Novemberstatistikk

14 Dec

7 bøker lest i løpet av november, kontra oktobers 12. En og alene fordi der Homeland kun ga meg lyst til filleriste Carrie, ga House of Cards meg lyst til å aldri se noe annet igjen og fikk meg til å tilbringe timesvis online i evig jakt på konspirasjonsteorier og hint.

Bøkene

  1. Blood River: The Terrifying Journey Through the Worlds Most Dangerous Country – Tim Butcher
  2. Best Served Cold – Joe Abercrombie (lyd)
  3. Tove Jansson: Arbeide og elske – Tuula Karjalainen (biblo)
  4. Tree and Leaf – J. R. R. Tolkien
  5. The Lowland – Jhumpa Lahiri (lyd)
  6. The Finkler Question – Howard Jacobson (kindle)
  7. The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde – Robert Louis Stevenson (kindle)

Kjønn

5 menn, 2 kvinner.

Stjernedryss/ hjertebank

Ingen bøker som er riktig når opp til hjertestatus. Noe overraskende er Jhumpa Lahiris The Lowland boka som kommer nærmest. Jeg trodde jeg hadde forlest meg på India/USA/India-bøker, men Lahiri klarte å tilføre noe ferskt for min del. Månedens dårligste (eller ihvertfall mest skuffende) var Best Served Cold jeg er i utgangspunktet blodfan av Abercrombie, men dette ble altfor forutsigbart. Hvis det ikke var for at jeg aldri avbryter lydbøker (jeg får meg ikke til å avbryte en prosess som er 100% passiv), hadde jeg nok gitt opp halvveis.

Ellers var The Finkler Question interessant, men ikke helt min kopp te: mye fordi jeg kjenner den jødiske kulturen alt for dårlig til å fang opp verken humor eller alvor. Tove Jansson biografien var superstødig og veldig klassisk, Tree and Leaf var akkurat passe nerdete (og fortjener et eget innlegg), mens Blood River både fascinerte og irriterte meg (en hvit manns reise gjennom Kongo, og hans forsøk på å ta et oppgjør med tidligere tiders kolonialisme – samtidig som han tar det som en selvfølge at lokalbefolkningen skal kaste alt de har i hendene for å hjelpe ham) og Jekyll/Hyde kun kjedet meg.

Land

Fem briter, en amerikaner og en finne.

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 1 1001bok,  Dr Jekyll and Mr Hyde
  2. 3 non-fiction
  3. 1 særdeles lettlest klassiker
  4. 1 fra fjorårets shortlist og en all-timer.
  5. Absolutt ingenting, har lyst til å ta Afrikapoeng for Blood River, men innser at det er uetisk
  6. Tree and Leaf og ca. 30 sider Silmarillion
  7. 1 fantasy (som gir 10/5, må virkelig kutte ut dette målet neste år)
  8. 0 Poe
  9. Tvert i mot

Planen for resten av året 

Det har gått opp for meg at det slettes ikke finnes 133 nr av Walking Dead men 22, ord kan ikke beskrive hvor skuffet jeg er. Man skulle tro at mangelen på levende døde frigjorde tid til å lese f.eks årsferske norske bøker, men virkningen har ikke innfunnet seg ennå.lucky-star-152-wide1050

 

 

 

 

 

15 Responses to “Novemberstatistikk”

  1. siljeblomst December 14, 2014 at 9:07 pm #

    Åh, House of Cards! Mannen min og jeg så alle episodene i sesong 2 iøpet av en helg!

  2. Silje Monsen Solsvik December 15, 2014 at 9:36 am #

    Jeg liker House of Cards, men synes ikke den er fantastisk, og blir mye mer hektet på Homeland. Godt at vi bare får en episode i uken egentlig, så man har tid til andre ting også:-) Skjønner at mange irriterer seg over Carrie, men jeg er uhildet fan av Claire Danes etter Angela/My So Called Life. Vet ikke hvilken sesong du er på, men sesong 4 er den beste siden sesong 1.

    • Haruhi December 17, 2014 at 6:44 pm #

      Har ikke startet på sesong fire ennå, venter på at den havner på Netflix. Kan ikke huske sist jeg så en tv-serie på tv, hørtes befriende ut med en epsiode i uka – kontra en og en sesong. Jeg har verken sansen for Carrie eller skuespilleren, men er die-hard-fan av Mandy Patinkin og kan leve en stund på det.

      • siljesols December 18, 2014 at 9:36 am #

        Mandy Patinkin og Quinn er gode grunner til å se Homeland til tross for at logikken brister litt for ofte. Det er få om noen andre serier som får meg til å bokstavelig talt sitte ytterst på stolen i spenning. Jeg ser også sjelden serier på TV, men både HBO Nordic og TV2 Sumo legger ut en og en episode. På førstnevnte kan du riktignok vente til alle episodene er sendt, men på Sumo fjernes de etterhvert.
        Jeg trodde at ferie fra studier betydde masse tid til lesing av bøker, men leselysten og bloggelysten forsvant omtrent samtidig som ferien kom. Her går det i Modern Family og testing av alle ulike typer marsipansjokolader:-)

        • Ingalill December 18, 2014 at 9:59 am #

          Anton Berg er best!
          (og Modern Family blir jeg aldri lei av, selv om Phil går meg på nervene)

  3. Mari December 15, 2014 at 6:40 pm #

    Åh, House of Cards er så, så bra! Jeg veit ikke om jeg er forelska i diverse karakterer, eller om jeg helst vil kvele dem.

