Oktoberstatistikk

8 Nov

12 bøker lest i løpet av oktober. Har ingenting smart å si om verken vær eller trening.

Bøkene

  1. Americanah – Chimamanda Ngozi Adichie (lyd)
  2. The Walking Dead, Book One (#1-12) – Robert Kirkman/ Tony Moore/ Charlie Adlard/ Cliff Rathburn
  3. Not That Kind of Girl: A Young Woman Tells You What She’s “Learned” – Lena Dunham (lyd)
  4. J – Howard Jacobson (kindle)
  5. Bare Alberte – Cora Sandel
  6. The Bone Clocks – David Mitchell (kindle)
  7. Life of St. Anthony of Egypt – Athanasius of Alexandria (kindle)
  8. Goodbye Tsugumi – Banana  Yoshimoto
  9. Red Rising – Pierce Brown
  10. Frankenstein; or, The Modern Prometheus – Mary Shelleys (kindle)
  11. Mytenes mann:  J. R. R. Tolkien og hans forfatterskap – Nils Ivar Agøy
  12. Kaoshjerte – Lise Forfang Grimnes

Kjønn

5 menn, 7 menn.

Stjernedryss/ hjertebank

Ingen hjerter, fordi jeg var fristet til å gi for mange. Kan ikke ødelegge egen troverdighet med å faktisk like det jeg leser.  Månedens beste blir uansett Red Rising (mest fordi jeg ville risikere å fremstå som særdeles ensporet hvis jeg nok en gang trakk fram Cora Sandel), og litt fordi man ikke skal kimse av knakende god underholdning. Jeg gleder med til utgivelsen av nr. 2, på en måte jeg ikke har gledet meg til en nyutgivelse siden Harry Potters dager. #fangirl. Tatt i betraktning at jeg også likte Kaoshjerte, blir jeg nødt til å revurdere hele mitt forhold til ungdomsbøker. Slitsomt. (Forøvrig husker jeg, når jeg konsentrerer meg – at Red Rising var langt fra perfekt; treg start, forutsigbarhet, etc etc – men hva betyr det, når man lever seg så hardt inn at man glemmer å spise?).

Månedens (og kanskje årets) verste er Not That Kind of Girl. Selvsentret skvip fra ende til annen – som ikke blir bedre av at boka er lest inn av forfatteren selv; med skikkelig skolehøytlesningstemme. Helt forferdelig.  Ellers er Walking Dead like fantastisk, dog helt annerledes, i bokform som i tvform. Hadde sikkert lest ut alle 133 nummer (og intet annet). hvis det ikke var for det norske biblioteksvesenets manglende evne til å skaffe meg noe høyere enn nr. 21.

Land

Tre briter, tre amerikanere, tre nordmenn, en egypter, en nigerianer, en japaner. Fryktelig fredelig.

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 1 1001bok, Frankenstein 
  2. 3 non-fiction, det er godt å være tilbake
  3. 2 klassikere, Frankenstein og Alberte (som i grunn føles som urimelig billig klassikerkryss, men jeg tar alt jeg finner)
  4. 1 fra årets shortlist, som gir 3/6 og mål oppnådd. Nå mangler jeg bare 2 fra fjorårets shortlist, og 3 all-timere…
  5. 2 afrikansk (det gikk nettopp opp for meg at EGYPT LIGGER I AFRIKA = munkeboka gir afrikakryss! Hah!), og en asiatisk (som gir meg 6/6)
  6. 1 bok om Tolkien og 47 sider av Silmarilion, sakte men sikkert.
  7. 2 fantasy (som gir 9/5)
  8. 0 Poe

Planen for resten av året 

Jeg mangler nøyaktig 22 kryssgivende bøker for å hale i land årets lesemål (uten å ta høyde for eventuelle dobbel og trippelkryss). Teknisk sett fult oppnåelig, realistisk vanskeliggjort av at jeg ikke kan snike meg unna drøye 800 sider Poe og ca. 900 sider Tolkien.. Forøvrig håper jeg å få the Walking Dead til jul, – og leser i såfall ikke noe annet fra 24. desember og utover.

DSCF0508

Meg under et ni (?) etasjers boktårn. En våt drøm. Bortsett fra at de eneste ordene på engelsk på innsiden var: Hello Kitty 25th anniversary! Samt en, relativt nytteløs, oversikt over hva slags bøker som ble solgt i de forskjellige etasjene.

 

 

10 Responses to “Oktoberstatistikk”

  1. Lise November 8, 2014 at 11:48 pm #

    Altså. Jeg er 1/3 avgårde i Red Rising, og jeg KLARER IKKE Å BESTEMME meg om jeg liker den eller om jeg synes den er kjedelig. Det er mye egennavn og farger, og rare dingser og det er RART at han duden blir GULLMANN (Gold, jeg leser på engelsk) og jeg klarer ikke FORSTÅ at han var gift da han var 16 år og så moden, men det er jo en detalj, jeg er enig det, men jeg klarer liksom ikke HELT og gripes, men nå har han kommet til det Instituttet og det er jo litt gøy da og jeg klarer liksom ikke legge vekk boka heller, så jeg blir bare litt RAR av den boka akkurat nå.

    • Haruhi November 9, 2014 at 10:47 am #

      Jeg syntes også at den første tredjedelen (sånn ca), var kjedelig. Forutsigbar, og ikke helt troverdig. Gullforvandlingen var jeg sykt skeptisk til – jeg er skikkelig teamhobbit, og liker ikke at heltene mine skal forandre seg så drastisk ifht. til evner.

