Vårstatistikk

13 May

Tiden flyr, og det eneste som er lavere enn leselysten er blogglysten. 15 bøker ble fortært i løpet av april og mai, mye tvang, lite glede – og inderlig lite å meddele. Men min lojalitet til statistikken er for sterk til å droppe hele innlegget. Heller uengasjert enn udokumentert.

Bøkene

  1. The Night Season (Archie Sheridan & Gretchen Lowell #4) – Chelsea Cain (lyd)
  2. The Adventures of  Sherlock Holmes – Sir Arthur Conan Doyle
  3. Sjiraffens hals – Judith Schalansky
  4. The Rosie Project – Graeme Simsion (lyd) (♥)
  5. Rett vest: Cap Cod til Big Sur – Morten A. Strøksnes (♥)
  6. We Need New Names – NoViolet Bulawayo (kindle)
  7. Beauty Queens – Libba Bray (lyd)
  8. The Memoirs of Sherlock Holmes – Sir Arthur Conan Doyle
  9. Hvordan snakke om bøker du ikke har lest? – Pierre Bayard
  10. Arrow of God – Chinua Achebe.
  11. Walking on Glass – Iain Banks.
  12. An Artist of the Floating World – Kazuo Ishiguro (kindle)
  13. Wuthering Heights – Emily Brontë (lyd)
  14. Moon Over Soho – Ben Aaronovitch
  15. The Comfort of Strangers – Ian McEwan (kindle)

Kjønn

5 kvinner, 10 menn.

Stjernedryss/ hjertebank 

Vårens beste blir Rett vest: Cap Cod til Big Sur, Strøksnes er helt på høyde med seg selv, og kommer alltid til å ha en plass i hjertet mitt. Ellers er både Ishiguro og Achebe verdt tiden de tar å lese, og vel så det, mens verken McEwan eller Banks var så gode som jeg vet at de kan være. Forøvrig traff The Rosie Project traff meg veldig hardt på et dypt personlig og veldig tenåringsaktig plan, og Wuthering Heights hadde overraskende høy underholdningsfaktor og var helt fantastisk innlest av Chief Superintendent Foyle Michael Kitchen.

Ellers har jeg effektivt fortrengt all middelmådigheten, og skjønner fremdeles ikke hvorfor jeg ikke har lagt fra meg Conan Doyle.

Land

7 briter, 2 amerikanere, en australier,  en tysker, en franskmann, en nordmann, en nigerianer og en zimbabwer (?).

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 4 1001bøker, Arrow of God, Wuthering Heights, the Comfort of Strangers og An Artist of the Floating World 
  2. 2 non-fiction
  3. 1 vaskeekte klassiker.
  4. 3 bookerbøker (1 fra 2013 We Need New Names, og 2 eldre Comfort of Strangers, An Artist of the Floating World)
  5. 2 afrikansk, 2 europeiske
  6. 0 Tolkien
  7. 1 fantasy
  8. 0 Poe/ men 2 Conan Doyle, – for hver måned som går kjenner jeg mer og mer på lysten til å snikinnføre Holmes som 2014mål.
  9. All time low. Intet omtalt, ingenting i kladd, ingen planer, intet håp. Den originale planen var å legge ned hele bloggen hvis jeg ikke skjerpet meg innen juni, – jeg begynner å få dårlig tid.

Mai/juni/resten av sommeren

Jeg har begynt å sykle til jobb, og følgelig mistet min daglig dose lydbok til fordel for halvannen time gratis trim/tortur. I tillegg sitter jeg fast midt inni en 26timers versjon av (den uendelig kjedsommelige) A Prayer For Owen Meany, og øyner lite håp om å noensinne bli ferdig. Min eneste sjanse for å  nå 2014målene (hysterisk tvangslyting til klassikere/1001books) har derfor gått tapt, og jeg går resten av året i møte med lave skuldre og ingen forventninger. Nå skal jeg bruke sommeren på å lese bøker jeg faktisk liker (men først må jeg bruke resten av mai på å finne ut hva jeg faktisk liker, enn så lenge holder jeg meg til Vikings og Girls og tenker i mitt stille sinn at jeg vet jo faen meg ikke hva slags tvserier jeg liker engang, hvordan skal jeg noensinne finne ut hva slags bøker jeg liker?).

 

15 Responses to “Vårstatistikk”

  1. monika May 13, 2014 at 9:29 pm #

    Takk for at du minner meg på alle bøkene jeg ikke har lest. Du har lest mer enn det jeg har, men jeg har derimot sett hele Dawson’s Creek. Ikke at det er noe å skryte av.

    • Haruhi May 14, 2014 at 6:29 pm #

      Selv jobber jeg meg gjennom Buffy – usikker på om det er så mye bedre. Akk, hvor mye man hadde få lest ut tv (- eller netflix)..

