Kjersti Annesdatter Skomsvold & Linda Eide

8 Mar

Kjersti Annesdatter Skomsvold og Linda Eide var her. På Levanger. 08.12.12, Galleri Fenka. Noe som er mye større enn det høres ut. Ingen er noensinne på Levanger, og i alle fall ikke forfattere. Jeg var ikke der. Hvor var jeg? Jeg var på jobb, jeg er alltid på jobb. Jeg sover eller jobber, og det er alt. Eller, innimellom tar jeg tog. Eller prøver å løpe. Ok, jeg snakket ikke helt sant. Jeg var ikke på jobb, ikke teknisk sett, jeg lå hjemme og sov før nattevakt. Som jo må telles som en del av jobben, man må  simpelthen sove før nattevakt, – ikke en gang Skomsvold og Eide kan forandre det faktum. Men en gang var jeg våken førtisju timer sammenhengende, og tilbragte nitten av dem på jobb. Så jeg kunne vel ha ofret et par timer søvn for Lindas skyld. Teoretisk sett. Hvis jeg ville nok.

Og herregud som jeg ville. Hvis jeg hadde blitt intervjuet av lokalavisa, og fått spørsmål om hvilke to nålevende norske forfattere jeg digget mest, så ville jeg ha svart Kjersti Annesdatter Skomsvold og Linda Eide. Eller kanskje jeg ville ha sagt at jeg ikke digger noen nålevende norske forfattere, dead white guys ftw. Eller. Helt ærlig hadde jeg ikke nevnt Linda, – hun er ikke primært forfatter, men komiker. Jeg har ikke en gang lest Oppdrag Mottro eller attraksjonsboka. Hvis journalisten hadde spurt meg hvem jeg synes er norges morsomste dame, da hadde jeg svart Linda Eide. Seriøst. Men jeg tror virkelig jeg ville ha trukket fram Kjersti,  – litt fordi jeg digga Jo fortere jeg gårjo mindre er jeg og litt fordi alternativene er så få. Bortsett fra Kristine Tofte og Kjersti Annesdatter Skomsvold, kommer jeg faktisk ikke på noen. Kanskje er det mer riktig å si at jeg ikke leser norske nålevende forfattere, enn at jeg ikke liker dem.

Konklusjon: Jeg ville, jeg burde, jeg skulle. Men. Jeg måtte ha dratt alene, til en ny bygning,  finne fram, komme på riktig tidspunkt (ikke for sent, ikke for tidlig), valgt riktig sete, hatt på meg riktig klær (ikke for fint, ikke for slaskete), smilt akkurat nok, gjort alt jeg kunne for å unngå bekjente, bli usynlig  ha på riktig sko (høye? lave?) – alt dette, kun for å se Kjersti og Linda. Jeg bruker i snitt fire timer på å kle på meg og forberede meg mentalt for å dra på pøbbkviss. En pøbbkviss jeg har gått på hver torsdag de siste fire månedene.  Jeg blir fremdeles kvalm ved tanken og begynner å grue meg dagen i forveien.

Jeg vet ikke lenger hvor jeg vil med dette innlegget.

Det hadde blitt for mye. Og det er først nå, i mars, det går opp for meg hvor mye jeg faktisk digger Kjersti Annesdatter Skomsvold. Her jeg sitter med Monstermenneske. Denne boka som er skrevet for meg, om meg. Denne boka som fikk meg til å gråte på et offentlig transportmiddel. Og jeg tenker; når Kjersti klarte å få gitt ut hjerteboka så burde faen meg jeg klare å dra på et jævla litterært arrangement. (Misforstå meg riktig. Jeg er ikke som Kjersti, jeg har ikke forfatter i magen, eller et manus på pc’n, eller ME. Jeg er ikke syk i det hele tatt. Hvis man hacker seg inn legejournalen min vil man finne to diagnoser: Allergi og astma. Og astmadiagnosen er strengt talt utdatert.  Selvdiagnostisering er noe av de kleineste som finnes, men velger å tro at jeg et legebesøk unna to andre diagnoser; men hvorfor ha en migrenediagnose på papiret – når anfallene ikke er streke nok til å få anfallskuperende medisiner? Hvorfor fortelle fastlegen (som jeg aldri har møtt) om selvmordsfantasiene, knutene og mørket, – når jeg klarer meg så jævla bra på egenhånd? Når jeg kan vedde den høyere nyra mi på at det å lese Monstermenneske gjør himla mye mer for meg, enn det nevnte fastlege noensinne kunne ha gjort. Så jeg leser bare videre, og tenker at neste gang – neste gang drar jeg.)

960x

Heltebild I. Linda Eide.

978x

Heltebilde II. Kjersti Annesdatter Skomsvold.

7 Responses to “Kjersti Annesdatter Skomsvold & Linda Eide”

  1. ellikken March 8, 2013 at 1:09 pm #

    • Haruhi March 12, 2013 at 1:44 pm #

      Fine, fine du.

  2. ForfatterfrueKaren March 8, 2013 at 9:58 pm #

    Hjerte fra meg og. Skjønner greia! (Og leser “Monstermenneske” med innlevelse og tårer i øynene selv.)

    • Haruhi March 12, 2013 at 1:46 pm #

      Du gjør meg glad. Både fordi du leser monstermenneske, – og fordi jeg virkelig tror at du skjønner.

  3. karinleser March 9, 2013 at 6:29 pm #

    Jeg synes du er ganske heltemodig som har skrevet dette innlegget, jeg:-)

    • Haruhi March 12, 2013 at 1:47 pm #

      Takk. Føler meg ikke særlig heltemodig, men liker tanken.

  4. rosapille March 14, 2013 at 11:03 am #

    Jeg liker deg, jeg.

Leave a Reply

