Sommerstatistikk

29 Aug

To-i-en er vist det nye, og jeg vurdere å trekke det ennå lenger snart, jeg leser mindre og mindre, og tiden går fortere og fortere – og hva er vel mer logisk enn å slutte med månedsoppsummeringer og begynne med årstidstatistikk? Som vanlig husker jeg knapt de første bøkene, har glemt å skrive notater, og tenker i svart-hvitt. Og jeg utelukker august fra statistikken en og alene fordi jeg nekter å innse at slaget er tapt – og blankt regner med å lese ut tre bøker før september starter.

# = lydbok

Bøkene

  1. Stalins kyr – Sofi Oksanen (♥)
  2. Drømmefakultet – Sara Stridsberg (♥!)
  3. Linger (the Wolves of Mercy Falls #2) – Maggie Stiefvater
  4. Sanatorieliv – Dag Skogheim
  5. Forever (the Wolves of Mercy Falls #3) – Maggie Stiefvater
  6. Never Let Me Go – Kazuo Ishiguro (♥)
  7. Potensgiverene – Karin Brunk Holmqvist.‎
  8. Natten og lyste (Hildegard II)  –  Anne Lise Marstrand-Jørgensen
  9. The Complete Polysyllabic Spree – Nick Hornby (♥)
  10. Sommerboken – Tove Jansson (♥)
  11. Cocktail Hour Under the Tree of Forgetfulness – Alexandra Fuller (♥!!)
  12. The Inheritance of Loss – Kiran Desai
  13. #Gone Girl – Gillian Flynn
  14. Slik blir du styrtrik i Asia – Moshin Hamid

Kjønn

10/14 skrevet av kvinner. Og jeg elsker Stridsberg høyere enn jeg elsker Hornby, – hvis jeg måtte velge (men tar helst med Hornby til en øde øy).

Stjernedryss 

Har droppa stjernene, prøver å være voksen. Har derfor heller puttet et lite hjerte bak bøkene jeg kommer til å huske et år fra nå. Superadult. Ellers er det stor spredning, jeg har vanskelig for å forholde meg til det faktum at jeg har brukt tid på å lese hele Wolves of Mercy Falls triologien, når jeg ikke en gang likte nr. 1. Jeg er også usikker på hva det er med sommeren som gjør at jeg føler at jeg må lese om gamle svensker. Ellers var Natten og Lyset dårligere enn forgjengeren, og Slik blir du styrtrik i Asia mer enn en smule skuffende.

Sommerens beste er umulig å kåre. Det blir en slåsskamp mellom giganten Stridsberg, som rev ut hjertet mitt å erstattet det med kvikksølv, og myke, snille, vakre Jansson som gjorde det levende igjen. Og fra sidelinjen tar Oksanen strupetak på hele gjengen, mens Hornby tar seg en øl – og oppsummerer kampen så strålende at man aldri vil lese noe annet enn igjen. Og så kommer Alexandra Fuller inn, struttende av selvtillit og morsomere enn Nick Fucking Hornby (eller, der hvor Hornby er morsom for alle, – føles det som om jeg og Alexandra har vært venner siden videregående, snakker samme språk og har utvekslet blod). Og da har jeg med vilje satt Ishiguro på sidelinjen, kun fordi jeg ikke liker det japanere gjør når det innser at de har tapt (og, ja, jeg vet at mannen er erkebritisk, men stoler like fult ikke på ham).

Sommerens underdog er uten tvil Gone Girl, som jeg har hørt på siden april. Og hatet intenst i ganske nøyaktig 9 timer og 34 min, før moroa endelig starta – og jeg hørte de siste 10 timene i to strek, vasket hele huset og gikk timeslange turer. Har mye jeg kunne ha sagt om boka, – men lite som kan sies uten å spoile, så jeg bare smiler lurt. Ellers var The Inheritance of Loss fin, stillferdig og akkurat passe samfunnskritisk, – men den har ingenting den skulle ha sagt, når man nettopp har lest Drømmefakultet. 

 Land

Kremt. To finner, to svensker, to briter, to amerikanere, en nordmann, en danske, en inder, en pakistaner og en noe ubestemmelig afrikaner. Helt fantastisk spredning, om jeg får si det selv.

Tema

Fjorten bøkers tema, i løpet av et avsnitt? Livet, døden, kjærligheten. Havet.

