Haruhi og the non-fictionen, part II

10 Jul

Et av årets lesemål, går ut på lese mest mulig non-fiction, – eller nærmere bestemt; å kunne skryte av 12 leste innen årets slutt. Jeg har alltid vært en skjønnlitterær leser, og regnet med at dette kom til å bli et av de hardeste målene. Jeg trodde også at 5 stk McCarthy skulle gå som  en drøm. Den gang ei. Året er halvgått, og jeg har allerede lest 7 non-fiction og er snart halveis i nr. 8. Litt selvskryt er på sin plass.

(Bøkene rangeres etter en dumb-skala; 1- 10: jo dummere man kan være og fremdeles nyte boka, jo lavere tall (dum = nivå av forhåndskunnskap ang. bokas tema) Det hører også med til historien at all non-fiction telles, – selv om jeg nok egentlig hadde doku/fakta-bøker i hodet når jeg satte målet. Flisespikkeri).

 

2013, NON-FICTION STATS 

16_review_spirit-level-large-193x300The Spirit Level: Why Equality is Better for Everyone – Richard Wilkinson & Kate Pickett  

Tittelen oppsummere perfekt. Mer likhet er ikke bare beste for de på bunnen, men også de på toppen (og de i midten). Grundig gjennomgang av ulike sosiale problemer og hvordan samtlige henger direkte sammen med økonomisk ulikhet i samfunnet, = lenge leve velferdsstaten. Superviktig bok, burde være obligatorisk. Dumblvl: 6, man må kunne lese polka-dot grafer. Relativt tung tematikk, men   fryktelig pedagogisk skrevet.

 

hoare-the-whaleThe Whale: in Search of the Giants of the Sea – Philip Hoare

En slags Melville fanfic; handler litt om hvaler, mye om Melville, mer om hvalfangst og mest om Moby-Dick. Leses best med Moby som bakgrunnsteppe, – samtidig som den nesten direkte gjentar noen av anatomitimene fra Moby. Ganske irriterende. Ellers, veldig søt bok, med et par intenst rørende scener, svømme med hvaler lissom. Om jeg har lært noe mer om hvaler? Nei. Men det er min egen skyld, jeg kunne for mye på forhånd. Dumblvl: 4,  kun for spesielt interesserte.

 

BrysonHistPocket.inddEn kort historie om nesten alt (A Short History of Nearly Everything) – Bill Bryson

En lettbeint reise gjennom verdenshistorien, med minst et kapittel til hver vitenskapsgren – himla morsom, og veldig lærerik (selv om jeg tre måneder etter fullført lesning ikke husker noe annet enn at Newton ikke var så veldig forthcoming, og noe med en prest som var veldig glad i stjerner (?)). Dumblvl: 2. Helt fantastisk lettlest. Alt jeg kan om hardere vitenskap har jeg lært av å se the Big Bang Theory, – jeg har sovet meg gjennom 10 år med naturfagsundervisning, og siden bare gått tulleskole: allikevel henger jeg med i alle svingene (det at jeg ikke husker noe etterpå, er neppe Brysons skyld). Boka har også noen overraskende rørende og poetiske passasjer, mennesket i evigheten, sandkorn på stranda, etc etc. Anbefales!

 

97882521806262Litterær salong – Brit Bildøen

Ti essays om ti glitrende kvinnelige forfattere. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. God bok, uten tvil, noe varierende kvalitet på essayene, men det kan man leve med. Det som er litt verre er at jeg er og forblir feil leser for denne boka. Jeg kjøper ikke feminismeprinsippet, jeg orker ikke å engasjere meg – og bruker boka utelukkende som lett underholdning, og en kilde til lesetips. Noterer meg Jean Rhys, Joan Lindsay og Amalie Skram – og går videre. Dumblvl; 3. (Pst: sjekk ut disse fine og reflekterte omtalene i stedet: Karin, Knirk, Hedda).