  2. Ingalill May 14, 2014 at 8:34 am #

    Først. Jeg har sett hele Goodwife, nesten, ville vært ferdig igår hvis det ikke var for at internettforbindelsen min igjen såvidt er brukbar til kommentarskriving. Jeg ønsker meg lekre drakter og lange ben. Sukk. Før det How I met your mother – tom season7. Ikke engasjert nok til at jeg gidder anstrenge meg ekstra for de siste 2 (eller 3?).
    Jeg har også sett halve sesong 2 på girls – og hele Hele Norge baker.
    Dette er selvfølgelig dypt hemmelig og kan ikke brukes som forklaring på hvorfor det har tatt meg 1 mnd og lese 25s i Alberte og Jakob.
    ( og Monika – Dawsons Creek? mnuhauahah)

    Mente du forresten 15 bøker i mars/april? Eller har du kommet til 15 allerede og gitt opp resten av mai. Hvis førstenevnte – slo du meg med ei bok – og flere kryss. – som er sjokkerende i seg selv, med tanke på hvor tvangsmessige pliktoppfyllende jeg har vært. 4 1001?? Det er overmenneskelig.

    Jeg noterer hjerte til Strøksnes – heldigvis opptur siden Kongo, og et til til feelgood?. Har notert meg at flere har likt denne Rosieboka, men hadde egentlig forkastet den som prioritering. Hmp. Bortsett fra Bronte, har jeg kun lest Bayard av de du nevnte. Jeg sier har lest itråd med bokas budskap, kom bare halveis og husker kun bibliotekaren som ikke leste bøker – men føler meg likevel istand til å snakke om den på fornuftig vis.
    Det var vel poenget? Var det ikke det Krøger sa om Luremus? Hun hadde garantert trodd at hun kunne Bayard-ere seg igjennom den skandalen.

    Jeg krever at du begynner å skrive omtaler igjen.
    Hvordan skal jeg ellers få noe grep om alt det merkelige du leser.
    Sjiraffhalser? Beautyquuens?
    Et folkekrav!

    • Haruhi May 14, 2014 at 7:19 pm #

      Jeg har sett 8 sesonger HIMYM, og kommer til å se nr. 9 når den havner på netflix. Fordi clossure er viktig. Har aldri hørt om Goodwife. Halve sesong 2, og nul sesong 1? Dristig.

      15 bøker mars/april, rett skal være rett (sålangt i mai: 1 fullført). Det er utrolig hvor mye lettere det er å skaffe seg kryss når man egentlig ikke har leselyst, – kryss eller smågodt, alt er gråstein. Det er ingenting annet enn den bibliotekaren å huske fra Bayard-boka, tull og ball og ikke noe for en trofast tvangsleser. Roise er ren feelgood, og traff akkurat der den skulle – spare den til en skikkelig regnfylt løpeperiode.

      (Julies bokbabbel har omtalt både sjiraffen og beautyquuensa, – sådetså).

      Jeg leser type fem sider i uka, men kan like fult med hånda på hjertet si at jeg elsker Cora og Alberte (og Jakob).

      • Ingalill May 18, 2014 at 8:28 am #

        Altså: Jeg har sett sesong 1 av Girls, men det er lenge siden, da den var ny – kommer også til å se resten men ble distrahert av Goodwife – som btw er en advokatserie, en mer konservativ, moderne variant av Ally McBeal (som du nok er altfor ung til å huske, prøvde meg på en episode for en tid tilbake og ble sjokkert over hvor gammeldags den virket – som om 90-tallet er 100år siden og IKKE igår.)

        Er nå på side 30 i Alberte og Jakob.

  3. labben May 16, 2014 at 8:30 pm #

    Woohoo, bloggpress funker! Pga ferie er jeg litt treg, men i morgen er det hjem igjen til Bergen, buekorps og mer omfattende bokboblekommentering. Med andre ord: fortsettelse følger. Måtte bare kjapt uttrykke min begeistring for at du blogger igjen😀

  4. Anne / Bokofilia May 18, 2014 at 8:14 pm #

    Uff, de fasene hvor ikke noe lesestoff faller i smak er forferdelig! I en sånn situasjon tror jeg ikke akkurat Irving-boka vil nøre oppunder entusiasmen din. Jeg kan ikke annet enn å anbefale deg å lese bøker du har likt på nytt. Ingenting gir lavere skuldre.

    Du må i alle fall ikke finne på å legge ned bloggen! Et statistikk-innlegg i ny og ne holder lenge her🙂 Og så er det jo bokbloggertreff! Du kommer vel?

    • Haruhi May 19, 2014 at 5:07 pm #

      Nei, Irving gjør meg ingen tjenester nå. Kjenner allikevel at jeg er for sta til å gi opp, er tross alt lydbok. Skrur den på når jeg går inn på bussen, og av når jeg går ut. Sakte men sikkert. Hm, lese noe gammelt på nytt ikke dumt. Kjenner det kunne ha gjort seg med Selma Lagerlöf.

