet mer inspirerende for oss sliterne også! Måtte bare denne bookerlista komme i full fart før netflix igjen tar tak.

    Red Rising sitter jeg fremdeles og tvinner tommeltotter på, den er fremdeles bare på svensk på storytel, men jeg vegrer å bruke storytel da alt jeg kjøper, magisk dukker opp på storytel 2 uker etter, akkurat litt for lenge til at jeg har samvittighet til å levere tilbake, og for kort til at jeg har rekker lese. Red Rising ser altså ut til å bli på svensk.

    Bann i kirka: Jeg er ambivalent til Buried Giant.

    • labben July 19, 2015 at 9:45 am #

      Ingalill: Litt og såvidt er ikke synonymer, så det så!

      Haruhi: Du har kommet ca 250 sider lenger enn meg når det gjelder å lese potensielle Bookernominasjoner. Jeg har lest 91 sider av The Buried Giant, og ellers ikke en eneste bok fra 2015 (annet enn Alan Bradley – men uansett hvor fornøyelige hans bøker er kommer de aldri til å havne på en Bookerliste). Jeg prøver å gjøre opp for det, for jeg venter på at de siste bøkene til Hanya Yanagihara, Anne Enright og Louis de Bernières skal dukke opp i postkassen, selv om jeg ikke har særlig stor tro på at Yanagihara skal dukke opp på noen sin radar i år, i fjor var det ingen som la merke til henne ihvertfall. De to andre, uansett om de er dårligere eller bedre enn A Little Life, har nok en ganske mye bedre sjanse til å bli med på leken.

      Omtaleskriving er skummelt. Og vanskelig. Er du rusten? Det er jeg. Men da er det jo bare å skrive mer. Practice makes perfect, er det ikke det de sier? Skriiiiiiiv!!!

      Kanskje du kan drive med lystlesing innenfor en del av målene? Ikke les Irving når du ikke har lyst. Men med litt googling finner du gjerne bøker du har veldig lyst til å lese innenfor en del av målene du har satt deg.. Alltid noe spennende på longlist, just saying..

      Det var en lidelse å vente på HP, kun gøy akkurat de dagene det faktisk kom ny bok, så jeg tror jeg venter til alle Piercene er kommet!

      • Haruhi July 19, 2015 at 12:13 pm #

        Jeg har faktisk lest fem 2015bøker, men de fire andre var fantasy og non-fiction. Selv har (hadde) jeg tenkt å lese Marilynne Robinsons Lila med bookerbriller, helt til det gikk opp for meg at den ble utgitt i fjor. Ellers har jeg levd i en fantasyboble, og aner ikke hvem/hva som har blitt gitt ut så langt i år.

        Teknisk sett burde det være enkelt å få til lystlesning innenfor målene – de er jo sykt vidde. I realiteten ser det ut til å bli vanskelig. Forøvrig holder jeg fast ved nytten av å lese bøker man ikke liker – noe av mine største favoritter trodde jeg at jeg skulle hate.

        (Jeg er ikke bare rusten når det kommer til omtaleskriving, jeg er en nybegynner – men, skal se om jeg får til noen samleinnlegg).

    • Haruhi July 19, 2015 at 12:01 pm #

      (Seriøst? Er dette noe som kommer med økende alder? Aldri vært med på dette før, skal vie sommeren til å forske på fenomenet.)

      I morgen drar jeg på hyttetur: verken tv eller eller netflix, burde være muligheter for å få lest noen sider (- det er verre med hvilke sider…). Legg forøvrig merk til hvor elegant jeg lot være å kommentere din (mangel på) tilstedeværelse. Det er godt å være tilbake, – men vi får se hvor lenge det varer.

      Fordelen med at du leser Red Rising på svensk (!!?!?), er at hvis du ikke liker den – kan jeg hardnakket hevde at det skyldes oversettelsen, slik at du MÅ lese nr. 2 også (det er tungvint å ha forelsket seg i 2’er i en serie, kjenner jeg). Synes forøvrig den svensk lesingen er mer banning enn ambivalensen til giganten.. selv om jeg blir nysgjerrig. Hva er det du er skeptisk til?

      • Ingalill July 26, 2015 at 9:41 am #

        Giant: Ikke egentlig skeptisk, bare mindre begeistret enn dere andre, og jeg undrer meg på om det bak frasene om at jeg ikke forstod, eller bare ble for overrasket over slutten (selv om den måtte være slik), er fordi jeg, på forhånd, ikke helt greide å kvitte meg med forventingene til Ishiguro – og hvilken bøker han skriver. Det er meget meget mulig.

        Bysten: Medfødt, men wasted on the young – som youth.

  6. elbakken July 20, 2015 at 12:43 pm #

    1. Så fint å se deg her igjen!
    2. Med den kjolen vinner du fineste-kjole-på-bokbloggertreffet-konkurransen som godeste Ingalill har annonsert glatt! (Og den fasongen kjoler ser aller best ut med 7 kilo ekstra, så løp og kjøp!)
    3. Min siste fullførte bok var The Martian, og jeg ble liggende oppe halve natta og lese i spenning, på tross av at jeg er enig med deg i flate karakterer og sliten sitcom følelse.
    Men i motsetning til Silje, var jeg stor MacGyver fan, så det kan forklare saken.
    4. Repeterer punkt 1 igjen🙂

    • Haruhi July 24, 2015 at 10:24 pm #

      Hei!🙂

      1. Det er deilig å være tilbake igjen også, har savnet bloggverden mer enn jeg trodde, nå gjelder det bare å holde koken.
      2. Tanken har slått meg. Hvis jeg stiller i Tardiskjole OG med blått hår, vill jeg ligge godt an til å bli tidenes første dobbeltvinner (best kjole, best hår).
      3. Mens jeg i likhet med Silje aldri har hatt sansen for (eller i det hele tatt sett en hel episode av) MacGyver :p

  7. Signe Braut July 20, 2015 at 5:26 pm #

    Hurra! Du er her!

    1. 7 kg kan framleis definerast som “trivselskg”.
    2. Du har lest mykje meir enn meg.
    3. Eg har kome mykje lenger i Candy Crush enn deg.
    4. Eg har med andre ord brukt tida svært godt.

    • Haruhi July 23, 2015 at 8:04 pm #

      Min første reaksjon på dette var ren misunnelse, før jeg gikk i forsvarsposisjon: når startet du å spille? Jeg har kun spilt noen måneder. Så det så.

      (Lvl 296 nå, hvor er du?)

      #bookswhatbooks

Leave a Reply

