Novemberstatistikk

7 Dec
Seks bøker lest i november. Hvorav tre ble lest nesten utelukkende på grunn av lavt sidetall. Året går mot slutten, jeg samler smuler, manipulerer statistikk og jakter på korte 1001bøker. Allikevel går det ikke fortere enn tidligere. Kan verken skylde på vær eller trening, og lurer på om hele november har vært en illusjon.

Bøkene

  1. V for Vendetta – Alan Moore/ David Lloyd
  2. World War Z –  Max Brooks
  3. Ingen skriver til obersten – Gabriel García Márques
  4. Do Androids Dream of Electric Sheep? – Philip K. Dick
  5. Katharina Blums tapte ære – Heinrich Böll
  6. Sjakknovelle + Leporella – Stefan zweig

Kjønn

Bare mannfolk. Usikker på om jeg liker at trenden er på vei tilbake.

Terningkast (også kalt: hva jeg syntes om bøkene). 

Månedens mest underholdende er Do Androids Dream of Electric Sheep, måndens viktgiste er World War Z (tuller ikke; verken V for Vendetta, saueboka eller Katharina Blum klarer å skremme meg på samme måte som zombiene i World War Z). Allikevel vil jeg ikke si at World War Z er månedens beste; det blir til tider litt for amerikansk. Og macho. Kampscener er  best på film. Månedenes beste? Katharina Blum. 

Sjakknovelle var en skuffelse. Nesten alle bokbloggere har lest og elsket den, jeg forventet store ting. Bokstavelig talt. Alt snakket om avsluttingen gjorde at jeg forventet hendelser som var helt ute av proporsjoner, – derav skuffelsen. Tror jeg. Eller kanskje er jeg skuffet fordi jeg ikke helt klarte å tro på personene, alt ble så karikert (og noen ganger trodde jeg ikke helt på karikaturene en gang (ja, jeg vet at novelle er novelle, og at man bare har så stor plass som man har; men jeg har lest bedre altså)). Bonuspoeng for å kunne skrive så drivende og innsiktsfult om sjakk. Ingen skriver til obersten var også en skuffelse, – det var en fin beretning om ensomhet og alderdom, men det tok aldri helt av. Jeg er vant med at Márques skal ta av (men hvor mye fyrverkeri er det egentlig plass til på 93 sider?). Forøvrig var jeg sikker på at jeg hadde leste den før, – helt til jeg oppdaget at den ikke var krysset av på 1001lista mi.

Land

To briter, to amerikanere, en tysker, en colombianer og en østerriker. (Og da er jeg mer stolt over Østerrike enn over Colombia, men veldig fornøyd med begge).

Tema

Dystopi x 3 + medias makt gone bad + en kort innføring i psykologisk tortur.

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 0 stk fantasy
  2. 1 stk vaskeekte scifi lest. Noe som bringer meg opp i 4/5. (Det frister å ta scifi poeng for V for Vendetta også, men enn så lenge oppfører jeg meg. Fem scifi i løpet av året er ingen utopi. Det er ennå tid).
  3. Ennå en grafisk novelle; selv om jeg ikke trengte det.
  4. Vi snakkes senere Selma, jeg lover.
  5. Sigrid også, – jeg har ikke  glemt dere. Jeg kommer aldri til å glemme dere.
  6. 4 1001 bøker. På rappen! Hah!
  7. 25% av en lesesirkelbok. Bedre enn ingenting.
  8. Nei. Drømmer androider om elektriske sauer lissom.
  9. Østerike, Colombia, Tyskland, Mars.

Dette blir nok min siste månedsstatistikk, i det siste har bloggen min bestått av ca. 80% statistikk, og det meste er bedre enn det: så jeg sier som Labben, halvveisblogging er ikke særlig gøy. Det får bli enten eller. Jeg regner med å finne svaret i bunnen av et rødvinsglass før 2012 er over, enn så lenge lover jeg gull, grønne skoger og kanskje noen bokomtaler.