 

a-primates-memoir-love-death-and-baboons-in-east-africaA Primate’s Memoir: Love, Death and Baboons in East Africa – Robert M. Sapolsky

Denne plukket jeg opp på en flyplass i Afrika (husker ikke om det var Kilimanjaro, Nairobi eller Zanzibar), på grunn av det herlige omslaget. Trodde aldri jeg kom til å lese den, men er glad jeg gjorde det. En amerikansk biologs memoarer, etter årevis med feltarbeid i Kenya. Herlig om å være hvit midt mellom masaier, om leve på makrell-i-tomat og maisgrøt,  om å bli lurt trillrundt på daglig basis, om å haike Øst-Afrika rundt i ungdommelig overmot, og om å leve tett på naturen. En salig blanding av baviankrønike, og selvironiske anekdoter. Gjør verken narr av, eller unnskylder Afrika, – men peker på både fattigdom og miljømessige utfordringer på en fin måte. Dumblvl: 3.

 

62c7434d88aa2f7c8ef20bb56012d2fbf15f1e50781c8c04b0dd227aTequiladagbøkene: Gjennom Sierra Madre – Morten A. Strøksnes 

Vi følger forfatteren gjennom Mexico, en reise i vold, drap og dop – men også en reise inn i mystikken og indianerens Sierra Madre. Nytt og gammelt i herlig blanding. Morten A. Strøksnes er min nye helt, ydmyk, reflektert og macho på samme tid. Dumblvl: 2, vil ikke anbefale den til kjæresten som trodde han var på ferie i Belgia, når han egentlig var i Bulgaria – og ganske hardnakket hevder at jo Krakow er hovedstaden i Egypt. Ellers kan, og bør, den leses av de fleste. Les denne omtalen, bli overbevist, les boka. 

 

xRAdn8xq_373_8210046004-300dpiSanatorieliv: fra tuberkulosens kulturhistorie – Dag Skogheim

Tuberkulosen fra de første dokumentert tilfeller, og opp til sanatorieæraens fall og medikamentenes inntog. Er på sitt beste når Skogheim trekker på sin egne erfaringer som tuberkuløs, og beskriver det virkelig sanatorielivet. Sterkt og rørende om stigma og samhold. Kuriosa om tidlige former for behandling og mislykkede mirakelkurer, gjør at jeg trekker på smilebåndet. Ellers kjeder jeg meg gjennom den kulturelle delen, klarer ikke å interessere meg for gammel døde poeter, – og deres søstre som døde av tub. Jeg savner også at trådene skal dras helt inn i vår tid, beskrivelser av tuberkulosens nye ansikter. For tuberkulosen er ikke død, den lever i beste velgående – men, kampen og jakten, ser ut til å ha død. Bakteriene blir resistent, og verden ser en annen vei. Dumblvl: 6, fint å vite hva tub er på forhånd. Og boka er vel strengt talt ikke interessant for folk som aldri har møtt tuberkulosen i en eller annen form.

 

OPPSUMMERING 

Non-fiction is the shit. Selv om jeg ikke føler at jeg kan anbefale disse bøkene ubetinget (liker du ikke hvaler, kommer du ikke til å like hvalboka, etc etc) mislikte jeg ikke en eneste av dem. Og mange av dem føler jeg at alle bare burde gå hjem å lese (Bryson, Wilkinson & Pickett,  Strøksnes). M.a.o, jeg har likt 7/7, en bedre rate en skjønnlitteraturen noensinne har hatt. Mye av grunnen er nok at jeg føler jeg ikke har retten til å bli skuffet når jeg vet hva jeg går til. Nytter ikke å lese en bok som heter The Whale og bli skuffet over at det er for mye hvalstuff. Jeg føler forøvrig at det er mye vanskeligere å bedømme non-fiction enn fiction. Altså, jeg digga bavianboka, men føler like fult at jeg ikke kan anbefale folk å lese den. Logikk; jeg liker boka utelukkende fordi jeg liker bavianer (og Afrika), og kan kun anbefale den til deg hvis du også liker bavianer (og Afrika). I tillegg har jeg en irrasjonell frykt for å anbefale boka til, nettopp, bavianelsker – i frykt for at de skal oppdage mange små faktafeil jeg har oversett, og skyte boka ned som bavianhumbug. Tricky.

