Marsstatistikk

24 Apr

Bedre sent enn aldri. Åtte leste i mars. Full treningsstopp = bedre tid til lesing, hvem skulle trodd det.

# betyr lydbok.

Bøkene

  1. #Life of Pi – Yan Martel (★★★)
  2. The Testament of Mary – Colm Tóibín (★★★★★)
  3. Kain – José Saramago (★★)
  4. En kort historie om nesten alt – Bill Bryson (★★★★)
  5. #The End of the Affair – Graham Greene (★★★★)
  6. Monstermenneske – Kjersti Annesdatter Skomsvold (★★★★)
  7. Tequiladagbøkene; gjennom Sierra Madre –  Morten A Strøksnes (★★★★)
  8. Litterær Salong – Brit Bildøen (★★★)

Kjønn

Eh. To damer, seks – til dels sykt mandige, menn.

Stjernedryss 

Femstjerners er fremdeles toppen av stjernehimmelen, og det samme som en sekser på treningen. Mest for å forvirre meg selv, og litt fordi stjernene er litt ekle å se på når de står for tett.

Ellers. Damn near perfect. Elsker denne måneden, og det den har gitt meg. Nesten alle bøkene var gode, og samtlige ga meg noe. Bortsett fra Life of Pi, som var en helt ok lydbok – men ikke forandret livet mitt en døyt, og heller ikke ga meg hakeslepp. Likte delen på land best, – og 70% er bølgeskvulp. Og Kain da. Når jeg ser på lista over bøkene jeg leste i mars får jeg lyst til å blogge. Virkelig blogge. Skrive omtaler om hver eneste en, spre dem, spre gleden jeg hadde ved å lese dem. Eller irritasjonen. Kanskje burde jeg slutte å lese, for å få tid til å blogge – sier jeg til hun jeg sitter på kafé med. Så ler vi begge to, og jeg kjøper en kanelsnurr til, som jeg tar med meg hjem og spiser mens jeg ser Dexter. Vi vet alle at ingenting kommer til å forandre seg, og jeg nøyer meg med å si:

Les Monstermenneske.

Som om du ikke hadde hørt det før.

 Land

Tre nordmenn, en canadier, en ire, en portugiser  en brite og en amerikaner. God spredning; dog litt vel nordlig.

Tema

k-on_special_1

 

 

 

 

 

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 3 non-fiction. Jeg er enten jævla god, – eller så har jeg bestanding lest så mye non-fiction, og bare ikke fått det med meg.
  2. 0 diktsamlinger. Jobber med saken.
  3. To bibel spin-off, null progresjon med the real deal.
  4. 3 1001books.  Life of Pi, Kain, The End of the Affair. 
  5. 0 lesesirkel.
  6. 0 Atwood
  7. 1/4 Cormac McCarthy. Jobber med den saken også.
  8. 0 O’Connor. 
  9. Leser raskere enn jeg har gjort på lenge. Vet ikke om jeg liker det. Får mange stjerner i margen for pengebruk. Kjøpte fire mummibøker, til den nette sum av 719, -, og som alle fornuftige mennesker gikk jeg rett til Amazon etterpå, bare for å finne ut hvor mange engelske pocket jeg kunne få for samme sum. 11. Elsker Amazon. Og Coop. Og ting som er laget i Kina. Beklager.

10 Responses to “Marsstatistikk”

  1. labben April 24, 2013 at 6:11 pm #

    Jeg kjøpte åtte stk mummibøker fra bookdepository for ca. 300 kroner hvis ikke jeg husker helt feil. Jeg bommet litt og kjøpte to like av en av bøkene, så jeg har syv av åtte mummibøker. Elsker bookdepository likevel!

    Hvilken (og hvor mange) Atwood har du tenkt å lese i år? Jeg skal lese The Penelopiad, fikk den nettopp i posten. En annen jeg fikk i posten denne uken er The Gospel According to Jesus Christ. Har ikke bestemt meg enda for om jeg skal lese den først, eller om jeg skal vente til Cain dukker opp og begynne på den først. The Testament of Mary ligger klar på nattbordet. Jeg har fått litt for mange bøker i posten i det siste, samtidig som jeg holder på med en tykk bok jeg hadde fra før. Dermed ble den umiddelbare leselisten plutselig uhyggelig lang. 100 sider igjen av den tykke boken, så må jeg bestemme meg for hvor jeg skal begynne. Forslag?

    • Haruhi April 25, 2013 at 3:32 pm #

      Mummi på engelsk høres ut som et sykt fornuftig valg. Selv har innbundet og på norsk, og føler meg som en ordentlig snobb.Kanskje jeg burde utvide prosjektet mitt, og se hvor mange engelske pocket jeg får for 719, – hos bookdepository også? Ja, det burde jeg. Gleder meg allerede!

      Jeg skal lese tre Atwood, er ikke helt sikre på hvilke, men holder på med en diktsamling nå (Power Politics, anbefalt av Line). Tror jeg skal prøve meg på Alias Grace etterpå. Eller Surfacing. The Penelopiad holder jeg meg unna ennå, føler at jeg kan alt for lite om Odysseen til å begi meg ut på spin-off (sier hun som leser bibel spin-off, og sitter fast i andre mosebok. Fullstendig logisk).

      Start med Mary, også tar du Jesus Christ etterpå (slik at jeg eventuelt kan få et spark bak, – og får lest den selv).

