2013

7 Jan

I 2013 leste jeg 82 bøker av tilsammen 71 forskjellige forfattere. Og hele 47 (!) av de 82 var skrevet av kvinner. Revolusjonerende, og forfriskende. Som vanlig har jeg lest overlegent flest bøker fra US, med UK på en god andreplass. Resten av bøkene er fordelt på tilsammen 16 forskjellige land – hvor New Zealand er det eneste landet jeg ikke har besøkt før. Det frister å la tallene tale for seg selv og ikke utbrodere noe mer, men det er med et relativt tungt hjerte jeg oppsummere leseåret 2013. Der hvor året 2013 var ganske kickass var leseåret, til tross for (eller på grunn av) massekonsumering, ganske labert.

2013 skulle været året for slowreading og målrettethet. Ikke mer virring og kompassfri lesing. Færre, eldre, tykkere, saktere, bedre.  I stedet har jeg lest mer underholdningslitteratur enn noensinne, og skremmende mange 2013-bøker. Jeg kan tildels skylde på det faktum at jeg har begynt å høre på lydbøker: og tydeligvis ikke klarer å konsentrere meg om noe annet enn spenningslitteratur i lydform, men selv hvis man trekker fra lydbøkene ser det ganske mørkt ut.

Den tekniske måloppnåelsen blir som følger (originale mål finnes her)

  1. 18  av 13 non-fiction bøker lest, hvis vi teller memoarer, lettbeinte reiseskildringer og coffeetablebooks (hvis vi kunne teller hardcore non-fiction blir det 3 av 13). Sssh.
  2. 3  av 3 diktsamlinger (og to av dem likte jeg til og med)
  3. Jeg leste ferdig Markusevangeliet, startet på mosebøkene, satte meg fast ut i ørkenen et sted, flyttet, sluttet å gå på pubkviss og mistet alle motivasjon. Hvorfor lese bibelen hvis det ikke kan bidra til pubkviss-seier?
  4. 24 av 24 1001bøker, eller teknisk sett 22 1001bøker + to noveller. Flisespikkeri.
  5. Lest 3 av 9 i Lines lesesirkel, uten å ha skrevet en eneste omtale.
  6. 1 av 3 Margaret Atwood
  7. 1 av 5 Cormac McCarthy
  8. 0 av 3 Flannery O’Connor. 
  9. Målet om å kjøp flere bøker og lese færre, mer substansielle og eldre bøker kunne ikke ha gått dårligere. Riktignok kjøpt jeg 31 bøker i fjor (lydbøker og e-bøker ikke inkludert, bøker er bøker og datafiler er datafiler), men jeg lest kun 10 av dem. Overvekten av leste bøker kommer fra biblioteket (25) tett etterfulgt av lydbøker (15) og e-bøker (12). I tillegg klarte jeg å presse inn skuffende 10 titler fra egen bokhylle og 10 jeg har stjålet/lånt/funnet på parkbenker. Ellers er over 70% av bøkene fra 2000tallet, og stakkarslige 7 pre-1950 – noe som er en halvering fra i fjor. For å gjøre det hele verre har jeg kun lest en vaskekte klassiker (og i 2012 leste jeg 12).
Der hvor jeg husker 2012 som året jeg leste Anna Karenina  kommer jeg til å huske 2013 som året jeg avbrøt Les Miserables og aldri kom forbi side to i Krig og Fred.  Prisen for årets beste går til Siddhartha Mukherjee Keiseren over alle sykdommer mens Kjersti Annesdatter Skomsvolds Monstermenneske kåres til årets fineste og Sara Stridsbergs Drømmefakultet til årets sterkeste. I tillegg benytter jeg anledningen til å trekke fram  Anne Lise Marstrand-Jørgensen  Hildegard  i kategorien årets underdog. Ellers har det vært skremmende mye lettfordøyelig og middelmådig. Margaret Atwood og Flannery O’Connor ble byttet ut med Gillian Flynn og  Chelsea Cain. Jeg virrer fremdeles rundt som en hyperaktiv hamster, totalt uten evne til å finne mitt eget lille hjørne av verdenslitteraturen.
wpid-IMG_20131218_163240.jpg

19 Responses to “2013”

  1. labben January 7, 2014 at 2:32 pm #

    Jeg leste ni non-fiction bøker i 2013. Halvparten av deg. Men så leste jeg tilsammen ikke mer enn 35 bøker, som er mindre enn halvparten av det du har lest. Dermed sier jeg meg fornøyd med ni non-fiction. 24 1001-bøker er imponerende, selv klarte jeg tre. Ganske tragisk.

    Blir det flere bøker av McCarthy på deg i 2014? Jeg skal lese The Blood Meridian (som jeg er ganske spent på, jeg husker jo at du slet med den) og The Border Trilogy.

