Januarstatistikk

13 Feb
Hadde egentlig tenkt å gi meg med disse, – starte med omtaler eller noe annet sprøtt i stedet. Orket ikke. Januar er tross alt en av årets tyngste måneder; folk er så sabla friske og optimistiske. Starter nye liv hele tiden. Jeg blir sliten. Lei. Av livet, av lesningen, av alt. Hverdagen blir til en endeløs rekke av tekopper og halvdårlig tvkrim. Helst vil jeg drikke te, spise appelsiner og se Castle 24/7, – bøker krever for mye. Til og med Girls krever for mye. Uansett, tre bøker fullført i januar (nesten samtlige påbegynt i 2012, og fullført i første halvdel av måneden), og kanskje åtte påbegynte. All time low. 

Bøkene

  1. Hildegard  – Anne Lise Marstrand-Jørgensen (★★★★)
  2. Den albanske jomfru og andre fortellinger – Alice Munro (★★★)
  3. Atlas over fjerne øyer: femti øyer jeg aldri har vært på og aldri kommer til – Judith Schalansky (★★★★★)

Kjønn

Tre kvinnfolk. Nei, ja. Hvorfor ikke?

Terningkast

Eller stjernedryss. Er lei av treningkast, – og uvisst hvorfor synes jeg det ser mye mindre brutalt ut med stjerner. Skalaen går til fem, og ikke til seks (fordi det er det den gjør i moleskinboka mi, ssh). Uansett. En fem-stjerners, en fire-stjerners, og en tre-stjerners.

Hildegard leste jeg i romjula og fullførte andre januar. En historisk roman, noe løst basert på Hildegard av Bingen sitt liv. Høres kjedelig ut, men er det ikke. Språket har en egen rytme, og boka er nærmest hypnotiserende –  jeg blir dratt inn mot min vilje, vil vite mer, må lese videre, finne ut hva som skjer: selv om jeg jo så uendelig godt vet hvordan det ender. Tar meg selv i å lure på om jeg ville ha likt boka om den var ren fiksjon. Og får lyst til å lese Hildegards tekster, bare for å samle tråder. Føler meg så smått hjernevasket. Og lurer inderlig mye på hva som skjer med dagens Hildegarder. Er det rom for både schizofreni og Guds talerør i en og samme verden?

Den albanske jomfru og andre fortellinger leste jeg fordi jeg ikke hadde lyst til å lese noe annet. Alice Munro er en slags form for sikkerstikk. Hun er av disse forfatterne som jeg har med meg hjemmefra  Min mor leser Alice Munro, min far leser Alice Munro, jeg leser Alice Munro. På sitt beste er hun så god at jeg får lyst til å kun lese noveller resten av livet, – men hun er ikke på sitt beste hele tiden. Ikke i denne samlingen i hvertfall. Det går trått, historiene glir inni hverandre, blir for like: og damene som står i sentrum er så tafatte. Jeg går litt lei. I tillegg sliter jeg med konsentrasjonen, glemmer hvilken tidsepoke vi befinner oss i (det forandrer seg fra historie til historie) og skjønner ikke hvordan hovedpersonen plutselig kan fly, eller hvorfor ingen ser tv. Vurderer å legge den fra meg, – gi den en sjanse senere, når jeg er mer våken – men plutselig er Munro på sitt beste igjen, som i tittelnovellen, eller i Utpost, og jeg leser videre. 

Atlas over fjerne øyer, er akkurat det den høres ut som: et atlas over fjerne øyer, i alle former og fasonger med vakre kart og fantastiske anekdoter fra hver øy: om den tyske tannlegen som skaper et minisamfunn på en idyllisk stillehavsøy, om mannen som lete Kokosøya rundt etter en skjult skatt, om Aleksander Selkirk den ekte Robison Crusoe, og om de rituelle og akk så nødvendige barnedrapene på Tikopia  Den vakreste boka jeg har lest på lenge. Jeg gjør alt jeg kan for at leseropplevelse skal vare lenger; gjemmer boka under skittentøyet, lover meg selv ekstra appelsiner hvis jeg ikke leser, blar om og leser forrige side om igjen. Boka er en sterk kjærlighetserklæring til den imaginære reisingen; det å sitte med et atlas i fanget og tusen drømmer i hodet. Den tar meg rett tilbake til barndommen. Alle burde ha denne på nattbordet.

 Land

Danmark, Canada, Øst-Tyskland og femti forskjellige øyer. God spredning.

Tema

Ensomheten. Fysisk (Schalansky), i parforhold og hverdag (Munro), og ufrivillig (Marstrand-Jørgensen).  Ingenting er så befriende som selvvalgt ensomhet sier en av pionerene i Atlaset. Og ingenting er så vondt som ufrivillig ensomhet, tenker lille Hildegard når Gud forlater henne.