Annen kuriosa; jeg trodde jeg skulle føle at jeg stod fjernere fra forfatteren når jeg leste non-fiction, enn fiction, men jeg har lyst til å gifte meg med minst tre av forfatterne (ja, jeg innser at mange av bøkene jeg har lest har en veldig personlig stil). I starten fryktet jeg også at det skulle bli vanskelig å velge hva jeg skulle lese,  men jeg løste det på enklest mulig måte: Leser rett og slett det jeg finner i min egen bokhylle. Helt ukritisk – stoler fult og helt på at mitt tidligere jeg ikke har kjøpt bøker jeg ikke har noen interesse av. Markedet er for stort og interessefeltet mitt for vidt til at jeg kan slippes løs i en bokhandel. Jeg innser også, uten problemer, at alt jeg har lest er fryktelig lettlest, og best passer som ren underholdning. Hvilket jo ikke var målet med å lese non-fiction. Jobber med saken og leser nå en murstein om kreft.

8 Responses to “Haruhi og the non-fictionen, part II”

  1. Julie July 14, 2013 at 10:06 pm #

    Hmm, ja, non-fiction is indeed the shit.🙂 Og du har helt rett, det er ikke alltid like lett å anbefale sakprosa… Men jeg leser i allefall litt av hvert, og skriver om dem, så får folk plukke med seg de anbefalingene de vil.😉 Jeg har bare lest boka til Bryson av de du nevner her, men den likte jeg til gjengjeld godt.

    • Haruhi July 20, 2013 at 6:35 pm #

      Du er en stor inspirasjon til non-fiction lesning; du leser veldig variert og anmelder godt. Har notert meg en rekke tips fra bloggen din – men siden jeg ennå ikke har begynt å kjøpe selv, har jeg heller ikke fått lest noe av det :p

  2. Reeta / Les! Lue! July 18, 2013 at 8:03 am #

    Jeg har lyst å lese mer biografier, men “har ikke tid” fordi jeg leser så mye skjønnlitteratur.😀 Burde kanskje bare ta tiden og se om det er verdt det.

    • Haruhi July 20, 2013 at 6:36 pm #

      Kjenner følelsen. Det er i grunn godt å ha en slags unnskyldning for å lese mer non-fiction kjenner jeg. Biografier har det ikke blitt noe av ennå, – de er jo så forbaska tjukke, men jeg håper det blir noen i løpet av høsten.

  3. Frøken Vims July 18, 2013 at 9:58 pm #

    Herlig innlegg! Liker “gå-til-egen-bokhylle”-prinsippet. Blei inspirert til å leite fram skjulte skatter frå eiga bokhylla – og lese dei! Har jo kjøpt masse interessante non-fiction bøker eg og, så bør jo stole på min egen dømmekraft då eg kjøpte dei…

    • Haruhi July 20, 2013 at 6:37 pm #

      Takk! Ja, det funker ganske bra. Selv om jeg innrømmer at jeg noen ganger ikke skjønner hva mitt tidligere jeg har tenkt…

  4. Ingalill August 11, 2013 at 5:14 am #

    Helteglorieinnlegg!
    Jeg vil også lese sakprosa, men kommer ikke lenger enn hundebøker. Må bare si det: Jeg boikotter Bryson, etter et lese forsøk på Appalachiantrailsboka, som gjorde meg pottesur.

  5. stjernekast January 25, 2014 at 12:37 am #

    “vil ikke anbefale den til kjæresten som trodde han var på ferie i Belgia, når han egentlig var i Bulgaria – og ganske hardnakket hevder at jo Krakow er hovedstaden i Egypt.” Her lo jeg så mye at jeg vekket fosterkatta som snorket på fanget. Åh, du er så morsom<3

Leave a Reply

