Kapittel 2: Hvor lesemål fastsettes, og viktigheten av materielle goder og en analytisk hjerne trekkes fram

11 Jan

Jeg har som vanlig ikke kontroll på egen bokdata, i fjor mistet jeg lappen med all statistikken- i år har jeg forlagt den lille gule notisboka fra Søstrene Grene (forøvrig har jeg ikke kontroll, selv med notisboka; jeg skriver nesten aldri ned hva jeg leser (eller mener), selv med bokelskerekonto og månedsstatistikk er jeg ganske naken ved årets slutt: en endeløs rekke med titler, og intet annet. Ikke noe snadder. Når ble bøkene utgitt? Hvor mange klassikere leste jeg? Har jeg lest noen bøker av ukjente forfattere? Noe debutanter? Er 1001bøkene i snitt bedre enn de andre? Hvilket treningkast gir jeg oftest?).  Jeg har en jobb å gjøre og regner med å bli ferdig i mars en gang. Men i år, dere, i år skal alt bli så jævla mye bedre. Jeg har bestilt meg en Moleskin bookjournal.

moleskinOg den kommer til å gjøre meg latterlig lykkelig. Stålkontroll og fem ganger så stort leseutbyttet. Can’t wait. Når moleskinen min ankommer kan leseåret 2013 starte for alvor. Enn så lenge redigerer jeg lesemålene mine fram og tilbake, og koser meg med Judith Schalanskys Atlas over fjerne øyer: femti øyer jeg aldri har vært på og aldri kommer til, som jeg fikk i julegave. En fantastisk perle av en  coffeetablebook, som jeg  har ønsket meg helt side jeg leste om den på en blogg i fjor vinter (jeg har finlest tre blogger og vært ganske kreativ på google, til ingen nytte: Den eneste omtalen jeg finner er Clementines, og jeg 100% sikker på at det ikke var der jeg først hørte om boka).

9781846143489L_002

Eksempel på bokside.  Midt i blinken for hun som tilbragte barndommen med å  pugge afrikanske hovedstader, og nå bruker voksenlivet på ha våte drømmer om å vinne pubkvisser og/eller dra på jordomseiling.

Uansett. I  2013 skal jeg lese: 

  1. 11 stk non-fiction bøker 
  2. 7 stk fantasybøker (?)
  3. 3  stk diktsamlinger
  4. Bibelen (ok, så kanskje ikke hele, ikke i løpet av 2013 i alle fall, men jevnt å trutt, skal jeg jobbe meg gjennom mursteinen over alle mursteiner, kun bevæpnet med kaffe og nysgjerrighet).
  5. 24 1001books
  6. Og optimalt sett fullføre 9/12 i Lines lesesirkel (har lest 3 tidligere).
  7. Minst fem bøker av en eller to av de følgende; Margaret Atwood, Salman Rushdie, Iain Banks, Graham Greene, Cormac McCarthy, Flannery O’Connor (som strengt talt knapt har skrevet så mange som fem bøker, som jeg ikke har lest). Veiledning mottas med takk.
  8. Kjøpe flere bøker.
  9. Og lese færre.

Nei, jeg stokket ikke om på ordene i de to siste punktene. Jeg skal kjøpe flere bøker (kjøpte 23 ikke-pensum bøker i løpet av 2012, har litt å gå på før jeg går konk og jo flere av bøkene i målsonen jeg eier –  jo flere får jeg lest (?)), og lese færre( = tykkere, tyngere, eldre, saktere, bedre). 2013 skal blir året jeg endelig leser Bleak House, Krig og Fred og Jerusalem. Bare for å nevne noen. Jeg vurderer også eget mummimål (men er redd for å miste livbøyen min; mål fjerner lyst – og hva hvis jeg går lei av mummi?! Av Tove?! Nei) og eget Russland eller Kinamål (men siden jeg fremdeles sitter i skammekroken etter forrige forsøk, vet jeg ikke om jeg tør). Jeg er også usikker på om Selma og Sigrid skal få bli med i 2013 også, – det er jo ekte kjærlighet, men igjen: skammekrok og angst.

20 Responses to “Kapittel 2: Hvor lesemål fastsettes, og viktigheten av materielle goder og en analytisk hjerne trekkes fram”

  1. monika January 11, 2013 at 11:16 pm #

    Oi, den moleskineboka var fine greier! *sikle* Jeg ble så stum av atlaset at jeg ikke klarte å skrive en eneste setning, men den er fantastisk! Jeg har lenge tenkt på at Jerusalem må leses snart, men i dag etter å ha diskutert Jerusalems viktighet i religionshistorien (herregud jeg underviser smarte 14-åringer) så er det vel bare å sette i gang.