    Lykke til med å lese mindre underholdningslitteratur og mer kvalitetslitteratur i 2014 – for det kan vel se ut til at det blir et mål, eller? Jeg skammer meg fremdeles over at jeg ikke har lest War and Peace. Får se om jeg skal forsøke meg i år eller om jeg setter meg andre mursteinsmål og forlater det litt midlertidig. Moby Dick og The Brothers Karamazov er to jeg har veldig lyst til å få lest snart.

    • Haruhi January 7, 2014 at 9:51 pm #

      Jeg kommer ikke til å ha noe McCarthy-mål i hvert fall. Usikker på om jeg kommer til å lese noe av ham i løpet av 2014, men jeg har The Border Trilogy i hylla – og jeg gleder meg til å få lest den. Someday.

      Kvalitet over kvantitet blir et overordnet målet i 2014, ja. Skal prøve å få til et skikkelig mursteinsår. Er ikke helt sikker på hvilke mursteiner jeg skal gå for da. Ser det er flere bloggere som skal pløye gjennom Ulysses, men vet ikke om jeg orker. Ellers “frister” både Krig og Fred og Les Mis. Men det er kanskje mest staheten i meg som snakker.

      Ja, jeg er jo ganske fornøyd med de 24 1001bøkene jeg også – men ikke helt fornøyd med veien til dem, og ei heller hvordan de ble valgt ut (ikke basert på lyst og interesse så mye som tilgjengelighet og tykkelse).

      • labben January 7, 2014 at 11:51 pm #

        Jeg gidder ikke Ulysses, ihvertfall ikke i år. Les Mis frister, men jeg skal uansett lese alt av Hugo og vil først bli ferdig med The Man Who Laughs. Hugo er min klassikerfavoritt. Også har jeg lyst til å lese Jonathan Strange and Mr. Norrell.

        Jeg synes du burde være utelukkende fornøyd med de 24.

        • Mari January 8, 2014 at 2:16 pm #

          Jonathan Strange & Mr Norrell er absolutt å anbefale. Kanskje min nye favorittfantasyroman, og den nest beste boka jeg leste i 2013.

  2. linn January 7, 2014 at 2:48 pm #

    Oi, for en lesekapasitet du har! Herlig gjennomgang – akkurat som du leser jeg mye som kjøpes på Amazon, så da blir det jo mye engelsk. Gleder meg til å følge bloggen din i 2014.

    • Haruhi January 7, 2014 at 10:00 pm #

      Hihi, takk! Lydbøkene hjalp veldig på i år. Gleder meg til å følge deg videre i det nye året også!

  3. Ingalill January 7, 2014 at 3:36 pm #

    Jeg kommer ikke forbi at du leste 24 1001-bøker.
    Fortsetter du slik er du ferdig lenge før du dør, eller skal man tro Nick Hornby vil de 400 du gjemmer til slutt uansett ta knekken på deg, og da er det vi etternølere som aldri når dit som vinner. Glem det, jeg er bare sjalu, og dobbelt så gammel, og leste kun 3,5 fra 1001. What else? Bloodmeridian? Det får bli i en annen kommentar, non-fiction og 24 er alt jeg husker – og nesten 100 bøker.
    Likte du ikke The Yellow Wallpaper?

    • Haruhi January 7, 2014 at 9:59 pm #

      Jeg likte The Yellow Wallpaper ja. Fiffig og sterk på samme tid.
      Og, pst. jeg leste nøyaktig 24 1001-bøker i fjor også (skryt, skryt). Tror det er en slags magisk grense. Jeg kjenner (i all seriøsitet) gufset fra den intellektuelle døden allerede – spesielt i november og desember var det veldig mye tankeløs kryssjakt. Spiller ingen rolle om man klarer 24 i året hvis man mister sjela si langs veien.

      I 2014 skal jeg satse på 15 1001-bøker i stedet. Mer tedrikking og ukjente perler i stedet. Og Bookervinnere. Og mursteiner. Og russere. Og finner. Og, og, og, og….

  4. Mari January 7, 2014 at 7:53 pm #

    Yay for diktsamlingene! For alle damene også, forsåvidt.

    Jeg synes ikke 2013 ser så aller verst ut for deg. I alle fall ikke om man sammenligner med mitt leseår, som besto av 1) skjønnlitterært pensum, 2) diverse fanfiction (og en solid andel av det var fanfic jeg skrev selv, så…), 3) masse fantasy (+litt sci-fi og tegneserier) og 4) Ted Hughes, Sylvia Plath og Flannery O’Connor. Litt leit at du ikke leste Flannery. Hun har blitt min personlige superhelt.

    • Haruhi January 7, 2014 at 9:54 pm #

      Synes ikke ditt år hørtes så ille ut heller. Det virker som du har en rød tråd. Det savner jeg i min egen lesing. Flannery har superheltstatus her i huset også. Atwood også. Det er derfor det er så utrolig irriterende (og merkelig, og trist) at jeg leste nesten ingenting av dem i 2013.

      Og, ja, yay til diktene! Skal fortsette med diktlesning i 2014.

