2012 CHINA STATS, or the termination of project China

25 Nov

Jeg hadde aldri noen tidsfrist på prosjekt Kina, skulle ta det i mitt eget tempo. Sakte, men sikkert opparbeide meg en vis innsikt i det litterære Kina. Det var i ihvertfall planen; men hvor lenge kan en campingvogn stå stille før den blir et hus?

2012 STATS, China 

Skinnende gull, glitrende smaragd – Yiyun Li 

Denne elsket jeg. Jeg leste den og tenkte this is it det finnes moderne kinesisk litteratur som er så kick-ass at jeg skulle ønske jeg ikke leste noe annet. Det finnes bøker som handler om Kina, uten å være sentimentale og halvdokumentariske. Når jeg leste Skinnende gull, glitrende smaragd følte jeg at jeg fikk et faktisk innblikk i dagens, (og gårsdagens) Kina. I tillegg til at jeg til tider glemte hele Kina, hele rammeverket; og bare leste utrolig gode noveller, om helt vanlige mennesker.

A Pitiful Plaything and Other Essays – Li Guangtian 

Jeg befant meg på et misjonærsykehus langt ut i den afrikanske bushen. Nesten tom for lesestoff. På den lokale misjonærbula, var det en bokhylle med gjenglemte bøker. For det meste dårlig krim, medisinsk faglitteratur, og oppbyggende ungdomslitteratur. Den eneste gode og uleste boka i mils omkrets (Innsirkling) hadde noen andre allerede tatt. Hva denne lille kinesiske boka gjorde der, helt alene mellom Veien til Frelse og Camilla Läckbergs nyeste, fant jeg aldri ut. Bortsett fra anledningen til å bruke setningen “når jeg var i Tanzania leste jeg en kinesiske essaysamling fra 30tallet”, ga ikke boka meg så mye. For det meste naturskildringer, og romantisering av den kinesiske landsbygda.

Bak den røde lykten – Su Tong  

Den kjøpte jeg for en femmer på biblioteksutsalg, og hadde ingen forhåpninger til. Boka handler om Songlian, en sukksesfylt ung kvinne med stor fremtidsplaner – som grunnet omstendigheter ender opp som en gammel manns fjerdekone.  En lavmælt men dramatisk bok, om makt, avmakt og sex. Sier mye om Kina, men mer om mennesker. Jeg falt pladask; stemningen i boka var veldig spesiell, og den psykologiske innsikten forfatteren viser er fenomenal. I tillegg ga jeg meg selv masse bonuspoeng for å lest en kinesisk bok som var skrevet på mandarin, og ikke engelsk.

Tre bøker altså, alle lest i første kvartal. Etter det har jeg ikke gjort så mye annet enn å låne å levere Yu Huans Brødre og Yiyun Lis Omstreifere utallige ganger på biblioteket. Jeg har også stått med et par Mo Yan bøker i hånda på norli, men aldri kommet lenger. En suksessrate på 2/3, og allikevel stoppet det opp. Jeg blir ikke klok på meg selv. I Aftenposten Innsikt kommer jeg over en liste med 99 kinesere det er verdt å merke seg; jeg noterer med glede at Mo Yan ikke er med (for, nei, årets nobelpris gjorde meg ikke happy; jeg ingen fan av akkurat denne kineseren, og forøvrig liker jeg ikke at alle plutselig kan alt om kinesisk litteratur. Hipsteren i meg får vondt), men det stikker litt i hjertet når min barndomsheltinne Jung Chang kun nevnes med følgende ord:

“Har gjennom sin selvbiografiske bok “Ville svaner” og en tvilsom biografi om Mao, farget bildet av Kina i omverden”

Yu Hua trekkes nok en gang fram som en forfatter som må leses, og jeg aner at jeg snart kommer til å låne Brødre fra biblioteket igjen (og, ja, levere ulest. Den eneste trøsten er at de bak kassa på biblioteket må tro at jeg leser sykt mye kinesisk litteratur; og går så dypt inn for det at jeg til og med leser de samme verkene om og om igjen).