      Bokbloggtreffet ja, akk. Foreløpig har jeg arbeidshelg. Skal gjøre et tappert forsøk på å få byttet den bort, men det er ofte overraskende vanskelig.

  5. labben May 19, 2014 at 12:38 pm #

    Hva med å skrive en omtale av en bok du aldri har lest? Det blir nesten det samme som å snakke om bøker du aldri har lest, noe jeg går ut i fra at du har lært deg siden du har lest boken til Bayard. Så kan du vente i spenning på om folk oppdager det eller ikke og deretter skrive et innlegg om hvor lettlurte folk er. Vips så har du to blogginnlegg uten å måtte skrive tradisjonelle bokanmeldelser.

    På listen din var det i grunn litt for mange påminnelser om hva jeg enda ikke har lest. Jeg har ikke lest Achebe selv om han fikk bli med på ferie, det er lenge siden jeg leste Ishiguro og McEwan sist og jeg har heller ikke fått lest Banks eller Aaronovitch. Jeg har skjønt at jeg må være nøye når jeg velger meg bøker av McEwan, og jeg kan kanskje begynne med en annen av Banks. Både du og Ellikken har vel anbefalt flere.

    Jeg har derimot lest We Need New Names og Wuthering Heights og ingen av dem kan sies å ha vært noe høydepunkt for meg. Jeg synes ikke førstnevnte fortjente en plass på Bookerprisens longlist, for ikke å snakke om shortlist, og det beste jeg kan si om sistnevnte var at jeg likte språket og beskrivelsene i boken. Historien derimot…

    “5 kvinner og 10 menn”: 1/3 kvinner er ikke så verst egentlig. Jeg er på 3 av 17 for hele året. Snart 3 av 18. Og hvis jeg følger den miniplanen jeg har for videre lesing så blir det snart 3 av 20. Jeg må virkelig gå inn for det hvis jeg skal lese kvinnelige forfattere. Kanskje jeg gjør opp for det ved å rose Jane Gardam (og muligens også Nancy Mitford senere) opp i skyene i senere innlegg.

    Jeg synes du bør dumpe Owen Meany, innføre Holmes som eget mål for 2014 (trenger ikke å snike det inn selv om vi er kommet langt uti året, blir jo bare desto mer imponerende om du har laget deg et ekstra mål og fullført på kortere tid enn de andre målene), og komme i gang med Tolkien-lesning.

    • Haruhi May 19, 2014 at 5:12 pm #

      Jeg lærte ikke så mye av Baynard, – eller, jeg tok lærdommen veldig raskt, og skumleste 3/4 av boka – husker ingenting, men kan hvis jeg må, late som noe helt annet. Tenker jeg lett skulle ha klart å skrive en omtale av en bok jeg ikke hadde lest – starter i det små og sniker inn en juksebok i neste statistikk. Sjokoladekake til den som gjetter hvilken.

      Denne var ikke av McEwan sine dårligste, – men den ble litt for stiv og skoleflink til at den nådde helt opp (til f.eks The Cement Garden). Håper du leser Banks! Crow Road eller The Wasp Factory.

      Hm, ja, jeg burde nok droppe Meany (som jeg forøvrig har avbrutt ikke en, men to ganger tidligere). ER det lov til å innføre mål midt i året? Virkelig? Nekter å tro på det. Sikker på at den uskrevne bokbloggkodeksen strengt forbyr det.

  6. stjernekast May 20, 2014 at 5:09 pm #

    Jøss som du leser. Inspirerende, som vanlig! Jeg tvangsleser, og på en fantastisk dag leser jeg 40 sider, hoho…

    • Haruhi May 27, 2014 at 8:28 pm #

      Tror jeg må fortsette med to-i-en statistikker altså, – alt ser jo så mye mer imponerende ut.
      🙂

  7. Mari May 27, 2014 at 5:03 pm #

    Yay, ny statistikk! Jeg blir alltid imponert over hvor mye du får lest, jeg rekker jo nesten bare å lese noen tegneseriehefter. Hvordan var egentlig Beauty Queens? Jeg leste nylig bra ting om den i en artikkel om feministiske YA-dystopier (eller noe sånt), men sånn umiddelbart ser den ikke akkurat ut som min greie.

    Håper for øvrig at du ikke ender opp med å legge ned bloggen (selv om jeg forstår impulsen!), sporadiske statistikker er interessant det også.

    • Haruhi May 27, 2014 at 8:27 pm #

      Ja, et sted må man jo uansett skrive ned statistikken – så hvorfor ikke på internett?

      Beauty Queens, hm. Jeg likte den egentlig ganske godt. Syntes først og fremst den fungerte som god underholdning, jeg lo, jeg ble engasjert, og jeg heide på jentene. Når det kommer til det feministiske budskapet synes jeg kanskje det var smørt på litt vel tykt, – men med tanke på at det er YA… 15-årige Haruhi ville nok ha elsket den.

Leave a Reply

