Sensommerstatistikk

8 Oct

17 bøker lest i løpet av sensommeren. Like deler imponerende som forvirrende, kan ikke huske å ha lest noe særlig. 7/17 ren underholdningslitteratur og minst et par bøker jeg viste jeg ikke kom til å like, men leste allikevel. Sier meg like fult fornøyd; så lenge jeg har Cora Sandel i livet mitt kan jeg lese fryktelig mye trash før hjernen min atrofierer eller sjela mi dør. Og apropos trash, jeg har i et øyeblikk av galskap vært på bodyscanning – og kan konkludere med at fettprosenten min er så høy at det uansett ikke finnes håp for noe annet enn tidlig død, – følgelig ingen grunn til flere tafatte livsstilsendringer eller treningsforsøk. Jeg sletter alle kaloritelleappene og satser på livsglede i form av netflix og bukser med strikk i livet (og kanskje noen bøker).

Bøkene

  1. The Republic of Thieves (Gentleman Bastard #3) – Scott Lynch (kindle)
  2. Kill You Twice (Archie Sheridan & Gretchen Lowell #5) – Chelsea Cain (lyd)
  3. Suddenly, a Knock on the Door – Etgar Keret (kindle)
  4. Bli hvis du kan. Reis hvis du må – Helga Flatland  (♥)
  5. Alle vil hjem. Ingen vil tilbake – Helga Flatland (♥)
  6. Det finnes ingen helhet – Helga Flatland
  7. Store stygge dikt – Ruth Lillegraven (♥)
  8. Let Me Go (Archie Sheridan & Gretchen Lowell #6) – Chelsea Cain (lyd)
  9. Alberte og friheten – Cora Sandel (♥!)
  10. The Monk; A Romance – Matthew Gregory Lewis (kindle)
  11. The Girl on the Fridge – Etgar Keret (kindle)
  12. We Are All Completely Beside Ourselves – Karen Joy Fowler (lyd)
  13. Hyperbole and a Half: Unfortunate Situations, Flawed Coping Mechanisms, Mayhem, and Other Things That Happened – Allie Brosh (OTS)
  14. One Kick (Kick Lannigan #1) – Chelsea Cain (lyd)
  15. Innsjøen – Banana Yoshimoto (♥)
  16. How To Be Both – Ali Smith

Kjønn

5 menn, 12 kvinner. I 2015 vurderer jeg og, for første gang i mitt liv, gå aktivt inn for å lese flere menn.

Stjernedryss/ hjertebank

Cora Sandel er min nye heltinne, og nesten uansett hva som skjer i løpet av det neste halvåret kommer Alberte-bøkene til å være det beste jeg har lest i år. Jeg har satt hjerter bak Flatland-bøkene (som jeg slukte i løpet av en kort uke, uten å trekke pusten eller reflektere), fordi de grep så innmari hardt tak i meg når jeg leste dem. I ettertid har de bleknet. Jeg sitter igjen med småting som skuret, husker de svakere fortellerstemmene bedre enn de sterkeste, og husker generelt sett mindre enn jeg burde. Uansett, ekstremt gode – men kanskje best lest over et lenger tidsrom enn fem dager.

Store stygge dikt, var minst like god som Urd (og når jeg så Ruth Lillegraven etter utdelingen av årets bokbloggpris, ble jeg så starstruck at jeg ikke klarte å be om å få min utgave av Urd signert, jeg blir mer og mer fangirl,  og har så store forventninger til Manilahallen at jeg rett og slett ikke tør å lese den). Ellers vet jeg ikke hvordan jeg skal forklare at jeg nok en gang har hørt tre Cain bøker i løpet av en drøy måned, uten å bruke begrepet fangirl. – jeg vet jo ikke helt om jeg liker henne en gang (selv om One Kick gir meg håp for framtiden; håper bare hun klarer å gi slipp på serien før den blir like utvannet som Gretchen og co). Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal forklare at nesten alle sommerens hjerter har gått til norske kvinner, samtidig som jeg fremdeles beinhardt hevder at jeg ikke leser norsk litteratur.

Land

Seks amerikanske, fem norske (#wtf), to japanske, to israelske,  to britiske.

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 1 1001bok, The Monk
  2. 1 syltynn non-fiction.  Hyperbole and a Half 
  3. 2 klassikere, munken og Alberte
  4. 2 bøker fra årets shortlist
  5. 4 asiatiske (!), Murkami, Yoshimoto, Keret x 2.
  6. 0 Tolkien
  7. 1 fantasy
  8. 0 Poe
  9. En omtalerate på 1/17, er faktisk ekstremt høy – til meg å være. Anser meg selv som forbedret og totalrenovert.

07-11-12

 

Planer for oktober/resten av høsten 

Tolkien, bookerbøker og sør-amerikanere. Er også helt tom for lydbokheltinner (Gillian Flynn,  Chelsea Cain), og er redd jeg faktisk må begynne å høre på bøker jeg også kunne ha lest i papirform. Tanken skremmer meg mer enn den burde.

 

2 Responses to “Sensommerstatistikk”

  1. Ingalill October 8, 2014 at 1:47 pm #

    (Fortrenger som vanlig alle bøkene du leser som jeg aldri har hørt om
    , og går rett på det kjente og kjære)

    Enda mer enn det gleder meg at du liker Cora (alle gjør jo det) liker jeg at du leste og likte? The Monk, selv om Mathilda ikke fikk noe hjertet. Hvordan kunne du. Hun er jo både kvinne, munk og djevel – flere strenger og spille på har man ellers bare i vampyruniverser. Jeg krever redigering – eller ihvertfall detaljert dokumentering – nå som du er reformert og gjenoppstått.

    Det morer meg også som alltid at vi har motsatt fremgangsmåte når det gjelder lydbøkene – jeg kunne aldri funnet på å høre Cain på lyd – men asiatene uten tvil. Får se om det blir endring nå, til tross for advarsler om skuffende slutt og slett plott har jeg nå bestemt meg for å høre Gillian Flynn. Gleder meg gjør jeg og, har tro på at jeg kommer til å løpe som en vind med Gone Girl på øret.

    (fettprosentmåling – been there, done that, nekter å snakke mer om det)

    • Haruhi October 17, 2014 at 9:28 pm #

      Det går ikke an å ikke elske Cora. Jeg ble, dessverre, aldri helt fan av munken (begynte på boka når den ble lest i lesesirkelen, 2012?) og fullførte den først nå. Hadde det vært mer Mathilda/Ambrosio, og færre andre tråder, så skulle jeg elsket den av hele mitt hjerte. Likte fult, årets klassiker.

      Er helt sikker på at du med din thrillererfaring og lydbokoppmerksomhet, kommer til å se rett gjennom hele plottet i Gone Girl, kun fokusere på bristene – og kjede deg i hjel. Selv er jeg fan. Ser forøvrig at du er ferdig med Americanah – gleder meg til å høre hva du syntes.

      (har gått opp 4 kg etter fettprosentmålingen…det er hardt å være desillusjonert).

Leave a Reply