    Din november ser ikke så verst ut, synes jeg. 7 bøker er i alle fall imponerende mot mine… 2. Det eneste som var bra med min lesenovember var vel at jeg leste Verdens Beste Diktsamling. Desember har dog vært bra. Sikkert fordi jeg egentlig burde gjort eksamensrelaterte ting.

    Kjipt at Jekyll&Hyde ikke fungerte for deg – jeg elsker den nesten like høyt som jeg elsker Flannery O’Connor.

    • Haruhi December 17, 2014 at 6:18 pm #

      Ja, House of Cards❤

      Nysgjerrig, hvilken diktsamling er det? Min desember ser dårlig ut så langt, ingen leselyst. Vil kun se 30 Rock, sove og spise sjokolade. Helst samtidig.

      Ja, trist med Jekyll&Hyde, tror at mye av problemet mitt ligger i alle gangene jeg har hørt historiene fra før av, – hadde så sterke oppfatninger fra før av, at jeg ikke helt klarte la historien stå på egne ben. Dårlig av meg.

      • Mari December 17, 2014 at 7:30 pm #

        “Crush” av Richard Siken. Ny favorittdiktsamling, ny favorittbok, ny favorittforfatter. Den er kroppslig og trist og voldsom og så, så rå, og inneholder strofer som “But damn if there isn’t anything sexier / than a slender boy with a handgun, / a fast car, a bottle of pills.”

        Sorry Ted Hughes og Sylvia Plath, men dere må skygge banen.

        • Haruhi December 18, 2014 at 3:50 pm #

          Åååh. Jeg burde virkelig lese mer poesi. Tipset noteres.

  4. Ingalill December 17, 2014 at 10:44 am #

    Homeland sesong 3?
    Jeg er på filleristingstadiet etter s2, og er nå usikker på om jeg i det hele tatt er istand til nummer 3, føler sterkt at serien gikk mot en naturlig slutt, ble selvfølgelig skuffet over denne naturlige slutten, men synes likevel det var svært merkelig at de startet opp igjen.

    Books: Hvordan er Finkler sammenliknet med J?
    Hvor blir det av biografiinnlegget ditt?
    Du vet vel at du har uavhentet premie? Tomalinbiografi eller en av mine favorittbøker from the past? Sistenevnte må dessverre tilsendes fysisk da den ikke finnes på kindle. Hårreisende at den ikke finnes på kindle.

    • Haruhi December 17, 2014 at 6:31 pm #

      Nå måtte jeg google for å finne slutten på sesong 2, og sier meg forsåvidt enig. Ennå mer utrolig er det at sesong 5 er i produksjon. Er stygt redd jeg kommer til å se resten når det dukker opp på netflix – men gruer meg allerede. Irriterer meg grenseløst, og blir så flau på vegne av karakterene at jeg spiller mobilspill simultant med tittinga.

      J er sykt mye bedre enn Finkler. Eller, passer meg bedre. Finkler er mye mer lett og ledig, mye mindre grubling og detektivarbeid – J er dypere men også mye morsommere. Fult mulig at dette er en ren smakssak.

      Prøver for harde livet, men kan virkelig ikke huske å ha vunnet – jeg har jo aldri publisert på riktig dato? Deler du ut bøker til alle, for å sikre videre deltagelse? Ønsker meg uansett Tomalin Dickens hvis jeg må velge (den er jo Hornbyapproved!).

      (Biografinnlegget kommer i morgen, har sett Hobbiten på kino og jobbet overtid).

      • Ingalill December 18, 2014 at 10:05 am #

        (kan jeg sende Dickens til bokbobleadressa i høyremargen?)

        Dementi:
        Etter du nevnte sesong 5 begynte det å skurre oppi hjernen min og jeg har nå kommet fram til at jeg har sett 3 sesonger Homeland, alle som ligger på norsk Netflix. Eller så s3 på Netflix, og de 2 første ukentlig samtidg med USA (ey, det var fordi netflix ikke hadde kommet ennå….). Jeg står ved filleristinga etter s2, men s3 var virkelig en tragedie, og jeg er fremdeles i sjokk at det blir en firer. Liker som Silje Danes dog, av helt samme grunner, ekstrem fangirling til Angela. Det du sa om en femmer makter jeg ikke ta inn.

        (Premiene blir trukket vilt vilkårlig opp av flosshatt etter hver runde og premieutdeleren kan ikke lastes for at de samme aldri vinner to ganger….)

        • Haruhi December 18, 2014 at 3:50 pm #

          Må mailadressen være den samme som kindlen er registrert på? I så fall går det ikke. Kan sende min ekte e-post til deg på facebook.

          Ah, ja, s3 gikk jo virkelig inn i en naturlig slutt. Nesten så jeg håper netfilx ikke legger ut de to siste, – havner de der kommer jeg jo til å se dem.

        • Ingalill December 18, 2014 at 5:15 pm #

          Tror du kan bruke hvilken email som helst men for å være på den sikre siden kan du jo sende over den ‘ordentlige’.

          (Jeg håper intenst jeg har mistet interessen før s4 kommer til netflix, det skjedde med både Madmen og Sons of Anarchy, det bør skje med Homeland også.)

  5. Lindis December 27, 2014 at 8:23 pm #

    Har fortsatt mange episoder igjen av House of Cards!😀 Yay! Var i DC i sommer, så det er litt ekstra spennende å se steder man har vært. Håper du har hatt en god lesedesember!

Leave a Reply