    • Haruhi January 12, 2013 at 1:03 pm #

      Bloggen din var en av de jeg lete gjennom; husket at du var veldig begeistra. Men det var ikke der heller at jeg hørte om den først. Arg. Det irriterer meg så smått at jeg ikke finner den første omtalen jeg leste.. Men, uansett: det viktigste er at boka er mi nå. Elsker den!

      Smarte 14-åringer indeed! Vi får bare sett ræva i gir, virker det som.

  2. Mari January 12, 2013 at 10:06 am #

    Åh, Flannery! I løpet av 2012 har hun blitt den nye favorittdama mi. Har du lest mange av novellene hennes? Hvis ikke, vil jeg si at “The Complete Stories” er obligatorisk. Jeg tror det er verdens beste novellesamling.

    • Haruhi January 12, 2013 at 1:00 pm #

      Jeg har kun lest den ene romanen hennes (Wise Blood). som forøvrig føltes litt som en forlenget novelle. Hvis hun velges ut skal jeg få lest alle novellene hennes + den siste romanen i løpet av 2013. Hun er helt fantastisk. (Grunnen til at jeg ikke har lest mer av henne i 2012 er denne; min far skulle kjøpe hennes samlede, også skulle han lese først – og jeg etterpå. Og vi ventet, og ventet, og ventet – men intet kom i posten. Arg. I år kjøper jeg selv).

  3. Melusine January 13, 2013 at 3:49 pm #

    Bokdata! Man leser og har lest, that’s it – for min del har jeg bokdatene nå som jeg blogger om bøkene, og så er jeg veldig flink til å putte dem inn på bokelskere. Men ojoj den bok-journalen ser fantastisk ut, jeg elsker slike bøker!

    Forresten: Finstygg er egentlig et bra ord når det gjelder forsiden til The Girl on the Frigde. Først synes jeg den var litt ubehagelig, den forsiden, hva hadde den med historiene å gjøre? Men da jeg leste selve historien som er ganske tidlig i boken, ja da falt det på plass. Forsiden passer, og boken anbefales!
    Lykke til med stålkontroll i 2013😀

    • Haruhi January 13, 2013 at 9:50 pm #

      Problemet mitt er at jeg (stort sett) ikke blogger om bøkene, og derfor raskt mister oversikten over hva det egentlig er jeg leser. Ved hvert årsskifte sitter jeg med en uggen følelse av å kastet bort mye tid, på mange intetsigende bøker. Dessverre. Og, ja, jeg gleder meg så til boka kommer! Den indre nerden min hopper opp og ned hver gang jeg ser bilder av den.

      Åh, jeg elsker det når inn og utside virkelig klaffer. Nå gleder jeg meg ennå mer til å få lest den.

      • Heidi January 14, 2013 at 12:24 pm #

        Åh HURRA! Etgar Keret! Hurrameirrundt<3

  4. labben January 13, 2013 at 8:21 pm #

    Jeg har også kjøpt meg Atlas over Fjerne Øyer etter å ha lest om den på bloggen til Clementine (og muligens andre steder), men jeg har ikke begynt å lese i den enda. En kunde ble irritert på meg da hun skulle kjøpe den i julepresang. Jeg fortalte at jeg var helt sikker på at vi ikke hadde flere fordi jeg hadde kjøpt den siste. Burde gjerne la være å dele slik informasjon med kundene.

    Det er godt å høre at det blir flere som leser Krig og Fred dette året, tror vi trenger et visst antall for å kunne motivere hverandre. Russiskmål kan du få til. Mange av russerne er underholdende og relativt korte. Du kan jukse og ignorere de lange, med unntak av Krig og Fred. Jeg tror jeg setter meg et uoffisielt mål på tre russere på over 500 sider i 2013, medregnet Krig og Fred.

    Lykke til med målene. Bare for nysgjerrighetens skyld, hvilke non-fiction og fantasy-bøker har du planer om å sluke i år?

    • Haruhi January 13, 2013 at 10:01 pm #

      Det gleder min indre nerd at dere faktisk ble utsolgt for Øy-boka. Håper mange koste seg med den i romjula.

      Ja, russermål er nok enklere enn kineseremål – som du sier er det jo ikke bare mursteiner. Men det ER en jungel, bortsett fra det opplagte (Tolstoj, Dostojevski, Pusjkin) vet jeg ikke hvor jeg skal ta tak. Et russermål ville også bety å lese noe nyere russisk litteratur, og der er jeg om mulig ennå mer blank.