      Så gøy at du skriver fanfic forresten!

      • Mari January 8, 2014 at 2:24 pm #

        Joda, jeg har en rød tråd – jeg prøver å gjøre meg selv så nerdete som mulig. Men jeg veit ikke helt om det er normalt for fremtidige norsklektorer. Føler at jeg burde lese mer Solstad og Skram, og mindre Gaiman og Le Guin.

        Litt det samme med fanfic. Veldig, veldig gøy sånn generelt, men veldig, veldig flaut også.

        Om Flannery frister i år, kan du jo vurdere å sjekke ut “A Prayer Journal”. Jeg har ikke lest så mye i den selv, men den virker rimelig ålreit. Dessuten er den helt latterlig kort, så den bør være lest på null komma svisj.

        • Haruhi January 8, 2014 at 3:05 pm #

          Flannery frister i år. Har alle novellene hennes i bokhylla, men kanskje bønneboka kan funke som en fin kickstarter. Jeg er tross alt (apropos flaut) ganske religionsinteressert (forsøkte meg ikke på biblene BARE for pubkviss altså).

          Skolevesenet trenger flere nerder, det er jeg helt sikker på. Hell, verden trenger flere nerder! Selv skulle jeg gjerne ha funnet tilbake til nerden i meg. Kanskje 2014 blir året jeg endelig slutter å neglisjere fantasy.

  5. Clementine January 8, 2014 at 12:03 pm #

    Skal si du får lest.. og så mye eklektisk..gjør at det alltid er morsomt å besøke din blogg.. Som deg er jeg også glad i amerikansk og engelsk, og har mange fristende bøker fremfor meg.. som The Flamethrowers av Rachel Kushner som fascinerer rett og slett fordi det er et tema som er så totalt fjernt for meg, nemlig motorsykler og fart. Morsomt å bli dradd inn i en ny verden. Beundrer at du leser Cormac McCarthy, jeg syns han er så utrolig dyster, har bare orket The Road. All the Pretty Horses frister, men..
    Ønsker deg god lesning i 2014🙂

    • Haruhi January 8, 2014 at 2:16 pm #

      Takk! Smått imponert selv – aldri lest så mange bøker i løpet av et år før. The Flamethrowers har jeg faktisk snust litt på jeg også.

      Jeg liker å tro at det er tilnærmet teknisk umulig for en bok å bli for dyster for min smak. Selv om jeg f.eks. slett litt med noen av novellene i Frank Bills Crimes in Southern Indiana. Jeg elsker McCarthy selv om han noen ganger er tung å komme gjennom og selv om jeg noen ganger synes han balanserer helt på grensen mellom vold som godt virkemiddel og ren fråtsing. Håper på å få lest All the Pretty Horses i løpet av 2014.

      Godt leseår til deg å!🙂

  6. siljeblomst January 10, 2014 at 11:15 pm #

    “Virrer rundt som en hyperaktiv hamster”, herlig bilde! Jeg kjenner meg igjen til tider i den beskrivelsen. Ellers så er jeg superimponert over 71 bøker og hele 24 1001-bøker! Knallbra! Jeg får heller ikke til å nå lesemålene mine som går på konkrete forfatterskap, jeg skjønner ikke helt hvorfor, men det blir muligens for konkret.
    Jeg er forresten veldig nysgjerrig på hvordan du klarer å finne 10 bøker liggende forlatt på diverse parkbenker? Det høres så fint ut, og jeg vil gjerne ha en sånn benk eller to i nærheten av der jeg bor.

    • Haruhi January 11, 2014 at 4:39 pm #

      Takk. Jo mer jeg tenker over det, jo mer kjenner jeg at jeg burde bli imponert selv også – og slutte å syte :p Parkbenker = bookcrossing for det meste. Dessverre. Koselig allikevel da. Jeg stjeler også en del fra mine foreldres bokhylle.

  7. stjernekast January 26, 2014 at 7:09 pm #

    Her er det så mye som imponerer meg at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne å kommentere. Jeg slår meg til ro meg å klappe i hengene og like bloggen din enda bedre.

    • Haruhi January 26, 2014 at 9:59 pm #

      Skjønner ikke helt hva som imponerer her, men takker like fult og smiler fornøyd.

      • stjernekast January 27, 2014 at 9:54 pm #

        At du har lest bøker fra 16 forskjellige land. 18 (!) non fiction, og ja, alle non fiction sjangerne teller stort. At du i det hele tatt har lest dikt, det digger jeg, ikke mange på vår alder, ikke mange bloggere, ikke mange at all gjør det lengre.At du klarte å begynne på bibelen. 24 (!) 1001-bøker. At du har lest 10 bøker fra egen bokhylle, til og med nylig innkjøpte (!) – mistenker du har lest flere som har stått der lengre også.Jeg synes forresten e-bøker og lydbøker telles så lenge man har brukt penger på dem.

Leave a Reply

