Statusoppdatering/ spam/ tv-seriekjærlighet

25 Feb

Mens jeg venter på våren skal kom og blogglysten returnere jobber jeg meg sakte men sikkert gjennom The Complete Sherlock Holmes, og selv om jeg storkoste meg med både The Sign of the Four og A Study in Scarlet sitter jeg nå fast halvveis uti The Adventures of  Sherlock Holmes og klarer kun å lese et par sider annenhver kveld på senga, når jeg er så trøtt at ordene uansett glir over i hverandre, blandes og flyter bort. Min kjærlighet for Sherlock er ikke sterk nok til å drive meg videre, jakten på detaljer som blitt overflyttet fra bok til skjerm er ikke lenger nok, og jeg husker plutselig at jeg egentlig ikke liker Conan Doyle, og at jeg faktisk har lest The Adventures of  Sherlock Holmes før og forkastet den som et billig 1001kryss, uten særlig substans og med gjennomsiktig plott. Jeg vurderer å hoppe over alle Holmes historiene jeg har lest før, men frykten for å gå glipp av en tv-serie-link er for sterk. Jeg tar meg selv i å lure på når min avhengighet av tvserier ble så sterk at jeg lot den diktere lesingen min.

Litt senere samme uke gir jeg min samboer nølende lov til å se Harry Potter filmene uten å ha lest bøkene først, og jeg blir nyforelsket, tråler internett etter faneffekter og plager lyset i mitt liv med en rekke frampek og lovnader om at her gikk du glipp av noe, boka er så mye dypere, seriøst dette er ingenting, hvordan kunne de droppe hele Winky  og allikevel blir jeg et lite øyeblikk livredd når han lover meg at, ja, han skal faktisk lese bøkene. Redd for at han skal forkaste dem, – og på samme tid redd for at han skal elske dem høyere enn meg, forstå dem bedre enn meg. Jeg vurderer å lese hele serien på nytt – men aner ikke hvor jeg skal finne tiden. Jeg tar en ekstra titt på årets lesemål, og oppdager noe forskrekket at jeg har forpliktet meg til å lese ikke mindre enn 86 bøker (hvis man ser bort i fra dobbeltkryss), og hvis jeg skal ha en minste sjanse til å kom i mål må jeg allerede nå sluttet å lese bøker som ikke gir kryss. Jeg låner nitten forskjellige kryssgivende bøker på biblioteket, klarer ikke å velge og fortsetter den evige kampen med Conan Doyle i stedet. Jeg funderer på om jeg kan snike inn et par kryss ved å telle alt mannen har skrevet som klassikere. Samtidig opplever jeg for andre gang i mitt liv en sterk post tv-serie depresjon, jeg savner Sherlock så mye at det gjør vondt, ingen andre serier gir meg noe, alt blekner og jeg forlater Walt midt i sesong 5 av Breaking Bad og kommer aldri forbi sesong 3 i Mad Men kvalitet er ikke lenger kvalitet og jeg klarer ikke å konsentrer meg om noe annet enn My Little Pony: Friendship Is Magic og 30 Rock.My-Little-Pony-Friendship-is-Magic-my-little-pony-friendship-is-magic-32310685-1600-1000

Jeg plukker opp Odinsbarn i et fåfengt håp om å få fart på leselysten igjen, og leser den ut i løpet av fire dager – men er allikevel urimelig skuffet, jeg innser at ikke all norsk fantasy kan være på høyden med Song for Eirabu, men nekter å kreve noe annet. Jeg vurderer å slette netflixkontoen min i et tappert forsøk på å få skrevet  bokomtaler, men tør ikke. Samboeren kommer hjem med sesong tre av Game of Thrones på DVD og jeg opplever sann glede i form av tv-serier igjen, og i et svakt øyeblikk innrømmer jeg: du trenger ikke å lese bøkene, dette er faen meg like bra. For første gang i mitt liv bruker jeg lenger tid på trening i løpet av en måned enn på lesing – og i mitt stille sinn tenker jeg at det i grunn er helt greit, hvorfor bruke tid på lesing når man kan skaffe seg en fin rumpe i stedet.

8 Responses to “Statusoppdatering/ spam/ tv-seriekjærlighet”

  1. rosapille February 25, 2014 at 4:53 pm #

    Elsk! Jeg så oppdateringen på bloglovin og tenkte MYLITTLEPONY!! Men nå kan jeg legge til Harry Potter og Sherlock og Game of Thrones også, hurra! Det må jo være lov:) Kryssene på listen kommer helt sikkert etterhvert!

