Lesemål 2014

8 Jan

Fordi failing to plan = planning to fail, som fitnessbloggerne sier.

 

I løpet av 2014 skal jeg lese:

  1. 15 1001-bøker
  2. 13 non-fiction (hvorav minst 6 må være hardcore)
  3. 13 klassikere (igjen, minst 6 hardcore)
  4. De 3 gjenstående fra årets bookershortlist og  minst 3 på neste års shortlist, samt 6 tidligere nominerte
  5. 6 bøker fra hver verdensdel (bortsett fra Australia og Nord-Amerika)
  6. The Silmarilion (igjen), Unfinished Tales of Númenor and Middle-earth og Tree and Leaf 
  7. 5 stk. valgfrie fantasy 
  8. Edgar Allan Poes samlede 
  9. Og bli en bedre blogger

 

Hardcore non-fiction defineres som bøker som har litteraturliste, fotnoter og ordliste fordi de må  og ikke fordi de kan. Jeg vet ikke helt hva en hardcore klassiker defineres som men antar at jeg kjenner igjen en når jeg ser den. Hele Tolkienmålet er ren lystlesning, litt som å ha nyttårsforsettet om å spise mer sjokolade, det samme gjelder i grunn fantasymålet (i tillegg til at det viser seg at jeg aldri tar meg tid til å lese fantasy lenger, med mindre det gir kryss og bonuspoeng. Og fantasyen er tross alt min eldste og sterkeste bokkjærlighet). Non-fiction får også være med kun fordi jeg er redd jeg kommer til å slutte hvis det ikke er et faktisk mål.

Australia er utelukket fordi jeg er sneversynt nok til å tro at de ikke kan tilby meg noe annet enn USA allerede tilbyr, og Nord-Amerika fordi man ikke kan ha et lesemål om gjøre noe man allerede gjør. Når jeg tenker meg om trekker jeg Norge, Sverige og UK ut av dansen også. Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig? Edgar Allan Poe er forøvrig med for å rette opp i en feil i bokelsker-profilen min; hvor det står at jeg har lest hele hans samlede, når jeg egentlig ga opp en plass midt inni for ca. fem år siden.  Jeg innser også at nr. 9 burde konkretiseres mer for å faktisk være effektiv, – men orker ikke. Det handler stort sett om økt omtalerate og en dæsj selvransakelse.

21 Responses to “Lesemål 2014”

  1. ellikken January 9, 2014 at 8:01 am #

    Kjæreste du, kan du vennligst si i fra når Silmarillion står for tur? Da har jeg nemlig ambisjoner om å slenge meg med. Not that it’s going to happen, baby, men da har du i alle fall ditt på det rene ;-D

    • Haruhi January 9, 2014 at 1:12 pm #

      Will do! Men må på forhånd advare om at det svært sjeldent er slik at jeg vet når jeg skal lese noe, før etter at jeg har begynt å lese.

  2. Labben January 9, 2014 at 2:21 pm #

    Jeg slenger meg også på Silmarillion slik at jeg ikke faller helt av når jeg skal lese The History of Middle-Earth.

    Seks bøker fra hver verdensdel er ganske ambisiøst. Jeg tror mitt mål blir 12 bøker fra land jeg ikke har lest noe fra tidligere, men uten at jeg spesifiserer hvilke verdensdeler de må tilhøre. Noen realistiske mål bør jeg jo ha. Så kan jeg heller lage urealistiske beist av noen lesemål som omhandler 1001-kryss, mursteiner og andre klassikere.

    Strålende at du er med på Bookerlesing. Hvilke fikk du lest i fjor? Harvest og The Spinning Heart var mine favoritter, men jeg kom aldri så langt at jeg fikk lest vinneren.

    De 13 klassikerne og de 15 1001-kryssene, kan de overlappe?

    Non-fiction er jeg med på, det var jo det eneste virkelig vellykkede målet jeg hadde i år, så jeg satser på suksess neste år også! Jeg er kanskje mest spent på fantasy-målet ditt, nærmere bestemt hva du velger å lese. Jeg vurderer Robin Hobb for tiden, men kjøpte også en jeg ikke klarer å huske hva heter som virket lovende, som jeg bør klare å lese i 2014. Og det var kanskje tidenes mest poengløse kommentar, da det ikke sier deg noe som helst.

    Hvis du skriver rosende omtaler av Poe kan det være jeg blir med på å lese han også, dog ikke som et eget lesemål.

    • Haruhi January 9, 2014 at 2:37 pm #

      Yay, mini-samlesning! Når har du tenkt å lese Silmarillion?

      Jeg tror Sør-Amerika blir det eneste virkelige problemområdet når det kommer til verdensdelene. Har en del afrikabøker stående, og det finnes alltids nok kinesere å ta av. Tror verdensdeler er lettere for meg enn spesifikke land hadde vært – jeg kommer nesten helt sikkert ikke til å bevege meg ut av komfortsonene mine innen verdensdelene. Dessverre.