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 1 non-fiction (selv om det føles som juks å ta poeng for noe så lettlest som atlaset. 1/2poeng?).
  2. 0 diktsamlinger
  3. Har starta på Bibelen.  Første mosebok og evangeliet etter Markus, + alle de morsomme delene (sex, smittevern og matvaner).
  4. 0 1001books
  5. Itjnå lesesirkel, men det er utelukkende fordi jeg hadde lest månedens bok fra før av. Utelukkende.
  6. 0 Atwood
  7. 0 Cormac McCarthy
  8. 0 O’Connor. 
  9. Full score! Har lest sykt mye mindre enn jeg pleier – og er helt i rute angående målet om å lese mindre (det faktum at jeg ikke har lest bedre, saktere, tyngere eller eldre gir jeg faen i). Kun kjøpt en bok dog, men den var norsk hardperm på fullpris – og tilsvarer ca 7 engelske pocket.

9 Responses to “Januarstatistikk”

  1. Ingalill February 14, 2013 at 1:56 pm #

    Følte meg litt beslektet her, ikke bare driver jeg og suller ned i leihetens dype dal, men jeg har også bare lest kvinner i januar, og har nå bare lyst til å lese Nick Hornby og gi blaffen i lesesirkelkvinnen Irene. Klapper litt for sakprosamålet og er veldig nysgjerrig på denne O’Connor som jeg nå plutselig har sett nevnt 2 ganger iløpet av de siste dagene. På tide jeg kryper fram og rister av meg støvet, må finne ut hva dette dreier seg om.
    Nå skal jeg klikke vilt i arkivet ditt på jakt etter Darling River omtale.

    • Haruhi February 15, 2013 at 3:58 pm #

      Hoho, da må du kikke lenge og grave dypt. Og kanskje bruke et par trylleformler.

      Irene kan du fint gi blaffen i – hun ligger å sutrer på nattbordet mitt, og jeg gir en henne et par minutter av livet mitt, hver dag, bare for at hun skal holde kjeft. Castle maraton frister bare mer og mer for hver dag som går. Les heller O’Connor, det er mer futt i henne.

  2. Linn February 14, 2013 at 2:45 pm #

    Har Atlas of remote islands om ikke på nattbordet så i allefall på stuebordet! Du er forresten artig. Har du tenkt til å anmelde bibelen som skjønnlitteratur? Jeg kunne tenke meg å gjøre det, men ser for meg det hadde blitt bråk. Vel, det og at bibelen med sine matpapirtynne sider fylt av religion og elendighet må være verre enn å lese Knausgård.

    • Haruhi February 15, 2013 at 3:54 pm #

      Stuebord godkjennes! Håper du koser deg med den.

      Og omtale bibelen som skjønnlitteratur hadde virkelig vært morsomt – men jeg er usikker på om jeg kommer til å gjøre det; jeg er egentlig usikker på om jeg kommer til å blogge om den i det hele tatt. Foreløpig er bibelen overraskende lettlest. Knausgård hadde vært verre – man kan lissom ikke lese tilfeldig kapitler i min kamp (123456) her og der, og si seg fornøyd.

  3. stjernekast February 15, 2013 at 3:02 am #

    Til og med Girls? Å nej! Jeg så den siste episoden vet du, og den var så…rar!!! :O
    Jeg spiste en appelsin i dag. Den var litt gammel så jeg sugde bare ut all saften og lot de stakkars båtene stå anoreksisk igjen på skjærefjøla.
    Hvilken bok har du kjøpt?
    Nå er jeg overbevist. Jeg skal lese øyboka.

    • Haruhi February 15, 2013 at 3:55 pm #

      Ja! Til og med Girls. Til og med House! Dette er ille altså.
      Appelsinmisbruk, tenk på de fattige barna i Afrika lissom (flashback til barndommen, det ER jo safta som er best).

      Yay! Håper (og tror) at du kommer til å kose deg med øyboka!

      • stjernekast February 16, 2013 at 5:34 am #

        Jeg *tenker* da på de afrikanske barna, jeg! Hæhæ! Det brukte alltid jeg å svare da noen sa det til meg.

  4. Lise February 16, 2013 at 8:32 pm #

    Stjernedryss. Fint.

  5. Hedda March 28, 2013 at 6:42 pm #

    Så spennende at du har lest om Hildegard! Jeg har utrolig lyst til å lese boka, kanskje mest fordi jeg er så fascinert av Hildegard von Bingen. Snakk om å utrette mye! Føler meg mest lat i forhold… Kunne ikke se at det var en egen omtale om boka her på bloggen din, kan du utdype litt om hva du synes?

Leave a Reply

