Februarstatistikk

8 Mar

Åtte bøker lest i februar, nøyaktig en bok mer enn i januar (men skuffende nok 78 sider mindre). En ny favoritt, mye ambivalens, grei tidtrøyte og dårlig kryssuttelling. Ellers er treningslysten generelt sett høyere enn leselysten, og jeg er seriøst redd for hvordan det skal gå på lang sikt. Flat mage og tomt hode? Grøss.

Bøkene

  1.  A Study in Scarlet – Sir Arthur Conan Doyle
  2. Jenny – Sigrid Undset (♥)
  3. David Golder – Irène Némirovsky 
  4. The Sign of the Four – Sir Arthur Conan Doyle
  5. The Rivers of London – Ben Aaronovitch (lyd)
  6. Hett blod – Irène Némirovsky 
  7. Odinsbarn (Ravneringene #1) – Siri Pettersen
  8. The Talented Mr. Ripley – Patricia Highsmith (lyd)

Kjønn

4 kvinner, 2 menn.

Stjernedryss/ hjertebank 

Månedens beste er uten tvil Jenny, som nok er den eneste boka jeg fremdeles kommer til å huske på samme tid neste år.

Begge  Holmes-bøkene var overraskende lettleste og underholdende. Bonuspoeng for små øyeblikk av dybde; Holmes og kokainen og Watson og pekefingeren. Ellers er den godeste Sherlock stort sett mykere i kantene, høfligere og mer sosialt smidig enn jeg er vant med, selv om hele junkiegreia er mer overbevisende i bok enn på skjerm.

The Rivers of London slo ikke helt ann. I utgangspunktet en herlig blanding av urban fantasy og klassiske politikrim: alle ingrediensene på plass, men tempo er litt for sakte til at det blir god krim og det blir litt for mye magiforklaring (jeg trenger å ikke vite hvordan det fungerer, det holder at det gjør det) til at jeg synes det fungerer som fantasy. Tror kanskje lydbokformatet ødela en del for meg, på tross av strålende innlesning av Kobna Holdbrook-Smith, går det litt for fort og jeg går glipp av detaljer som er viktig for krimdelen av plottet og jeg sliter med å få med meg alt som sies når han kjører på med full nigeriansk aksent.

Odinsbarn var også en skuffelse. Jeg forventet, selv om jeg burde ha vist bedre, en ny Song for Eirabu, men fant ikke noe annet enn en helt ok fantasydebut som burde ha vært strammet inn og vasket litt bedre før den ble trykt. Drøye to uker etter endte lesning husker jeg ikke lenger nøyaktig hva det var som irriterte meg – men jeg husker heller ikke hva det var som engasjerte. Grei underholdning, og jeg kommer til å lese nr. 2 – men jeg håper ikke den stikker av med bokbloggprisen. Forøvrig føltes det fundamentalt feil å lese fantasy på bokmål, men jeg innser at det ikke er Pettersen sin feil.

Némirovsky stiller jeg meg ambivalent til, jeg får ikke stjerner i øynene: men leste tross alt to bøker på rappen, og har to til klare i hylla. Det er noe jeg liker veldig godt, selv om jeg ikke helt klarer å sette fingeren på det, noe litt uforløst: en følelse av at dama kan bedre. Det er kaldt, velskrevet og finurlig – men ikke så veldig engasjerende. David Golder slår Hett blod selv om den siste er beste komponerte, fordi jeg finner hele Self-hating Jew greia så himla fascinerende.

The Talented Mr. Ripley var god underholdning og et billig 1001kryss. Jeg kommer ikke til å lese resten av serien eller noe annet av Highsmith (men innrømmer glatt at jeg hadde gjort det hvis resten stod på 1001lista).

Land

Tre erkebritiske, to franske, to norske, en amerikansk.