      • labben April 25, 2013 at 5:24 pm #

        Jeg hadde hatt min første time på treningsstudio med personlig trener forrige onsdag og ble helt ødelagt i kroppen. Bena var gele og det var såvidt jeg klarte å komme meg ned trappen fra garderobene til utgangen. Kvalm var jeg også. Etter å ha slept meg noen hundre meter fra SATS så jeg Fretex og tenkte at jeg fortjente en belønning siden jeg var kommet i gang med skikkelig trening. Jeg klarte knapt å bevege meg, men inn på Fretex gikk jeg likevel. En bok skulle jeg klare å bære med meg hjem. Men så oppdaget jeg til min store glede (og indre forskrekkelse) at de hadde salg. Innbundede bøker til 9 kroner. Jeg endte opp med to bærenett med innbundede bøker. Og jeg brukte en time på å gå hjem. Da jeg gikk til trening brukte jeg 15 minutter. Poenget med denne lange avhandlingen: en av belønningsbøkene mine til 9 kroner var Alias Grace. Så den må du skrive om når du har lest den. Eventuelt gi beskjed når du begynner på, så kanskje jeg får meg en liten dytt i ryggen jeg også.

        Jeg så forresten kommentaren litt for sent, for jeg begynte på Cain tidligere i dag. Foreløpig synes jeg han har mange gode poeng (dog ikke noe jeg ikke har hørt før), men jeg er litt usikker på om jeg liker måten han presenterer poengene på. Jeg foretrekker bøker hvor forfatterens agenda presenteres på en litt mer subtil måte, mens her hamres det inn. Jeg er veldig spent på Jesus Christ, for den er det tydeligvis mange som mener er hans mesterverk.

        • Haruhi April 25, 2013 at 7:35 pm #

          Hoho, made my day! Lesing ER helsefremmende! Hvem skulle ha trodd det. Selv får jeg nervøse rykninger bare noen nevner PT-timer. Jeg skal flytte etter sommeren, og må dermed også bli støttemedlem i et nytt treningsenter – har aldri begynt å jakte på et som IKKE tilbyr to gratis PT-timer i startpakken sin.

          Jeg er også veldig spent på Jesus, – men forsåvidt like spent på å høre din dom over Kain. Tror du makter å være mer nyansert enn meg. Jeg skal gi fra meg et lite pip når (hvis, sssssh) jeg starter på Alias Grace. Eventuelt, som du sier, faktisk blogge om den – til en forandring. Jeg teller forresten ni mummibøker, hvilken er det du ikke teller med? Jeg har bare sju, og finner ikke de to siste på norsk (og i rett utgave).

  2. ForfatterfrueKaren April 24, 2013 at 9:30 pm #

    Monstermenneske❤

  3. labben April 25, 2013 at 7:50 pm #

    Jeg har faktisk ni mummibøker hvis jeg teller med de to som er make. Så vidt jeg har skjønt finnes det åtte romaner, men de er egentlig nummer 2-9 i en serie. Den første boken heter The Moomins and the Great Flood og minner mer om en ren barnebok enn en roman. Det er den eneste jeg har lest til nå. Jeg har enda ikke bestemt meg for om jeg skal lese mummibøkene i rekkefølge, eller helt tilfeldig. Den som heter ett eller annet med vinter frister mest, for jeg mener både du og en annen har lovprist akkurat den.

    Det verste med private timer er at treneren følger med på når jeg er der og ikke. Jeg har lovet han å trene to ganger i uken pluss en dag med tennis. Og jeg tør ikke å la være. Man kan kanskje kalle det både positivt og negativt når jeg tenker meg om. Treningsstudio er ikke så gale som jeg forventet, bortsett fra den første timen, den var drepen. For ikke å snakke om hvor flaut det var, ynkelige meg som aldri har trent styrke i mitt liv.

    Lykke til med jakten på nytt treningssenter. Og med å unngå private trenere.

    • Haruhi April 25, 2013 at 7:58 pm #

      Trollvinter? Den er helt herlig. Den beste mummiboka jeg har lest hittil. Jeg driver på å sikler på den som heter Sent i November, – har hørt at den skal være den beste av alle sammen. Ser at jeg, uvisst hvorfor, har telt med den oversvømmelseboka også. Den er forøvrig en av de jeg mangler, så kanskje jeg ikke skal stresse så hardt med å få tak i den.

      Personlig trenger er et fantastisk opplegg. Det er akkurat derfor jeg misliker det.

  4. Lise May 4, 2013 at 5:03 am #

    Testament of Mary har jeg veldig lyst til å lese. Tror det var gjennom din tidligere bloggpost jeg ble oppmerksom på den.

  5. stjernekast May 20, 2013 at 8:33 pm #

    Monstermenneske notert. Jeg tror den er skrevet opp fra før men det finner jeg ut siden. Jeg lagrer innlegg med boktips jeg vil ta til meg som en link i mappen “Boktips blogger” for senere å skrive bøkene inn med deres tipser (og kobling til innlegget) i et upublisert dokument på bloggen. Men alt det gjøres ikke før ‘Boktips blogger-mappen er ganske full. Hvorfor forteller jeg dette. Slutt å skriv nå.

    Dexter<3

    Haha, bildet under "Tema".

    Som vanlig imponerer du med non-fiction-lesningen din.

Leave a Reply

