Oktoberstatistikk

8 Nov

Fem leste i oktober. Velger å skylde på treninga – siden sist har jeg blitt så sprek at jeg vurderer å døpe om bloggen til “Bøker, boller og superundertøy” (det faktum at jeg aldri dra til treningssenteret uten å ta med meg lesebrettet trenger vi ikke å snakke om. Ei heller at jeg har tatt personlig tvtittingsrekord. Høst er høst, og Big Bang Theory er ikke oppskrytt).

Bøkene 

  1. De er ikke riktige kloke, de russerne –  Anna-Lena Laurén (-)
  2. The Zombie Survival Guide – Max Brooks (fem)
  3. Jane Eyre – Charlotte Brontë  (fem)
  4. A Visit From the Goon Squad – Jennifer Egan (fem)
  5. The Crow Road – Iain Banks (seks)

Kjønn
Jeg har gitt meg.

Terningkast

En sekser, tre femmere.

Tror jeg. Alle var fantastiske. Et sted mellom fem, seks og nykokt kaffe. Vurderer å legge terningen på hylla.  Oktober var rett og slett en forvirrende bra lesemående (hvis det virkelig finnes så mange bøker der ute som er skrevet for meg; hvorfor har jeg hittil lest så mange bøker som er skrevet for andre?).

Crow Road, fikk meg til å føle meg som en sekstenåring igjen (på den gode måten) og var det beste jeg har lest siden Kristin Lavaransdatter. Jane Eyre er Jane Eyre og det er alt jeg klarer å si, og Goon Squad var veldig fascinerende. Og forfriskende. Allikevel er det nok zombieguiden jeg kommer til å huske lengst, og lese flest ganger. Jeg tuller ikke når jeg sier at den kan ta hovedansvaret for innmeldelse i treningstudio, og påsetting av (hittil ubrukte) vinterdekk på sykkelen. Hvis det ikke var for at jeg trenger plettfri vandel som sykepleier, så skulle jeg stalket mr. Brooks. Bare sånn for å sikkerhetsjekka at alt er sant. Ingen vits i bli i god form og ta jegerprøven hvis ikke faren for zombieapocalypse faktisk er reel.

Land

Finnland, Skottland (sssh, det burde være et eget land), USA x2  og England.

Tema

Hvordan overleve: med pupper og moralske prinsipper på 1800tallet (Brontë), som utlending i Russland (Laurén), i møte med zombies (Brooks) og som ung og i møte med katastrofen kalt liv (og gjerne litt for mye sex/drugs/rock ‘n roll) med større (Banks) eller mindre (Egan) hell.

Måloppnåelse 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 Responses to “Oktoberstatistikk”

  1. romvesen November 9, 2012 at 12:17 pm #

    Jeg tar også med bok på treningssenteret. Haha. Sitter og leser mens jeg venter på at pilatesen skal begynne. Jeg tenker hver gang at det må se sykt usporty ut.

    • Haruhi November 9, 2012 at 9:59 pm #

      Selv leser og drikker jeg kaffe etterpå, og tenker “haha, jeg er ferdig, suckers”. Veldig modent. Jeg tenker også at folk som kommer inn i treningstudioet må synes jeg ser himla lat ut; sitter der i hverdagsklær med kaffekoppen og en bok lissom. Derfor spiser jeg alltid frukt eller skyr i tillegg. (En gang spiste jeg en sjokolade i skjul).

  2. Stjernekast November 9, 2012 at 8:41 pm #

    Oppsummeringer som dette her faller meg i smak. Flotte greier!

    Og du, jeg spurte Pax forlag om de kom til å oversette den nye boka til Helen Dewitt og jeg fikk et (hyggelig) nei til svar så om ikke noen andre forlag kjøper rettighetene (noe jeg tviler skjer) har vi ikke noe annet valg enn å lese boka på engelsk. Sånn er det. Livet er hardt. Og engelsk.

    • Haruhi November 9, 2012 at 10:00 pm #

      Takk du!¨

      Og takk for update – engelsk it is then. Kanskje jeg finner den som e-bok, så jeg får lest den med innlagt ordbok. Noe av det beste som finnes.

      • Stjernekast November 12, 2012 at 2:24 pm #

        Hva, kan man ha ordbok på lesebrett! Nå skal jeg ikke kjøpe flere engelske bøker før jeg har fått meg et lesebrett. Noe så fantastisk. Hvor bra er de ordboken/e fra en skala fra en til ti? Da jeg oversetter dikt fra engelsk til norsk sitter jeg å bruke fire forskjellige gratis ordbøker fra det store Internettet for å være sikker.

        • Haruhi November 12, 2012 at 4:03 pm #

          Wops! Tror jeg misleda deg litt, om man kan ha norsk-engslsk ordbok på lesebrett vet jeg ærlig talt ikke. Men på kindle følger det med to engelsk-engelsk ordbøker, så jeg sitter med Oxford Dictionary, og kommer veldig langt med det. Man trenger bare å flytte markøren ned til et ord, så popper den engelske definisjonen opp nederst/øverst på sida. Sykt digg for meg som aldri gidder å slå opp i fysiske ordbøker, eller bruke nett.

  3. Stjernekast November 15, 2012 at 6:23 pm #

    Å ja! Men det hørtes svært snedig ut det der også! Skal uansett prøve å ikke kjøpe flere fysiske engelske bøker og heller spare til et brett.

Leave a Reply

