At the end of the day you’re another day older

2 Feb

Januar har vært en særdeles stillestående lesemåned, – tre fullførte bøker, hvorav en er så kraftig illustrert at jeg redd den ikke kan telles. Jeg føler allikevel at jeg har vært ganske litterær i måneden som har gått – jeg har startet å snuse på bibelen (og jubler hver gang jeg kjenner igjen en referanse fra noe jeg har lest), og jeg har tatt fram igjen Philip Hoares The Whale: In Search of the Giants of the Sea som mer enn noe annet er en bok om en manns forhold til Moby-Dick (men som også består av en rekke beretninger og detaljer fra hvalfangstens historie; uten at jeg helt forstår hvorfor – boka lese best med Moby-Dick som bakteppe, en slags underlig og sår hyllest til dette monsteret av en roman: og hvis det er noe Moby-Dick ikke mangler, så er det detaljerte beretninger om hvalfangst). Jeg har også vært på kino å sett Les Misérables og forelsket meg totalt. Jeg er en enkel sjel, og blir uendelig lett rørt når de undertrykte synger kampsanger (men rynker på nesa ved først tegn til instalove, ugh).

tumblr_mgp5bhQ4yN1s21i4po1_400

 

 

 

 

 

 

Fra før hadde jeg ikke noe særlige forhold til storyen – kun et vagt minne om en BBCserie, en gang i barndommen. Jeg husker at jeg på forhånd spurte min far om serien kom til å være trist, og fikk til svar at “alt er veldig svart-hvitt, de gode er utrolig gode, og de slemme er fryktelig slemme, men alt går bra til slutt”. Påfølgende raserianfall når det viste seg at 1) det fantes mer enn et par gråtoner og 2) folk døde. Heldigvis husket jeg ikke hvem som dødde, og gikk inn i kinosalen med null forventninger. Blown away. Nå har jeg gått til innkjøp av en engelsk utgave av boka, og grugleder meg til leseropplevelsen.  Jeg mener, det er voldsomme greier. Selv om jeg har mine tvil til hvorvidt min utgave av boka er fullstendig. Når jeg spurte dama bak kassa på norli, svarte hun ganske bombastisk at joda, dette var hele boka. Så fulgte hun opp med å fortell meg at de hadde en pocketutgave også, og at hun plutselig hadde oppdaget at den bare var bind 1, mens utgaven min, ja, den var bind 1 og bind 2. Nettopp. Min utgave er i alt 1432 sider lang, – og i følge wiki skal det være rundt 2783 sider. Iffy, veldig iffy.

Men som min far hintet til, – om det ikke er alt, så er det kanskje nok uansett. For jeg er skeptisk til hva jeg kommer til å synes om boka; grensen mellom såpeopera og stor litteratur er tynn. Jeg håper imidlertid på at bokas lengde skal tale til dens fordel: og lurer på om mye av grunnen til at den elskes, – er nettopp lengden. Det er jo nesten umulig å tilbringe så lange tid med en gjeng karakterer, uten å bli glad i minst noen av dem. Det blir litt som de nye joggeskoa mine – jeg må jo nesten like og bruke dem, hvis ikke vil jeg ikke kunne forsvare pengebruken for meg selv.

6 Responses to “At the end of the day you’re another day older”

  1. rosapille February 4, 2013 at 12:11 pm #

    Hih, jeg kjenner igjen beskrivelsene fra min egen opplevelse av filmen. Jeg hadde ikke noe forhold til historien fra før, og ble ganske slått i bakken av den. Men når det gjelder dette sort/hvitt-opplegget, syns hvertfall jeg at de fleste karakterere, sånn som de ble fremstil i filmen, hadde kun én hovedoppgave og én rolle i handlingen (med unntak av Valjean da), noe som gjorde at jeg fikk utrolig lyst til å lese boken! Jeg blir veldig nyskjerrig på hvordan karakterene egentlig er^^

    • Haruhi February 5, 2013 at 9:02 pm #

      Jeg synes det lille jeg har sett av Javert egentlig er ganske sammensatt. Spesielt i forhold til slutten – men håper at boka har ennå flere gråtoner å bidra med.

      Fint å høre at det finnes noen andre der ute som ikke hadde et forhold til les. mis. – følte meg ganske alene.

  2. stjernekastHeidi February 5, 2013 at 10:44 pm #

    Uhu, jeg har ikke begynt på bibelen enda.. Utsetter det og utsetter det og… Når jeg er ferdig med American gods, kanskje! Da! Har du lest American gods forresten? Jeg liker den ikke, kan du oppmuntre lesningen min med at den plutselig tar salto og tar av?

    Den derre øyboka… Jeg vurderer å lese den. Må vurdere en stund til.

    2783 sider!!! JEEEZ! Det er sykt.

    • Haruhi February 8, 2013 at 7:01 am #

      Bibelen er overraskende lettlest! Lest første mosebok og evangeliet etter Markus.

      Helt ærlig syntes jeg ikke at American Gods var så god. Kanskje den dårligste jeg har lest av Gaiman. Sykt kul idé, men jeg kom aldri under huden på karakterene. Veldig motiverende, huh?

      • stjernekaste February 8, 2013 at 5:57 pm #

        Vel..Du motiverte meg med tanke på lesingen av Bibelen og det trengtes kanskje enda mer! Takk! Skriften i utgaven jeg har er liiiiiiiten, det blir nok litt pain. Har heldigvis lesebrillen jeg absolutt burde bli flinkere til å bruke.

        • Haruhi February 8, 2013 at 6:52 pm #

          Jeg har den nyeste norske utgaven. Både pluss og minus med det, – den er sykt fin, og har akkurat passe stor skrift: men jeg synes at noe av sjarmen forsvinner når språket er såpass moderne. Vel, vel. Gleder meg til du også kommer i gang!

Leave a Reply

