Desemberstatistikk

5 Jan
11/12 ble for dumt, så her er årets siste månedstatistikk. Oppsummering av hele 2012 samt lovnader for 2013 kommer senere. Jeg liker å starte året mitt litt senere enn folk flest. Har til og med tatt treningspause på nyåret, – studioet er alt for fult av folk, angsten min får vondt: jeg ser så utrent ut at folk sikkert ville ha trodd jeg var en nyttårstrener og det er jeg ikke, jeg sverger. Jeg er en helårstrener (og det faktum at jeg, i likhet med resten av befolkningen, hadde treningspause i jula også, trenger vï ikke å snakke om). Forøvrig leste jeg fem bøker i desember. 

Bøkene

  1. The Wasp Factory – Iain Banks (fem) 
  2. Harens år – Arto Paasilinna (tre)
  3. Trollvinter – Tove Jansson (seks)
  4. The Mysteries of Udolpho – Ann Radcliffe (tre)
  5. The War of the Worlds – H. G. Wells  (tre)

Kjønn

Tre mannfolk, to kvinnfolk. Dame på toppen, dame i bunnen. Jeg er bent ut forelska i Tove Jansson. Hiver meg offisielt på den nye mummibølgen, – hvor alle vi 90tallskids går i barndommen, og kjøper kopper, tallerkener, dvder, bøker og bare digger (men skammer meg litt over å innrømme at jeg var med på koppbølgen før jeg hev meg på bokbølgen). Tror forøvrig at jeg endelig har kommet meg over min kvinnehatende periode – må nok finne noe annet jeg kategorisk og grunnløst kan hate, norske forfattere for eksempel.

Terningkast (også kalt: hva jeg syntes om bøkene). 

En sekser, en knallsterk femmer og tre treere. Mye tvangslesning og lite leselyst. Trollvinter var magisk, og jeg har lyst til å love dere sikkelig overbevisende innlegg – men liker ikke å lyve. Iain Banks holder kokken, – og The Wasp Factory er en av de mest gjennomført forstyrrende bøkene jeg har lest. Igjen; magisk. (Og, ja, – jeg satt treningkast fem, for at Trollvinter skulle få skinne alene – hadde jeg lest om vepsene en annen måned  hadde jeg gitt en sekser. Tullball).

War of Worlds var rett og slett litt kjedelig, og platt (og, ja, jeg vet at boka er steingammel  og pr. def. kjempeorginal – men jeg gidder ikke å bry meg. Jeg kjedet meg). Harens år leste jeg i ett (!) strekk i løpet av en natt hvor jeg satt fastvakt på sykehuset, og jeg er åpen for at det kan ha bidratt til at jeg opplevde boka som dårlig. Udolpho var faktisk hakket bedre enn de to andre treerne  deler av boka var både spennende og gripende, – og språket er jo javnt over en drøm. Men slutten dere, slutten er crap.

Land

Tre briter og to finner.

Tema

Hvordan overleve i en kald og fiendtlig verden, med varierende grader av alvorlige undertoner og surrealisme (Banks, Wells, Jansson, Paasilinna), og hvordan nyte naturen, musikken og lyrikken til det fulle under påvirkning av kjærlighetssorg og/eller dødsangst og andre moralske kvaler (Radcliff).

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 0 stk fantasy.
  2. 1 stk skikkelig scifi lest = 5/5. 
  3. 3 stk grafiske noveller. 
  4. Jeg lover å bruke 2013 på å bli bedre kjent med Selma, (Tove)
  5. og Sigrid.
  6. 4 1001 bøker = 24/24! 
  7. Lesesirkelbok på etterskudd er fremdeles lesesirkelbok.
  8. Leser ennå ikke svensk, men har en  følelse av at jeg burde begynne.
  9. Finland is the shit.

jansson6

9 Responses to “Desemberstatistikk”

  1. labben January 6, 2013 at 12:04 am #

    Nå har jeg bestilt alle mummiromanene (på engelsk, det ble så dyrt på norsk) pluss The Crow Road (trodde jeg hadde kjøpt den allerede, men siden jeg ikke finner den regner jeg med at jeg kun har innbilt meg det) og The Wasp Factory. Forrige uke bestilte jeg bøker av Cormac McCarthy. I morgen har jeg fri og dataen min virker igjen (hatt litt styreflateproblemer denne uken), så nå blir det lesing og blogging. Masse lesing og forhåpentligvis også masse blogging. I desember leste jeg ikke en eneste bok. På tide å ta igjen det tapte.

    Jeg har hatet norske forfattere i en årrekke. Du må gjerne ta over for meg nå som jeg skal ta fag om nordisk litteratur.

    • Haruhi January 7, 2013 at 7:46 pm #

      ÅH! Du gjør et blogghjerte happy (og en smule redd, hva om du ikke liker det du leser? Hjelpes!). Gleder meg uansett til du får lest noen av bøkene, spesielt Wasp Factory. Slutten må diskuteres med noen nemlig.

      Jeg har tre mummibøker på norsk, men de har jeg alle funnet på salg – sitter å funderer på hvordan jeg skal få ta i resten uten å gå konk. Neida. Joda.

  2. astridterese January 6, 2013 at 4:22 pm #

    En fin oppsummering! Jeg leste Sent i November av Tove Jansson og falt helt pladask. Nå satte jeg Trollvinter også på listen og håper den er like bra🙂

    • Haruhi January 7, 2013 at 7:51 pm #

      Jeg har kun lest tre bøker av Jansson så langt (Farlig midstsommer, Mummipappa på eventyr, Trollvinter), og alle har vært gode, selv om Trollvinter var best. Nå har jeg notert meg Sent i November også.

  3. Heidi January 7, 2013 at 7:41 pm #

    Jeg liker bokvalgene dine.

    • Haruhi January 7, 2013 at 8:09 pm #

      Bra noen gjør det. Selv syntes jeg desember var drit – hvert fall når jeg ser tilbake, alt for mange av bøkene ble lest fordi de ga meg poeng og kryss og kreds. Idioti.

      • Heidi January 8, 2013 at 12:59 am #

        Jammen likevel. Nå er de lest. Nå kan du si ‘de har jeg lest!’. Til og med er det ingenting som er så tilfredsstillende som å krysse noe av lista.

  4. Gråbekka January 10, 2013 at 9:27 pm #

    Tove Jansson er en helt klar favoritt oss meg også:) Gleder meg til å lese “Det usynlige barnet”:) Angrer jeg ikke kjøpte flere av de søte små bøkene på salg, arg! Jaja får følge med om jeg snubler over de en dag med en god pris:) Fin oppsummering!:) Ha en fin lesemåned!

    • Haruhi January 11, 2013 at 3:19 pm #

      Jeg angrer også på at jeg ikke kjøpte flere på salg – ante ikke hva slags skatter jeg gikk glipp av!

      Håper du også får en fin lesemåned🙂

Leave a Reply

