Vårstatistikk

25 Jun

At dette lenge har vært en bokblogg bare i navnet, og at jeg etter tre år ennå ikke har opparbeidet meg evnen til å faktisk skrive bokomtaler, – det kan jeg leve med, men manglende bokføring hadde rett og slett blitt for drøyt. Det faktum at statistikkene kun er av interesse for undertegnede og således kunne ha ligget upublisert ignorerer jeg. The show must go on.

# = lydbok

Bøkene

  1. Opptegnelser fra Jerusalem – Guy Delisle (★★★★)
  2. A Primate’s Memoir; Love, Death and Baboons in East Africa – Robert M. Sapolsky(★★★★)
  3. #The Power and the Glory – Graham Greene (★★★)
  4. The Casual Vacancy – J. K. Rowling (★★★★★)
  5. Armenia, Albania, Argentina – Rønnaug Kleiva (★★★★)
  6. Power Politics  – Margaret Atwood ( – )
  7. White Teeth – Zadie Smith (★★★★★)
  8. Complicity – Iain Banks (★★★★)
  9. Northanger Abbey – Jane Austen (★★)
  10. The Great Gatsby – F. Scott Fitzgerald (★★★★)
  11. Shiver (the Wolves of Mercy Falls #1) – Maggie Stiefvater (★★)
  12. Furuset – Linn Strømsborg (★★★★)

Æsj. Nå ble jeg minnet på den tiden da 12 leste på en måned ikke hadde vært sjokkerende. Nå er seks på en mind-blowingly bra. Hater å være voksen.

Kjønn

Sju damer, fem menn.

Stjernedryss 

Det morsomste først; Jane Austen og varulvkjærleik (paranormal romance) på bunnen sammen. Av samme grunn; kjedet meg, – orker ikke å bry meg om hvorvidt lettere hysteriske tenåringer ender opp med hjertesmerte eller giftering – spesielt ikke når jeg vet hvordan det går fra før av. Andre kvaliteter i bøkene? Orker ikke lete, er for irritert. Forøvrig de to bøkene som var lengst utenfor komfortsonen min (bortsett fra diktsamlingen), – kanskje kjenner jeg meg selv bedre enn jeg tror.

Ellers mye midt i blinken, elsket bavianboka til døde, – men det aner meg at den kun er for spesielt interessert. Rowling og Smith derimot, er for alle, totalt kick-ass begge to, jeg får lyst til å flytte til England, bare for å virkelig kunne kjenne meg igjen i det de skriver om. Eller noe sånt. Furuset og Armenia, Albania, Argentina ga begge sykt mye mening der og da, men har allerede blitt vage, fjerne, greie. Kanskje leser jeg mer av Strømsborg, eller Kleiva.  Kanskje ikke (og helt helt garantert leser jeg Rowlings neste, og jeg har allerede kjøpt nesten alt annet av Smith). Complicity var rett og slett dødsspennende, og Graham Greene  har jeg mye jeg skulle ha sagt om, – som jeg ikke makter å si (men som skapt for lydbøker, det er han). Fitzgerald like så. Og diktene. Diktene klarer jeg i alle fall ikke å snakke om.

 Land

Fire briter, tre amerikanere, to canadiere og to nordmenn.

Tema

Sosiale forskjeller, hakkeorden, fattigdom og livsmot. Stort sett. Med innslag av bavianer, Jehovas vitner, hot werewolves og britiske frøkner. Også ensomheten. Så klart. (Nå innser jeg at tolv leste har sine ulemper, ser fjongt ut – men kan ikke for mitt bare liv koke suppa ned til rett tykkelse).

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 1 non-fiction. Skuffende.
  2. 1 diktsamling. Som jeg attpåtil leste type seks ganger. Bonuspoeng herfra til månen.
  3. Hva skal man med bibelen, når man har Graham Greene? Neida. Joda.
  4. 5 1001books.  The Power and the GloryWhite Teeth, Northanger, Gatsby, Complicity. 
  5. 1 forsinka, ublogget lesesirkelbok.
  6. 1 Atwood.
  7. 0 Cormac McCarthy. Tror helt ærlig jeg er i fred med å avbryte Blood Meridian for andre gang. Hater meg selv, og lurer på om det finnes en selvhjelpsgruppe der ute som kan hjelpe meg.
  8. 0 O’Connor. 
  9. Har faen ikke peiling på hva jeg har kjøpt eller ikke kjøpt, og hvor fort eller sakte eller korrekt jeg leser. Det får hold at jeg leser.

Ellers da?

Kun en lydbok, mye fordi det er sommer  – og jeg har for mye trafikkvett til å sykle med lydbok på øret, – og litt fordi jeg har rotet meg bort i en nitten timer lang utgave av Gillian Flynns Gone Girl. Som sikkert er fin den. For de som faktisk liker krim. Blir som å gå ut for å spise sushi, og klage over at man bare får rå fisk og kalde grønnsaker. Og først i skrivende stund kommer jeg på at jeg har et løpende medlemskap hos audible, – og at minst tre “gratis” lydbøker ligger å venter på meg. Fuck.

10 Responses to “Vårstatistikk”

  1. Lise June 25, 2013 at 9:56 pm #

    Fint at du holder oss informert. Jeg digga også Rowling. Hvem var det som sa at den Smithboka ikke var så bra. Ikke deg hvertfall. Husker ikke.

  2. Monika June 25, 2013 at 10:34 pm #

    Jeg leser alltid disse innleggene med et glis og notatblokk. Blood meridan er jo en blodig western, ikke det beste jeg har lest, men kom meg igjennom.