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 1 non-fiction. Skuffende.
  2. 0 diktsamlinger. Det er ennå tid.
  3. Hildegard fanfiction burde gi bibelpoeng.
  4. 3 1001books.  Sommerboken, Never Let Me Go, The Inheritance of Loss. 
  5. Ikke så mye som et forsøk på lesesirkeldeltagelse.
  6. 0 Atwood.
  7. 0 Cormac McCarthy.
  8. 0 O’Connor. 
  9. Kjøpt helt sykt mange bøker. Så det så.

Ellers da?

Reoppdaget lydboka, og alle dens fordeler. I følge min bedre halvdel er jeg rett og slett et bedre menneske når jeg hører på lydbok; jeg holder kjeft, vasker huset, og syns det er morsomt å gå tur. Ellers er jeg ferdig med varulver for livet, og lurer på hvilken gruppe overnaturlige jeg skal legge min elsk på nå.

 

9 Responses to “Sommerstatistikk”

  1. Kathleen August 30, 2013 at 7:42 am #

    Stiller meg bak fire av hjertene dine❤❤❤❤

    • Haruhi August 30, 2013 at 7:53 am #

      Hmm. Oksanen, Stridsberg, Ishiguro og Jansson?

      Drømmefakultet leste jeg i alle fall på din (og Ingalill sin) anbefaling.

  2. Ingalill August 30, 2013 at 1:40 pm #

    For en formidabel lesesommer, det er forresten sånn at årstid er the new month, jeg er for tiden på 2 mnd i slengen og ser ikke bort fra at det fort kan bli både tre og fire.
    Sukk Stridsberg – og Hornby – og Cain på øret. Hva skal du låne på biblioteket nå som Stridsberg er utlest. Og så må jeg mhuahahae -e like mye til deg som til Line, Brunk??, leser dere ikke andre bokblogger? Mercy Falls – mahuahaha – igjen, for jeg skrev engang en laaaang klagende omtale om hvor teit den poesiskrivende ulven var og hvor man absolutt burde gi seg etter nr.1, samme prinsipp som i 50shades sagaen.

    Jeg noterer meg at du likte Stalins Kyr og hu Alexandra som er morsommere enn Hornby
    og lurer på hva som var galt med de styrtrike i Asia, norsken?. Slutten var ihvertfall vakker!

    • Haruhi September 2, 2013 at 7:36 pm #

      Jeg har et par andre bøker jeg eviglåner også (the Satanic Verses, Kaptein Corellis mandolin + 7-8 kinesere) , – og føler jeg kan fortsette med god samvittighet nå som jeg har flyttet og byttet bibliotek. Regner med at biblioteksjournalen min er lokal,og ikke ble med på lasset.

      Fatter ikke Brunk valget mitt, virkelig – tok heldigvis kort tid å lese boka. Skal man først lese dårlige bøker er det jo fint at de er lette. Jeg har faktisk lest ulveomtalen din = jeg VISTE hva jeg gikk til, og jeg irriterte meg grønn – og brukte minst halve juni. Hjernes irrganger.

      Jeg har i hvert fall delvis skyldt på norsken (utrolig mye som hørtes falskt ut, Den Pene Piken etc etc(har levert boka tilbake til biblo og kommer ikke på flere eks), mye tapt sjarm). I tillegg har jeg lest den samme boka så mange ganger før, i både dårligere og bedre innpakking. Litt lei (men skal like fult lese den som er bookernominert). Slutten elsket jeg.

  3. Ingalill August 30, 2013 at 1:40 pm #

    Glemte: Hva synes du om Drømmefakultetet i forhold til Darling River?

    • Haruhi September 2, 2013 at 7:38 pm #

      DRØMMEFAKULTETET!

      Darling River kan ta seg en bolle.

      (vurderer å uttale meg mer saklig, en gang jeg er mindre trøtt).

  4. Birthe (Melusinesplace) September 13, 2013 at 6:22 pm #

    Men kjære vene dette er jo fantastisk lesing! Og hvem har sagt at du skal ditt eller datt, du kan like gjerne føre opp for ett år. Det er som jeg skulle gjort det selv; for jeg klarer aldri å lese særlig mye til at en månedsoppdatering har noe for seg:)

    • Haruhi September 23, 2013 at 11:20 am #

      Det er den litt irriterende stemmen i hodet som sier at jeg burde klare å spy ut en statistikk i måneden. Men du har helt rett – den kan gjerne holde kjeft🙂

Leave a Reply