      Fantasymålet er jeg usikker på om får stå, jeg hadde det jo i fjor også. Tilsammen leste jeg 10 fantasybøker i fjor, men det er kun hvis jeg teller all fantasy, og jeg merker at jeg egentlig ikke vil det. Hvis en bok føles kun som feelgood, så er den egentlig bare det. Jeg har tenkt å safe, og lese mer av Abercrombie og Lynch + snuse på en eller annen forfatter som skriver i samme gate (mørkt, morsomt, relativt komprimert handlingsforløp + karakterer med sjel og utvikling). Når det kommer til non-fiction aner jeg ikke. Vet bare at jeg må fylle hullet etter pensumet (ha!) med et eller annet. Forhåpentligvis et par bøker om litteratur / lesing, og en god del med sosialantropologiske trekk. Jeg skal også begynne å lese Sykepleien og Aftenposten Innsikt fastere – føler meg så lite oppdatert nå som jeg ikke studerer lenger.

  5. Heidi January 14, 2013 at 12:20 pm #

    Nå er det så mye jeg vil si. Jeg gjør det systematisk og skriver samtidig som jeg leser innlegget for tredje gang. Kremt, kremt (åneeei, nå var jeg skikkelig Dollerosa Uffert, GRØSS):

    1. Takk for statistisk veiledning: å skrive ned årstall på utgivelse skal jeg også i år. Hvilket år vil gå av med seieren i 2013? Spennende, svært spennende.
    2. Nå gleder jeg meg til mars.
    3. Den notatboka MÅ jeg ha. Må vente litt da. Den var så dyr. DET STOPPER IKKE MEG.
    4. Jeg liker at du skal lese tre diktsamlinger.
    5. Jeg liker at du leser om øyer. Imponerende.
    6. Jeg liker at du pugget Afrika som liten. Og sikkert stor.
    7. JEG LIKER AT DU SKAL LESE BIBELEN. Det er SÅ oppmuntrende for meg.
    8. Jeg har lest en bok av Salman Rushdie (Sataniske vers). DET VAR SÅ BRA. Men herrigud så tungt det var.. MEN DET VAR SÅ BRA.
    9. “jo flere av bøkene i målsonen jeg eier – jo flere får jeg lest?” NEI. Du tror du gjør det men du gjør det intet. Aller mest effektivt (for meg) er å låne bøkene av andre eller biblioteket. Da blir de lest i en fei. Jo lengre de står i hylla jo værre blir det å endelig lese dem. Å kjøpe bøker dreper faktisk leselysten i lengden. For meg. Alt er relativt?
    10. ” tykkere, tyngere, eldre, saktere, bedre” – NICE.
    11. Krig og fred. KULT.

    • Haruhi January 16, 2013 at 8:51 pm #

      Tror jeg må ta det step by step jeg også!

      1. Hadde jeg enda skrevet ned i løpet av året, men, akk nei. Gjorde det en dag på nyåret: google, bokelskere og en kjæreste som var noe ufrivillig sekretær (tror han er litt glad for at han ikke bor sammen med meg). (+ takket være deg har jeg også gått igjennom å telt over HVOR bøkene har kommet fra: bibliotek, selvkjøpt, lånt, stjålet, arvet). Neste år (kremt, i år) skal jeg også skrive ned HVORFOR jeg leser den og den boka (min mor liker den, leste om den på en blogg, osv osv).
      2. Ja, du MÅ ha den! Prisen er horribel men DEN boka da. Herregud.
      3. Jeg misliker at jeg skal lese tre diktsamlinger. Er helt blank – har knapt lest noe siden tvangens dager (vgs, jeg var en reser på diktanalyse, men faket alt).
      4. Du må også lese om øyene! Det er en skikkelig drømmebok.
      5. Det liker jeg også. Burde pugge mer.
      7. Takk i lige måde. We can do this!!
      8. Jeg har lest to (Midnight’s children og Shame), elsket begge. Selv om de var ganske tunge. Fem Rushdie på et år er kanskje litt overkill. Men jeg skal i alle fall få lest the Satanic Verses.
      9…. det ante meg. Men jeg akter fremdeles å kjøpe mer. Shoppingspree! + det finnes bøker jeg har skullet leste så lenge, men aldri har fått lest, fordi biblioteket har mark i ræva (neida, de er fantastiske. Men de kan jo ikke skaffe alt).
      10. Har du lest Krig og fred?

      (Enhver unnskyldning til å lage en liste, er en god unnskyldning).