10 Responses to “2012 CHINA STATS, or the termination of project China”

  1. Heidi November 27, 2012 at 3:46 am #

    “hvor lenge kan en campingvogn stå stille før den blir et hus?” Hi hi hi! Å kan du Mandarin, jeg vil også kunne mer men føler engelsken min er så alminnelig at jeg heller må fortsette å konsentrere meg om den. Jeg fikk litt lyst til å lese Skinnende gull, glitrende smaragd men jeg sa til meg selv at jeg måtte slutte å skrive ned bøker og heller lese de jeg allerede har skrevet ned. Hvor er moroa der? Jeg skriver den ned.

    • Haruhi November 27, 2012 at 10:03 am #

      Oi! Ser at jeg formulerte meg uklart. Kan ikke mandarin, men ga meg selv bonuspoeng fordi boka hadde mandarin som orginalspråk. Veldig mange kinesiske bøker som gies ut i vesten er skrevet på engelsk, og ikke en gang utgitt i hjemlandet. Derfor syntes jeg det var litt fint å lese en bok som hadde kommet gjennom sensuren, og faktisk lese av kinesere.

      • Stjernekast November 27, 2012 at 8:13 pm #

        Jeg forstår! Jeg er enig med deg, det synes jeg også. Jeg visste ikke at mange ikke en gang er gitt ut i hjemlandet. Skuffende.

  2. kasiopeiia November 27, 2012 at 4:56 pm #

    Den første tittelen, Skinnende gull, glitrende smaragd plukket jeg med meg på engelsk i Shakespeare and Company. Gleder meg til å lese den, har bare ikke fått gjort det enda. Du gav meg et lite puff der, det får bli i juleferien!

    • Haruhi November 28, 2012 at 6:20 pm #

      Håper den faller i smak🙂

  3. Bokofilia December 3, 2012 at 2:48 pm #

    Jeg synes det er kjempespennende med slike leseprosjekter. Jeg har også en tendens til å lese (eller heller: å ville lese) i stim. I år har det vært India, og for 2013 har jeg på følelsen av at det blir andre verdenskrig-litteratur også. Kina er et utrolig spennende land, men jeg må med skam og melde si at jeg har lest svært lite derfra. Så takk for tipset om “Bak den røde lykten”!

    • Haruhi December 4, 2012 at 9:20 pm #

      Jeg har hatt en Indiaperiode tidligere, og kjenner at det frister veldig til gjentagelse. Vurderer det som lesemål for 2013; – men tatt i betraktning hvor dårlig det gikk med Kina, lurer jeg på om jeg nesten får lest flere indiske bøker hvis jeg ikke prøver. Usikker. Har egentlig ikke lyst til å gi opp Kina heller, har holdt på i nesten to år, så det har jo blitt en (om enn ganske liten) del av mitt faste lesemønster.

      • Bokofilia December 6, 2012 at 12:45 pm #

        Man må prøve å unngå tema-overdose når man leser, så jeg synes din (ubevisste) strategi om å lese Kina-bøker i mindre doser er fornuftig : ) Heller tre-fire bøker i året over flere år enn ti bøker ett år og så å få nok. Av og til er det det som skal til for å holde et leseprosjekt i gang.

        • Haruhi December 7, 2012 at 8:01 pm #

          Slik har jeg aldri tenkt på det før; men du har jo faktisk veldig rett. Kanskje prosjekt Kina ikke er en fiasko allikevel. Nå fikk jeg fornyet lyst til å fortsette, i snegletempoet mitt.

  4. Reeta / Les! Lue! December 9, 2012 at 1:56 pm #

    Jeg har lest Su Tongs “Bak den røde lykten” lenge siden og husker at jeg likte den veldig godt. Det er også laget en film etter boken, hovudrollen Gong Li.

Leave a Reply

