Februarstatistikk

17 Mar

Fire bøker lest i februar. Samme hvor mye jeg konsentrerer meg, klarer jeg ikke å huske hva jeg faktisk har gjort i februar. Jeg har verken løpt, sett fryktelig mye halvdårlig tvkrim, eller sovet stort mer enn tolv timer i døgnet. Og jeg har i hvert fall ikke blogget (men lover å komme sterkere tilbake). Kanskje har jeg rett og slett bare jobbet. Eller holdt på med mental origami, jeg er en racer på mental origami. Og februar er jo en fryktelig kort måned.  Uansett. 

Bøkene

  1. The Spirit Level: Why Equality is Better for Everyone – Richard Wilkinson and Kate Picket (★★★★)
  2. The Whale: In Search of the Giants of the Sea – Philip Hoare  (★★★★)
  3. Suite française – Irène Némirovsky (★★)
  4. The Hobbit, or There and Back Again – J. R. R. Tolkien (★★)

Kjønn

Tre menn, to damer.

Stjernedryss 

To fire-stjerners, to to-stjerners. Eller, og dette kan ikke understrekes mange nok ganger, det er ikke The Hobbit som litterært verk jeg gir to stjerner – det er lydboka The Hobbit. 

The Spirit Level har jeg jobbet meg gjennom siden i fjor høst, et kapittel her, et kapittel der. Stort sett på sengekanten. En fryktelig viktig bok, som handler om akkurat det høres ut som: hvorfor og hvordan likhet er bedre for alle – også for de på toppen. En smule tung (i alle fall på engelsk) og repeterende, men like fult en bok jeg akter å tvinge folk til å lese. Først min far, så min mor, så resten av verden.

In Search of the Giants of the Sea begynte jeg på i 2011, kom meg til side 122 før jeg avbrøt. Eller. Hadde den som sengekantbok, lest litt her og litt der – samtidig som jeg leste alt mulig annet. Til slutt glemte jeg den, helt til jeg vaska etter endt eksamensperioden og fant den under senga. Flaut. En bok om en manns forhold til hvaler generelt, og Moby-Dick spesielt. På den ene siden en bok skrevet for hvalfantaster og Melvillefans, – på den andre siden en bok som etteraper Moby  i for stor grad til å kunne elskes helhjertet av fansen; har man først lest Moby-Dick trenger man strengt talt ikke så mye mer informasjon hvaler og hvalfangst – med mindre man koblet ut under faktatiradene til Ishmael, – og i så fall; hvorfor skulle man ha et ønske om å lese nok en hvalbok? Uansett, fin, lettlest og med herlige illustrasjoner.

The Hobbit hørte jeg på lydbok, i et tappert forsøke på å booste leselysten, og bruke veien fram og tilbake til jobb til noe fornuftig. Gikk så som så. Jeg er glad jeg elsker boka så høyt som jeg gjør, hvis ikke hadde lydbokversjonen etterlatt meg knust. Oppleseren høres ut som ha har et seriøst narkotikaproblem, og jeg får vondt i sjela. Creds til meg selv for at jeg ikke bare fullførte – men turte å kjøpe flere lydbøker.

Suite Française leste jeg i forbindelse med Lines lesesirkel, – og selv om jeg startet i midten av januar ble jeg ikke ferdig i tide. Dermed intet blogginnlegg,  og jeg er uansett stort sett enig med flertallet: bakgrunnshistorien er bedre enn boka.  Og selv ikke bakgrunnshistorien klarer riktig å engasjere meg, jeg har hørt det før, – og jeg er så inderlig lei. Pleier å beskrive meg selv som allergisk mot WW2, og er urimelig forutinntatt ovenfor  krigsbøker. Til Némirovskys forsvar, aner jeg silhuettene av noe stort når jeg leser – og når jeg etter endt lesning sniker i notatene hennes, og ser planene for videre skriving, nikker jeg begeistret og tenker; den boka skulle jeg gjerne lest. Forøvrig liker jeg Storm in June (del en) bedre enn Dolce (del to); selv om vi kommer nærmere innpå karakterene i del to, føler jeg at det blir litt platt, nesten litt Hollywoodaktig – jeg orker ikke å engasjere meg. I del en fungerer den kjølige avstanden godt for meg, – jeg blir ikke direkte emosjonelt engasjert, men humrer mye, og finner en slags ondsinnet glede i å se krigens ødeleggende effekt, og lese  Némirovskys harselering med the high and mighty.

 Land

Tre britiske, en fransk.

Tema

Likhet er best for alle, – selv om man ikke alltid skjønner det selv (Wilkinson & Picket, Némirovsky) og får man ikke et balansert samfunn kommer man lagt med stahet, gode venner, en mett mage (og en magisk ring) (Tolkien).

Også er hvaler fine dyr (Hoare).

 

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 2 non-fiction. Hah!
  2. 0 diktsamlinger
  3. Det er en del bibelreferanser i hvalboka og Hobbiten.
  4. 1 1001book.
  5. Sniksamlest 1 stk lesesirkelbok.
  6. 0 Atwood
  7. 0 Cormac McCarthy
  8. 0 O’Connor. 
  9. Leser fremdeles mye mindre enn jeg pleier – men har ennå ikke begynt å lese lite på riktig måte. Det går sakte fordi jeg kun leser tre sider av gangen, – ikke fordi jeg fordyper meg i litteraturen og observere som en helt – men fordi jeg ikke orker mer, må lukke boka og skru på tven, hente meg noe å spise, gjøre noe annet. Hakke kjøpt en eneste bok heller (audible og kindlekjøp telles så klart ikke; det er jo kjøp av filer, dokumenter, – ikke bøker forøvrig er de neste gratis også). 

5 Responses to “Februarstatistikk”

  1. ForfatterfrueKaren March 17, 2013 at 10:34 pm #

    The spirit level er helt, helt fantastisk. Den burde vært tvangspensum for..alle, egentlig.🙂

    • Haruhi March 24, 2013 at 6:19 pm #

      Ja, herregud, den burde være obligatorisk!

  2. stjernekast April 7, 2013 at 10:43 pm #

    Jeg liker at du har lest hele to nonfiction OG fullført to bøker som du har brukt lang tid på. Det er en av de beste følelsene i verden synes jeg. Cred til deg som lyttet deg ferdig til den narkomane oppleseren. Lydboka jeg hører på nå på mobilen har jeg begynt å lytte til 4 ganger. Nå er det så lenge siden jeg har hørt noe, igjen, at jeg må begynne på nytt. Tror det er best om jeg hører hele greia i en sitting jeg. Ja, det skal jeg gjøre. En dag.

    • Haruhi April 12, 2013 at 9:37 pm #

      Når du formulere det sånn – så høres jo ikke februar så verst ut allikevel.

      Og kreds til deg hvis du klarer å høre en lydbok i en sitting. Det hadde jeg aldri klart. Samme hvor kort den måtte være.

      • stjernekast April 12, 2013 at 11:43 pm #

        Nå har jeg hørt ferdig lydboka, endelig. Godt å være ferdig. Det blir lenge til jeg skal lytte til lydbok nå altså.

        Jeg synes du absolutt skal være fornøyd med februar! Jeg ble i det minste imponert og motivert.

Leave a Reply

