Fem gode grunner til å ikke lese på lesebrett

23 Sep

(Fordi alle andre har oppsummert bokbloggtreffet så elegant allerede, og fordi jeg sliter så innmari med anmeldelsen min av Blood Meridian or the Evening Redness in the West og trenger en pause)

Hopper glatt over både de estetiske og etiske grunnene til å holde seg unna lesebrett, – og holder meg i den rent praktiske verden.

  1. Du må skru av brettet under take-off og landing, og det spiller ingen rolle hvem som holder på å dø eller hvor mye hjertet ditt blør.
  2. Tomt batteri er tomt batteri.
  3. Nesten umulig å skrytelese på kollektivtransport. Spiller ingen rolle hvor mye Tolstoj jeg leser, når ingen kan se det.
  4. En papirutgave tåler ca. tre ganger så mye kaffe/vin før den blir ubrukelig*
  5. Jeg synes det er mye lettere å finne igjen sitater og scener når jeg leser analogt, vet automatisk om jeg skal se på høyre eller venstre side, øver eller nedre halvdel av siden og den omtrentlige vekta av antall tilbakelagte sider. Den fysiske boka skaper et landskap jeg klarer å manøvrere i som ikke fungerer på samme måten på en skjerm. (Ja, jeg vet at det er superenkelt å lage eselører, markere sitater og gjøre andre fancy ting med selve brettet – men i 80% av tilfellene glemmer jeg å faktisk markere ting jeg senere trenger. Urutt).

* Jeg har ikke prøvd å søle kaffe på kindlen min, og det er godt mulig at de nyeste fra Amazon er vanntette. I så fall beklager jeg.

4 Responses to “Fem gode grunner til å ikke lese på lesebrett”

  1. Kathleen September 25, 2013 at 6:08 pm #

    Enig i det siste der. Det er umulig å finne fram til noe når man ikke merker det med en gang man leser det. Når jeg leser papirbøker holder jeg kanskje fingeren på et sted som er verdt å merke seg mens jeg leser kapittelet ferdig, deretter finner jeg en penn og går tilbake. Osv. Men jeg tror egentlig det er en vanesak.

  2. Christine October 16, 2013 at 7:11 pm #

    Jeg glemmer alltid at jeg må skru av under take off og landing helt frem til det er tid for å skru av. Så jeg får et par minutter hvor jeg ser på alle rundt meg skru av datamaskiner og iPader mens jeg smiler selvtilfreds for meg selv fordi jeg har en BOK, så disse brysomme ytre omstendighetene påvirker ikke MEG. Og så får jeg besøk av en flyvertinne…

    • Haruhi October 20, 2013 at 7:48 pm #

      Haha, ja! Sliter med akkurat det samme. “Hæ, skru av boka mi?”.

Leave a Reply