6 Responses to “Novemberstatistikk”

  1. labben December 7, 2012 at 9:28 pm #

    Jeg tror jeg kommer til å bli lynsjet hvis du nå slutter å blogge i og med at du siterer meg som del av begrunnelsen. Så ikke slutt å blogge. Helst.

    Forventninger er noe drit, det ødelegger for mye. Sjakknovelle var genial. Det samme var In the Penal Colony av Kafka og The Queen of Spades av Pushkin, bare for å gi deg noen tips du ikke har spurt om og gjerne ikke vil ha😛

    Anbefaler du Do Androids Dream of Electric Sheep? En så gøy tittel skrevet av en som heter Dick bør jo være bra, men jeg aner ikke hva boken handler om. Skal jeg lese den likevel?

    • Haruhi December 8, 2012 at 11:02 am #

      Haha! Lover å slette alle bevis ved eventuell bloggslutt.

      Do Androids Dream of Electric Sheep er kanskje den fineste boktittelen jeg vet om! Anbefaler boka, det er relativt klassisk scifi (tror jeg), mye spenning, men også plenty av etiske dilemmaer. Hvis du har sett filmen Blade Runner, så er den basert (dog noe løst) på boka. Jeg er jo nesten scifi-jomfru, men likte boka veldig godt. Kanskje nettopp fordi jeg har lest så litt scifi; tror ikke plottet er så fryktelig originalt egentlig.

      Ja, død over forventninger altså! In the Penal Colony har jeg allerede notert meg. Pushkin har jeg ikke noe forhold til i det hele tatt, og det er jo egentlig bare flaut.

  2. Heidi December 8, 2012 at 12:15 pm #

    Å nei, du må ikke slutte å blogge, det føles som jeg nettopp har oppdaget deg, jo! Sagt det før, sier det igjen: digger oppsummeringer som dette. “lurer på om hele november har vært en illusjon”- Ahh, kjenner meg igjen. Jeg har sovet helt sykt mye i november, det har vært skremmende rett og slett. Jeg sier: nå skal jeg være våken. Tvert jeg legger fra meg laptopen blir jeg overfalt av søvnen. Jeg husker ingenting fra november. En merkelig følelse. “Do Androids Dream of Electric Sheep?” var en sykt morsom tittel!! Også liker jeg titlene dine i margen der du har en bok UNDER senga. Hæ hæ! Awesome.

    • Haruhi December 10, 2012 at 4:14 pm #

      Jeg liker også å lese andre månedsoppsummeringer, men synes det blir litt tynt når det knapt er noe annet på en blogg. Liker egentlig den metoden du bruker nå ganske godt; med månedsoppsummeringer som inneholder miniomtaler, også frihet til å skrive hva man vil ellers.

      Jeg har også sovet! Hele tiden. Og gått sykt masse nattevakter – sånn at det plutselig kjennes helt ok å sove til 15.00. Nei, fy. Kanskje det ikke er så rart at det ble lite lest.

      Under senga ja, knis. Jeg har den faktisk der, – vurdere å avbryte den men har ikke kommet så langt ennå.

  3. Amanda December 8, 2012 at 6:05 pm #

    For et artig innlegg å lese! Synes du skriver veldig bra og morsomt!🙂 Jeg synes du har vært veldig flink!🙂 Jeg leste heller ikke noe særlig i November, men jeg skylder på mørketiden😉
    Jeg liker forresten bloggen din veldig godt og håper du fortsetter i 2013!

    • Haruhi December 10, 2012 at 4:10 pm #

      Takk! Jeg fortsetter nok; har vurderte å slutte, og halvsluttet tidligere – men kommer bestandig tilbake. Men jeg lurer på om jeg må revurdere måten jeg blogger på litt.

      Mørketiden! Så klart! Jeg burde også ha skyldt på den. Det er jo ikke rart at man sover døgnet rundt når det bestandig er mørkt.

Leave a Reply