    • Haruhi February 28, 2014 at 10:01 am #

      Ja, sant nok. Det er en tid for kryssgivendelesing, og det er en tid for lange dager i morgenkåpe og supersøte ponnier😀

  2. Lesehesten February 25, 2014 at 8:10 pm #

    Skjønner hvordan du har det – jeg visste nesten ikke hvor jeg skulle gjøre av meg etter at jeg hadde sett ferdig alle tre sesongene av Sherlock – så jeg så dem rett og slett om igjen og når vet jeg fremdeles ikke hvor jeg skal gjøre av meg😛

    • Haruhi February 28, 2014 at 10:02 am #

      Jeg har også sett alle sesongene flere ganger, og i tillegg sett deler av de fleste episodene på nytt – parallelt med lesinga mi. Hullet i hjerte mitt blir ikke mindre av den grunn. Sukk.

  3. Ingalill February 26, 2014 at 10:48 am #

    Sherlock? Nei du, her går det i Prison Break. 80 av de mest latterlige episoder og dialoger – no irony, utilsiktet og fullstendig avhengighetsdannende. En cliffhangerhore av en serie, som alltid stopper når det er mest intenst – og alltid går bra. Anbefales ikke, men se den likevel! Rystet over at du snudde ryggen til Walt, mildt overrasket over at du ga opp slutty-draper. Da rakk du ikke engang å se at Betty ble feit (med ekte-fake hollywoodhake).

    Det ante meg selvfølgelig at det er en direkte sammeheng mellom leselyst og rumper. Alt jeg makter å si om det er at jeg har lest 22 bøker så langt iår, ifjor rakk jeg såvidt til 11 etter 3mnd – men da passet alle buksene. Nå? Tilbringer jeg dagene i stilongs.

    Gå for trippelkryssene!

    • Haruhi February 28, 2014 at 10:10 am #

      SHERLOCK SHERLOCK SHERLOCK SHERLOCK.

      Herregud, blir Betty TJUKK? Kanskje jeg må revurdere. Jeg skjønner ikke selv hvordan jeg kunne forlate Walt, BB er en av de beste seriene jeg har sett – og slutten skal jo angivelig være fantastisk.. Men episodene er for lange, og det er for lite å le av. Har tenkt å returnere da, både til litteraturen, antitreningen og Walt. Kanskje til høsten.

      22 bøker? Shit pomfritt. Så klart det er en sammenheng. Forøvrig er definisjonen på en bukse et plagg man må åpne smekken på for å kunne sett seg ned. Alle som sier noe annet bare tuller (eller leser for lite -).

      Jeg har startet jakten på kvadruppelkryss.

      SHERLOCK SHERLOCK SHERLOCK SHERLOCK.

  4. stjernekast March 16, 2014 at 4:49 pm #

    Ååå, jeg husker det året jeg bar med meg drøssevis med tunge og lette bøker fra biblioteket i den største skuldervesken jeg fant og svettet lykkelig på vei hjem. Nå låner jeg en bok om gangen og må stadig forlenge lånet, og blir helt satt ut av størrelsen på den ene jeg låner (Shantaram) og kan ikke forstå jeg faktisk skal bære den tunge greia hjem. Å hjelpes. Er det håp for meg.

    Nitten bøker! Jeg tror faktisk jeg aldri har lånt med meg så mange. Da hadde jeg måtte gjort det i skjul, i frykt for bibliotekaren skal komme og si at det ikke er lov eller fornuft å låne så mange og når du kommer tilbake vil vi ha oppsummering for vi tror ikke du klarer alle.

    • Haruhi March 16, 2014 at 5:08 pm #

      Jeg turte først å begynne å låne slik etter at de fikk låneautomater, som på mitt bibliotek ikke synes fra kassa en gang. Jeg klarer aldri å lese ut alt jeg låner, tror jeg i snitt leser ca. en fjerdedel av alt jeg tar med hjem. Eller mindre. Mange bøker har jeg lånt så mange som ti ganger uten å lese dem, det er flaut. Eller når jeg bestiller bøker med fjernlån, og de sendes fra Hammerfest, og jeg ikke leser dem. Jeg bruker biblioteket som en slags avveningsgreie, for å slutte å shoppe så mye å Amazon. Det fungerer ikke så bra.

      Jeg er som vanlig imponert over selvkontrollen din, du låner – leser – låner. Leser alt du har i hyllene, følger faktisk listene du har skrevet. Selv går jeg bare i ring.

Leave a Reply