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 1 1001bok, The Talented Mr. Ripley 
  2. 0 non-fiction, sjokkerende nok.
  3. 0 klassikere? 1? 2? You tell me. Definisjoner er noe herk.
  4. Ingen bookerrelaterte
  5. 2 europeiske
  6. 0 Tolkien 
  7. 2 fantasy (hadde det vært krimkryss jeg jaktet på hadde jeg ikke nølt med å kategorisere Rivers of London som krim, men siden det nå en gang er fantasy som gir poeng..)
  8. 0 Poe
  9. Det går bare dårligere og dårligere, jeg har fremdeles tre og en halv januaromtale lagret som utkast, og bare tanken på å skulle omtale noe fra februar også er overveldende. Dere går uansett ikke glipp av noe: Odinsbarn, Rivers of London og Némirovsky x 2 er så utførlig omtalt allerede at jeg føler jeg kan stå over med god samvittighet. Og om Sherlock Holmes og Mr. Ripley har jeg bare dette ene, og ganske skambelagte, å si: tvversjonen er bedre.

Mars

I løpet av mars skal jeg lese ut Empress Dowager Cixi (asiakryss, non-fictionkryss), og fullføre en Holmes-bok til. Lese We Need New Names av NoViolet Bulawayos (afrikakryss, bookerkryss), som jeg dessverre ikke har troa på at skal være noe annet en lettlest og forutsigbar, i forbindelse med Clementines Man Booker Readalong. I tillegg skal jeg lese  Arrow of God (afrikakryss,1001kryss) av Chinua Achebe i forbindelses med Bjørgs bokhyllelesning – og føler at jeg burde klare å skvise inn en dobbeltkryssgivende Afrikabok til når jeg først er i gang. Kanskje noe av Coetzee. I tillegg går jeg med en liten drøm om å starte rereading av Harry Potter, men tenker at jeg i så fall må slutte å trene for å få tid, og vet ikke om det er verdt det.

18 Responses to “Februarstatistikk”

  1. siljeblomst March 8, 2014 at 10:38 am #

    Åtte bøker på 28 dager – high five🙂. Jenny skal jeg lese, for det var den som sto i hylla mi. Og jeg synes den bør gi klassikerkryss, det er vel en norsk klassiker?
    Synd at ikke Odinsbarn falt i smak.

    • Haruhi March 9, 2014 at 9:18 pm #

      High five!

      Gleder meg til å høre hva du synes om Jenny. Og, ja, jeg vurderer å ta kryss for den – men er litt usikker. Er ennå mer usikker på Holmes/Doyle, – steingammelt og velkjent, men er usikker på om alle verkene hans verdig klassikerestatus eller bare de mer kjente. Takke meg til lister.

      • siljeblomst March 9, 2014 at 9:30 pm #

        A study in scarlet må vel regnes som en av de kjente?

        • Haruhi March 9, 2014 at 9:36 pm #

          Ja, det tenker egentlig jeg også. At den og Baskerville må telles, men kanskje ikke resten.

        • siljeblomst March 9, 2014 at 9:44 pm #

          Det høres logisk ut🙂. Jeg ga meg selv klassikerkryss for Franny and Zooey av Salinger, selv om jeg er usikker på om den egentlig kan regnes som det. Men den er jo anerkjent – og det er SALINGER ♥.

      • siljeblomst March 9, 2014 at 9:32 pm #

        Men jeg synes også det er vanskelig å vurdere hvilke eldre bøker som regnes som klassikere og hvilke som bare er eldre. Lister er til god hjelp🙂

        • Haruhi March 9, 2014 at 9:38 pm #

          Ja, tror jeg må google litt. (Selv om jeg til syvende og sist kommer til å telle rubbel og bit, bare for å komme i mål, all tvil og restriksjoner forsvinner i oktober).

        • siljeblomst March 9, 2014 at 9:44 pm #

          He he🙂

  2. Elida March 8, 2014 at 5:39 pm #

    I klassikerutfordringa eg følger frå over there, må boka vera minst 50 år for å få definisjonen som klassiker. I dette årets tilfelle må boka vera skrevet i 1964 eller tidlegare:-)

    Eg har ingen tru på at du finner Bulawayos bok som lettlest og forutsigbar. Eg kunne fint lest den på ei vekes tid, men med inntrykka eg fekk tok det ein månad å få den ferdig. Eg las den ferdig kvelden før vinnaren vart annonsert, og håpte til siste slutt at den skulle vinne. Ser fram til å høyre kva du syns:-)

    • Haruhi March 9, 2014 at 9:21 pm #

      Hm, jo, er for så vidt enig i tidsgrensa, men føler jeg trenger flere kriterier. Det holder jo ikke å være gammel. Synes det er vanskelig å vurderer, spesielt ifht. til f.eks Holmes-bøkene, Dolye sitt forfatterskap som sådann har jo oppnådd en slags klassikerstatus – men jeg er usikker på om alle de enkeltstående bøkene egentlig bør godkjennes.