      Så kommer de til instituttet og alt blir bare mer og mer gøy, – og til slutt bare raser jeg videre og bent ut ignorerer alle småfeil og eventuelle logiske brister. Glemmer også at jeg ikke liker gullforvandlingen i utgangspunktet. Det blir spennende å se hva du synes når du ferdig.

  2. Ingalill November 9, 2014 at 2:50 pm #

    Jeg noterer meg (tusen takk) at du endelig er ferdig med Alberte, uten å røpe en eneste setning. Godt gjort! Er også nysgjerrig på hva du synes om J – lastet nettopp ned lydboka – kun fordi Andoh leser – hadde egentlig, inntil videre tenkt å hoppe over – og bare lese de lette bookerne som ingen likte. Like greit siden jeg startet med Fowler. Ingen grunn til å gjøre det vanskelig for seg selv, spesielt siden jeg fremdeles står fast i Flanagan. Må vel bare innse at den ikke er overfladisk nok. Dypt får jeg vente med til 2015.

    Ellers ramler jeg av hver gang jeg ser ordet hobbit. – og har defor glemt alt annet jeg skulle si, bortsett fra at jeg også skal lese Kaoshjertet – og gleder meg derfor stort over at du likte den – jeg har til nå vært livredd for at den skulle bli Odinsbarn på repeat, siden alle som elsket Odin også elsker Kaos. (Hører du Lise, stiv av skrekk.)

    (hvorfor står det Tower på bildet når det ikke er engelsk inni?)

    • Haruhi November 9, 2014 at 9:48 pm #

      (det spurte jeg meg selv, når jeg stod i åttende etasje (train books) – og ikke hadde funnet en eneste engelsk bok (fant forøvrig ikke en eneste engelsk bok i hele Tokyo – som forøvrig har en egen bruktbokbydel, med ca 180 bruktbokhandler (som jeg ikke stakk innom, sssssh))).

      Jeg ble faktisk veldig glad i J, den er overraskende morsom! Tror jeg er ganske alene om å like den da, – har ikke sett så mye positivt på nettet. Andoh og J høres umiddelbart ut som en rar kombo (men, – jeg klarer ikke å forestille meg Andoh uten afrikansk aksent), J på lydbok høres i grunn ikke så smart ut heller… Det er mye hinting og utrasjonering av informasjon. Flanagan har jeg også falt ut av, på type side 20. 2015 er året.

      Var livredd for å ikke like Kaos selv, planen min var å rett og slett late som om jeg aldri hadde lest den, hvis jeg skulle mislike. Jeg er forøvrig ikke riktig så begeistret som noen av de andre jeg har sett (Odins misjonærer), men ble revet med! Og imponert. Noe av cluet er at jeg opplever Kaos som en gjennomført god ungdomsbok, mens jeg egentlig følte at Odinsbarn var en dårlig voksenbok – som unnskyldte seg med å være en ungdomsbok. Or something like that.

  3. maribaa November 11, 2014 at 8:04 pm #

    Blir inspirert til litt flere bokmål en skal lese disse tre først, som er systemet mitt nå. Har ikke lest så mange av de du nevner, men kom meg gjennom Silmarilion ved siden av eksamenslesing ett år (skjønner ikke hvordan nå…), også elsker jeg Mary Shelly. Frankenstein er så dyster og kritiserer egentlig samfunnet den dag i dag. Lest The Last Man av henne? Anbefales:)

    • Haruhi November 12, 2014 at 5:31 pm #

      Silmarilion + eksamenslesning høres heftig ut. Har kun lest Frankenstein av Mary Shelly, – og var vel egentlig ikke kjempefan: fryktelig underholdende, men synes det etiske ble litt lettvint. Kanskje boka bærer preg av forfatterens unge alder? Tipset noteres.

  4. stjernekast November 12, 2014 at 9:48 pm #

    Jeg er over-ordentlig sjalu på at du har fått lest Mytenes mann: J. R. R. Tolkien og hans forfatterskap av Nils Ivar Agøy! Enn at jeg elsket Dunham-boka og du hatet den. Det er gøy.

    • Haruhi November 12, 2014 at 10:01 pm #

      Mytenes mann var veldig god! Lettlest og morsom. Også hadde den fokus på Tolkiens forfatterskap, og ikke på Tolkien som person. Deilig.

      Ja, gøy hvor ulikt man oppfatter bøker. Jeg skal snart gi meg i kast med en annen feministisk essay samling, Bad Feminist av Roxane Gay. Er spent.

  5. Silje - Så rart November 17, 2014 at 8:55 am #

    Red Rising står i hyllen min og frister meg mer enn noen andre bøker, men jeg skal jo konsentrere med om norske 2014-bøker og pensum ihvertfall en stund til dette året. Hvis den er treg i begynnelsen må jeg ihvertfall vente, da kan jeg lese Kaoshjerte istedenfor. Leste forresten en annen spennende ungdomsdystopi nettopp, Sigbjørn Mostu sin I morgen er alt mørkt, siden du er på ungdomsbok-kjøret mener jeg:-)

    • Haruhi November 22, 2014 at 8:40 pm #

      Noterer meg “I morgen er alt mørkt”, trenger i grunn tips til flere gode ungdomsbøker🙂

Leave a Reply