    • Haruhi June 30, 2013 at 5:08 pm #

      Ja, blodig og tøff western, men litt såre undertoner. Egentlig perfekt for meg, jeg digga blandt annet No Country for Old Men – så jeg skjønner ikke helt hva det er jeg sliter med.

  3. Linn June 26, 2013 at 2:02 pm #

    Haha, liker humoren din og måten du ordlegger deg.

  4. Ingalill June 26, 2013 at 2:04 pm #

    Her var det mye og henge seg opp i.
    Først jeg leser Furset akkurat nå og føler meg litt utenfor sirkelen, 1/3 inn og jeg forstår ikke hva alle har skrytt sånn av, jeg kjeder meg litt, og vil bare at hun skal bli sammen med han gambiske naboen slik at det i det minste kan bli litt passionaction.

    Northanger Abbey… hvordan kunne du – sette den på bunn. Why.Why.
    Mercy Falls – en lettele og se at du sliter, hvis ikke måtte jeg sette why why her også. Fram og tilbake vås, men jeg leste alle tre.

    Blood Meridian: Har prøvd å gi den fra meg, bookcrossingstyle 3 ganger, men hver gang blir jeg overtalt til å ta den med hjem igjen. Den er jo så bra, 1001, og dessuten har du ikke lest noe McCarthy ennå. Kan du ikke bare lese den ferdig, så jeg får en EKTE pekepinn.
    1001: Fem stykker er nok til å gi en tvangsleser som meg tårer i øynene.
    , du er faktisk den første jeg har lest som ikke har skrytt av Flynn
    Good! Ikke for det at jeg har lest den, og som krimelsker blir jeg sikkert like begeistret som alle andre, men det er godt å se at ikke absolutt ALLE er enige!

    • Haruhi June 30, 2013 at 5:13 pm #

      Ang. Furuset, ser jo at jeg sier her at jeg likte den veldig godt når jeg leste den – samtidig husker jeg leste den ut på når jeg satt på kanelbolleplassen og ventet på en venninne, – og på spørsmål om hva jeg syntes svarte jeg bare “den er helt sykt norsk, men veldig sommeraktig” (som jo ikke er logisk i det hele tatt, svarteste vinteren etc etc). Nå, tre uker senere, husker jeg nesten ingenting.

      Northanger..aff. Jeg har et anstrengt forhold til Austen, og trodde egentlig bare det skyldtes tenåringsnykker (jeg var 13 når min far bestemt seg for at jeg var moden for Austen, samme hva jeg selv trodde). Men, nei. Vi er fremdeles ikke venner. Jeg har også (i skrivende) stund lest alle 3 ulvebøkene, fatter ikke hvorfor. Nr 1 er ok, 2+3 er helt håpløse, bare vingling og dårlige replikker.

      Jeg gir ikke ekte pekepinner, – men syns at alle burde lese McCarthy, hele tiden.

  5. stjernekast July 9, 2013 at 11:58 pm #

    Bokomtaler er skikkelig tricky- jeg forstår deg godt! Har du lest bokomtalene til Melusine? Jeezes, jeg blir svett. De er så bra! Før skrev jeg de uten mye besvær og tårer, så hendte det noe; nå er jeg like ‘umulig’ som deg.

    Statistikkene dine er ikke bare for deg! Jeg elsker dem<3

    Jeg må påpeke du er dritgod på lydbøker. Du som var så skeptisk.

    J.K Rowling: fem stjerner! Ihhhh. Hakke lest enda.

    Hvite tenner! Den er på leselisten. Jeg har lest Autografmannen, husker ikke om det skrives i et eller to ord.

    Det er så morsomt når du oppsummerer under Tema. Jeg ler høyt eller smiler hver gang.

    Leste diktsamlingen seks ganger: WOAH! Rått.

    • Haruhi July 10, 2013 at 11:16 am #

      Ja! Melusine skriver sånne omtaler som skremmer vettet av meg. Line også. Føler at jeg ikke har noe å stille opp med. Bra vi er flere som har litt vegring da (selv om jeg ikke helt ser hvorfor du føler du må vegre deg..).

      Jeg syns jeg suger på lydbøker, jeg. Er helt utrolig stuck i Gone Girl, kommer aldri til å orke å høre den ferdig – men får meg ikke til å starte på noe annet før jeg blir ferdig. Akk.

      Lest seks ganger, forstått null ganger. Vet ikke helt jeg. Poesi altså..

      • stjernekast July 16, 2013 at 12:17 am #

        Dikt og bokomtaler = tricky tricky. De siste to diktsamlingene jeg har lest var slike, jeg bare ‘whaaaat, hva er det jeg leser, hva er dette, whaaaat’. Sånn satt jeg samtidig som jeg rev meg i håret og pirket meg i nesen. I stedet for å prøve å fange helheten av diktene leter jeg (og finner!) ord og setninger jeg liker. På den måten er diktsamlinger virkelige godteposer.

        Jeg sto fast på Anna Karenina (ordflyt på mobilen) men så lastet jeg ned spillet Jewel Star og lå å hørte på samtidig som jeg spilte (svært avhengighetsskapende spill, i dag måtte jeg slette det for mitt eget beste!!!!) og nitten timer (!) med lydbok bare fløy av gårde. Ahh, good times. Uff, så trist et liv jeg må leve i andre sine øyne, ler.

  6. Amanda July 13, 2013 at 3:02 pm #

    Åh jeg elsker måten du skriver på! Og jeg likte heller ikke Shiver (i det hele tatt), så det er herlig å se at noen andre er enig med meg. Men det ser ut som om du har fått lest en god bunke bøker!
    Jeg hadde elsket å lese bokomtalene dine! Tror du hadde vært veldig flink🙂 Håper ikke at jeg har skapt forventningspress og enda mer vegring nå😛

Leave a Reply