      Jeg husker at både du og Linn var svært begistret for We Need New Names, og egentlig litt usikker på hvorfor jeg er så skeptisk. Men det blir fint å gå inn med litt lave forventninger for en gangs skyld, rom for mye positiv overraskelse!🙂

  3. Ingalill March 8, 2014 at 6:41 pm #

    Gjengjeld for telledramaet!
    Hva er gjenglesing – og må det inkludere Harry Potter?
    De mest fascinerende scenarioer utspiller seg i for mitt indre øyet. (dobbel knis)

    Jeg måtte også tenke langt og lenge på om jeg ikke på dette stadiumet i livet stiller meg til valget flat mage-tom hjerne. ’tis a shame, shame, shame – at det ser ut til at man må velge – og at valget ikke er klokkerent – tomme hjerner har jo også glede av bøker. Montro om ikke leserlivet mitt hadde blitt bedre med tom hjerne – løperlivet hadde ihvertfall garantert blitt lettere med flat mage – resten lar jeg stå åpent……

    Fryder meg intenst over at du er igang med ny Strøksnes – om du skal skrive bare en omtale til i år – spar den til du er ferdig med Morten. Jeg trenger å vite om den er bra – eller om det er Kongo på nytt. Rosie-boka er jeg også nysgjerring på.

    Er det feil at jeg blir glad over at du hverken er storbegeistret for Irene eller Odin? Begge deler er bøker ulest av meg. Irene hadde jeg kryss på ifjor uten at det hjalp det minste og Odin er jeg redd for jeg kommer til å elske mot min vilje. I troverdighetens navn burde jeg elske den – det tar seg vitterlige ikke ut å være den som slakter hele bb-kortlista. En til og det kommer til å se ut som jeg gjør det med vilje – for å gjøre meg sær og interessant. Sukk! Men godt jobba og fremad mars(j). Jeg anbefaler Evighetsfjord og Amelia – begge om gud, hav og kjønn.

    • Haruhi March 9, 2014 at 9:35 pm #

      Oi shit. Straffen for å påpeke fillefeil hos andre, uten å umiddelbart korrekturlese. Ekstraflaut at feilen min var grovere. (Legg også merke til hvordan jeg fikk så staveangst at jeg endte opp med engelsk). Gjenglesning høres forresten ganske koselig ut. Samlesning for ung mennesker.

      Samme hvor mye jeg offisielt grøsser, er jeg egentlig kanskje fornøyd med tanken på flat mage og lettfordøyelige lydbøker resten av livet. Sleng på en ok rumpe og jeg skal aldri klage igjen. Roise-boka passer ganske godt inn i denne nye livsplanen. Jeg liker det! Forøvrig er jeg halvveis i Strøksnesboka og kan allerede si Mexico > USA > Kongo. (Og det er alltid lov til å glede seg over at andre ikke liker).

      Du MÅ jo lese Odinsbarn, og det før det er for sent og alle har elsket den før du får sagt ditt. Hele bokbloggnorge venter i spenning. Forøvrig kommer du jo til å elske Urd, og slik redde din egen ære – .

      Amelia gir klassikerkryss og noteres. Profetene spares til senere.

