Vinterstatistikk

7 Mar

17 bøker lest i løpet av januar/februar, har også jobbet 53 timer overtid, sett fire sesonger av Castle og sovet ca 10 timer pr. natt,  skjønner virkelig ikke hvordan regnestykket går opp (selv om det faktum at jeg har tilbragt 0 timer på trening ikke skader) men velger å ikke tenke noe videre over saken.

Bøkene

  1. Unnskyld – Ida Hegazi Høyer
  2. Her lå Tirpitz – Ingrid Storholmen (♥)
  3. Hekla myter – Eli Fossdal Vaage
  4. Fangirl – Rainbow Rowell 
  5. The Sense of an Ending – Julian Barnes (lyd)
  6. Spredning  – Nils-Øyvind Haagensen
  7. Manilahallen – Ruth Lillegraven  (♥)
  8. Bring Up the Bodies – Hilary Mantle
  9. The Walking Dead, Compendium 2 (The Walking Dead #49-96) – Robert Kirkman & Charlie Adlard
  10. The Rosie Effect – Graeme Simsion  (lyd)
  11. Daughter of Smoke & Bone (Daughter of Smoke & Bone #1) – Laini Taylor (kindle)
  12. Meg eier ingen – Åsa Linderborg
  13. Kjære – Linnéa Myhre
  14. Nothing: From Absolute Zero to Cosmic Oblivion – Amazing Insights into Nothingness – Jeremy Webb
  15. Dept. of Speculation – Jenny Offill (kindle) (♥)
  16. The Heart of the Matter – Graham Greene (lyd) (♥)
  17. There But For The – Ali Smith (kindle)

Kjønn

11 kvinner, 6 menn

Stjernedryss/ hjertebank

Jeg har veldig lyst til å trekke fram The Heart of the Matter som vinterens beste, men blir nødt til å nøye med med å si at jeg elsket 2/3 av boka ubetinget, og fremdeles jobber med å tilgi resten. Uansett den beste Greene boka jeg har lest (hørt) så langt. Ellers har jeg ingenting å si om at jeg ga hjerter til hele tre norske 2014bøker, (og det faktum at jeg leste to av dem etter at nomineringsprosessen for bokbloggprisen var over). Lover bot og bedring. Og trekker forøvrig fram Manillahallen som januars beste, og Dept. of Speculation som februars.

Land

Seks nordmenn, fem amerikanere, fire briter, en australier, en svenske

Måloppnåelse 

Vel. De originale (og helt ferske) målene + progresjon finnes her.

  1. 3 1001-bøker, Barnes, Greene og Smith
  2. 3 non-fiction (ja, jeg teller Kjære som non-fiction, please)
  3. 4 OTS
  4. 3 diktsamlinger, I’m on fire
  5. 0 internasjonale 2015-bøker
  6. 0 norske 2015-bøker
  7. 0 booker, begynner å gå opp for meg at jeg kanskje er i ferd med å grave min egen grav – i og med at halvparten av målene mine er veldig høstsentrerte
  8. 0 japansk
  9. 1 omtale, ha!

Leseplan for mars 

wpid-wp-1425763184548

9 Responses to “Vinterstatistikk”

  1. Ingalill March 12, 2015 at 8:49 am #

    Vet du, jeg har ikke lest ei eneste Graham Green bok, bare sett Hotel New Hampshire på film. Etter å ha studert hjertene dine, der jeg ser du muligens kunne presset ei bok eller 2 inn på kortlista, er dette hovedfølelsen – jeg må lese Green. Har en diger antologi + noen pbs, så hvor begynner man? Heart of the Matter? Antologier sucks forresten. Skal jeg lese den må jeg på bib. Hvem i disse dager gidder sitte med en meter høye mursteinssamlinger – sooo 90s.
    , og juhuuu, for at noen skriver færre omtaler enn meg…..

    (Er nå snart ferdig med the Unbreakable Kimmie
    – og har bare en ting å si. Really??)

    • Haruhi March 14, 2015 at 12:49 pm #

      – og hotellet er jo ikke skrevet av Greene en gang, – men, mener du virkelig at du ikke har leste noe av verken Irving eller Greene? Er i så fall dypt sjokkert. Ellers er The End of the Affair riktig plass og starte, selv om jeg, av en eller annen grunn, tror Greene er for stillestående for deg.

      (Ja, seriøst).

      • Ingalill March 14, 2015 at 3:04 pm #

        Jeg tenkte – Irving – hva har han med dette å gjøre??, og må bare innse at i mitt hodet er de samme mann, bortsett fra at jeg har lest Garp, og har denne enkeboka, og at jeg ser for Greene som en mer mannemann, med sigar i havana. Intet forsvar, ingentig å si, jeg er en elendig bokblogger, og tror jeg skal gå over til å bli bibliotekar, de har uansett mye mer goodwill i offentligheten, og er flinkere til alt – har jeg lest i avisen. Forskjellen på Irving og Green vet de sikkert også, og ikke minst at man staver grønn – med ekstra e. Fant en novellesamling på storytel. Kanskje jeg begynner der, hvis jeg ikke tar rådet ditt og leter fram den antologien

        (, men du har rett, stillestående er ikke min ting.)

        (Kimmie? REALLY???)

        • Haruhi March 14, 2015 at 5:13 pm #

          Knisfnis. Det beste er at jeg nesten måtte google Hotell New Hampshire, selv om jeg har lest den, bare for å være helt sikker på at det ikke var jeg som tullet. Ellers er Irving og Greene milevis unna hverandre, Irving er sprudlende, gal og skravlete mens Greene er sigarrøykende (jepp), gravalvorlig og skyldbetynget (hører jo selv at når jeg forsøker å beskrive ham, så høres han gørr ut – men jeg sverger at jeg elsker mannen like fult). De har masse Greene på audible, lest inn av Michael Kitchen (DCS Foyle). Balsam for ørene.

          (Kimmy er min nye helt).

        • Ingalill March 16, 2015 at 9:14 am #

          Stillestående, gravalvorlig og skyldbetynget, og gørr?
          Hadde det ikke vært for at du bedyrer å elske han fult, hadde jeg satt strek over hele mannen, men det er noe med ful loving som appellerer til meg. En slags rasende litterær kjærlighet mot vilje og vitende? Jeg må til bunns i dette.

  2. Mari March 17, 2015 at 7:29 pm #

    Flannery! Beste dama i universet.

    • Haruhi March 18, 2015 at 9:56 pm #

      Ja! Seriøst. Fatter ikke at det virkelig har gått TO år siden sist jeg leste noe av henne, vet ikke mitt eget beste.

  3. Mari June 21, 2015 at 8:43 pm #

    Gammelt innlegg, men pytt. Hvordan er egentlig “Bring Up the Bodies” sammenlignet med “Wolf Hall”? Jeg likte sistnevnte ganske godt, og har hatt førstnevnte i bokhylla i en evighet, men jeg har aldri orket å begynne på den (fordi den har så sinnsykt lange kapitler…). Nå er det imidlertid sommer, og jeg burde sikkert prøve å flytte bøker fra “dette vil jeg lese”-kategorien til “dette har jeg lest”-kategorien.

    • Haruhi June 27, 2015 at 5:22 pm #

      Jeg synes å huske Wolf Hall som hakket mer intens, men Bring Up the Bodies er for all del også veldig god. Kanskje litt seigere bare.

Leave a Reply

