Hornby on reading

11 Jul

Fra forordet til Nick Hornbys fantastiske The Complete Polysyllabic Spree, hvor Hornby forteller hvordan han forsøker å løse problemet med at bladet han skriver for ikke tillater negativ kritikk av noe slag. Vise ord fra en vis mann.

So what to do? My solution was to try to choose books I knew I would like. I’m not sure this idea is as blindingly obvious as it seems. We often read books that we think we ought to read, or that we think we ought to have read, or that other people think we should read (I’m always coming across people who have a mental, sometimes even an actual, list of the books they think they should have read by the time they turn 40, 50, or die); I’m sure I’m not the only one who harrumphs his way through a highly praised novel, astonished but actually rather pleased that so many people have got it so wrong

Føler meg litt truffet, men kommer like fult til å bruke resten av sommeren på å lese Krig og Fred, og mest sannsynlig store deler av høsten på å lyve til meg selv om hvor godt jeg likte den.

4 Responses to “Hornby on reading”

  1. drengen July 14, 2013 at 11:38 am #

    Det sitatet likte jeg også men det er jammen vanskelig å følge. Så likte jeg hans oppsett over kjøpt / lest, det har jeg “lånt”.
    Nydelig blogg🙂

    • Haruhi July 16, 2013 at 8:13 pm #

      Jeg fikk lyst til å kopiere kjøpt/lest jeg også, – kanskje neste måned. Ja, fint tips – som verken jeg, eller Hornby, ser ut til å klare å følge.

  2. Ida Therese July 16, 2013 at 7:16 am #

    Fint sitat! Og sant, også:)

    • Haruhi July 16, 2013 at 8:14 pm #

      Ja! Hornby får virkelig sagt det.

Leave a Reply