      • Ingalill March 10, 2014 at 9:04 am #

        Det er en ond sirkel av straff og skam dette – og jeg som skulle flire høyt fra hesten om at fru.Skram nå slettes ikke het Amelia – bare for å oppdage at skampletten hadde sin opprinnelse hos meg. Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt leser gjennom egne kommentarer er for å se – og gremmes over hvor mange og/å feil jeg slapp unna med denne gangen. Når skal google/wordrpess forstå at det finnes de blant oss som har raske tastefingre og treg hjerne ( + flat mage) i sterkt behov for stadige edit-ing muligheter – OGSÅ I KOMMENTARFELT! Rant slutt.
        (Jeg lo høyt til rereading – hvor mange g-er GjengGlesninG ,er sannelig like vanskelig som hvor mange n-er i unnskyld. Har nå prøvd de fleste varianter – man vet jo at det ikker 4 – lizm.)

        Jeg skal lese Odin selv om jeg kommer til å bli sistemann ut, utover det håper jeg at, i det meget lite trolige fall at jeg misliker, både du og kultursnobben har skrevet først – slik at jeg kan berge meg på at alt er sagt – også på den negative siden. Liker jeg den er problemet løst – alt er sagt – det var vel også din unskyldning?

        • Haruhi March 12, 2014 at 10:35 am #

          Åh – nå fikk jeg uendelig lyst til å redigere min kommentar, og bare JEG vet at hun het Amalie /aner ikke hva DU snakker om. Men innser at du nok er for smart til å gå på limpinnen (forøvrig flaut at jeg måtte goolge henne for å finne ut hva hun faktisk het, tenkte lenge at det måtte være Amalia eller kanskje til og med Agnetha).

          Også på listen over flaue ting: at jeg først nå kommer på at jeg kunne skrevet “lese på nytt” og unngått alle skrivefeilfellene.

          Min unnskyldning er nesten alltid at alt allerede er sagt, og når jeg en sjelden gang leser noe ingen andre har lest – så unnskylder jeg meg med at boka uansett er for smal/teit/sær/ukjent til at noen andre er interessert i å lese en omtale av den – og hvorfor bruke krefter på å skrive da? Innen du har fått lest (og elsket?!) – Odinsbarn kommer jeg til å ha glemt hva som irriterte meg, slettet dette innlegget, og joinet jubelkoret. Mitt eneste håp er du ikke liker, slakter frydefullt og slik kan minne meg på hvorfor jeg er skeptisk.

          (((Jeg begynner å kaldsvette hver gang noen snakker om og/å, har aldri skjønt det, kommer aldri til å skjønne det – og har i all hemmelighet et system hvor jeg bare bruker å/og annenhver gang…)))

    • Ingalill March 12, 2014 at 12:29 pm #

      ÅÅÅ, så morsomt dette er
      , OG hvor uendelig Tenke seg til at du skulle goolge Amalie, mahuah.
      Jeg skal slutte nå – kommaregelen om annenhver tar jeg med meg inn i innleggene, men kommentarer skal skal skrives så fort at man ikke rekker å tenke – det er så selv de kjedeligste blant oss også kan bidra med underholdning. Ok jeg slutter nå!

      (Spøk til side.
      Betyr googlingen av Amalie at du ikke har lest ei eneste bok? Jeg nekter å tro det – du som er så glad i Sigrid. Fram med Skram!)

      • Haruhi March 12, 2014 at 12:44 pm #

        Har ikke lest så mye som et ord av Skram – og først nå har jeg skjønt at jeg må. Spesielt på grunn av Ellikkens eminente Skram-innlegg. Det er faktisk også først nå jeg begynner å innse hvor flaut det er at jeg ikke har et forhold til godeste den Amalie. Nå er bare spørsmålet, som alltid, i hvilken ende av forfatterskapet man skal begynne. Akk

        (Noe som også går ann, men som er mye vanskeligere: skrive tekster helt uten og/å. Dette er in fact så vanskelige at jeg brukte et kvarter på produksjonen av denne kommentaren)

  4. Siri March 11, 2014 at 6:10 pm #

    Wow, du fikk lest en god del ser jeg. Great🙂 Synd du ikke likte Odinsbarn så godt som du forventet, men jeg har lyst til å lese den. Har lest en del gode bokomtaler, og håper boken når forventningene mine😉

    – Siri

    • Haruhi March 12, 2014 at 10:39 am #

      Ja, ikke den verste lesemåneden jeg har hatt akkurat. Håper Odinsbarn lever opp til dine forventninger!🙂

Leave a Reply

