Januarstatistikk

1 Feb

Sju leste i januar: ingen ekstremt minneverdige og mange middelmådige. Allikevel ville jeg, før jeg kikket nærmere på dataene, kalt januar en særdeles god lesemåned. Leselysten er på plass, og gleden Sigrid Undsets Jenny gir meg smitter over på resten av leselandskapet. I tillegg har januar generelt sett vært ganske kick-ass; Sherlock lever, jeg har gjennomført ti treningsøkter (mot desembers ene) og  skaffet meg en splitter ny og sykt sexy Kindle (litt bittersøtt akkompagnert av erkjennelsen av at jeg rett og slett ikke liker e-bøker, uten at det betyr at jeg gir opp. For et drøyt år siden likte jeg verken rå fisk eller lydbøker). 

# = lydbok

Bøkene

  1. Timeless (the Parasol Protectorate #5) – Gail Carriger
  2. Litt trist matematikk – Kjersti Annesdatter Skomsvold
  3. Daily Rituals: How Artists Work – Mason Currey
  4. Why Be Happy When You Could Be Normal? Jeanette Winterson
  5. Scribbling the Cat: Travels with an African Soldier  – Alexandra Fuller
  6. Lives of Girls and Women – Alice Munro 
  7. #Let the Right One In  – John Ajvide Lindqvist

Kjønn

5 damer, 2 menn.

Stjernedryss/ hjertebank 

Måndens beste er uten tvil Why Be Happy When You Could Be Normal? Til dels på grunn av mangelen på bedre kandidater, men også fordi den på sitt beste er rørende og sterk om psykiske problemer og hvordan det er å vokse opp uten tilhørighet. Den får også bounspoeng fordi den klarer å holde nok distanse til levd liv til å faktisk være morsom, – i motsetning til mange andre memoarer.

Det var mye midt på treet denne måneden, Timeless var en fin avslutning på en helt ok serie, Lives of Girls and Women var relativt flat og uengasjerende og Daily Rituals var greit tidsfordriv men ikke noe mer enn det. Let the Right One In burde jeg ha elsket. En merkelig blanding av grøsser, thriller og sår oppvekstsfortelling. Jeg hadde utsatt boka lenge i frykt for at grøsserfaktoren skulle bli for høy – men jeg skvatt ikke en eneste gang, og fant hele pedozombie hunts vampire delen mer morsom enn forstyrrende. Og selv om voldsfråtsingen ikke ble drøy for meg, opplevde jeg dessverre resten av boka som litt over the top. Det ble for mange bihistorier, og for mye smerte og tragiske bakgrunner, smør på flesk og ingen lysepunkt, det blir kjedelig i lengden.

Månedens skuffelse må bli Litt trist matematikk. Mugge etter mugge med kaffe, blyantnotering og snille øyne – men jeg skjønnte ikke, fattet ikke, likte ikke. Jeg er litt usikker på om det er Skomsvold eller meg det er noe galt med, men velger (dessverre) å tro at det er Skomsvold. Jeg er ikke så blank når det kommer til dikt, og selv når jeg ikke forstår pleier jeg å kunne føle. Her blir det aldri mer enn ok, jeg blir ikke engasjert og selv om noen passasjer er veldig vakre holder det ikke. Kom tilbake til romanenes verden Skomsvold, jeg savner deg. Scribbling the Cat var også skuffende, alle ingrediensens var på plass men det glitret ikke.  Expectation is a bitch.

Land

To amerikanere, en brite, en canadier, en nordmann, en svenske (oversatt til engelsk, oh the shame) og en afrikaner (rhodesianer?).

Tema

2449486

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 1 1001bok, Lives of Girls and Women 
  2. 3 non-fiction (dog, ingen hardcore).
  3. 0 klassikere
  4. Ingen bookerrelaterte
  5. 1 stk Afrikabok, ellers intet eksotisk.
  6. Jeg brukte all fangirlpoweren min på Sherlock, og hadde derfor ingen igjen til Tolkien. It happens.
  7. Jeg er i utgangspunktet tilbøyelig til å telle alt som inneholder vampyrer/varulver som fantasy, men føler ikke at jeg kan ta poeng for verken Let the Right One In eller Timeless (selv om det er fult mulig at jeg forandrer mening  i løpet av året, kryss er kryss)
  8. Arthur Conan Doyle > Edgar Allan Poe
  9. Omtalerate på 1/7 er faktisk revolusjonerende i forhold til fjorårets standard. Selv synes jeg fremdeles jeg er best når jeg skriver kort, trives ikke helt i omtaleverden – men jobber med saken og vurderer å blogge om både Why Be Happy og Scribbling the Cat samtidig som jeg allerede gruer meg til å skulle prøve å vise Jenny tilstrekkelig med respekt i bloggformat.

4 Responses to “Januarstatistikk”

  1. Mari February 2, 2014 at 8:09 pm #

    Jeg hadde lett gitt meg selv poeng for “Timeless”, men antakeligvis ikke for “Låt den rätta…” (den er vel horror?), men jeg skal ikke spille sjangerdommer (selv om det kanskje er det jeg gjør nå…).

    • Haruhi February 2, 2014 at 9:49 pm #

      Lindqvist sin kategoriseres nok som horror ja. Det endte opp med at jeg telte slik som du sier, i den endelige statistikken. Tror hovedgrunnen til at jeg ikke vil telle Timeless, er at jeg ikke vil “bruke opp” de fem fantasybøkene mine – bare tull så klart, jeg leser jo akkurat som mye fantasy som jeg vil. Men jeg vet dessverre av erfaring at det er vanskelig for meg å plukke opp bøker når de ikke gir poeng… Trist i grunn.

  2. Ingalill February 3, 2014 at 2:47 pm #

    Det kan da virkelig ikke være telletid allerede.
    Hvorfor er det sånn at alle andre er i rute utenom meg. 1/7 er forresten strålende – dvs i motsetning til meg, jeg har jo lest andre tellerier der man ligger på 8/8, alt ligger altså i hvem man sammenlikner seg selv med – bokbloggervarianten av streetsmarts. Den Lindqvisten har jeg også liggende, derfor liker jeg ikke å høre ord som forstyrrende, over the top, og smør på flesk. 2014 er tydligen året jeg ikke makter å gjøre meg opp egne meninger og bare dilter etter. Skomsvold er derfor uaktell.

    • Haruhi February 3, 2014 at 9:18 pm #

      Og dette er første gang i tidenes (kremt, bloggens) historie jeg er ute i rett tid med statistikken. 2014 er mitt år.

      Jeg pleier egentlig å få panikk ved den minste antydning til påvirkningskraft, og får nesten lyst til å forsvare Skomsvolds poetiske evner nå – men noe sier meg at du ikke hadde planer om å lese den i utgangspunktet. Forøvrig er nesten alle andre er positive til de delene av Lindqvisten jeg slet med – men synes i stedet at det blir i overkant med blodige detaljer etc. etc.

Leave a Reply

