Sommerstatistikk

11 Aug

14 bøker fordøyd i løpet av juni og juli. Null omtalte. Jeg kan ikke huske sist jeg hadde noe og si om en bok, utover den var jo god den eller helt grei. Selv direkte spørsmål er vanskelig, vil du virkelig plassere Owen Meany nest-nederst på Irvinglista di? (i min familie har vil alle Irvinglister, på min sitter Enke for et år øverst og Den fjerde hånden nederst, på min mors troner Owen Meany). Hvilken Holmes-bok synes du var best? Hvordan funket det å lese Mantel på norsk? Heldigvis finnes det også i bøkenes verden ting som kan måles, veies, telles.

Bøkene

  1. The Return of Sherlock Holmes – Sir Arthur Conan Doyle
  2. The Hound of the Baskervilles – Sir Arthur Conan Doyle
  3. Ulvetid – Hilary Mantel (OTS)
  4. The Valley of Fear – Sir Arthur Conan Doyle
  5. Pappaen og havet – Tove Jansson (OTS)
  6. His Last Bow – Sir Arthur Conan Doyle
  7. Norske sjømannstatoveringer – Tor Ola Svennevig/ Marit Sunnanå Aalrust/ Elin Hansson
  8. The Empress Dowager Cixi: The Concubine Who Launched Modern China – Jung Chang
  9. How To Be A Heroine: Or, what I’ve learned from reading too much – Samantha Ellis (kindle)
  10. A Prayer for Owen Meany – John Irving (lyd)
  11. Whispers Under Ground  – Ben Aaronovitch
  12. The Buddha in the Attic – Julie Otsuka
  13. When the Emperor was Divine – Julie Otsuka (kindle)
  14. Red Seas Under Red Skies  (Gentleman Bastards #2) – Scott Lynch (kindle) (OTS)

Kjønn

7 menn, 6 kvinner.

Stjernedryss/ hjertebank

Både Ulvetid og The Buddah in the Attic er like gode som alle hevder. Conan Doyle er seg selv lik, og jeg har ennå ikke klarte å bestemme meg for om jeg faktisk liker bøkene, eller bare er så forelsket i karakteren/fenomenet Holmes at jeg sluker det uansett.  Det er i alle fall over, og jeg vet ikke lenger hvordan jeg skal få roet ned abstinensens mens jeg venter på sesong fire. Tove Jansson skriver som alltid fantastisk, og Ben Aaronovitch får meg til å knise mer enn noen annen nålevende forfatter. Og Owen Meany er rett og slett den mest slitsomme boka jeg har lest på over et år.

Resten av bøkene var, uten unntak, helt greie.

Land

Syv britiske, fire amerikanske, en finsk, en norsk, en kinesisk,

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 2 1001bøker, Oweny Meany og Baskervill 
  2. 3 non-fiction
  3. 1 klassikere
  4. 0 bookerbøker
  5. 1 europeisk
  6. 0 Tolkien
  7. 2 fantasy
  8. 0 Poe (men 4 Conan Doyle)

 

Hva skal jeg  lese i august/september/resten av høsten og livet
Så lite som mulig.

 

11 Responses to “Sommerstatistikk”

  1. ellikken August 11, 2014 at 12:33 pm #

    Å ikke elske Owen Meany er jo rett og slett galskap. Nå ble jeg snurt!

    • Haruhi August 17, 2014 at 6:20 pm #

      Du og min mor!
      Eller, jeg har ennå ikke turte å fortelle henne at jeg ikke er fan. Jeg forsøkte å lese Owen Meany en gang tidligere også, men måtte avbryte. Min mor ble helt urimelig sint.

      Føler forøvrig at jeg burde blogge om boka – for å forklare hva det var jeg ikke likte. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal formulere meg.

  2. astridterese August 11, 2014 at 2:53 pm #

    Her var det mange fine bøker.🙂 Min Irving bok er nok Siste natt i Twisted River. Kanskje fordi det var den første jeg leste. I sommer leste jeg også Buddha på loftet, men på norsk da🙂

    • Haruhi August 17, 2014 at 6:20 pm #

      Siste natt i Twisted River er en av de få Irvingbøkene jeg ikke har lest ennå. Nå gleder jeg meg!

  3. Anne / Bokofilia August 11, 2014 at 7:29 pm #

    Min Irving-bok er også “Enke for et år.” Det var den første boka av forfatteren jeg leste, og den gjorde veldig inntrykk. Ellers likte jeg boka om Garp ganske godt. Når kommer det blogg-innlegg fra Japan-turen din?🙂

    • Haruhi August 17, 2014 at 6:21 pm #

      Japanblogging kommer (kanskje) når jeg endelig får overført bildene fra turen til pc’n, mangler en kabel – så bildene sitter foreløpig godt fast inni kameraet.

      Garps bok er nr 3. på min Irvingliste, tror jeg. Eller fire. Likte den i alle fall ganske godt jeg også.

  4. Synne September 8, 2014 at 12:30 pm #

    Så mye fin sommerlektyre! Jeg har også lest noen små Jansson-bøker og noen Sherlock Holmes-fortellinger i det siste, for det er så kjekt med litt kortere historier når man skal ha med seg lesestoffet på hyttetur, ut i Oslofjorden, opp på takterrassen, bort i parken… Kanskje jeg også bør skaffe meg en Kindle? Det virker utrolig praktisk, i hvert fall!

    • Haruhi September 11, 2014 at 6:42 pm #

      Ja, det er deilig med litt kortere stoff innimellom. Jansson er i grunn perefekt sommerlektyre. Kindle er veldig praktisk, men jeg har ennå ikke blitt helt komfortabel med å lese på den. Problemet oppstår når jeg skal gå tilbake og finne igjen avsnitt jeg likte, eller f.eks skrive en omtale. Veldig lite bla-vennlig.

      • Synne September 12, 2014 at 7:39 am #

        Det kan jeg forstå, det hadde jeg ikke tenkt på. Takk for svar!

  5. Knirk September 18, 2014 at 12:29 pm #

    Men hva syntes du om Lynch nr. to? Jeg har lest den første og likte veldig godt. Men alle sier liksom at nummer to er veldig mye dårligere. Derfor har jeg ikke lest den. Har ikke nummer tre også kommet nå?

    • Haruhi September 18, 2014 at 8:55 pm #

      Jeg synes nr. 2 var fryktelig mye dårligere enn nr. 1, hele boka var bare veldig opptatt av å være en piratbok – mye beskrivelser, lite action. Eller, lite meningsfylt action. Har helt ærlig glemt mesteparten av boka allerede (aldri et godt tegn).

      Nr. 3 synes jeg derimot var (nesten) på høyde med nr. 1. Selv om jeg ser at mange på internett er uenige med meg. Skal i alle fall lese nr. 4 også når den kommer. Lurer på om den også skulle komme i løpet av året, men er litt usikker.

Leave a Reply