      • Heidi January 17, 2013 at 5:18 am #

        3. Jeg kunne skrevet tre titler, selv om jeg ikke er en erfaren diktleser men velger ikke å gjøre det da det er mye morsommere å bare se på titler og omslag og plukke random når man først har muligheten.
        4. Hjelp, skal jeg lese om øyene?! Jeg som nylig lærte meg hvor Chicago og California ligger. Indiana vil fortsatt ikke feste seg. Er jeg klar for å bevege meg fra land og ut på havet…
        8. Fem Rusdie leste bøker av Rushdie hadde tatt meg fem måneder, HÆHÆ. Men altså, mål kan jo endres underveis.
        9. Jeg har ikke lov å kjøpe en eneste bok før jeg har et lesebrett i hus så du får gå crazy for oss alle.
        10. Jeg har ikke lest Krig og fred men jeg HAR Krig og fred. Jeg har Del 1, del 2 og del 3. Jeg betalte tyve kroner pr bok på et bruktboksalg. Nå lurer jeg på om jeg ikke gjorde en dårlig deal da jeg mistenker den er delt opp i SEKS deler. Jeg må ta de med på biblioteket og sammenligne med en utgave der..

  6. Haruhi January 18, 2013 at 10:33 am #

    3. Ja, jeg tror jeg må snoke selv. Har et hemmlig håp om at det blir fler enn tre også.
    4. Det er ikke OM øyer, det er mer små fine / trist / rare historier om ting som har skjedd, eller ikke skjedd, på øyene. Tror jeg må blogge om denne, så den sprer seg.
    8. Jotakk, kommer til å bruke så lang tid jeg også i så fall. Tror han faller ut av målista!
    9. Du er flink! Og lesebrett er digg.
    10. Det der skjedde med meg og Anna Karenina, vi hadde flere utgaver stående hjemme: men ingen startet og sluttet på samme måte, eller var like lange. Det er så sykt mange ufullstendige oversettelser av klassikere. En skam.

    • Heidi January 20, 2013 at 2:38 pm #

      4. Ja, gjør det! Da kan jeg bestemme meg etter å ha lest det. Jeg prøver (feiler hardt) å bli mer kresen i hva jeg putter på leselista.
      10. Ja, en skam. Noe av det verste jeg vet (det finnes en liste) er forkortede bøker.

      Duu? Ikke le av meg nå: Når du skriver ned landene i månedsstatistikken velger du landet forfatteren er FRA eller der historien utspiller seg? For hvis den siste er det vanskelig da for eksempel Jorden rundt på 80 dager, hvilket land eller verdensdel skal den under liksom.

      • Haruhi January 20, 2013 at 5:14 pm #

        Det er landet forfatteren kommer fra. (Selv om det noen ganger tar helt kverken på meg, som når jeg har lest en bok hvor handlingen har foregått i India, og forfatteren har indisk navn – men egentlig er brite. Må nesten innrømme at en del av Kineserne min er eksil-kinesere, og egentlig har type amerikansk eller fransk pass, men det DRITER jeg i).

  7. Heidi January 20, 2013 at 5:25 pm #

    Ja, akkurat. Det har vært litt forvirrende å bestemme meg hvordan jeg skal gjøre det. Derfor har jeg skrevet ned hvor handlingen i boka hovedsaklig foregår og forfatterens bosted, hjemsted… Det er i det hele tatt ikke så lett, dette. Ja, ja.

  8. Marianne January 21, 2013 at 5:37 pm #

    TAKK !!! Jeg har hatt ideen om en slik bokdagbok i hodet, men trodd den kun levde i egen fantasi…. Et stk moleskin bookjournal bestilt, og den kommer til å være verd hver eneste krone!😀

    • Haruhi January 21, 2013 at 8:13 pm #

      Yey! Glad det sprer seg – da slipper jeg å føle meg så ufornuftig. Dette er jo notatboka vi alle har savnet uten å vite det!

  9. stjernekast November 5, 2013 at 10:52 pm #

    Moleskinsboka har vært i bakhodet mitt i hele år men jeg får meg ikke til å kjøpe den. Jeg har jo stålkontroll uten. I tillegg trenger jeg en tyk notisbok når jeg skriver ned notater samtidig som jeg leser. Hah, morsomt å se kommentarene mine fra da og grunne på hvordan det er nå.
    Jeg begynte aldri på Bibelen, konsentrerte meg om Kognitiv terapi i år i stedet. Kanskje neste år.. Heh.

    • Haruhi November 6, 2013 at 5:08 pm #

      Jeg kjøpte den, elsket den og brukte den i type to måneder. Siden har den råtnet, og bokstatistikken er kun på internet – og jeg er verdens lateste bokblogger. Noe det samme med Bibelen også, jeg startet – var gira, og la den fra meg. Jødene kom seg aldri ut av Egypt og nå er det snart jul. Akk.

Leave a Reply