      I fjor fikk jeg lest The Testament of Mary, A Tale for the Time Being og The Luminaries. Likte faktisk alle veldig godt, selv om det er en ganske forskjellig blanding. Jeg GLEDER meg til Harvest – men har egentlig ikke troa på verken We Need New Names (som i det minste gir afrikapoeng) eller The Lowland (som ikke gir asiapoeng, sukk). Jeg hadde egentlig lyst til å sette som mål få lest hele shortlisten i år, men vet av erfaring at det ikke kommer til å gå.

      Jeg aner ikke hvilke fantasybøker jeg skal lese, har lyst til å fordype meg skikkelig i en verden. Samtidig har jeg en del oppfølgere jeg ikke har lest, pluss at mediahypet har gjort at jeg føler jeg må lese både Odinsbarn og The Bone Season (som kanskje ikke pr. def er fantasy..hmm). Jeg er forøvrig ca. 80% sikker på at Poe ikke blir gøy. Det er en grunn til at jeg sluttet forrige gang.

      Og, så klart det er lov med overlapping. Jeg elsker overlapping. Satser på masse dobbeltkryss mellom booker og 1001 også. For å ikke snakke om afrika/booker/1001 og asia/booker/1001. Har troa.

      • Labben January 9, 2014 at 2:58 pm #

        Har ikke noe spesifikk plan om når jeg vil lese Silmarillion, men jeg tenkte så tidlig som mulig. Det vil si senest i mars, kanskje før.

        Sør-Amerika vil jeg lese mer fra, så kommer du over noen gode forfattere derfra må du gi beskjed. Jeg er glad i Gabriel Garcia Marquez, men ellers har jeg lite peiling.

        We Need New Names var den jeg likte minst og virkelig ikke forstod hvorfor havnet på shortlist. The Lowland fikk jeg ikke lest.

        Jeg har lurt litt på om jeg skal få sjefen min til å skaffe leseeksemplar av Odinsbarn, men jeg klarer ikke å bestemme meg om jeg skal lese den. Var på bokmøte og hørte forfatteren snakke om boken og den virket definitivt interessant. The Bone Season hopper jeg over.

  3. Mari January 9, 2014 at 8:14 pm #

    Jeg liker målene dine, de er i alle fall ambisiøse nok, men kjenner at jeg er litt ekstra begeistra for nr. 6-8.

    Du har kanskje lest den, hva veit jeg, men hvis ikke, kan du jo vurdere Jonathan Strange & Mr Norrell. Lett en av de beste fantasyromanene jeg har lest, faktisk kanskje den aller beste, og dessuten gir den muligens et halvt bookerpoeng (den havnet på longlist, men kom seg ikke lengre). Fotnoter har den også, så ja.

    • Haruhi January 9, 2014 at 8:41 pm #

      Jeg har ikke lest den, men noterte meg den etter at du nevnte den i en tidligere kommentar her. Vet at også Stjernekast-Heidi har anbefalt den tidligere, så jeg tror jeg må ta en kikk på den.

      Fantasy med fotnoter høres sjarmerende ut. Halve bookerpoeng er også bookerpoeng, regner med at jeg kommer til å godkjenne slikt før året er over i hverttfall. 6 og 7 er de målene jeg gleder meg mest til å starte på også. 8 er jeg litt mer skeptisk til, men det kan jo bli koselig.

      Ambisiøse ja, – jeg tenkte egentlig at jeg skulle ha superlette mål i år – og helt fram til jeg begynte å telle over hvor mange spesifikke bøker jeg har forpliktet meg til, så trodde jeg at jeg hadde lyktes. Ja ja.

      • Mari January 9, 2014 at 9:31 pm #

        Eh, det har visst blitt mitt modus operandi å nevne Susanna Clarke hver gang det virker halvveis relevant. Men bra greier, altså, så jeg nevner den ikke uten grunn.

  4. Lise January 10, 2014 at 11:41 am #

    Hvilke valgfrie fantasybøker har du i tankene da? Nyyyyysgjerrig.

    • Haruhi January 10, 2014 at 7:59 pm #

      Jeg aner ikke! Eller, jeg vet at jeg skal lese Red Seas Under Red Skies av Scott Lynch. Oppfølgeren til The Lies of Locke Lamora. Ellers så vet jeg virkelig ikke, har lyst til å fordype meg skikkelig i et univers, men jeg har helt mistet oversikten over fantasyverden og vet ikke hvor jeg skal starte.

  5. siljeblomst January 10, 2014 at 11:04 pm #

    En god blanding av utfordringer og lystlesing! Helt perfekt🙂. Siden jeg både skal kjøre på med Silje goes classic og Dokufeber, så ser jeg frem til å plukke med meg tips og anbefalinger. Særlig på hardcore non- fiction. Jeg ser at jeg trekkes mot memoarer og bøker om bøker i stor grad, og trenger å utfordres på å lese andre typer dokumentarer og fagbøker.
    Det blir bra å følge med videre, og jeg synes du er en bra bokblogger, VELDIG bra, faktisk! (Bra×3 i en setning – det er norsklæreren sin, det ;-)).

    • Haruhi January 11, 2014 at 4:45 pm #

      Takk snille du!

      Det med hardcoreness blir nok vanskelig for meg også. Jeg ender til stadighet opp med memoarer og reiseskildringer (og trives jo godt med det også, men det blir gøy å utfordre seg selv litt). Jeg kommer nok til å plukke opp tips hos deg også. Har allerede bestilt 84, Charing Cross Road.

      • siljeblomst January 11, 2014 at 9:24 pm #

        Hurra for 84. Charing Cross Road! Den er så utrolig fin!

  6. Ingalill January 11, 2014 at 10:10 am #

    (skjønner ikke alt dette gnålet om Tolkien…)

    Jeg ser at vi på flere områder går til felles kamp mot listene. Jeg skal også lese 15 1001 og ca 10 booker. Riktignok har jeg felles booker/nobel mål men jeg har da innsikt nok til å innse at sannsynligheten er stor for at nobelgjengen blir overkjørt. Imponert over den hardcoresatsinga, både på non-fic og klassikere. Men det som gleder meg aller mest er selvfølgelig økte omtalerate. Det kommer oss alle til gode, spesielt nå som jeg har opphøyd deg til lys i mørket i sakprosajungelen.
    (Jeg lånte forresten Et mord i Kongo i går, kanskje leser jeg den også.)

    • Haruhi January 11, 2014 at 4:58 pm #

      (det er slikt som skjer når Hollywood ikke klarer å holde seg unna Middel-Earth, æsjeæsj)

      Jeg vurderte faktisk å inkludere nobel jeg også, men det ble for mye arbeid – opprett ny side med ny liste, og den evige gjennomgangen bare for å finne ut hvor skuffende lite jeg har lest (tipper jeg har lest knappe 10 nobelvinnere all-time (æsj, nå må jeg nesten telle allikevel)). Dessuten er booker morsommere.

      Prosjekt hardcoreness starter med feburars bio, Jung Chang – The Empress Dowager Cixi: The Concubine Who Launched Modern China. (Sykt lang tittel = må simpelthen være hardcore).

      • Ingalill January 11, 2014 at 5:59 pm #

        Da er vi 3 på enkekeiserinnen – it better be good!
        (nesten så jeg hopper av når du betegner den som hardcore
        , trodde den var bestselger lettlest?)

        • Haruhi January 11, 2014 at 6:26 pm #

          Neh, jeg graver bare desperat etter poeng. Jung Chang pleier å være behagelig lettlest. Hmm, tre på samme, nesten så jeg må revurdere – men jeg kommer ikke på noe annet.

  7. stjernekast January 27, 2014 at 10:01 pm #

    Jeg vil også lese Ufullendte fortellinger om númenor og midgard men sliter med å finne en utgave på norsk jeg kan kjøpe. Det suger.

    Ellers, fine mål!

    • Haruhi January 27, 2014 at 10:55 pm #

      Æsj. Jeg sitter å vurderer fram og tilbake om jeg skal lese bøkene på norsk eller engelsk (sjarm vs. oversiktlighet). Hadde egentlig valgt norsk, nå må jeg revurdere.

      • stjernekast March 18, 2014 at 5:37 pm #

        Lesevanene mine er ca. det eneste i livet mitt jeg har kontroll på, så de holder jeg fast ved med nebb og klør! Resten er tidvis kaos.

        Jeg husker da du hadde som mål å kjøpe mer, lese mindre – og nå er du på avvening på biblioteket. Jeg visste denne dagen ville komme! Men biblioteket er konge da❤

        Jeg har handlet fire bøker så langt i år, og jeg skammer meg. Det skulle bare ha vært 2. MEN alle er kjøpt brukt og det er jo bra for miljøet. Til og med kostet to av dem 10 kr stk. De andre to, ikke like billige. Men heller ikke dyre. Men Porto, faen det er dyrt!

        • Haruhi March 22, 2014 at 8:20 pm #

          I år så langt har jeg kjøpt 17 (!!) og lest 21. Jeg er helt i sjokk. Tidligere har jeg (selvbedraget lenge leve) ikke telt e-bøker og lydbøker når jeg har ført statistikk, og de gjør at hele regnskapet tipper over i det idiotiske. Jeg husker det målet med en viss gru jeg også, jeg ante ikke hva jeg gjorde.

Leave a Reply

